Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Stormbanden  (gelezen 6461 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

THA1982

  • Gast
Stormbanden
« Gepost op: mei 25, 2013, 10:34:25 pm »

Wij hebben net een vouwwagen en ik vroeg mij af of het ook nodig is om een stormbandenset te kopen. Wanneer gebruik je deze? We hopen natuurlijk op nog een mooie Nederlandse zomer :J.
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Stormbanden
« Reactie #1 Gepost op: mei 25, 2013, 10:45:16 pm »

Wij hebben net een vouwwagen en ik vroeg mij af of het ook nodig is om een stormbandenset te kopen. Wanneer gebruik je deze? We hopen natuurlijk op nog een mooie Nederlandse zomer :J.
  Als het heeeel hard waait  :P

Just kidding  ;)
Ik ben van mening dat je, als het niet extreem stormt, geen stormbanden nodig hebt,  en dat stormbanden die je niet aan de tent kunt "klikken"  zelfs voor (tijdelijke) lekkage kunnen zorgen.
Als  je VW  goed afgespannen is zijn een paar extra scheerlijnen vaak voldoende
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2013, 10:48:43 pm door bensi »
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Stormbanden
« Reactie #2 Gepost op: mei 25, 2013, 11:10:33 pm »

  Als het heeeel hard waait  :P

Just kidding  ;)
Ik ben van mening dat je, als het niet extreem stormt, geen stormbanden nodig hebt,  en dat stormbanden die je niet aan de tent kunt "klikken"  zelfs voor (tijdelijke) lekkage kunnen zorgen.
Als  je VW  goed afgespannen is zijn een paar extra scheerlijnen vaak voldoende
Zo is het! dit topic kan op slot :#

Gelogd
Adventure Awaits

THA1982

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #3 Gepost op: mei 25, 2013, 11:22:30 pm »

Gelukkig mij vanmiddag toch geen set laten aansmeren. De verkoopster was ervan overtuigd dat we een set nodig hadden. Dan nu maar een paar betere scheerlijnen aanschaffen. Welke adviseren jullie?
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Stormbanden
« Reactie #4 Gepost op: mei 25, 2013, 11:35:56 pm »

Wat doen jullie met een luifel met zijwanden?
Voldoen hier ook extra scheerlijnen of zijn hier stormbanden wel verstandig?
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.347
Re: Stormbanden
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2013, 12:07:17 am »

ik zet scheerlijnen aan de voorkant van de luifel en de poten hebben vaak oogjes aan het voetje waar je een haring door heen kunt drukken. Dat doe ik ook altijd en dat is voor mij genoeg om rustig te gaan slapen :)
Gelogd
Adventure Awaits

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Stormbanden
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2013, 12:15:01 am »

Probleem met een luifel bij zeer zware wind wil nog wel eens zijn dat de luifel wordt "opgetild"  Dit is vrij eenvoudig te voorkomen door bij iedere stok / poot aan de voorkant van de luifel een extra scheerlijn rechtstandig naar beneden, dus gewoon verticaal langs de poot, te spannen en met een stevige haring vast te zettten, zo kan de stok dus never nooit omhoog komen. En dan natuurlijk ook de gebruikelijke scheerlijnen nog gebruiken.
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.566
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Stormbanden
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2013, 12:26:59 am »

Dank jullie wel, duidelijk Ben!  :#
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Stormbanden
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2013, 07:47:44 am »

Wat doen jullie met een luifel met zijwanden?
Voldoen hier ook extra scheerlijnen of zijn hier stormbanden wel verstandig?

Wij hebben een boogluifel met zijwanden, dus dan zijn stormbanden wel verstandig. Gelukkig zaten ze er bij ons ook bijgeleverd.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Stormbanden
« Reactie #9 Gepost op: mei 26, 2013, 08:38:01 am »

Is een stormband niet een ander soort (breed en plat) uitvoering van een scheerlijn?  En maakt het niet veel uit wat je gebruikt? Als je maar iets gebruikt ingeval van harde wind.

Wij gebruiken alleen scheerlijnen en dat is voldoende mits je alles / de meeste punten afspant. We doen dat altijd meteen, dan wordt je niet verrast mocht je weg zijn of lekker in je bedje liggen  :J.
Gelogd

Angel

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #10 Gepost op: mei 26, 2013, 08:55:58 am »

Iemand een idee of je stormbanden met zo'n gesp ook los kunt kopen en zijn de maten van die gespen altijd hetzelfde? Wij hebben een voortent met gespen, alleen zonder bij behorende stormbanden. We hebben wel een stormband die we over de tent kunnen gooien, maar met gesp toch iets makkelijker misschien en minder kans op lekkage.
Gelogd

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL 2017
Re: Stormbanden
« Reactie #11 Gepost op: mei 26, 2013, 10:08:58 am »

@Angel: wij kregen bij onze luifel 3 stormbanden met gesp en de bijbehorende andere helft van de gesp met een lus eraan, zodat je ze over de stokken kunt schuiven. Als je dat deel met die lus weghaalt, heb je dus dat deel wat jij nodig hebt. Lijkt me wel dat die los te bestellen zijn, eventueel bij een Jamet-dealer als dat dezelfde maat gesp is.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Stormbanden
« Reactie #12 Gepost op: mei 26, 2013, 11:49:27 am »

Wij hadden op Texel afgelopen jaar heeel veeel harde wind. Veel mede kampeerders haalden regelmatig hun luifel er af. Ik heb dat niet gedaan. Ging helemaal goed. Ik had extra scheerlijnen geplaatst. Wat ook door Roadmaster geadviseerd werd.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

villeke

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #13 Gepost op: mei 26, 2013, 12:51:15 pm »

Wij hadden op Texel afgelopen jaar heeel veeel harde wind. Veel mede kampeerders haalden regelmatig hun luifel er af. Ik heb dat niet gedaan. Ging helemaal goed. Ik had extra scheerlijnen geplaatst. Wat ook door Roadmaster geadviseerd werd.

Het maakt ook nog al wat uit wat voor luifel je hebt. Een RM luifel is voorzien van een sterk frame. Wij hebben nu een varioluifel gebaseerd op 3 stokken, dus ja dat kan gewoon minder wind hebben. En ik kan het weten want hiervoor hadden wij een RM. Die luifel staat echt als een huis. In het geval van een varioluifel en stormachtige wind, zie ik geen andere oplossing dan de luifel tijdelijk verwijderen. Het voordeel van zo'n varioluifel is dan ook dat ie zo verwijderd is en ok zo weer is neergezet :J
Gelogd

Cdr

  • Gast
Re: Stormbanden
« Reactie #14 Gepost op: mei 26, 2013, 01:14:26 pm »

Wij hebben op advies van een camping beheerder in zeeland wel eens de auto voor de tent gezet, als windvanger...
Ik heb overigens wel vertrouwen in die vario luifel, als je de voorkant maar goed laag zet, en de ritsen aan de zijwangen vast hebt. volgens mij staat hij dan aardig stormvast.
Wij gaan het uitproberen, in Engeland vaak veel wind :)
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal