Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Nieuwe koelbox  (gelezen 11867 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MvA

  • Gast
Nieuwe koelbox
« Gepost op: januari 13, 2012, 02:58:04 pm »

Hallo,

Wij willen een koelbox kopen. Eentje die in de auto kan worden aangesloten. Ook moet hij naast elektrisch, ook op gas kunnen. We zijn onervaren en weten niet waar we op moeten letten. We gaan liever voor kwaliteit dan goedkoop, alhoewel beiden natuurlijk prima is  :)
De dometic combicool rc 2200 egp lijkt ons wel wat.
Heeft iemand ervaring met het merk Dometic? Of tips?

Alvast bedankt!

Groet,
MvA
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #1 Gepost op: januari 13, 2012, 05:27:11 pm »

Het merk Dometic is erg bekend, vroeger heette het Electrolux. Wij hebben ongeveer onze 3de Electrolux. Allemaal 2e handsjes.
Doen het prima op 12 v, 220 en op gas. De huidige die wij hebben doet het beter op electra dan op gas, maar dat is ook omdat ie al wat ouder is.
Ik wil deze zomer wel graag een nieuwe en dan wordt het weer een Dometic.
Nu denk ik dat de Mobicool ook een prima koelkast is.

Succes met het kopen ervan.
Gelogd

milkman

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #2 Gepost op: januari 13, 2012, 06:54:39 pm »

onthou goed dat de gas/electra/12 volt kasten meestal maar tot 20 +  onder de huidige tempratuur kunnen koelen. is het 35 graden dan wordt je bier dus evengoed 15 graden.

beter is een compresser koelkast. maakt wel wat meer lawaai maar die kan gewoon koelen tot 0 graden en zelfs vriezen.  nadeel is dat ze vaak niet op 12 vol kunnen en helemaal niet op gas.

mobicool heeft volgens mij ook een hybride met compressor die kan dus op 12 volt en op 220 volt.
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #3 Gepost op: januari 13, 2012, 08:30:22 pm »

Als het 35 graden of meer wordt zou je altijd voor nood extra diepvries elementen kunnen ingooien die je bij de receptie invriest.
Maar het klopt dat de inhoud dan minder koel is als het erg warm is.
Er zijn dan nog voldoende tips, de plaats waar je hem neerzet is dus ook belangrijk, op het heetst van de dag in de schaduw enz...

Ik zag van Dometic een aluminium behuizing koelkast, wel prijzig, maar ik denk dat deze wel koeler blijft.
Gelogd

Ber

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 184
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon 2024 + zelfbouw tenttrailer
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #4 Gepost op: januari 13, 2012, 09:29:31 pm »

Wij hebben de mobicool A40. Werkt goed,koelt op gas beter dan op stroom. Wij vinden deze fijner dan een compressor koeler, je hoort m absoluut niet. Volgens mij zit het met de kwaliteit wel goed.
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #5 Gepost op: januari 13, 2012, 09:29:55 pm »

hier 2 topics met info over de koelbox / koelkast. Als je de zoekfunctie gebruikt zul je zien dat er nog veel meer topics zijn met info

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,7116.msg78389.html

http://forum.vouwwagenclub.info/index.php/topic,4731.0.html

Gelogd

avr

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #6 Gepost op: januari 13, 2012, 11:08:30 pm »

Wij hebben ze allebij en ik moet zeggen dat de compressor box vele malen beter koelt dan de absorptie box en ook het lawaai valt reuze mee, ook vind ik het een voordeel dat je een mooie gladde bak hebt van binnen en dus makkelijk schoon te houden is.
Gelogd

MvA

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #7 Gepost op: januari 14, 2012, 10:56:06 am »

Bedankt voor jullie reacties, ben weer wat wijzer geworden.

Wij willen dat de koelkast in de aanhanger past, dus een klein model "gewone" koelkast gaat 'm niet worden, die zal dan te hoog zijn.

Die wij op het oog hebben, kan 30 graden onder de buitentemp. koelen. Dat lijkt me dan toch wel genoeg?
Vraag me af of het koelen snel gaat.
Bijvoorbeeld: Stel je wordt wakker bij 10 graden. Maar dan stijgt de temp op de dag naar 30 graden om 12:00 uur. Kan zo'n absorptie-koelkast dat dan bijhouden? Of zal de temp dan tijdelijk te hoog zijn, tot ie het weer bijgebeend heeft?
Gelogd

Stori

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #8 Gepost op: januari 14, 2012, 12:38:35 pm »

Met een absorptie-koelkast kan je je een goede gewoonte eigen maken en dat is: 's avonds voor het slapen gaan de koelkast vullen. Tijdens de nacht zijn de buitentemperaturen het laagst en heeft ze geen moeite om alles koel te krijgen. Tijdens de dag eet en drink je de koelkast leeg. Wij doen dit al meer dan 30 jaar en wij hebben soms temperaturen tot 40°C tijdens de dag (voor mij kan het niet warm genoeg zijn) en heb nog nooit te warme pils of wijn gedronken (alleen als we pas aankomen en wijn kopen en dan dezelfde avond hem al willen drinken). Maar ook hier werkt een trukje: we vullen een half-liter waterflesje met wijn en leggen dat op de verdamper (past net) en dan gaat het toch nog snel.
Dat lukte zelf met 5 personen en één koelkast. Ondertussen hebben we de luxe van 2 koelkasten voor 2 personen.  :) Eéntje ingebouwd in de keuken van CCC en één losse die we al hadden en die tijdens de ritten in de auto draait op 12V (een Electrolux van 25 jaar oud die het nog altijd prima doet).
Nog een tip: neem een waterpas mee, niet op het zicht doen. Ze moet echt wel 100% waterpas in de 2 richtingen staan om haar werk goed te doen.
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2012, 07:56:53 pm »

Wij hebben zelf al 4 jaar een compressor-koelkast, deze zet ik altijd al een dag voordat we weggaan aan. Als we dan vertrekken doe ik er nog een paar diepvrieselementen in. Als we dan op onze bestemming aankomen na 8 tot 10 uur reizen is het nog steeds koud binnen.
Wij hebben ongeveer dit model--> http://www.thuisshop.com/contents/media/l_b-252.jpg

Voor de warmere dagen heb ik achter bij de compressor een computerventilator geplaatst die aangesloten is op een adapter waarvan ik het vermogen in kan stellen. Hij koelt met de warmere dagen een stuk beter dan voorheen. En het geluid van de compressor vind ik niet storend.
Het nadeel met gas koelen is dat je nog een gasfles mee moet nemen lijkt mij, tenzij je het gas alleen gebruikt voor onderweg te koelen.
En net als Stori al zei, de koelkast savonds goed vullen voor de volgende dag.
« Laatst bewerkt op: januari 29, 2012, 08:02:15 pm door Tom »
Gelogd

PaulPaul

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #10 Gepost op: januari 29, 2012, 09:46:15 pm »

Ook in de keuken van onze derde HK zit weer een Dometic absorptie koelkast.
Omdat HK in al zijn wijsheid heeft besloten dat een kyte bezitter daar lekker alleen bij kan als de vw is opgezet( en wij lekker zaten te pitten bij de koop en dit gewoon niet hadden opgemerkt :N) hadden we plots dus een 2. koelkast nodig. Dat is ook een absorptie geworden: Portacool 45 E van Tristar. Daar gaat de drank in, in de anderen het voedsel. Daar zit een idee achter: je opent als snel veel vaker voor drank dan voor eten. Zo heb je minder kondens in de etenswaren-koelkast. En dat is dus echt zo. Nadeel: je hebt achter in je auto zo'n zwaar kreng staan. Maar ja, plaats genoeg.
Gelogd

milkman

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #11 Gepost op: januari 29, 2012, 10:02:32 pm »

gisteren een mobicool b40 gekocht das een compresser en condensatie koelbox.

oftwel op 220 koelt ie tot -15  en op 12 volt tot 15 graden onder de omgevings temperatuur. hij kan niet op gas. het beste van beide werelden dus.

het grappige is dat het alluminium balkje dat normaal in condensatie koelkasten zit er niet niet in zit.  dus extra veel ruimte.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #12 Gepost op: januari 29, 2012, 11:11:38 pm »

gisteren een mobicool b40 gekocht das een compresser en condensatie koelbox.

oftwel op 220 koelt ie tot -15  en op 12 volt tot 15 graden onder de omgevings temperatuur. hij kan niet op gas. het beste van beide werelden dus.

het grappige is dat het alluminium balkje dat normaal in condensatie koelkasten zit er niet niet in zit.  dus extra veel ruimte.

Waar heb je hem gekocht?
Wij hebben hem een maandje geleden ook gekocht en heb me rot lopen zoeken naar een goedkope aanbieder.
Schrok toch wel van de prijzen.
Gelogd

milkman

  • Gast
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #13 Gepost op: februari 04, 2012, 10:28:45 pm »

ik heb hem via de wit in schijndel op het internet besteld

179 euro zonder afleverings kosten.

goedkoopste die ik heb kunnen vinden

vandaag even getest, maakt idd een klein beetje geluid als ie aanspring maar dat duurt maar 5 seconden of zo en dan wordt stiller ik denk niet dat ik er last van ga hebben op de camping
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2012, 10:31:05 pm door milkman »
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Nieuwe koelbox
« Reactie #14 Gepost op: februari 04, 2012, 10:36:04 pm »

ik heb hem via de wit in schijndel op het internet besteld

179 euro zonder afleverings kosten.

goedkoopste die ik heb kunnen vinden

vandaag even getest, maakt idd een klein beetje geluid als ie aanspring maar dat duurt maar 5 seconden of zo en dan wordt stiller ik denk niet dat ik er last van ga hebben op de camping

Hier ook via De Wit.
Snelle levering trouwens.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal