Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Gewicht aanhanger vs auto  (gelezen 870 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Noa

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 11
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Gewicht aanhanger vs auto
« Gepost op: augustus 12, 2023, 08:58:23 am »

Hoi Hoi,

Nou we hebben de vouwwagen binnen hoor! Super leuk en mega veel zin in.

Alleen ff een vraag over de gewichten en het verdelen ervan.

Op de RDW site staat en in het peugeot boekje, dat de auto geremd tot 770 kg mag trekken.

 In het peugeotboekje staat ook, je mag max 500 kg geremd hebben. Je mag het totale gewicht met 270 kg verhogen, mits de belading in de auto wordt verminderd en als er geen passagiers of bagage in de auto aanwezig is.

Hoe moet ik dit nu zien?

Is het dan max 500 kg en de rest in de auto of alles in de aanhanger en mijn vrouw thuislaten met haar kleding ;-)

Alvast bedankt voor het meedenken!
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht aanhanger vs auto
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2023, 09:26:13 am »

Er zijn een paar belangrijke gewichten (massa's) voor de auto relevant. Het trekgewicht is er één, maar het totale treingewicht (ttm) is een andere. Dat is de maximaal toegestane massa van beladen auto en aanhanger samen. Verder heb je nog het maximaal toegestane gewicht van de auto zelf. Aan jouw getallen te zien betreft het een vrij kleine auto met vermoedelijk een niet al te hoog ttm. De auto kan en mag dus 770 kg trekken, maar als je die massa van de ttm afhaalt, blijft er minder over dan de auto zelf beladen mag wegen. Je moet dan dus belading van de auto overhevelen naar de aanhanger, of liever, van de aanhanger in de auto. Ik zou de dame dus gewoon in de auto mee laten reizen  :#
Dit is trouwens een fenomeen wat je vooral bij Franse auto's meer tegenkomt. De Megane en Scenic bijvoorbeeld mogen een enorme 1700 en 1800 kg trekken, maar alleen als de benzinetank maar half vol is en alleen de bestuurder aan boord is, bij voorkeur slechts gekleed in ondergoed, omdat je anders over die ttm heen gaat...
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Gewicht aanhanger vs auto
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2023, 10:25:56 am »

Even een voorbeeld. Ttm is 2000kg. Als je aanhanger 770 weegt, mag het trekkende voertuig max 1230 wegen. Volgens mij is dit de uitleg. Wil je dan meer in je auto, dan zul je dus minder in de vouwwagen moeten doen?
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Gewicht aanhanger vs auto
« Reactie #3 Gepost op: augustus 12, 2023, 10:27:15 am »

Goed uitgelegd door Sanderv. Zijn punt over Franse auto's en misschien specifiek Renault herken ik. Mijn 0.9 captur mocht 1200kg trekken. Maar als je het totale treingewicht minus het maximale massa voertuig aftrok bleef er 900 kilo over (wat ook veel realistischer was icm de kleine motor).
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gewicht aanhanger vs auto
« Reactie #4 Gepost op: augustus 12, 2023, 11:52:44 am »

Even een voorbeeld. Ttm is 2000kg. Als je aanhanger 770 weegt, mag het trekkende voertuig max 1230 wegen. Volgens mij is dit de uitleg. Wil je dan meer in je auto, dan zul je dus minder in de vouwwagen moeten doen?
Inderdaad  :J
En die 1230 kg kan dus een stuk lager zijn dan wat het voertuig alleen mag wegen volgens het kenteken, bv 1700 kg
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal