Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?  (gelezen 6909 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #15 Gepost op: mei 02, 2019, 05:46:00 pm »

De Kyte is uiiteindelijk in een XL en een S versie uitgebracht.
Het verschil zit hem in de grotere wagen tent.
Bij de Kyte XL "loopt" deze over de keuken heen. Gevolg is dus een tent die ca 75 cm groter is van binnen, De keuken staat vanaf de luifel kant dan in een sort van nis. De ruimte onder de luifel is dan weer groter, doordat er geen keuken in staat.
Bij de Kyte S is de wagentent net zo groot als het bed. dekeuken komt daardoor in de luifel ruimte te staan. iets minder ruimte, wel weer gezelliger en binnenin nog steeds zeer ruim. Voordeel van Kyte S is , dat de keuken apart te benaderen is als vouwagen is ingeklapt. Bij de Kyte XL mak dat alleen dan via laadruimte Pack n Go.

Nadat HK het Windforce systeem had geintroduceerd op de Kyte, heeft men gekeken hoe dit toe te passen was op de Cocoon. Hier is de Cocoon Areo uit ontstaan.
Een Cocoon, maar dan met de Kyte luifel en daardoor wel met stormvaste schuifbare tentstok constructie (RVS). De deur (ingang) zat zoals bij elke Cocoon aan de zijkant en niet zoals bij de Kyte in het midden. Hierdoor vonden wij de loop wat ongelukkig. Bij de Kyte onder de luifel gewoon rechtdoor naar de deur die naast het bed uitkomt. Tafel en stoelen kunnen praktich aan zijkant onder de luifel en binnenruimte in de tent is volledig te gebruiken. Bij de Cocoon zit de deur aan de zijkant en wordt de indeling onder de luifel minder praktisch en daarnaast heb je in de binnenruimte ook minder mogelijkheden voor je spullen omdat je een loop vrij moet houden naar het bed.
Het bed van de Cocoon is kleiner dan dat van de Kyte. Hierdoor is ook de wagentent van de Cocoon iets lager dan die van de Kyte.
Met de MTT keuken achterop is de Cocoon praktisch gelijk als de Kyte (en ook bijna even duur zoals RDDR al heeft opgemerkt).

HK heeft met ingang van 2019 een aantal aanpassigen gedaan aan de Kyte en de Cocoon Aero omdat ze elkaar overlappen. De Kyte is er alleen nog in de XL versie (en heet nu gewoon Kyte). De Kyte S versie is vervallen en is nu de Cocoon Aero (model 2019) geworden. Bij de Cocoon Aero is  de deur nu naar het midden geplaats, worden carbon stokken gebruikt en is het bed gelijk aan de Kyte. Eigenlijk zijn de Cocoon Aero en Kyte S in elkaar geschoven.
Bij de Cocoon Areo vind ik persoonlijk de motoren van het Windforce systeem praktischer staan.

Het is een lang verhaal geworden, maar hoop dat het duidelijk genoeg is.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #16 Gepost op: mei 02, 2019, 07:19:00 pm »

dank voor je uitgebreide uitleg!

wij zijn niet zo groot, dus de lagere stahoogte hebben we niet zo'n last van, sterker nog, wel makkelijker met het opbouwen als je er net wat beter bij kunt  :P

Onze zoon van 8 slaapt sinds vorig jaar los van de Spacer in zijn Adventuretent, tot vorig jaar zat de Adventuretent aan de Spacer geritst
Normaliter gaan we met de zomervakantie naar Zuid-Europa, de binnentent van de Spacer wordt dan eigenlijk niet gebruikt, enkel voor de kledingtassen etc, we leven dan onder de luifel  :P

In het voorjaar is het wel makkelijk dat je wat meer ruimte hebt in de voortent, want ik wil dan niet de Adventuretent opzetten voor slechts een paar dagen
Onze zoon kan dan in de voortent liggen en dan houdt je denk ik nog voldoende ruimte over voor een tafel en 3 stoelen naast het matras


Heb je ervaringen met de oudere Kyte's / Cocoon's zodat je mijn eerste vragen wellicht kunt beantwoorden?
 :zw

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #17 Gepost op: mei 02, 2019, 07:20:08 pm »

Ik denk dat hier de slaaptent bedoeld wordt. Een dichte slaaptent zat er in de eerste jaren niet in.
Volgens mij vanaf 2013 of in ieder geval 2014 wel.

Naar een Cocoon hebben we nooit serieus gekeken. Wij hebben 2 kinderen en kampeerden ook nog wel eens in Nederland. Dan wil je graag met ze vieren binnen kunnen zitten.
Nu gaan niet alle kinderen meer mee en zoeken we meer de warmte op. Het zou dus kleiner kunnen.
Een Kyte-S of zo  :)

ja bedoel idd de slaaptent  :)

Gelogd

Klapzwaan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 331
  • Merk Vouwwagen: Kyte S (2018)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #18 Gepost op: mei 03, 2019, 12:10:13 pm »

Heb je ervaringen met de oudere Kyte's / Cocoon's zodat je mijn eerste vragen wellicht kunt beantwoorden?
 :zw

Hoi Hemertje,

Wij hebben niet echt ervaringen met oudere Kyte's en Cocoon Aero's, maar zal toch een poging doen om jouw eerste vragen te beantwoorden.

- Wat waren jullie afwegingen of had je een directe voorkeur en waarom?
In eerste instantie gingen wij voor de Cocoon Aero, maar hebben uiteindelijk voor de Kyte S gekozen.
Bij de Cocoon Aero zit de deur uit het midden, bij het linker windscherm. Geeft minder mogelijkheden met opstellen stoelen, tafel (en opbergen opblaas spullen) etc buiten.
Direct naast de deur aan de binnen kant zit een schuine stok van het frame. Niet erg handige positie als je iets te snel de binnenbocht neemt.
Binnen kan je minder praktische indeling maken ivm het vrij te houden looppad. De Kyte heeft de deur in het midden naast het bed (=logische doorgang).
Het bed is kleiner (vooral iets smaller).
En met de keuken achterop (MTT trailer) was er nauwelijks prijsverschil met de Kyte S.
Wij wilden een vaste keuken en niet een verrijdbare (looks en veel praktischer).

Waarom Kyte S en niet Kyte XL?
De keuken bij de Kyte S is toegangkelijk van buitenaf bij ingeklapte tent. Dit is vooral handig bij inpakken. Je kan de koelbox op het laatste moment vullen.
Bij de Kyte XL is de keuken niet van bovenaf toegankelijk, daar ligt de tent op.
De grotere binnenruimte van de Kyte XL hebben wij niet nodig. Wij zijn met z'n drieën en gaan voornamelijk naar de warmere oorden.
De Kyte's (en Cocoon Aero's) hebben een grote plek nodig. Minimaal 7m breed en bij voorkeur 10m diep. Bij de Kyte S en Cocoon Aero is dit voldoende, de Kyte XL past er dan maar net in en heeft dus eigenlijk een nog grotere plek nodig. 

Zouden wij nu in 2019 kijken, dan zou de keuze dus de huidge Cocoon Aero zijn geworden (=combinatie van Kyte S en Cocoon Areo).

- Wat waren/zijn de voors-, en tegens die jullie hadden voor de verschillen tussen de wagens
Ik denk dat dit hierboven voldoende is uitgelegd.

- En/of heb je de verschillen tussen de jaartallen bekeken en afgewogen bij de keuze voor een tweedehandse?
Nee, niet echt. Wat waren in de positie dat wij voor nieuw konden gaan.

Succes met de afwegingen en zoektocht. De Cocoon Aero is ruim na de Kyte op de markt gebracht en heeft dus in principe alle verbeteringen van de eerste Kyte's (en meer) al standaard meegenomen in het ontwerp. Ervaringen van de Cocoon Aero zijn zelfs later als verbetering in de Kyte meegenomen (voornamelijk het rvs frame van de tent). Bij de Kyte is daar toen carbon aan toegevoegd en dat is nu weer in de Cocoon Aero 2019 meegenomen. Bij de Kyte's zou ik voor een jonge Kyte gaan (vanaf 2016....), al hoewel ik besef dat daar een prijskaartje aanhangt.
Als je nog verdere vragen hebt kan je me altijd een PB sturen.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #19 Gepost op: mei 03, 2019, 06:55:38 pm »

 WW
Gelogd

Klappen maar!

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
  • Merk Vouwwagen: Kyte Wind Force-S-uper ;-)
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #20 Gepost op: mei 03, 2019, 07:32:10 pm »

Dank voor bovenstaande uitleg.
Wij hebben de nieuwe Cocoon Aero en de Kyte XL bekeken bij HK. De bereikbaarheid van de keuken en de afmetingen vonden we belangrijk vandaar dat de Cocoon onze voorkeur had. Uiteindelijk is het een Kyte-S uit 2017 geworden.
De Keuken is goed bereikbaar bij het inpakken en onderweg prima te gebruiken voor de lunch. De tent is maar 75 cm kleiner dan de XL dus groot genoeg. 
Ook heeft de Kyte S 1500 liter bagage ruimte.
Wat een luxe is dat !
« Laatst bewerkt op: mei 03, 2019, 09:08:14 pm door Klappen maar! »
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #21 Gepost op: mei 03, 2019, 07:41:08 pm »

Dat je tijdens de reis niet aan de keuken kan bij een Kyte XL is correct. Voor ons geen probleem, de keuken in de caravan die we hiervoor hadden in 4 jaar tijd nooit gebruikt tijdens het reizen.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #22 Gepost op: mei 04, 2019, 09:08:30 am »

Hopelijk heeft iemand nog antwoorden op onderstaande vragen / opmerkingen?

Ik lees verderop in het subforum dat de binnententen en de laadruimte bij de eerste jaren van de Kyte niet helemaal ongedierte dicht waren, zijn ze dat inmiddels wel? Vanaf welk jaar?
Naar mijn idee is de tropical binnentent van onze Spacer wel rondom helemaal dicht?

De Cocoon Aero / Kyte heeft standaard geen hordeur, is deze later (zelf) aan te brengen, heeft iemand dat al gedaan?

De ogen van het grondzeil aan de wagenkant van de Kyte zou makkelijk afscheuren bij de eerste versies, hoe heeft men dat inmiddels opgelost en vanaf wel jaar?

Zelfde vraag m.b.t. het doorslijten van het grondzeil ter plaatse van de voortentstokken?

Heeft HK destijds voor bovengenoemde zaken b.v. terugroepacties gehouden?

1. Slaapcabine
2. Korte luifelstok
3. Watervoorziening
4. Stroomvoorziening
5. Afspannen korte elastieken.
6. Natte tent bij inklappen

Op MP zie ik Cocoon Aero's met een dissel en Basekitchen keuken onder de luifel, is dit achteraf nog (zelf) om te draaien zodat dissel niet meer onder de luifel zit maar bv de Basekitchen keuken wel onder de luifel?
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #23 Gepost op: mei 04, 2019, 09:39:48 am »

De Cocoon Aero / Kyte heeft standaard geen hordeur, is deze later (zelf) aan te brengen, heeft iemand dat al gedaan?
Volgens HK zelf formeel niet: de wagens waarbij de hordeur een optie is / was hebben standaard klittenband aan de binnenkant van de tent waar je de hordeur aan vast maakt. Wij hebben die bij onze wagen wel gekocht, af af-fabriek. Als ik zelf kijk: moet mogelijk zijn als je handig bent. De deur zit onder de diepe luifel, dus je kan de klittenband er alsnog in stikken.

Op MP zie ik Cocoon Aero's met een dissel en Basekitchen keuken onder de luifel, is dit achteraf nog (zelf) om te draaien zodat dissel niet meer onder de luifel zit maar bv de Basekitchen keuken wel onder de luifel?
Rechtstreeks van de HK site:
Kan de dissel ook aan de achterkant van de Cocoon geplaatst worden?
Ja, dit is mogelijk tegen een meerprijs, tevens ook mogelijk bij bestaande Holtkampers.

Kan mijn Cocoon worden omgebouwd tot een MTT uitvoering?
Een MTT is een uitvoering met een verlengd chassis, Achteraf is niet mogelijk dit onder een standaard uitgevoerde Cocoon aan te brengen.

Gelogd

smoutewm

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 40
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #24 Gepost op: mei 04, 2019, 10:51:51 pm »

Toen wij op zoek gingen naar een vouwwagen was de "geen-stoksluifel"voor mijn ega het voornaamste aantrekkingspunt, voor mij de Kyte keuken. Toen het serieus begon te worden (zomer/herfst 2015) hebben we de Cocoon Aero en de Kyte (S en XL) naast elkaar gezet.  Ook op Marktplaats gekeken, want ik heb toch wel even tegen de nieuwprijs aangehikt. Daarbij verschillende jaartallen bekeken, maar het aanbod was duidelijk minder groot dan nu.
Aantal keren een bod gedaan, maar uiteindelijk niets geworden. En hoe langer je er naar kijkt, hoe minder erg de prijs wordt. Voornaamste redenen om uiteindelijk voor de Kyte-S te gaan ten opzichte van de Cocoon Aero waren vooral van praktische aard. Afmetingen (sta oppervlak en grootte van het bed) van beide wagens kwam nagenoeg overeen, maar de laadbak van de Kyte was groter (1500 vs 1000 liter, verschil zit vooral in de hoogte). De ventilatoren van het Windforce systeem kosten echter welk weer wat laadruimte, maar dan zal bij de Cocoon ook zo zijn. Verder zat de deur bij de Cocoon destijds aan de linkerkant en bij de Kyte direct naast de keuken. Is persoonlijk, maar de Kyte positie was voor ons logischer. Verder had de Kyte al standaard de door ons gewenste keuken op de door ons gewenste plaats. Ik wil geen keuken op de dissel, ook met de Cocoon was ik sowieso voor het MTT model gegaan. Met de aanbieding die destijds liep en de mogelijkheid om de voorwand tegen een leuke prijs erbij te kunnen doen was het prijsverschil met de Cocoon Aero nagenoeg nihil. Dat gevoegd bij de voordelen die de Kyte boven de Cocoon had (laadruimte en deurpositie) was de keuze snel gemaakt. Naar de Kyte XL hebben we verder niet meer gekeken, de S is voor ons beiden groot genoeg. Bereikbaarheid van de keuken was ook beter. Bij het inladen hoeft er geen tent opzij gelegd te worden, voor zover dat al mogelijk is. Wij gebruiken de keuken tijdens het rijden niet, koelbox in de auto voldoet. 
Ons model is een soort van tussenfase, deel nog het oranje frame, deels carbon. Keuken wel standaard voorzien van elektra met gezekerde vouwwagen unit. Windforce was standaard, al trekt deze nog wel veel vermogen bij de opstart. Is mogelijk wel iets om op te letten bij een gebruikte wagen. Als de camping een snelle zekering op 10A heeft kan deze er alsnog uitvliegen (helaas ervaring mee). Windforce vouwt de tent wel strakker op dan handmatig klappen.
Als laatste optie nog een fietsdrager voor 2 fietsen voorop de dissel erbij gedaan. Voor ons nog steeds het ideale kampeermiddel.

Groetjes, Wim.
 
Gelogd
La pluie en Bretagne.....? Une légende!

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #25 Gepost op: mei 05, 2019, 08:25:08 am »

@Wim: de latere versie komt door een slowstart systeem inmiddels echt niet meer boven de 6A
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #26 Gepost op: mei 05, 2019, 10:07:22 am »

Toen wij op zoek gingen naar een vouwwagen was de "geen-stoksluifel"voor mijn ega het voornaamste aantrekkingspunt, voor mij de Kyte keuken. Toen het serieus begon te worden (zomer/herfst 2015) hebben we de Cocoon Aero en de Kyte (S en XL) naast elkaar gezet.  Ook op Marktplaats gekeken, want ik heb toch wel even tegen de nieuwprijs aangehikt. Daarbij verschillende jaartallen bekeken, maar het aanbod was duidelijk minder groot dan nu.
Aantal keren een bod gedaan, maar uiteindelijk niets geworden. En hoe langer je er naar kijkt, hoe minder erg de prijs wordt. Voornaamste redenen om uiteindelijk voor de Kyte-S te gaan ten opzichte van de Cocoon Aero waren vooral van praktische aard. Afmetingen (sta oppervlak en grootte van het bed) van beide wagens kwam nagenoeg overeen, maar de laadbak van de Kyte was groter (1500 vs 1000 liter, verschil zit vooral in de hoogte). De ventilatoren van het Windforce systeem kosten echter welk weer wat laadruimte, maar dan zal bij de Cocoon ook zo zijn. Verder zat de deur bij de Cocoon destijds aan de linkerkant en bij de Kyte direct naast de keuken. Is persoonlijk, maar de Kyte positie was voor ons logischer. Verder had de Kyte al standaard de door ons gewenste keuken op de door ons gewenste plaats. Ik wil geen keuken op de dissel, ook met de Cocoon was ik sowieso voor het MTT model gegaan. Met de aanbieding die destijds liep en de mogelijkheid om de voorwand tegen een leuke prijs erbij te kunnen doen was het prijsverschil met de Cocoon Aero nagenoeg nihil. Dat gevoegd bij de voordelen die de Kyte boven de Cocoon had (laadruimte en deurpositie) was de keuze snel gemaakt. Naar de Kyte XL hebben we verder niet meer gekeken, de S is voor ons beiden groot genoeg. Bereikbaarheid van de keuken was ook beter. Bij het inladen hoeft er geen tent opzij gelegd te worden, voor zover dat al mogelijk is. Wij gebruiken de keuken tijdens het rijden niet, koelbox in de auto voldoet. 
Ons model is een soort van tussenfase, deel nog het oranje frame, deels carbon. Keuken wel standaard voorzien van elektra met gezekerde vouwwagen unit. Windforce was standaard, al trekt deze nog wel veel vermogen bij de opstart. Is mogelijk wel iets om op te letten bij een gebruikte wagen. Als de camping een snelle zekering op 10A heeft kan deze er alsnog uitvliegen (helaas ervaring mee). Windforce vouwt de tent wel strakker op dan handmatig klappen.
Als laatste optie nog een fietsdrager voor 2 fietsen voorop de dissel erbij gedaan. Voor ons nog steeds het ideale kampeermiddel.

Groetjes, Wim.

Dag Wim,

mooie inzichten, dank daarvoor...

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #27 Gepost op: mei 05, 2019, 10:08:24 am »

@Wim: de latere versie komt door een slowstart systeem inmiddels echt niet meer boven de 6A

hebben ze bij de latere modellen een softstarter voor de motor ingebouwd?
Gelogd

RDDR

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 530
  • Merk Vouwwagen: Voorheen HK Kyte XL (MY2019) - nu een caravan
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #28 Gepost op: mei 05, 2019, 10:19:08 am »

Klopt!!

Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Cocoon Aero vs Kyte, wat waren jullie afwegingen?
« Reactie #29 Gepost op: mei 05, 2019, 10:32:09 am »

Heeft HK destijds voor bovengenoemde zaken b.v. terugroepacties gehouden?

1. Slaapcabine
2. Korte luifelstok
3. Watervoorziening
4. Stroomvoorziening
5. Afspannen korte elastieken.
6. Natte tent bij inklappen

Ik krijg de indruk dat HK enkel wagens aangepast heeft van eigenaren die destijds geklaagd hebben
Ik heb iemand benaderd die nu op MP een Kyte 2010 te koop heeft staan, ik heb hen gevraagd of ze destijds iets van een terugroepactie hebben gehad n.a.v. bovenstaand lijstje van zaken die toen problemen opleverden?

Citaat
Goedemorgen,

wij hebben geen problemen gehad en zijn niet op de hoogte van een terugroepbaktie.

De watervoorziening gebruiken we niet.
De stroomvoorziening staat m.i. los van de Kyte.
Wij hebben een kabelhaspel en verdeeldoos voor de koelkast en de verlichting.
Met de achterlichten van de Kyte ook geen probleem.
Een natte tent proberen we te voorkomen.

Groet,
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal