Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omlaag

Auteur Topic: Lattenbodem bed  (gelezen 26805 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #45 Gepost op: augustus 05, 2015, 09:40:48 pm »

Aangemoedigd door de post van Hooghenk heb ik gisteren alle nietjes uit de lattenbodem verwijderd. Was even een klusje maar ik kreeg er na een tijdje handigheid in. Resultaat: latten die soepeler veren en afgelopen nacht geen stijve rug bij het opstaan! Zelfde resultaat bij mijn vrouw die de hele actie kritisch had gadegeslagen en geen enkel vertrouwen had in de verbetering. Ze reageerde erg verrast toen ze voor het eerst niet stijf wakker werd. Duidelijk succes!

Mijn vrouw en ik zijn niet zwaar dus ben ik niet bang voor losschietende latten bij puntbelasting. We hebben nog steeds de IKEA topper erop, die gaat er de komende dagen af als proef. Wellicht volstaat alleen het standaard 'droommatras' met de soepele latten.

Groeten uit een zeer zonnig Zuid-Frankrijk!
Gelogd

pvstekelen

  • Gast
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #46 Gepost op: augustus 07, 2015, 08:12:19 am »

@Matthijs_164: zeer benieuwd naar de uitkomst van je proef. Ik heb in onze Aero ook altijd een stijve rug en overweeg ook een traagschuim topper. Maar doe het natuurlijk liever zonder. Heb je overigens aan beide kanten van beide lattenbodems de nietjes er uit gehaald? Of alleen aan één zijde van beide lattenbodems? En hoe is je ervaring met het door HK genoemde doorzakken door puntbelasting?
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #47 Gepost op: augustus 07, 2015, 10:07:23 am »

De topper ligt er nog op - mijn vrouw heeft op hoog niveau tennis gespeeld en heeft daarmee haar nek en schouder onherstelbaar beschadigd. Ze heeft regelmatig periodes van pijn en ze heeft nu veel last. Dat begon thuis al en heeft niets met het Kyte-bed te maken. Maar om nu die topper eraf te gooien..even paar dagen wachten  :N

Ik heb alle nietjes eruit getrokken - een zijde was waarschijnlijk al genoeg geweest maar ik was lekker bezig. Heb met geweld met mijn knieen een enkele lat belast (met matras erop) en flink 'gesprongen'. De lat gaf geen krimp. Ben voor om de oren vliegende latten helemaal niet bang. En totaal geen stijve ruggen meer - zowel voor mijn vrouw als voor mij een flinke verbetering.

Als die topper eraf is meld ik me weer.
Gelogd

bigbear

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 59
  • Merk Vouwwagen: holtkamper Kite
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #48 Gepost op: augustus 07, 2015, 11:24:05 am »

Wij slapen al jaren op een koudschuimmatras op lattenbodem met een traagschuim toplaag. Dit zowel thuis als in de vouwwagen.
Elke keer nadat we in een ander bed hebben geslapen, zijn we weer blij met de eigen matrassen. Dan voel je pas dat de ondersteuning op deze manier optimaal is.

Ik ga eens kijken naar de nietjes, want dit is niet de bedoeling van een lattenbodem. De vering wordt hierdoor harder en heeft zeker effect op de matraslaag.

Gr. Henk
Gelogd

pvstekelen

  • Gast
Lattenbodem bed
« Reactie #49 Gepost op: augustus 07, 2015, 11:33:31 am »

Ok, Matthijs. Ik hoor het wel. Hoe dik is eigenlijk jullie standaard matras in de Kyte, dus zonder de topper?
« Laatst bewerkt op: augustus 07, 2015, 01:05:57 pm door pvstekelen »
Gelogd

hooghenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #50 Gepost op: augustus 09, 2015, 10:58:54 am »

WoW ik vind het leuk te horen dat iemand het lef heeft om de nieten te verwijderen. En tevens dat we toch niet de enige zijn met het stijf wakker worden. Ook ik ben reuze nieuwsgierig hoe het slaapt zonder top matras. Want laten we eerlijk wezen hoe minder dik het matras is hoe makkelijker de rits dicht gaat.
Mathijs ik denk dat je wel een paar liter vocht verloren bent als je de nieten in de hitte verwijderd hebt.
Ben je in de wagenbak gaan liggen om ze te verwijderen?

Wat ik me zelf wel afvraag is dat wij eerst een Cocoon bouwjaar 2009 gehad hebben en toen hadden we geen last van stijve ruggen. Deze is met pack en go van 2012 en droommatras en t is Knudde.
Zou het kunnen dat van oudere modellen de latten bodems anders geconstrueerd zijn?
Misschien dat er leden zijn die hier ervaring mee hebben!

Henk
Gelogd

Maryse

  • Gast
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #51 Gepost op: augustus 09, 2015, 01:26:57 pm »

2 weken Bretagne achter de rug en goed geslapen met het Ikea matras bovenop het droommatras van HK! Het matras is 30 cm ingekort en de strook van 30 cm hebben we eerst bovenop het matras gelegd maar toen kregen we de ritsen van het dekzeil moeilijk dicht.
Op de terugweg die strook onder de lattenbodem gelegd en nu gaat alles perfect dicht zonder veel spanning op de ritsen.
Ook pasten er 2 campingstoelen en een kampeertafel onder het dekzeil.
Wij zijn tevreden met deze oplossing.

Dit lijkt me nou echt een goede oplossing. Hooghenk, kun jij me vertellen waar je je matras hebt laten inkorten?
Gelogd

hooghenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #52 Gepost op: augustus 09, 2015, 03:38:40 pm »

Beste Maryse,

Van Ikea het matras Tussoy gekocht en zelf ingekort. Er zit nl een ritssluiting in de tijk dus openritsen  en het af te snijden deel uit de tijk halen en op een lat leggen waar gesneden gaat worden om te voorkomen dat het mes bot word. Scherp afbreek Stanley mes of ander scherp mes die lang genoeg is om door het matras te snijden gebruiken. Een lang stuk recht ijzer of lineaal op matras leggen om langs te snijden. Snij ongeveer 30 cm van matras af en klaar is het. Voordat je in het matras snijd kun je ook een merk teken in een grote v op schuimmatras zetten zodat je altijd weet hoe hij tegen elkaar moet liggen als je hem weer in de tijk plaatst. Want het snijden hoeft dan niet precies recht te zijn.

Grt
Henk
Gelogd

hooghenk

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 28
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #53 Gepost op: augustus 09, 2015, 04:00:23 pm »

Op marktplaats kwam ik een HK Cocoon aero tegen en aan de foto te zien is dit een heel andere constructie als wat bij onze Cocoon zit. Zie foto's.
Foto 1 is van een 2013 model. En nr 2 ons model.
Gelogd

Jean

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 50
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #54 Gepost op: augustus 09, 2015, 08:50:04 pm »

Wij hebben een 3 cm traagschuim matras op de 8 cm koudschuim matras liggen. (Cocoon 2004)
Vorig jaar was het nog wennen, maar dit jaar bevalt het prima.
Veel meer dan 3 cm kan er niet op omdat de stangen op het bed landen bij het inklappen.
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #55 Gepost op: augustus 09, 2015, 09:18:21 pm »

Inderdaad met 35C in de bak gaan zitten en met een tangetje de nietjes eruit getrokken - goed voor de lijn zullen we maar zeggen en daarna ben ik het zwembad ingedoken.

Het standaardmatras is zo'n 8cm dik en de Tussoy zo'n 5cm. De Tussoy ligt er onversneden op - geen probleem met de Kyte. Daar bovenop ligt het self-inflating matras van de kinderen en nog steeds kunnen we op de tent volop pakken zonder enig probleem. We hebben zelfs ruimte over.

Nog steeds tevreden met het resultaat - zonder de nietjes geen stijve rug meer. De topper ligt er nog steeds op, mijn vrouw is nog steeds niet fit.

Groeten uit inmiddels wat winderig en regenachtig Zuid-Frankrijk.

(Vandaag kortstondig vlagen tot 11bft recht op de kop gehad. Had de uitschuifstok en scheerlijnen in stelling gebracht - gelukkig allemaal goed gegaan)
« Laatst bewerkt op: augustus 09, 2015, 09:41:30 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

Maryse

  • Gast
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #56 Gepost op: augustus 10, 2015, 02:35:29 pm »

Beste Maryse,

Van Ikea het matras Tussoy gekocht en zelf ingekort. Er zit nl een ritssluiting in de tijk dus openritsen  en het af te snijden deel uit de tijk halen en op een lat leggen waar gesneden gaat worden om te voorkomen dat het mes bot word. Scherp afbreek Stanley mes of ander scherp mes die lang genoeg is om door het matras te snijden gebruiken. Een lang stuk recht ijzer of lineaal op matras leggen om langs te snijden. Snij ongeveer 30 cm van matras af en klaar is het. Voordat je in het matras snijd kun je ook een merk teken in een grote v op schuimmatras zetten zodat je altijd weet hoe hij tegen elkaar moet liggen als je hem weer in de tijk plaatst. Want het snijden hoeft dan niet precies recht te zijn.

Grt
Henk

Dankjewel Henk, ik ga er zeker mee aan de slag.
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #57 Gepost op: augustus 24, 2015, 04:14:46 pm »

Korte update: we hebben op enig moment de topper eraf gegooid om te kijken of zonder de nietjes in de lattenbodem het standaard matras voldoende is. Resultaat: waardeloos, allebei slecht geslapen. Mijn conclusie is dan ook dat het standaardmatras voor ons duidelijk niet geschikt is. Echt veel te hard.

De vraag is hoe nu verder; met de topper is het bed eigenlijk goed maar ik vind zo'n sandwich een beetje klungelig en bovendien is de maat van de topper niet perfect: 5cm te breed en 10cm te kort. Geen probleem, ook niet met inklappen maar zoals gezegd een beetje klungelig.

Aangezien we een bestemming hebben voor de topper (logeerkamer) denk ik erover te investeren in een goed en voor ons passend matras met de juiste maten. Ik heb nog even om erover na te denken; de Kyte staat weer schoon en droog in de garage en het zal even duren voordat de wagen er weer uit mag.

Groeten, Matthijs
Gelogd

Wammus

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 121
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #58 Gepost op: augustus 26, 2015, 11:05:55 am »

Zoals al eerder aangegeven slapen wij perfect op onze matras met traagschuim die geleverd is door HK. Maar ik zie de nietjes ook niet volgens mij heb ik een andere constructie er in zitten.....

Maar zoals aangegeven is het heel persoonlijk. Overigens is mijn Kyte van 2014.
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Lattenbodem bed
« Reactie #59 Gepost op: augustus 26, 2015, 11:41:55 am »

Dat is inderdaad weer een compleet andere constructie - de latten zijn bij jou op verende kunststof elementen geplaatst. Bij onze Kyte liggen de latten lager in het alu profiel in kunststof geleiders. Zou graag even proefliggen! Wil sowieso naar Dusseldorf gaan einde van de maand naar de Caravan Salon - Holtkamper is daar ook aanwezig. Wellicht kan ik daar verschil zien en ervaren.
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 7 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal