Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3   Omlaag

Auteur Topic: Afneembare Trekhaak  (gelezen 14788 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ccindy

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.450
  • Merk: kampeermiddel : Raclet Panama Up GL 2017
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #30 Gepost op: april 06, 2013, 07:48:58 am »

Lees ook dit eens http://members.chello.nl/d.wools/Documenten/VerkeersKnooppunt106artikel.pdf

Bedankt! Die tekst was ik al ergens tegen gekomen, maar zonder de foto's, dus was het niet echt leesbaar. Ik ga vandaag eens op pad.
Gelogd
Don't be afraid to fail, be afraid not to try

MJB

  • Gast
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #31 Gepost op: april 06, 2013, 11:19:35 am »

Wat een bromsnor is de auteur van deze tekst zeg, Nederland is binnen de EU al de uitzondering die eist stelt dat het simpelweg om de "arm" van de trekhaak vastmaken van de losbreekkabel niet goed genoeg is. De gecombineerde kans dat de dissel van de kogel afhupt en dat de losbreekkabel de remmen niet goed in werking zet en dat een ander voertuig hierdoor in de problemen komt bestaat in theorie, maar is in de praktijk per getrokken Km natuurlijk nihil.

Het artikel bevat veel feitelijke informatie, lijkt daardoor ook objectief te zijn. Echter zo nu en dan mengt de auteur daar zijn persoonlijke menig tussendoor waarmee hij feit en fictie vermengt worden. Dit is een vorm van manipulatie waar media en politiek (helaas ook het openbaar bestuur en zelfs sommige wetenschappers) veelvuldig gebruik van maakt.

In dit geval is het best jammer, wat een heel informatieve en betrouwbare bron had kunnen zijn is nu slechts een pamflet geworden. Een kritische lezer kan nooit weten welke feiten die tijdens het onderzoek naar boven zijn gekomen niet in een artikel zijn gekomen, de lezer moet vertrouwen op de objectiviteit van de auteur(s). En in dit geval kan dat niet omdat de auteur zijn subjectiviteit heeft kunnen beheersen.

Wellicht is mijn subjectiviteit ook wat doorgeslagen, ik namelijk een bijzondere hekel aan dit (alomtegenwoordige) verschijnsel (tot in het onredelijke...).
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #32 Gepost op: april 06, 2013, 05:34:32 pm »

Ik maak de losbreekkabel gewoon vast aan de hulpkoppelling op de afneembare trekhaak. Zou niet weten waarom dat niet goed genoeg zou zijn.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Richard

  • Gast
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #33 Gepost op: april 06, 2013, 06:10:38 pm »

Ik maak de losbreekkabel gewoon vast aan de hulpkoppelling op de afneembare trekhaak. Zou niet weten waarom dat niet goed genoeg zou zijn.
Als de trekhaak los schiet dan werkt de losbreekkabel natuurlijk ook niet. De losbreekkabel is juist daarvoor bedoelt. Maak hem dan ook op de juiste manier vast, volgens mij is het ook nog eens strafbaar als ie niet juist is vastgemaakt.
Gelogd

Richard

  • Gast
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #34 Gepost op: april 06, 2013, 06:12:12 pm »

Gelogd

TallGuy212

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 400
  • Merk: kampeermiddel : Jamet Jametic Panorama 2014
  • Grab life by the coconuts!
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #35 Gepost op: april 06, 2013, 06:21:49 pm »


Dat is nou een handige pagina. Visueel uitgelegd werkt bij mij toch het best.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #36 Gepost op: april 06, 2013, 06:23:25 pm »

Als de trekhaak los schiet dan werkt de losbreekkabel natuurlijk ook niet. De losbreekkabel is juist daarvoor bedoelt. Maak hem dan ook op de juiste manier vast, volgens mij is het ook nog eens strafbaar als ie niet juist is vastgemaakt.
Waarom zou de trekhaak los schieten? Niet best als dat zou gebeuren, dan deugt de constructie niet. De losbreekkabel is bedoeld voor als de koppeling van de aanhanger van de kogel schiet op een of andere manier. Ik doe de losbreekkabel inderdaad in een lus om de kogel, maar ook aan de hulpkoppeling die ik speciaal daarvoor heb bevestigd. Onze trekhaak heeft geen enkele andere mogelijkheid om iets aan vast te maken.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Chamonix
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #37 Gepost op: april 07, 2013, 11:12:49 am »

Bij mij zit de trekhaak met 2 bouten en moeren vastgemaakt. De hulpkoppeling die er nu op zit vind ik eigenlijk heel erg lelijk dus ik ben van plan om 1 van de moeren of bouten te vervangen door een versie met oog om de losbreekkabel aan vast te maken, desnoods met een karabijnhaak zoals in het KCK artikel (al snap ik niet hoe het uit kan maken in de remkracht, maar dat is een andere discussie).

Zolang de constructie goed is zal er geen verschil zijn tussen een vaste of afneembare trekhaak. Als je al twijfelt of de haak eraf valt door de losbreekrem zou ik er zeker geen vouwwagen, laat staan een cara^@n aan hangen. Al is het natuurlijk zekerder om het ergens anders aan de constructie te doen.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #38 Gepost op: april 07, 2013, 06:23:32 pm »

Bij mij zit de trekhaak met 2 bouten en moeren vastgemaakt. De hulpkoppeling die er nu op zit vind ik eigenlijk heel erg lelijk dus ik ben van plan om 1 van de moeren of bouten te vervangen door een versie met oog om de losbreekkabel aan vast te maken, desnoods met een karabijnhaak zoals in het KCK artikel (al snap ik niet hoe het uit kan maken in de remkracht, maar dat is een andere discussie).
Het venijn zit er in dat als de losbreekkabel wordt gehinderd, deze de handrem minder strak kan aantrekken als de wagen losbreekt. En daardoor de kar minder hard, of helemaal niet afremt en als een projectiel nog een heel eind doorrolt. Het is de bedoeling dat de haak of het oog van de kabel bij een bepaalde weerstand afbreekt.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Avec

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 90
  • Merk: kampeermiddel : Cabanon Chamonix
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #39 Gepost op: april 07, 2013, 08:28:41 pm »

Ok, duidelijk. Ik vond al het haakje aan de losbreekrem altijd zit zo iellig, maar dat is dus juist de bedoeling.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #40 Gepost op: april 08, 2013, 06:15:40 am »

Ok, duidelijk. Ik vond al het haakje aan de losbreekrem altijd zit zo iellig, maar dat is dus juist de bedoeling.
Ja, kort gezegd; vw breekt los, kabel trekt rem aan en breekt daarna op het moment dat de vw remt. Auto rijdt door, vw staat stil op de weg en beland niet ergens tientallen meters verderop, veel schade aanrichtend. Er kan beter een auto op knallen dan dat de vw fietsers of voetgangers ramt met alle gevolgen van dien.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

vdirk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 45
  • Merk: kampeermiddel : Trigano Chantilly
Re: Afneembare Trekhaak
« Reactie #41 Gepost op: april 11, 2013, 09:45:24 am »

In dat geval mijn excuses, ik ging er altijd vanuit dat het niet toegestaan was om hem aan een afneembare koppeling te maken. Maar als de KCK het zegt, ga ik er in mee!
Gelogd
To klap or not to klap, that is not a question!
Pagina's: « 1 2 3   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal