Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Electra  (gelezen 9899 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Electra
« Gepost op: november 25, 2012, 02:36:50 pm »

Als we volgend jaar eindelijk de vouwwagen kunnen gebruiken dan moet ik ook nog stroom hebben. Wat is wijsheid? Wat moet ik kopen.. Heb een stroomhaspel van 25 meter in de garage liggen.. Wat moet er nog komen??
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Electra
« Reactie #1 Gepost op: november 25, 2012, 02:41:19 pm »

Eene blauwe cee stekker voor op de camping.
Is de haspelkabel wel geschikt voor buiten? ff nakijken.
een paar  stekkerdozen met lange kabel om extra stroom punten te hebben.
Eeen stekkersafe is ook wel handig .
Eventueel een watt controller als je niet bekend bent met de wattages en  de hoeveelheid ampere die je ter beschikking hebt
Gelogd

jackodb

  • Gast
Electra
« Reactie #2 Gepost op: november 25, 2012, 02:43:53 pm »

Die haspel lijkt me qua lengte wel genoeg, maar zet er dan wel zo'n blauwe Eurostekker aan. Of via een verloopje, als je de haspel in tact wil laten.


Vanaf Tapatalk
Gelogd

jackodb

  • Gast
Electra
« Reactie #3 Gepost op: november 25, 2012, 02:44:47 pm »

Mr RM, je was me net voor. Haha.


Vanaf Tapatalk
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Electra
« Reactie #4 Gepost op: november 25, 2012, 05:31:45 pm »

Over lengte valt natuurlijk altijd te twisten...  :#

Maar de ANWB adviseert minimaal 40 meter kabel bij je te hebben. Steeds meer campings hebben per staanplaats een elektra-aansluiting, maar als je vaak op zeg maar de eenvoudigere (boeren)campings komt is het niet onverstandig wat extra mee te nemen. Ik heb standaard een kabel van 20 en één van 30 in de disselbak liggen en zowel in Nederland als in Frankrijk heb ik ze vaak al beiden nodig gehad!

Maar nogmaals, dat hangt grotendeels af van het soort camping waar je naar toe gaat.
Gelogd

Kooikertje

  • Gast
Re: Electra
« Reactie #5 Gepost op: november 25, 2012, 06:51:21 pm »

Idem. ik heb ook twee lengtes, één van 20 en één van 30 meter. Blijkt in de praktijk erg handig te zijn.
Voorals als je denkt net uit te kunnen met de kabel van 20 meter en precies een metertje tekort komt.... ::)

Kooikertje
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electra
« Reactie #6 Gepost op: november 25, 2012, 08:31:16 pm »

Beter om een kort snoertje met verloop te maken. dit jaar in Frankrijk op een camping alleen gewone stekkers. beetje jammer als je dan alleen CEE aan je haspel hebt zitten. In Oost Europa worden ook meest gewone stekkers gebruikt. Ik heb zelf voor een meter of 50 aan verlengsnoeren bij. En een stekkersafe.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

retteketed

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Holtkamper Cocoon S 2011
Re: Electra
« Reactie #7 Gepost op: november 25, 2012, 10:05:05 pm »

Als we volgend jaar eindelijk de vouwwagen kunnen gebruiken dan moet ik ook nog stroom hebben. Wat is wijsheid? Wat moet ik kopen.. Heb een stroomhaspel van 25 meter in de garage liggen.. Wat moet er nog komen??
"Moeten"???
Kamperen kan heus zonder stroom.....
het is een beetje improviseren. Maar is dan ook best de lol om 3 weken zonder stroom te overleven.
de koelkast op gas. Ook de lamp snort lekker op  benzine en / of op een accu die overdag word geladen door daglicht.

Nee....je "moet" niet op stroom.......

Is ff omschakelen (we zijn verwend)
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 09:30:42 am door retteketed »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Electra
« Reactie #8 Gepost op: november 25, 2012, 10:16:35 pm »

Nou ja, als ik op een camping ben waarbij de elektriciteit al bij de prijs inbegrepen is, dan ben ik een dief van m'n eigen portomonnee als ik alles op gas doen.
Ik ben op beide voorbereid, dus ik zou zeggen: ja, ook elektra met een normale en een CEE stekker zoals hierboven al verduidelijkt is.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Electra
« Reactie #9 Gepost op: november 26, 2012, 05:53:04 am »

Nou ja, als ik op een camping ben waarbij de elektriciteit al bij de prijs inbegrepen is, dan ben ik een dief van m'n eigen portomonnee als ik alles op gas doen.
Ik ben op beide voorbereid, dus ik zou zeggen: ja, ook elektra met een normale en een CEE stekker zoals hierboven al verduidelijkt is.
Kan ik me bij aansluiten. Alles kan bij ons ook op 12 Volt worden opgeladen. In onze tentijd deden we niet anders. Pas sinds 2011 hebben we een koelbox. Als je het niet hebt, weet je ook niet beter. Nu zijn we inmiddels wat verwend geraakt en willen we de koelbox niet meer kwijt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

wegbaas

  • Gast
Re: Electra
« Reactie #10 Gepost op: november 26, 2012, 11:31:19 am »

Wij hebben een haspel van 30mtr. met een verloopje van cee naar blauw.
Daarnaast hebben we 3 snoeren van 10mtr. om de stroom te "verdelen".
Dikte van de kabels is 3x2,5.
Aan 6 amp. heb ik altijd genoeg...
(6x220=1320 watt)
gr.
Gelogd

Kien

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 406
  • Merk Vouwwagen: Malawi 2.0
  • lekker water is nog geen bier....
Re: Electra
« Reactie #11 Gepost op: november 26, 2012, 08:53:24 pm »

Crusader 230v stekker blok 50cm aardlek + zekerings automaat
Is dit een aan te raden aankoop?
Staat op marktplaats voor 30 euro.
Is dit niet gewoon een stekkerdoos?
Zo niet wat is dan de toegevoegde waarde van deze unit?
« Laatst bewerkt op: november 26, 2012, 09:52:51 pm door Kien »
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Electra
« Reactie #12 Gepost op: november 26, 2012, 10:35:23 pm »

in die advertentie van 30 euro zit een fout, daar zit alleen een zekeringautomaat in en geen aardlekschakelaar.

Het voordeel is dat je voor je eigen veiligheid minder afhankelijk bent van de stroompaal op de camping.
Persoonlijk zie ik vooral het voordeel van de aardlekschakelaar, die zit niet standaard op ietere stroompaal, dus als er stroom weglekt (in het ergste geval via een persoontje) dan zal de aardlekschakelaar de unit uitschakelen.
Voordeel van de zekering is dat het idee is dat die er eerder uit klapt bij overbelasting dan die op de campingpaal, maar aangezien er nog veel palen met 6A afgezekerd zijn,
vraag ik me af wat het nut was om een 10A zekering in die unit te steken, omdat de paal er dan eerder uit klapt.
Maar goed, dan nog heb je je eigen zekering, in het geval die van de stroompaal niet werkt of zwaarder is.
Gelogd

Leeuwhans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 76
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal
Re: Electra
« Reactie #13 Gepost op: november 27, 2012, 08:48:57 am »

Beter om een kort snoertje met verloop te maken. dit jaar in Frankrijk op een camping alleen gewone stekkers. beetje jammer als je dan alleen CEE aan je haspel hebt zitten. In Oost Europa worden ook meest gewone stekkers gebruikt. Ik heb zelf voor een meter of 50 aan verlengsnoeren bij. En een stekkersafe.

Inderdaad, op veel campings (Spanje, Frankrijk) kan alleen een gewone stekker gebruikt worden. Het is dus handiger om een stukje kabel met aan de ene kant een blauwe CEE stekker te monteren terwijl aan de andere kant een gewoon " stopcontact" zit.
Ik heb 2 kabels (ooit bij Lidl) gekocht en dat is samen zeker ruim voldoende. Ik denk dat een stekkersafe zo'n rode plastic doos is die je om de stekker verbinding doet zodat er geen water bij kan komen op de sporadische regenachtige dagen van je vakantie. Wij hebben een hele grote en een kleintje. Langzamerhand begin ik het ook te leren.
Hans
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Electra
« Reactie #14 Gepost op: november 27, 2012, 11:15:02 am »

Is dit een aan te raden aankoop?
Staat op marktplaats voor 30 euro.
Is dit niet gewoon een stekkerdoos?
Zo niet wat is dan de toegevoegde waarde van deze unit?

Zoals al eerder aangegeven is dit een unit zonder aardlek maar met automatische zekeringen, deze kunnen ervoor zorgen dat bij kortsluiting of overbelasting veroorzaakt door jouw apparatuur, niet de zekering van de camping eruit gaat. Aardlek heeft zo wie zo in een vouwwagen weinig zin. De meeste korte verlengkabels die je aansluit op de stekkerdoos unit zijn niet van (waterdicht) neoprene, dus gevoelig voor vocht en dus lekspanning, wat er voor zorgd dat de aardlek er voortdurend uit springt. Voor de rest een prima stekkerdoos met verlengkabel, mits de kabel van neoprene is, want anders loop je de kans dat bij regen, morgendouw en ander vocht alsnog de zekering van de camping eruit springt. Dat zelfde geld als je verlengsnoeren aan elkaar koppeld, gebruik dan een stekkerbox om lekspanning door vocht tegen te gaan.
Standaard heb ik zo'n blauwe CE stekker aan de verlengsnoeren zitten en heb een kort verloopkabeltje CE contra stekker en een (franse) net stekker. Let bij deze net stekker erop dat je er eentje neemt waar de aarding pin vanuit het stopcontact in de stekker past.

Ik heb een linkje waar je alle typen stekkers kunt zien voor de verschillende landen, want in de Engeland, maar ook Zwitserland en denemarken hebben ze weer afwijkende systemen:  http://nl.wikipedia.org/wiki/Netstekker
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal