Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Holtkamper Feluka  (gelezen 26902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

deehbeeh

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #15 Gepost op: mei 28, 2011, 12:57:58 am »

deebeeh: heb jij deze rode fee? http://www.holtkamper.com/en/imen/felukaen.pdf waar het doek van de wagentent niet tot aan de grond reikt maar tot aan de plank? Bij dat model kan de voorwand er wel helemaal uit, volgens de folder....
Even voor de duidelijkheid, voorheen had ik een dikke Fee, voor de mensen die wat later ingeschakeld hebben: het panorama model, daar kon de voorwand niet uit.
Nu heb ik een rode fee, beetje zoals op de foto, maar dan met Membrane dak. Die ziet er qua model wel zo uit als op jouw folder, maar is toch echt een andere Fee, moeten we nog maar een andere naam voor bedenken... En uit dat model kan de voorwand wel uitgeritst worden.
Overigens zitten er wel wagenschorten bij, dus ik kan de ruimte onder de planken wel gebruiken, alleen als je snel wilt opzetten en afbreken dan hoef je dat dus niet te doen.

purk: ja he :# Hoewel rode Fee en dikke Fee leuke klinkt dan platte Fee...doet haar ook geen recht. Kzal er nog eens een nachtje over slapen. Slanke Fee...ranke Fee...stoere Fee...luchtige Fee...punt Fee...vleugel Fee...JA! iets met vleugels. Flap Fee. Ivm die puntige luifels aan de zijkanten. Of gewoon tover Fee.... of goede Fee :#
De Fee die jij hebt esentim is de moeder aller Feeën, en zou dus ook moeder-Fee genoemd kunnen worden :)
Weer iets serieuzer: ik denk dat de naam Feluka ook komt van de driehoekige flappen (naar de (zeilen van de) feluka) en dus strikt genomen eigenlijk alleen voor jouw Feluka geldt...  ;)
« Laatst bewerkt op: mei 28, 2011, 09:46:07 am door deehbeeh »
Gelogd

deehbeeh

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #16 Gepost op: mei 28, 2011, 01:45:56 am »

Oh en wat ik me nog bedacht: ik vind het vreemd dat Holtkamper bij het laatste model Feluka (luifel-model) de ramen aan de zijkanten van de wagenbak heeft weggelaten. Die zijn juis zo ideaal, bij mijn (rechte) model kun je de wagenbak aan alle kanten open zetten voor een beetje frisse lucht.  Jij hebt daarintegen het membraine-airco systeem. Zorgt ook voor verkoeling. Maar het lijkt erop alsof holtkamper eerst een probleem heeft gecreeerd (hete tent zonder ramen) om vervolgens met de oplossing te komen.... :H
Of heeft de jouwe wel weer ramen in de wagenbak?
Mijn oude Feluka had alleen een groot raam in de wagenbak aan de achterkant. Maar ik heb nooit problemen gehad dat het benauwd was. We sluiten altijd de tent af als we weggaan, en als we terugkomen gelijk even flappen los, en het is zo doorgewaaid. Verder slapen we altijd met de gordijntjes open, misschien dat dat ook scheelt.
Bij mijn nieuwe Feluka moet je wel ventileren omdat het buitendek niet van katoen is (maar het zou dan weer duurzamer zijn)
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #17 Gepost op: mei 29, 2011, 09:43:29 pm »

ik merkte het bij het opzetten in 28 graden: bloedheet in die bak. Tot we de ramen openzetten....woesh....frisse lucht!

oke, dus die van mij is de opper Fee. of Fee der Feeen. MoederFee klinkt ook goed... :+ Maarre, wat bedoel je met "de (zeilen van de) feluka", is er een boot die zo heet dan? :?

Wij hebben zaterdag ons Fee ingeruimd voor de mini-hemelvaart vakantie. Plek zat, nog ruimte over! De slaaptent die ik had gewassen en waar ik horren in heb genaaid paste ook nog gelukkig. Ik heb alles opgemeten, zal binnenkort de maten hier wel neerzetten. Qua kratjes om in de bankjes te zetten moet je in ieder geval kratjes hebben van max 26 cm hoog en 32 cm diep. Alles wat je rechtopstaand in de bak tussen de bankjes kwijt wil mag niet hoger zijn dan 31 cm.
Daarom ging helaas de Foetsie-kachel niet door...die is 33 cm hoog.  ;( Ik heb wel een keramisch kacheltje gekocht en een paar keramische bloempotten voor op het gasfornuis om de boel bij te verwarmen als het te koud wordt....)
Gelogd

Miss BBQ

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #18 Gepost op: mei 29, 2011, 10:03:56 pm »

Feluka: Egyptische zeilboot, die de Nijl al sinds de farao's bevaart.

http://pero.si/potopisi/Afrika/Egipt/KrizarjenjePoNilu/KrizarjenjePoNilu.aspx


lees ook Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Feloek
« Laatst bewerkt op: mei 29, 2011, 10:07:19 pm door Miss BBQ »
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #19 Gepost op: mei 29, 2011, 10:44:18 pm »

Ben erg blij met mijn Fee, maar zou hem met liefde inruilen voor een exemplaar dat op de Nijl zeilt  :P

Ben beetje jaloers, Esentim, wij gaan hemelvaart niet echt kamperen, wel opzetten en voorbereiden op een eerste kampeermomentje. Hoor graag je ervaringen na komend weekend!

En een kachel? Foei! Dat gaat me toch nog te ver. Ik weet dat ik niet meer echt minimalistisch kampeer, nu met een Fee, maar een kachel??? What happened met de  'drie truien en een slaapzak, en dicht bij elkaar slapen'-romantiek?
Er zit bij de inventaris van ons Feetje ook een kacheltje, maar die gaat dus niet mee met ons... We hebben een bikkelreputatie hoog te houden, da's met Fee al lastig genoeg  :P
(overigens: we kamperen voornamelijk in heerlijk warm en zonnig Frankrijk  :H)
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #20 Gepost op: mei 30, 2011, 05:09:19 pm »

ja hallo, zo kan ik het ook :H! kachel gaat niet mee naar zonnig en warm zuid frankijk....maar wel met hemelvaart in Oisterwijkse bossen. Ben zelf ook helemaal van het minimalistisch kamperen, maar mijn man is van het hotel-comfort. Ligt dus nogal ver uit elkaar... :H De vouwwagen is een compromis. En als ik er nu voor zorg dat hij het niet koud krijgt, wordt hij misschien ook wel besmet met het kampeer-virus.....en hoef ik nooit meer naar een hotel! :+
Weet je zeker dat je niet weg gaat met hemelvaart? het wordt heerlijk weer! :>  (vertellen ze nu....nu de kachel al gekocht is ::))

en bedankt voor de feluka-boot-info, leuk om te weten waar ze naar vernoemd is!

Ik moet trouwens mijn info aanpassen...de onze blijkt uit 1997 te zijn, ik dacht 1995. Nou, kan ze mooi 2 jaar langer mee! :#
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #21 Gepost op: mei 30, 2011, 11:17:02 pm »

monoloog... :+
ik zie net in de opzet-instructie (die ik hier notabene zelf gepost heb) ergens helemaal onderaan dat de Fee van purk en mij een naam heeft: tentmodel.
Weinig inspirerend, maar wel handig om te weten. Dus we hebben een erkermodel, luifelmodel en tentmodel.... I:
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #22 Gepost op: mei 31, 2011, 11:42:04 am »

Hmmmmmm, vind MoederFee toch aansprekender  :) 
Hier gelukkig een husband die altijd gekampeerd heeft met zijn ouders (in een vouwwagen nog wel  :P ) Ikzelf heb minder kampeervaring op de wal, vooral veel op een zeilboot. Maar met kinderen is dat gewoon niet haalbaar. Later, als we groot zijn (eh...als de kinders groot zijn dus) gaan we weer lekker het water op. Maar voorlopig genieten we van landkamperen. Is overigens met stip de beste manier van vakantie vieren met kinderen. Beetje slim camping spotten, en je hebt geen kind aan ze!

Dat kacheltje zul je idd waarschijnlijk niet al te hard nodig hebben, gezien de weersverwachtingen. Top! Nee, wij gaan echt niet. Wel een dagje de boel uitklappen, inspecteren, inruimen etc. Maar een kinderfeestje van zoonlief (bijna-beste vriend dus onmisbaar) verjaardag van dochter (4, dus gróót feest!) en familiedag, plus nog wat verplichtingen in de kerk (zijn actief in jeugd en kinderwerk, en mogen voor beide aan de bak) maken dit weekend niet bij uitstek geschikt voor een proefdraai. Ik hoop op mooi weer met pinksteren, want ik denk dat we dan wel last minute ergens een plekkie zoeken!  En bovendien wil ik eerst de 'kinderziektes' horen waar jullie tegenaan lopen... Dan ben ik met pinksteren n?g beter voorbereid  :P

Als je trouwens nog een leuke camping zoekt in warm frankrijk, komende zomer, heb ik nog wel een tip. Heel geschikt met kleine kinderen, leuke mensen. Zeg het maar! (en beslist geen kacheltje nodig  :>)

Lekker dt je Fee ineens 2 jaar nieuwer blijkt. Hoe ontdekte je dat?



Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #23 Gepost op: mei 31, 2011, 08:20:29 pm »

Wij zijn altijd geinteresserd in leuke campings. Ben benieuwd dus hoor graag welke en waar.
Maar er is volgens mij wel een apart topic voor
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #24 Gepost op: mei 31, 2011, 09:43:44 pm »

purk: bedoel je toevallig les libelulles? Want die is al geboekt voor deze zomer:# Maar ik sta open voor ideeen voor volgend jaar!
Voor nederland heb ik al heeeel veel natuurkampeerterreinen op mijn verlanglijstje staan....16 om precies te zijn. En ook nog 3 boerderijcampings. Dus eigenlijk moeten we vanaf nu elk weekend op vakantie.... O0
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #25 Gepost op: mei 31, 2011, 09:59:20 pm »

@esentim: succes met je man overhalen voor de komende 19 weekenden  :H

Camping is Le pont rouge, ik zal idd in het juiste topic een verhaaltje schrijven, die gasten verdienen een goede recentie.

Alle keukenspulletjes zitten in de Fee inmiddels. Neem meer mee dan ooit aan keukengerei, en toch plek over.... Betekent alleen dat ik me niet meer kan verschuilen achter gebrek aan materiaal als de maaltijd niet zo goed gelukt is  :P

Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #26 Gepost op: juni 01, 2011, 09:00:03 pm »

oh hou op, schei uit, ik wordt helemaal ongelukkig als ik de hoeveelheid zooi zie die ik ingepakt heb. En voor mij is helt ultieme vakantiegevoel nog wel om helemaal niks nodig te hebben! Maar ja, aangezien we met zijn vijven zijn...kom ik er niet echt onderuit om 10  ::)handdoeken mee te nemen bijvoorbeeld....en 5 slaapzakken, 5 lakens, 5 dekbedovertrekken en kussenslopen ::) Enfin, je zag de berg in de gang groeien. Inmiddels zit het allemaal in de auto...dus iets minder storend, maar morgen moet het ook allemaal die auto weer uit he.....Nou ja, dit hemelvaartweekend maar zien wat echt nodig is en wat niet, en de laatste categorie gaat linea recta naar de kringloop :zw. Nee, neem ik ook niet mee terug naar huis, want ik heb juist allemaal zooi ingepakt die ik thuis niet meer nodig heb. :H
Morgenvroeg vertrekken we.....ik heb er kei veel zin in!!!!! :>
Gelogd

esentim

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #27 Gepost op: juni 05, 2011, 11:35:59 pm »

zo, weer thuis na een lang weekend proefkamperen in de Oisterwijkse bossen. Fee beviel prima, de kids minder... :P. De meiden van 2, die echt nog een middagslaapje nodig hebben, konden smiddags niet in slaap komen in de vouwwagen. Savonds en snachts ging het prima, maar smiddags....zaten we met 2 oververmoeide bloedsjacherijnige kindjes. Niet leuk :Z. Misschien hadden we toch de truuk met de rubberen hamer moeten uitproberen ::).
Maar dat terzijde, dan nu de Fee evaringen!
-het waterpas zetten duurt het langst...zal aan ons liggen.
-klappen gaat supermakkelijk: klap, klap, tik tik tik tik (4 haringen ;))
-voortent uitklappen ook: in mijn eentje gedaan! eerst alle 4 de stokken door de wagentent laten zakken, vervolgens eerst de buitenste en toen de binnenste stokken in de gaatjes geprikt, rechtop gezet en in de "diepte" op spanning gezet. De 4 regenkapjes  die ik had gekocht voor over de tentstokpunten werkten ideaal: ze zorgden ervoor dat het tentdoek op de stokken bleef toen er nog geen spanning op stond.
-afspannen: mijn man was iets te enthousiast, de volgende keer kunnen we het met heel wat minder haringen af (10-12 moet genoeg zijn). De wagentent was ook behoorlijk hoog gespannen, de volgende keer zetten we hem wat lager. Tip: eerst de haringen erin, dan op hoogte brengen en daarna pas de ramen open zetten! (onze ramen konden niet meer dicht omdat het doek zo strak gespannen was)


minpunten: geen bij de Fee, ontdekt, wel wat van kamperen in het algemeen:
 grondzeil moet je  vegen..., misschien toch maar overgaan op tenttapijt
-de keuken mist aanrechtblad, ik heb er een stukje aangemaakt.
-in de ondertentjes is het veel kouder dan boven...de jongsten konden daar onder niet slapen en sliepen dus boven. Wat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat ze van de plan af kunnen rollen
-slaapmatjes liggen voor geen meter, ouderwetse luchtbedden liggen veel beter! Wel 2-persoons in de ondertentjes leggen, anders rollen ze er vanaf
-spullen...liggen overal en nergens tot je er een duidelijke plek voor hebt. Ik heb nu een kampeerkrat, huishoudkrat, speelgoedkrat, zwemspulkrat en ga nog kopen: een ikea skubb wasmand en 2 hangkastjes om de kleding en handdoeken in de wagentent  (naast de deur) te kunnen hangen

Gelogd

Qwaqa

  • Gast
Re:Re: Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #28 Gepost op: juni 06, 2011, 08:56:00 am »

-in de ondertentjes is het veel kouder dan boven...de jongsten konden daar onder niet slapen en sliepen dus boven. Wat eigenlijk niet de bedoeling was, omdat ze van de plan af kunnen rollen
-slaapmatjes liggen voor geen meter, ouderwetse luchtbedden liggen veel beter! Wel 2-persoons in de ondertentjes leggen, anders rollen ze er vanaf
Voor isolatie kan je beter zo'n self-inflatable gebruiken. Luchtbedden isoleren heel slecht en maken het dus kouder. Ergens op dit forum is er een uitgebreider draadje.
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:Holtkamper Feluka
« Reactie #29 Gepost op: juni 06, 2011, 10:07:26 am »

Leuk dat het jullie in principe is bevallen. Het slapen van je kleintjes overdag gaat in de zomer vast wel op een alternatieve manier lukken. (ik had ze op die leeftijd altijd in de kinderwagen, en dan gewoon in de buitenlucht. Door het tuigje in de kinderwagen konden ze er niet uit en niet teveel bewegen. Mijn kids rustten dan in elk geval wel uit, en vielen er ook regelmatig in slaap. Maar goed, wat bij jullie meiden werkt, moeten jullie even uitvogelen, succes!)
Wat kampeernadelen beteft: die zullen ons niet zo snel treffen, omdat we al jaren kamperen met de kinderen. Wij zijn overigens juist erg anti-luchtbed, en bijzonder gecharmeerd van slaapmatjes (zo erg dat we er over twijfelen of we op de matras van de Fee zullen slapen of die er uit zullen jassen en onze matjes meenemen) maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Met die matjes hebben we in elk geval geen last van de kou van onderaf, met een luchtbed zijn idd die isolatiematjes een must.
Een vast plekje voor alles is inderdaad handig, dat was in onze kleine tent helemaal nodig. En ik ben gewend behoorlijk minimalistisch bagage in te pakken, dat blijf ik (voornemen!!) doen, ondanks dat we nu meer ruimte hebben. Hoe meer spullen, hoe meer er in de weg staat...

Wij hebben een dagje geproeft aan het Fee-leven. Lekker op het gemak uitgeklapt, thuis al een keer om spullen (oa kussens van de bankjes, die nemen we niet mee. Alleen maar ruimte, en onhandig) eruit te halen en erin te doen, daarna na een prachtig
recreatieterrein in de buurt. Nog eens opgezet, op het gemakje alles onderzoeken en lekker genieten van het mooie weer. Wij zagen onszelf al helemaal genieten in Frankrijk, in augustus :) Fee klapt idd prima, niet supersnel, (voortent kost ons nog wel even en afspannen ook) maar snel genoeg. Keukentje ingewijd en goed bevallen. Met deksel neemt ie binnen wel veel ruimte, maar ik wil zelf toch het liefste buiten koken. En anders binnen het deksel eraf.
Moet nu alleen nog klamboes kopen. Hangzakken voor spullen zaten er bij ons al bij, en ik had ook zelf nog wat, dus dat komt allemaal goed.
Helaas moet ik nu nog een bijna oneindige 11 (elluf dus!) weken wachten tot we in frankrijk aan de rosé zitten!
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal