Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Everzwijnen  (gelezen 1229 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Everzwijnen
« Gepost op: januari 04, 2024, 03:27:26 pm »

Deze zomer willen we een rondtrip doen in Frankrijk met onze vouwwagen en vrienden bezoeken die een huis kochten in de Cevennes.  Ze hebben plaats genoeg om onze vouwwagen op te zetten.  Ze vertelden dat het op hun domein vol everzwijnen zit, die ook erg graag tot op hun terras komen en veel kabaal kunnen maken.  Ik vroeg me af of dit een gevaar vormt om in je tent te zitten omgeven door everzwijnen (ook qua schade aan de tent).  Iemand ervaring mee?
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Everzwijnen
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2024, 05:50:16 pm »

Er zijn ook op de Veluwe voldoende campings waar nachts ongetwijfeld een everzwijn rondloopt. Op de Wildhoeve hadden we afgesproken voorjaar zwijnen in de buurt van de camping. Een rotte zwijnen maakt wel serieus veel lawaai. Het is niet wat geknor maar ook gillen. Daar slaap ik iig niet zomaar doorheen. Voor schade aan de tent zou ik niet zo bang zijn zolang je geen etensresten achterlaat en eten goed opruimt. Pas wel op als je nachts eventueel de vouwwagen uit moet als je naar de wc moet. Als een zwijn daarvan schrikt zal die meestal vluchten maar kan ook een (schijn) aanval uitvoeren. Ik heb een keer zo'n achijnaanval meegemaakt tijdens een trailrun op de Veluwe en dat is behoorlijk indrukwekkend. Ze zijn best groot.
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Everzwijnen
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2024, 07:04:16 pm »

Een jaar of 8 geleden zijn we in Spanje geweest tegen de Pyreneeën aan. De camping lag boven op een berg. Zodra het begon te schemeren kwamen de zwijnen tevoorschijn. Indrukwekkende beesten! Zolang je er voor zorgt dat je afval en eten hoog / buiten het bereik van de zwijnen opgeborgen is, is er niets aan de hand.
Laat je de zwijnen met rust, laten ze jou ook met rust.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Everzwijnen
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2024, 08:21:48 pm »

Het natuurpark van de Cevenne heeft ook een International Dark Sky Reservaat van zeer goede kwaliteit. Ook ter bescherming van de biodiversiteit daar. Dus normaal ook prachtige sterrenhemel gegarandeerd als je in dat reservaat zit of dicht daarbij. Iets mee nemen om naar de sterren mee te kijken kan dus zeker ook een aanrader zijn daar....
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.574
Re: Everzwijnen
« Reactie #4 Gepost op: januari 05, 2024, 01:34:34 am »

Je zou kunnen stellen dat wanneer je de natuur met rust laat, die intentie wederzijds is.
@FriedelP
Iets meenemen om naar de nachthemel te kijken zou een onderdeel moeten zijn van de kampeeruitrusting. En met een beetje lichtsterke verrekijker kun je dan ook het wild spotten in de nachtelijke uren.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Everzwijnen
« Reactie #5 Gepost op: januari 07, 2024, 11:25:36 pm »

Achter de link hieronder schuilt een filmpje van toen ik enkele weken geleden om 23u naar huis fietste van het werk.

Ze zitten in hier dus ook alsook wolven etc.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand erdoor wordt aangevallen en zou me geen zorgen maken, al zijn het, als je oog in oog staat, toch wel flinke beesten...

Tussen feb en juni krijgen ze jongen. Als ze jonkies bij hebben zijn ze wel wat agressiever.

https://photos.app.goo.gl/AokokuZxZwDfu4Vz6


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

FrankAndrea

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 280
  • Merk Vouwwagen: Alpenkreuzer Waterfront
  • Pluk de dag!
Re: Everzwijnen
« Reactie #6 Gepost op: januari 08, 2024, 06:25:30 am »

Achter de link hieronder schuilt een filmpje van toen ik enkele weken geleden om 23u naar huis fietste van het werk.

Ze zitten in hier dus ook alsook wolven etc.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand erdoor wordt aangevallen en zou me geen zorgen maken, al zijn het, als je oog in oog staat, toch wel flinke beesten...

Tussen feb en juni krijgen ze jongen. Als ze jonkies bij hebben zijn ze wel wat agressiever.

https://photos.app.goo.gl/AokokuZxZwDfu4Vz6


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Wow, kom je zomaar op je fietsje tegen!  ::) Wat zijn ze groot! Ik zou me rot schrikken. Maar ik woon dan ook in de randstad en jullie waarschijnlijk op het platteland. Mooie opname.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Everzwijnen
« Reactie #7 Gepost op: januari 08, 2024, 09:14:57 am »

De moeite om te zien.


Ik ben hier in de buurt ook een keer een wolf met de fiets gepasseerd. Had geen camera aan staan maar de melding gemaakt bij welkom wolf die ook bevestigde dat hij reeds op andere plaatsen in de buurt was gezien.


Die beesten hebben meer schrik van ons dan omgekeerd, dus zolang je ze niet bedreigt komt dat wel goed.
Gelogd

Klapkar2023

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 15
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Mercury
Re: Everzwijnen
« Reactie #8 Gepost op: januari 08, 2024, 03:46:25 pm »

Afgelopen zomer hebben we drie weken gekampeerd in Ardèche.
S'nachts meermaals bezoek gehad van een clubje everzwijnen welke de camping afstruinde naar voedsel.
Bij het minste of geringste van geluid schoten ze meteen terug de bosjes in.

Nooit echt het idee gehad dat het ''gevaarlijk'' was.

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Everzwijnen
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2024, 04:12:52 pm »

Zelf geen ervaring met zwijnen rondom de vouwwagen/tent.

Wel eens leeuwen horen brullen bij een safari in Kenia en veel andere beest(jes) gehad op  de camping. Wat ik van zwijnen weet is dat als ze drachtg zijn of net biggen hebben ze nog wel eens agressief kunnen zijn als ze schrikken. Dus niet laten schrikken dan maar .........
Gelogd

Bea

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 149
  • Merk Vouwwagen: Combi camp flexi comfort 2014
Re: Everzwijnen
« Reactie #10 Gepost op: januari 10, 2024, 07:33:44 pm »

Achter de link hieronder schuilt een filmpje van toen ik enkele weken geleden om 23u naar huis fietste van het werk.

Ze zitten in hier dus ook alsook wolven etc.
Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat iemand erdoor wordt aangevallen en zou me geen zorgen maken, al zijn het, als je oog in oog staat, toch wel flinke beesten...

Tussen feb en juni krijgen ze jongen. Als ze jonkies bij hebben zijn ze wel wat agressiever.

https://photos.app.goo.gl/AokokuZxZwDfu4Vz6


Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Amai echt wel de moeite om te zien, ik zou er niet graag tegen rijden! Ik ben in ieder geval wel wat gerustgesteld dat het wel zal meevallen.  Enkel dat nachtelijk plassen zal wel spannend zijn voor mij :K
Gelogd

Klapmoose

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 411
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe 2.0
Re: Everzwijnen
« Reactie #11 Gepost op: januari 11, 2024, 09:43:25 pm »

In navolging van dit topic. Dit is een goed artikel over wat te doen als je wild tegenkomt in het bos. En ik deel de mening dat ik als trailrunner meer angst heb voor teken en zwijnen dan voor de wolf.


https://archive.ph/NMbNG
Gelogd

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Everzwijnen
« Reactie #12 Gepost op: januari 13, 2024, 10:08:47 pm »

Klopt. Ik kom ook meermaals per week in het bos om te hardlopen en te mountainbiken. Hier in de buurt zit vanalles. Bevers, wolven, herten, wilde paarden en van die Galloway-runderen, en ik ben echt nergens bang voor, ...



behalve...




voor die hele, hele hele, hele kleine teken :) ik spuit vaak spray, mijd hoog gras met blote benen, en toch heb ik er elk jaar een paar, die mij uitkiezen. Ik mag er niet aan denken dat dat ooit zo'n besmet exemplaar is. Dat is echt een van de volgende angsten die ik heb. Bah. Vieze beesten.

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Everzwijnen
« Reactie #13 Gepost op: januari 14, 2024, 06:21:08 pm »

Klopt. Ik kom ook meermaals per week in het bos om te hardlopen en te mountainbiken. Hier in de buurt zit vanalles. Bevers, wolven, herten, wilde paarden en van die Galloway-runderen, en ik ben echt nergens bang voor, ...

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
Beetje stoer praat. Het is echt verstandig om respect voor zwijnen en ook paarden en runderen te hebben. Die zijn machtiger dan jij. En als het er op aan komt, beslist niet bang voor jou. En ze zijn in staat je flink te verwonden.
Teken zitten niet alleen in gras, maar ook hoger en laten zich op je vallen. Zo eng vind ik ze niet. Je moet gewoon goed op jezelf letten als je buiten in het veld bent geweest.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

metalpe

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 808
Re: Everzwijnen
« Reactie #14 Gepost op: januari 14, 2024, 06:52:03 pm »

't Is niet bedoeld als stoere praat hoor. Ik heb respect voor alles wat leeft en zal, als er zwijnen of paarden staan, niet als een idioot erdoorheen lopen, maar altijd achterom gaan en rustig zijn en de nodige afstand bewaren. Ik wil een zwijn (met jongen) zeker niet boos krijgen.

Wat ik bedoel met, banger voor teken dan voor de andere, grote beesten, is dit: als ik door het bos loop of fiets, spray ik me op voorhand in tegen teken, onderweg let ik op voor teken, en bij thuiskomst controleer ik me op teken. Dit terwijl ik op voorhand of tijdens het lopen/fietsen, geen rekening hou met eventuele andere beesten. En als ik er toch tegen  kom, geniet ik van de aanblik, met voldoende respect en afstand. Met stoer praat heeft dat dus niks te maken. Verre van.

Ik heb trouwens een nichtje met chronische Lyme. Ze ziet al meer dan 10 jaar af. Ik vind teken dus echt wel een reden om op te letten..

Verstuurd vanaf mijn moto g54 5G met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: januari 14, 2024, 06:54:50 pm door metalpe »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal