Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: koelkast achter in de auto op 12 volt  (gelezen 8895 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Angel

  • Gast
koelkast achter in de auto op 12 volt
« Gepost op: juli 25, 2011, 04:05:05 pm »

Bij de aanschaf van onze tweedehands vouwwagen zat ook een koelkast waaraan een 12volt stekker en een gewone stekker zit. Ik ga de koelkast achter in de kofferbak zetten tijdens de reis naar de camping. Nu zit er een 12volt aansluiting achter in de kofferbak dus zo ik denken dat ik daar de koelkast mooi op aan kan sluiten.

Nu hoor ik alleen verhalen dat dat niet zomaar vanzelf sprekend is. Er zouden gekeken moeten worden of de 12-volt aansluiting achter in de auto wel genoeg vermogen heeft om de koelkast draaiende te houden? Ik zou denken 12 volt is toch 12 volt of je er nu een dvd op aansluit of een koelkast of zit dat verhaal toch net iets anders en heeft een koelkast wel meer vermogen nodig dan bijvoorbeeld een DVD speler?
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.384
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero Wind®Force 2020 / Beachy 360 2023
  • Welk kampeermiddel : Vouwwagen/Caravan
    • Fortuin
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2011, 05:25:48 pm »

Dit is niet waar.
Een koelkast neemt best veel stroom dus sta niet raar te kijken als je zekering er uit vliegt.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

alexs

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2011, 07:09:13 pm »

Theoretisch gezien kan je hem gewoon aansluiten, is het teveel vliegt je zekering eruit. Nooit zomaar de zekering verhogen trouwens.
Gelogd

STF

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2011, 09:32:07 pm »

Gewoon even de zekeringgroep van die aansluiting opzoeken en kijken hoeveel ampere het afgezekerd is, op de koelbox zal het wattage staan en als je dat door het voltage deelt kom je op het amperage uit.
Gelogd

Purk

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #4 Gepost op: juli 26, 2011, 12:11:37 am »

En haal altijd de stekker eruit als je een pauze neemt...anders duurt je pauze ongewild wat langer: een koelkast trekt je accu echt zo leeg!
Gelogd

STF

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #5 Gepost op: juli 26, 2011, 04:16:18 am »

Normaal gesproken zijn dat soort aansluitingen via het contactslot geschakeld, maar bij o.a. Volkswagen niet.
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.254
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #6 Gepost op: juli 26, 2011, 07:23:19 am »

koelkasten pakken juist niet al te veel stroom/vermogen. Verwacht dus niet dat dit problemen oplevert.
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

toonvkr

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #7 Gepost op: juli 26, 2011, 08:02:07 am »

In onze Peugeot 307 en onze huidige Toyota Verso plaatsen wij de koelkast tijdens de reis ook op de achterbank, of platgelegde achterbank.  12 Volt stekker van de koelkast vervolgens in de daarvoor bestemde aansluiting (zowel Peugeot als Toyota hadden een tweede 12 Volt aansluiting achterin).  Heeft nooit een probleem opgeleverd.  Er stond/staat geen spanning op het 12 volt contact als de auto was uitgeschakeld, dus ook geen risico op leegtrekken van de accu. Tijdens het reizen naar Zuid Frankrijk bleven de spulletjes lekkere koel/vers.
Gelogd

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #8 Gepost op: juli 26, 2011, 08:25:44 am »

Deze 12V aansluitingen zijn doorgaans gezekerd op 10-20A. Reken met 10 dan is dat 10A x 12V = 120W wat het zaakje ongeveer kan hebben.

De meeste absorptie koelkasten hebben een piekbelasting van 75-85W. Dat gaat dus makkelijk.

een compressor echter heeft een hogere piek die steeds ontstaat bij het aanslaan van de motor. Die waardes moet je zeker na kijken ( als je een C koelbox hebt).
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.254
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #9 Gepost op: juli 26, 2011, 09:55:01 am »

zijn er dan compressor koelkasten op 12v?
die van ons is hybride, op 230v werkt-ie op compressor en op 12v werkt-ie op absorptie
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.656
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2011, 08:01:42 pm »

Normaal gesproken zijn dat soort aansluitingen via het contactslot geschakeld, maar bij o.a. Volkswagen niet.

Klopt, zeker een puntje van aandacht. In onze SEAT (ook Volkswagen groep) is eea gek genoeg wel via het contactslot geschakeld...
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Alberik

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 365
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
  • Holtkamper Nano
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2011, 09:17:54 pm »

Klopt, zeker een puntje van aandacht. In onze SEAT (ook Volkswagen groep) is eea gek genoeg wel via het contactslot geschakeld...
In mijn Skoda Fabia (ook volkswagengroep) is eea weer niet via het contactslot geschakeld.
Gelogd

petertje1970

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2011, 10:48:52 pm »

Hoi,
Ik heb een vw golf variant 2010 en als ik de motor uit zet stopt de koelkast ook. En ik type dit van uit me vouwwagen staand in het zwarte woud Afgelopen maandag hier heen gereden koelkast 11 uur gedraaid geen problemen gehad met de auto  :> :> :>
Gelogd

CenC

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #13 Gepost op: juli 27, 2011, 10:56:59 pm »

Die van ons gaat ook tijdens de autorit in de oplader. Maar ik doe er wel 2 bevroren koelelementen er extra bij. In de auto kan het toch best warm zijn en zo blijft het net even wat lekkerder koel.
Ook wij trekken de stekker bij stops eruit en ja soms vergeten we om de stekker er weer in te doen... ::)
Maar bij aankomst camping, wel een lekker koel drankje...
Gelogd

Kooikertje

  • Gast
Re:koelkast achter in de auto op 12 volt
« Reactie #14 Gepost op: juli 28, 2011, 12:06:38 pm »

Bij ons idem dito: een losse koelbox in de auto-aansluiting (Audi A4). Ook bij langere ritten van 11 uur nog nooit een probleem gehad. Ik kan me ook niet voorstellen waarom dit niet zou kunnen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal