Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Koelbox, wie heeft tips?  (gelezen 8925 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Koelbox, wie heeft tips?
« Gepost op: mei 31, 2011, 02:48:41 pm »

Momenteel hebben wij een koelbox die op 12 en 230 V werkt.
Volgens mij een Mobicool T16, maar dit type kan ik nergens terugvinden.

Ik zit te kijken naar een grotere en kom dan uit bij de Mobicool A40 of Mobicool B40.
Heeft iemand ervaring met een van deze 2 koelboxen? Of heeft iemand nog andere modellen?

Mijn wensen zijn:
12 + 230 Volt aansluiting (ik heb wel een omvormer 12->230V in de auto, maar ik las ergens dat koelboxen dan niet hoeven te werken)
>35 liter inhoud
Niet te duur (ik zag er ook van 500 euro  ::))
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #1 Gepost op: mei 31, 2011, 03:31:49 pm »

Wij hebben de Mobicool C40, deze werkt alleen op 230v (met omvormer waarschijnlijk ook wel op 12v) .
Ik ben erg tevreden over deze koelbox, zelfs bij 40 graden buitentemperatuur (in de tent was het nog warmer) bleef alles gewoon lekker koud.
Alleen opletten dat je hem niet te hoog zet, want dan bevriest alles wat er in staat.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #2 Gepost op: mei 31, 2011, 03:34:42 pm »

Wij hebben de Mobicool C40, deze werkt alleen op 230v (met omvormer waarschijnlijk ook wel op 12v) .
Ik ben erg tevreden over deze koelbox, zelfs bij 40 graden buitentemperatuur (in de tent was het nog warmer) bleef alles gewoon lekker koud.
Alleen opletten dat je hem niet te hoog zet, want dan bevriest alles wat er in staat.

Naar de C40 had ik idd. ook al gekeken, maar op de site van Mobicool stond dat deze dus niet op een omvormer kon. Vandaar dat ik hem net niet vermeldde ;)

Zijn de A, B en C40 vergelijkbaar?
Wat moet ik mij voorstellen bij 40 liter trouwens?
1 2-liter fles melk
vleeswaren
brood(jes)
1 1,5-literfles water/frisdrank?
Gelogd

JM

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 86
  • Trigano Alpha
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #3 Gepost op: mei 31, 2011, 03:47:17 pm »

Er gaan 12 1,5 liter flessen in de C40 en dan blijft er nog 7 ? 8 cm ruimte over.
Voor ons gezin is dit ruim voldoende, zeker ook omdat box geweldig koelt en de drank die aangevuld wordt snel al lekker koud is.

12v aansluiting mis ik eigenlijk niet, wij zorgen ervoor dat hij al goed gekoeld is voordat  we vertrekken en tijdens de overnachting hebben we meestal stroom.

Maar als dat het niet het geval is, blijft de koelbox toch wel redelijk koel omdat het in de auto niet echt warm wordt.

De A40 is een absorptie koelbox koelt tot max 20 graden onder de buitentemperatuur, de B40 is een gecombineerde Compressor/absorptie koelbox. Door het absorptie systeem heb je ook minder ruimte in de koelbox. De C40 heeft de meeste ruimte en koelt ongeacht de buitentemperatuur tox maximaal -15 graden celcius
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2011, 03:58:54 pm door JM »
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #4 Gepost op: mei 31, 2011, 08:34:57 pm »

Wij hebben ook de mobicooler c40. Werkt inderdaad perfect. Van de zomer gewoon bevroren melk bij een temp van 35+.
gaat ook veel in. Werkt alleen op 230v zoals reeds gezegd
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #5 Gepost op: mei 31, 2011, 10:09:01 pm »


De A40 is een absorptie koelbox koelt tot max 20 graden onder de buitentemperatuur, de B40 is een gecombineerde Compressor/absorptie koelbox. Door het absorptie systeem heb je ook minder ruimte in de koelbox. De C40 heeft de meeste ruimte en koelt ongeacht de buitentemperatuur tox maximaal -15 graden celcius

40 liter is toch 40 liter?
Of meten ze de buitenkant?
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #6 Gepost op: mei 31, 2011, 11:17:34 pm »

40 liter is toch 40 liter?
Of meten ze de buitenkant?

Een absorptiekoelkast heeft aan de binnenzijde een koelelement zitten wat ruimte inneemt (dat ding waar je ijsblokes op kunt maken  ;)) en dus van die 40 liter afgaat. Een compressorbox heeft dat element niet en daar hou je dus de volledige 40 liter over.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #7 Gepost op: mei 31, 2011, 11:19:04 pm »

Een absorptiekoelkast heeft aan de binnenzijde een koelelement zitten wat ruimte inneemt (dat ding waar je ijsblokes op kunt maken  ;)) en dus van die 40 liter afgaat. Een compressorbox heeft dat element niet en daar hou je dus de volledige 40 liter over.

Ah... nog 180 euro zo'n box...pfff
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #8 Gepost op: mei 31, 2011, 11:28:42 pm »

Ah... nog 180 euro zo'n box...pfff

Tegenover die grotere koelcapaciteit staat inderdaad een prijs...  :P Grootste nadeel is, zoals al een paar maal gezegd, dat ie alleen op 230V kan en zelf wil ik me juist minder afhankelijk van een stroompaal maken. (Mijn compressorbox houdt nu zomers thuis de extra voorraad  bier koel, toch ook nuttig werk!!)
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #9 Gepost op: mei 31, 2011, 11:30:18 pm »

Tegenover die grotere koelcapaciteit staat inderdaad een prijs...  :P Grootste nadeel is, zoals al een paar maal gezegd, dat ie alleen op 230V kan en zelf wil ik me juist minder afhankelijk van een stroompaal maken. (Mijn compressorbox houdt nu zomers thuis de extra voorraad  bier koel, toch ook nuttig werk!!)

Als ik ga, ga ik voor de B40. 180 euro, 12/230 V en gas
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #10 Gepost op: juni 01, 2011, 12:21:19 am »

Dometic heeft een aantal modellen met, voor mij optisch, grotere inhoud dan de Waeco's. De X40 modellen van Waeco hebben feitelijk dezelfde inhoud, 40l. De RC1700 EPG van Dometic heeft ook 40lt (sommige info melden zelfs 41lt) inhoud maar lijkt mij echt een stuk groter binnen in OF minder groot aan de buitenkant.

Ik zou deze zeker bekijken. Ik heb hem voor 169,- gekocht, al zie ik hem niet meer voor deze prijs. Wellicht komt er een nieuw type aan. Wel iets om in de gaten te houden.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

Gnoric

  • Gast
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #11 Gepost op: juni 01, 2011, 02:26:33 am »

Wij gebruiken de koeldoos van 45 liter op 230V van Mobicool/Tristar/BartOutdoor, ik weet het niet meer. Ze worden momenteel nog steeds verkocht, voor ?169,- bij de Vrijbuiter en Vervat.

De doorslag van deze keuze is dat ik sowieso nooit op gas wil koelen en al helemaal niet in de klapper/tent. Dan had het nog een absorptie koelkast kunnen worden, maar die verbruiken

meer energie en kunnen bij warme omgevingstemperatuur problemen geven, waardoor je computer-ventilatoren moet gaan inzetten, dus nog meer energie verbruik.

Dit type van koelen produceerd geen geluid.

Vervolgens kwam de prijs-pret verhouding om de hoek kijken en eentje die alleen op 230V was op moment van aankoop/invantariseren goedkoper. De koeldoos gaat hoofdzakelijk in 230v

omgeving gebruikt worden en anders sluit ik hem weer de 12V-230V omzetter aan, hij verbruikt ca. 85W dus ca.7 A moet kunnen voor de omzetter.

Qua geluidsproductie hoor je de koelkast 's nachts als je nog wakker bent aanspringenof 's ochtens tussen het vogelgezang. Overdag met wat meer achtergrond geluid valt het geluid niet

op.




Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #12 Gepost op: juni 01, 2011, 06:26:13 pm »

Als het op laag amperage moet werken, moet je niet vergeten dat een compressor een opstartfase heeft en daarin een piek veroorzaakt.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

marcel.s

  • Gast
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #13 Gepost op: juni 01, 2011, 06:30:30 pm »

o en marktplaats niet vergeten he, ik heb er 1 voor 50 euro gekocht,een goeie.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re:Koelbox, wie heeft tips?
« Reactie #14 Gepost op: juni 04, 2011, 10:25:09 am »

o en marktplaats niet vergeten he, ik heb er 1 voor 50 euro gekocht,een goeie.

Het lijkt wel alsof er alleen nog maar handelaren op marktplaats, speurders, viavia (of hoe dat nu mag heten) zitten.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal