Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Cabanon Columbia in garage  (gelezen 8432 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

couson

  • Gast
Cabanon Columbia in garage
« Gepost op: maart 13, 2012, 08:28:11 pm »

Hallo,

Afgelopen weekend heb ik de garage opgeruimd om plek te maken voor de vouwwagen. Nu kwam in mij op dat het disselgedeelte een behoorlijke "sta-in-de-weg" is in de garage. Zonder dat gedeelte zou de vouwwagen bij ons overdwars passen. Heeft iemand ervaring met het losschroeven van dat gedeelte (gedurende de wintermaanden, want dan blijft hij toch zo'n 6 maanden binnenstaan)? Of levert dat onaangename verrassingen op bij het weer vastschroeven?

Met vriendelijke groet,
Henry Coumans
Gelogd

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Cabanon Columbia in garage
« Reactie #1 Gepost op: maart 13, 2012, 10:31:52 pm »

Je moet in ieder geval rekening houden met de handrem.
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.655
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #2 Gepost op: maart 14, 2012, 10:35:51 am »

Los van het werk weinig. Op de meeste aanhangers zit het disselgedeelte vast met bout-moer, waarvan de moeren zelfborgend zijn. Deze mogen maar 1 keer gebruikt worden. Dus iedere keer nieuwe erop zetten, immers safety first!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #3 Gepost op: maart 14, 2012, 10:40:44 am »

Los van het werk weinig. Op de meeste aanhangers zit het disselgedeelte vast met bout-moer, waarvan de moeren zelfborgend zijn. Deze mogen maar 1 keer gebruikt worden. Dus iedere keer nieuwe erop zetten, immers safety first!
Is een beetje Loctite dan niet ook voldoende?
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.655
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #4 Gepost op: maart 14, 2012, 11:20:09 am »

Ik weet niet hoe zich dat houdt met trillingen. Daarnaast wijk je af van de specificaties van de aanhanger, dat kan een juridisch probleem opleveren. Bedenk dat door 'even makkelijk' de meeste ongelukken gebeuren. Als zelf in de JAMET documentatie (die tamelijk summier is) dit al gemeld staat, dan zou ik persoonlijk geen shortcut nemen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #5 Gepost op: maart 14, 2012, 11:59:47 am »

Ik weet niet hoe zich dat houdt met trillingen.
Loctite is juist bedoeld als borgmiddel tegen het loskomen van moeren en bouten door trillingen. De voornaamste reden dat men in industriële omgevingen zelfborgende bouten gebruikt is (productie-)snelheid. Het kost nu enmaal minder tijd om alleen een zelfborgende moer aan te draaien dan het kost om de loctite aan te brengen, de moer aan te draaien en de droogtijd af te wachten.
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2012, 12:01:52 pm door Frankie »
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #6 Gepost op: maart 14, 2012, 12:25:46 pm »

Voor de meeste VW, zijn kantelbeugels te krijgen. Is dit wellicht geen betere optie, dan aan de dissel te gaan sleutelen om ruimte te besparen?
Gelogd

CenC

  • Gast
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #7 Gepost op: maart 14, 2012, 02:34:07 pm »

Kan je niet een kast maken om de dissel en dat gebruiken voor de verloren ruimte. Dit kan je ook doen voor de hele vw.
Ik zou zelf niet voor kiezen om de dissel los te schroeven.

Onze vorige vw stond in onze houten blokhut, echter voor de dissel hadden we een gat gemaakt, zodat ie naar buiten stak en daaroverheen een kast gemaakt. Werkte prima. Voor in een stenen garage zou ik dat dan ook niet weer doen. ::)
Gelogd

couson

  • Gast
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #8 Gepost op: maart 14, 2012, 08:10:37 pm »

Mooi om te zien hoe creatief vouwwagenaanhangers zijn  :>
Bedankt allemaal
Gelogd

zippey

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi DL 2013 groen
Re: Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #9 Gepost op: maart 14, 2012, 08:20:53 pm »

Voor de meeste VW, zijn kantelbeugels te krijgen. Is dit wellicht geen betere optie, dan aan de dissel te gaan sleutelen om ruimte te besparen?

Klopt, voor de Cabanons ook. Ik heb er één bij Pauw Recreatie in Heerhugowaard zien staan.

Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Gelogd
Cabanon Malawi DL 2013 groen

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #10 Gepost op: maart 15, 2012, 10:27:12 am »

Onze Jametic staat ook in de garage. Keuken ligt er bovenop om in de lengte ruimte te besparen. Boven de vw heb ik een soort zolder gemaakt van een plaat OSB van 122 x 244 cm. Kan veel troep op. Rechts naast de dissel staat de motor van mijn vrouw en links staan 3 fietsen voor het grijpen. Dan nog achter de vw een werkbank met 60 cm tot de achterkant van de vw. Garage is 6x3 m. staat ook nog een rij kasten langs de zijkant van de garage. Gewoon er in zetten, komen de ideeen vanzelf opborrelen. Op de zijkant levert weinig extra ruimte op. En je moet alle spullen er uit halen en ergens neer zetten. Als ik nu de vw naar buiten wil dan is het ff 10 minuten met dingen wegzetten, maar dan staat de vw ook buiten.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Qwaqa

  • Gast
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #11 Gepost op: maart 15, 2012, 11:05:59 am »

Onze Columbia heeft zo'n disselbak en daardoor neemt de dissel van zichzelf ook al ruimte in. Als je het eraf zou halen moet je dat ding ook weer kwijt.

Ben wel jaloers op die mensen die nog motoren én fietsen erbij krijgen... 
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #12 Gepost op: maart 15, 2012, 12:31:26 pm »

De disselbak staat bij ons ook op het zoldertje. Dan is er ruimte op de vloer. Of op de vw leggen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

couson

  • Gast
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #13 Gepost op: maart 20, 2012, 06:15:33 pm »


Na al jullie goede adviezen ben ik ervan overtuigd dat ik de dissel niet los moet maken van de vouwwagen (met het doel de vouwwagen gunstiger te kunnen plaatsen in de garage). Dat heeft mij wel aan het denken gezet hoe ik de vouwwagen op dusdanige manier in de garage kan zetten dat deze geen "sta-in-de-weg" is en de hoeveelheid ruimte waar ik zaken kan stallen behouden blijft. Aldus heb ik Google Sketchup gebruikt en ben ik aan het tekenen geslagen. Het resultaat wil ik jullie niet onthouden. In een aantal knipjes laat ik zien hoe de "Verschuifbare vouwwagenombouw" eruit ziet.

Bijlage "Bovenaanzicht - Vouwwagen onder Ombouw" toont de garage (waarin rechts werkbank en koelkast staat) en de plek waar de ombouw (met daaronder de vouwwagen) als de vouwwagen op stal staat". Op deze wijze lever ik geen vloeroppervlak in want bovenop de ombouw kan ik van alles leggen. Daar waar geen ombouw, werkbank of koelkast staat, komen fietsen te staan en tuingereedschap. Dat gaat wel passen.

Bijlage "Bovenaanzicht - Ombouw verschoven" toont de situatie als de ombouw is weggerold. Dan kan ook de vouwwagen in en uit de garage. Onder de ombouw komen kleine verzonken wieltjes.

Bijlage "Vooraanzicht - Vouwwagen onder Ombouw" toont de opgeborgen vouwwagen vanuit een ander perspectief.

Bijlage "Vooraanzicht - Ombouw verschoven" toont de situatie waarin de vouwwagen in en uit de garage kan.

Bijlage "Ombouw perspectief" toont meer detail van de opbouw van de ombouw. Het is nu nog een schets. Zodra de vouwwagen er is, meet ik een en ander exact op en kies ik ook de dikte van de balkjes (het moet allemaal niet te zwaar worden).

Bijlage "Borgpalen op garagemuur" laar twee palen zien waarop de ombouw rust in gesloten toestand.


"And now we wait", totdat de vouwwagen er is.

Met vriendelijke groet,
Henry Coumans

Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.253
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Cabanon Columbia in garage
« Reactie #14 Gepost op: maart 20, 2012, 07:42:48 pm »

ziet er slim uit.... maar je realiseert je toch wel dat, als je met de vouwwagen weg wilt, dat je dan zon beetje de hele garage leeg moet halen?
de hele stellage moet leeg (anders valt het om zodra je het van de muurbakjes afhaalt), en je moet ruimte maken om de stellage aan de kant te schuiven
« Laatst bewerkt op: maart 20, 2012, 07:44:48 pm door CabanonJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal