Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Absorptiekoelbox kapot?  (gelezen 15704 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stori

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #15 Gepost op: maart 16, 2012, 12:25:11 pm »

Wij hebben 10 jaar een caravan gehad met een Electrolux tafelmodel. Van hetzelfde merk hebben we ook een losse box. Wel die in de caravan wou ook nooit lager dan 10°C. Mijn man heeft alles geprobeerd, tot de roosters aan de buitenkant verwijderen, stof verwijderen, ventilator inbouwen, uit het diepvriesbakje de bodem verwijderen in de hoop dat die koude zich dan verspreidde in de rest. Niks hielp. Terwijl de losse box al 20 jaar draait dat het een lieve lust is.
Die in de caravan gebruikte we dan maar als voorraadkast voor groenten en fruit, maar dan heb je natuurlijk de luxe dat je er 2 kan meenemen. Nu trouwens nog steeds, een Dometic in de CC en de Electrolux in de auto of onder de luifel. Een koelkast per persoon, pure luxe/overdaad inderdaad.
Maar ik vrees dat je inderdaad  geen oplossing gaat vinden voor je box. Het is veel geld voor een nieuwe, maar ze gaan heel erg lang mee. Misschien toch maar overwegen?
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #16 Gepost op: maart 16, 2012, 01:07:37 pm »

Even ter info, electrolux maakt al langere tijd geen koelboxen meer, deze tak van producten is overgenomen door Dometic.
De nieuwe modellen van dometic zien er dan ook verdacht veel uit als de oude electrolux modellen, zelfde techniek en uitvoeringen.
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #17 Gepost op: maart 16, 2012, 01:38:17 pm »

Inderdaad, ik ga nu ook steeds meer nadenken om maar een nieuwe te kopen...... heb je vaak ook meteen 45 liter.

Of bij de eerstvolgende via marktplaats, in de koudste stand controleren.....




(wat ik alleen nog niet begrijp is waarom hij op elektrisch wel een beetje koelde en op gas niet.)
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #18 Gepost op: maart 16, 2012, 02:09:23 pm »

Nu we het er toch over hebben.

't is geen absorptie, maar compressor, maarehhh heeft iemand ervaring met deze?

http://www.kampeermarkt.com/Tristar-Compressor-Koelbox-KB-7245.html
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #19 Gepost op: maart 16, 2012, 02:23:38 pm »

Compressor koelkasten hebben over het algemeen een betere koel capaciteit (door de gebruikte compressor techniek), kunnen echter veel minder tegen scheef staan (compressor loopt droog en kapot) en ze kunnen niet op gas (hebben altijd stroom nodig voor de compressor moter).
Voordelen zijn dat ze geen condesor in de koelruimte hebben, dus iets meer ruimte. Bij extreme warmte buiten kunnen ze wat makkelijker een lage temperatuur houden en omdat ze een iets hogere koel capaciteit hebben, koelt de inhoud wat sneller terug, dus vanuit de supermarkt je koelbox volladen met spullen op kamer temperatuur gaat wat makkelijker als met een absorptie koelbox.

Ik zou zeggen, ga je altijd op vakantie waar ze stroom hebben dan heeft een compressor model de voorkeur (wel opletten met transport), ga je ook wel eens wat primitiever dan is de absorptie het juiste systeem.

De tristars zijn niet echt top modellen, maar de prijs kwaliteit klopt wel.
 
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk Vouwwagen: HK Flyer Bedouin
Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #20 Gepost op: maart 16, 2012, 02:55:17 pm »

Vergeet niet de 'feature' : koelen op 12V (in auto of aanhanger)

Dat kan ook best een belangrijk criterium zijn.
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

bosi

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #21 Gepost op: maart 16, 2012, 03:25:01 pm »

Inderdaad, was ik helemaal vergeten. De meeste mobistar modellen hebben standaard de 12 volt voorziening (maar zijn ook wat duurder).
Een omvormer van 12V naar 220V is af te raden voor langer gebruik (in de auto), moet je ook niet aansluiten via de standaard sigaretten aansteker contact, hier zitten maar 0.75mm kabels aan, dan kan de boel nog als een een beetje heet worden/gaan smoren.
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #22 Gepost op: maart 16, 2012, 03:29:58 pm »

Dus eigenlijk als je gewoon in Nederland verblijft met ons huidige klimaat, is een absorptiekoeling een prima alternatief....

Ik ga er nog even goed over nadenken....we gaan toch pas juli op vakantie (in Nederland).

Bedankt in ieder geval voor de adviezen.
Gelogd

Prutser

  • Gast
Re: Absorptiekoelbox kapot?
« Reactie #23 Gepost op: maart 30, 2012, 02:00:33 pm »

Ik kan er toch niet over uit.

Als ik de koelbox op z'n kop zet en weer terug, hoor je echt de vloeistof sijpelen, dus lek is ie niet. De warmtewisselaar (220V) wordt heet, pas nog een stukje van m'n hand eraan verbrand, dus die werkt ook. En sommige leidingen worden ook warm.

Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom hij niet verder koelt dan een graad of 10 onder de omgevingstemperatuur.

Kan het ook zijn dat zo'n ding gewoon op is?  Maar ja, sommige hebben hem al 10 jaar en doet het nog steeds, en deze is echt nog geen 10 jaar oud. Tenminste dat denk ik, omdat ie een volume van 40 liter heeft.

Ik heb 'm flink en weer geschud en op de leidingen geklopt, misschien dat er ergens verstoppingen zaten.....

Erg frustrerend allemaal, maar ik kan niet hebben dat ik de oorzaak niet vind. Als ie gewoon op is en ik heb bevestiging, dan heb ik uitsluitsel en heb ik er vrede mee, maar dat heb ik nog niet dusssssss........ ::)
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal