Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Concorde on a budget  (gelezen 21987 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Froessen

  • Gast
Concorde on a budget
« Gepost op: mei 09, 2015, 12:00:00 am »

Ik zal me eerst eens voorstellen, mijn naam is Frank en ben sinds vorig jaar aan de klapper! Jaren terug eens naast een Camp-let Concorde gestaan op een camping, nog nooit van gehoord of een keer gezien maar het model is ergens in mijn hoofd blijven hangen. Sinds de kinderen er zijn hebben we in huisjes gezeten maar het kamperen begon toch weer te kriebelen dus tijdens de vakantie rond gaan kijken en de week nadat we thuis waren eindelijk een klapper gekocht, precies hetzelfde model en kleur als waar we ooit naast hebben gestaan :P Er viel wel wat aan te verbeteren maar hij was goedkoop en perfect om te gaan proberen of het kamperen voor alle gezinsleden zou bevallen! Ding opgehaald en plannen gemaakt om hem kampeerklaar te krijgen KK. Ergens rond die tijd is bij mij de uitdaging gaan borrelen om alles zo goedkoop te doen als mogelijk en ik moet zeggen dat dat tot nu toe best aardig lukt  :J Gasslang en waterpomp ontbraken dus die waren eerst aan de beurt. Bedrading voor de blokaccu's in orde gemaakt en een stuk traanplaat op de plek van het telkens losliggende pannenrek gelijmd. Antislipmat in de keuken gesneden en een nieuwe keukenpoot gemaakt van een paar stukken buis en een hoeklijntje. Disselbak zat er niet op en is toch een soort van onmisbaar. Ik heb een putrand genomen van 40x60 cm, ijzeren stripjes afgeslepen en een paar hoeken voor gemaakt en vastgelast. Ding zit nu met 4 bouten aan de dissel op de manier als de koelkaststeunen zitten alleen dan groter. de reden voor de 40x60 is dat dat een redelijk standaard maat is voor kunststof bakken, bij een legerdump een bak gehaald met waterdicht deksel van 40cm hoog dus bergruimte genoeg nu! Bak staat los op de steun dus kan er afghaald worden als de klapper op zijn plek staat en zit de ventilatierand dus ook niet in de weg. Onder de steun een vierkante pvc koker gemaakt voor de losse stokken, zijn die ook gelijk de bak uit. De meeste passen erin dus lekker opgeruimd. De slinger is vervangen door een grote messing vleugelmoer die ik op mijn werk tegenkwam. De standaard slinger kwam tegen de bak aan dus dat ging niet meer werken.  Op marktplaats een luifel gekocht en van een paar stukken aluminium buis en een oude luifel 2 zijwanden gemaakt om de wind een beetje weg te houden. De stokken zitten met ogen om de luifelstokken heen en met haakjes door de scheerlijnogen aan de vouwwagen. Stokken zijn ook uitschuifbaar dus de luifel is goed strak te zetten en staat gelijk steviger dan los! Ook nog 4 fietsendragers gevonden en op de imperiaal gemaakt. Ik vond het alleen een beetje zwabberig dus dan maar weer creatief zijn. CV buis van 22mm gekocht en op lengte gezaagd en vastgezet met de beugeltjes van de fietsendragers. Lengte komt precies uit op de rand van de deksel, sterkste punt die ook door de originele camp-let dragers wordt gebruikt voor de stevigheid. Aan elk eind van de buis een stukje aluminium hoeklijn met een rubberplug gezet zodat de buis keurig steunt op de rand van de deksel. :# Ik heb ook nog wat van de moderne camp-lets afgekeken. Die hebben een soort dik elastiek wat de tent in de deksel houdt bij het inklappen. Paar meter elastisch touw, 4 haken en 2 gaatjes boren en dat zit er nu ook in. De camp-let voldoet tot nu toe prima aan de verwachtingen en mag nog een paar jaartjes blijven  :+ Er zitten nog wat plannetjes in de pijpleiding. De blokaccu's moeten nog gaan wijken voor een adapter en er komt nog een homemade kuipzeil in na een licht waterballet in de wagen afgelopen zomer :( De banden zijn ook hoognodig aan vervanging toe maar na een berg info gevonden te hebben op het forum hier besloten om gelijk naar 10 inch banden en velgen te gaan! Ligt de bak gelijk iets rechter achter de auto en krijgt alles iets minder te verduren tijdens het rijden!
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2015, 01:16:07 am door Froessen »
Gelogd

herowebe

  • Global modderklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.562
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Spacer Expedition
  • Carpe Diem
Re: Concorde on a budget
« Reactie #1 Gepost op: mei 09, 2015, 12:11:43 am »

Welkom op het forum! Veel klapplezier met jullie camplet!
Zo te zien zijn jullie goed bezig geweest, wordt vast een geweldige vakantie!
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #2 Gepost op: mei 09, 2015, 01:07:31 am »

Dank je! Vorig jaar een proefweekend gehad en ruim 2 weken zomervakantie naar volle tevredenheid. Hij is dit jaar de stalling nog niet uitgeweest maar de zomervakantie mag hij weer de wei in en misschien nog een weekeind als het uitkomt en een beetje weer is.
Gelogd

jvanderlans

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 113
  • Camp-let Savanne 2007
Re: Concorde on a budget
« Reactie #3 Gepost op: mei 09, 2015, 08:20:12 am »

Welkom. Is een mooie klus geweest. Eigenlijk nog steeds. Die keukensteun heb je erg mooi gemaakt. Lijkt wel origineel. Nog plannen voor een lattenbodem o.i.d.?
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Concorde on a budget
« Reactie #4 Gepost op: mei 09, 2015, 08:45:42 am »

Welkom! Leuk om te zien wat je nu al gemaakt hebt. Wat betreft de banden heb je helemaal gelijk! Als de klapper niet mooi recht achter de wagen ligt loop je met verkeersdrempels e.d. best wat risico op schade en dat is natuurlijk zonde!

Heb je al een idee waar je heen gaat met de vakantie? veel klapplezier!
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Froessen

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #5 Gepost op: mei 09, 2015, 09:34:10 am »

Lattenbodem lijkt me op zich wel wat maar is ruimtetechnisch nog niet verantwoord. Misschien als de kinderen uit de wagen zijn en er 1 bed uit kan blijven. Ik vind de bergruimte in de camp-let het enige minpunt maar met wat creatief denkwerk en zuinig meenemen kom je een heel eind! Ik moet nog een keer wat kleiners vinden voor de watertank. Er gaat nu een 14 liter kan met insteekdop mee maar eigenlijk zou ik een tank van een liter of 5 al genoeg vinden. Probleem is alleen dat er niks te vinden is waar de pomp inpast en wel afsluitbaar is maar daar komt vast ook wel een oplossing voor! banden gaan een flinke klap groter (5.00-10) dus de achterkant komt zeker een eind omhoog! diameter gaat 9 cm groter, as dus 4.5cm omhoog en de achterkant een cm of 8 gok ik. Vakantieplannen zijn helaas redelijk beperkt wat afstand betreft wegens een wagenziek meisje. Maar Nederland is best mooi als het weer meewerkt en als het lukt richting de Elzas!
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.747
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Concorde on a budget
« Reactie #6 Gepost op: mei 09, 2015, 09:45:03 am »

Welkom op ons mooie forum.

Veel plezier met de klapper. Mooi gedaan hoor.
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

Yolanda

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3.252
  • Merk Vouwwagen: Raclet Jasmin
Re: Concorde on a budget
« Reactie #7 Gepost op: mei 09, 2015, 12:28:04 pm »

Welkom op het forum!
Ik heb afgelopen week precies zo'n zelfde gekocht, ook in die kleurstelling. Mooi gedaan allemaal die extra dingen. Zelf wil ik ook nog luifel zijwanden en een extra ondersteuning voor de keuken is zeker geen overbodige luxe.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #8 Gepost op: mei 09, 2015, 03:20:33 pm »

Welkom. Mooie gedaan!
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #9 Gepost op: mei 09, 2015, 04:28:52 pm »

Welkom! Nog een tip voor de wagenziekte: Superpep Reisekaugummi. Wordt in Duitsland verkocht bij drogist en apotheek, zonder recept. Het is kauwgom speciaal voor kinderen. Tien minuten erop kauwen als je kind misselijkheid voelt opkomen en weg is de wagenziekte. Werkt enkele uren. Onze jongste was ook heel erg wagenziek en die pillen die je van tevoren in moet nemen werkten niet maar dit werkt perfect. Ook heel handig dat je niets van tevoren hoeft in te nemen. Lekker smaakje, tintelt wel wat op de tong. Wij hebben ze altijd bij ons en zelfs op onze trekvakantie door Noorwegen (haarspelbochtjes!) geen ziek kind gehad.
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Concorde on a budget
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2015, 05:28:27 pm »

Welkom op ons gezellige forum, gelukkig weer een camplet eigenaar!!
Super gedaan hoor, je bent wel vindingrijk!
Heb zelf ooit een keukensteun aangeschaft, is echt veel beter dan dat onding wat er officieel op zat.
Ben je nog in de gelegenheid om naar ons klapweekend te komen?
Ben wel reuze benieuwd hoe je dat met die luifel gemaakt hebt.
Zelf een lattenbodem aangeschaft, maar nog niet uitgeprobeerd, zullen we met het klapweekend wel ondervinden.
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #11 Gepost op: mei 09, 2015, 06:33:13 pm »

Dank voor het leuke welkom! Ik lees al een tijd mee hier en een hoop inspiratie voor de verbouwingen komt hier van het forum af. Kwam er alleen achter dat ik niet van alle aanpassingen foto's heb gemaakt. Klapweekend gaat denk niet lukken, het is nogal druk thuis met allerlei dingen die lopen en aan de hand zijn.

Luifel zijn gewoon twee uitschuifbare stokken met aan de ene kant een oog en de andere kant een haak. Je kunt ze zo kopen maar dat is geen uitdaging dus heb ze zelf gemaakt van een paar stukken aluminium buis wat ik nog had liggen. Luifeldelen op lengte maken en bovenaan voorzien van lussen waar de stok doorheen kan. Onderaan een paar zeilringen ingeslagen en daar rubbers doorheen zodat hij gespannen kan worden. Aan de einden bovenaan achter 2 touwtjes zodat je hem aan de tent zelf kan knopen. Voor zitten twee zeilringen die precies over de punt van de luifelstok kunnen, staat als een huis! Past precies onze klaptafel en 2 stoelen onder dus we zitten lekker uit de wind 's avonds!
Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Concorde on a budget
« Reactie #12 Gepost op: mei 09, 2015, 08:00:27 pm »

Mocht je gaan klappen :H, wil je dan een foto plaatsen?? (blond :?)
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #13 Gepost op: mei 10, 2015, 10:24:25 pm »

Ik vind de bergruimte in de camp-let het enige minpunt maar met wat creatief denkwerk en zuinig meenemen kom je een heel eind! Ik moet nog een keer wat kleiners vinden voor de watertank. Er gaat nu een 14 liter kan met insteekdop mee maar eigenlijk zou ik een tank van een liter of 5 al genoeg vinden. Probleem is alleen dat er niks te vinden is waar de pomp inpast en wel afsluitbaar is maar daar komt vast ook wel een oplossing voor!

Als je de oplossing hebt, geef het dan even door. Ik zoek hetzelfde. 14 liter met niets mee nemen vind ik niet handig.
Het idee voor de tentstokken lijkt mij ook wel wat maar dan in de lengte richting. Dan kunnen alle tent en luifel stokken daarin.

Kun je een detail foto geven van de extra aanpassingen die je beschrijft aan de fietsendragers?
Gelogd

Froessen

  • Gast
Re: Concorde on a budget
« Reactie #14 Gepost op: mei 11, 2015, 12:28:59 am »

Nadeel van een buis in de lengterichting voor de stokken is de as die je tegenkomt. De camp-let is redelijk compact gemaakt aan de onderkant. Je komt ook nog het reservewiel tegen en ik kon toen zo gauw geen mogelijkheid zien om een buis in de lengte onder de wagen te plaatsen. Het enige wat er nu niet in de stokkenbuis past zijn de stokken voor de keukenluifel en voor de zijuitbouw. Nou passen de stokken voor de laatste in geen een buis en de stokken voor de keukenluifel zijn eventueel nog te vervangen voor deelbare stokken en zouden dan wel passen! Waterpomp zou of een heel compacte pomp moeten worden die in een normale jerrycan past of een compacte jerrycan waar een steekdop in gaat. Ben nog niks tegengekomen maar ik blijf rondkijken voor iets passends! Foto's van de fietsendrager ben ik vergeten te maken (vakantiestress en nog even wat aanpassen....) maar komen zeker als de camp-let weer uit de stalling komt!
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal