Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?  (gelezen 1657 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bjsto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Gepost op: augustus 12, 2019, 02:57:37 pm »

Dit jaar voor het eerst met een spacer op pad. Daarvoor een paar jaren met de  flyer. 

De spacer was een beetje impuls aankoop en valt her en der toch wat tegen. Net als bij flyer wat lastig goed te plaatsen op een niet vlakke ondergrond.  Nogal wat ongedierte via de bak in de tent.  Ventilatie mogelijkheden beperkt (geen airco).  Best wel wat werk om voortent (voorwand, grondzeil ) ongedierte vrij te maken. 

Daarom maar weer een zoektochtje begonnen naar een andere HK. Lekker tijd gehad hier op de camping om forum door te spitten. 

Zoektocht nu beperkt tot cocoon. En dan wel de aero of xl.

Heb een cocoon aero op het oog uit 2013.  Met dissel buiten de tent. 

Volgende vragen heb ik nog:
- 2013 is volgens mij aero voor het eerst uitgeleverd. Er zijn daarna lees ik hier nogal wat (noodzakelijke ?) verbeteringen doorgevoerd.  Op welke punten moet ik echt letten?
- Tent heeft uitbouw.  Wordt deze mee ingevouwen ?
-
- Wat zijn belangrijkste verschillen tussen aero en xl? Ons gezin bestaat uit 5 personen.  Mooiste is als 3 kinderen tijdens reisovernachting in de vouwwagen kunnen slapen. Mag ook op matje in voortent.  Kan dit bij beide ? En op grondzeil?
- Wordt zowel bij aero als xl grondzeil direct mee uit- en  ingevouwen ?
- Is bij aero en xl de voortent direct bij basis opzetten (ongedierte vrij) af te sluiten?
-
Alvast dank voor de reactie.  Groeten vanuit een heet Kroatië
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #1 Gepost op: augustus 12, 2019, 07:55:53 pm »

Ik weet niet welke wagen je met de xl bedoelt.
Ik denk een kyte xl dan maar.

De aero van 2013 heeft meer op basis van de cocoon.
Dus ook kleinere binnenruimte.
Dus een laadruimte van 1000l daarnaast zijn de dak luifel bogen in 2 delen.
De huidige 2019 aero op meer op basis van de kyte dus een soort kyte s.

De kyte xl kan je nog genoeg over vinden er zijn wel door de jaren heen wat kleine aanpassingen gedaan.
Grootzeil klap je mee in en uit is ongedierte vrij.
Kinderen kunnen in een kindertent die ook mee klapt maar kan ook in de leefruimte.
De hele wagen incl. tent en luifel klap je uit daarnaast 1500l bagage ruimte in de bak maar ook nog veel ruimte onder het dekzeil en vaste keuken waarin je ook opbergt mogelijkheid hebt.

En staat er hier op het forum ook eentje te koop toevallig ;)
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=24530.0
« Laatst bewerkt op: augustus 12, 2019, 08:00:13 pm door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

bjsto

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: holtkamper
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #2 Gepost op: augustus 12, 2019, 09:42:31 pm »

Dank voor de antwoorden.  Ik was niet helemaal duidelijk.  Maar het ging om de cocoon XL  in vergelijking met de aero.   De kyte XL lijkt voor  ons gezin Trouwens ook een goede optie. Wel wat duurder. En jammer dat je tijdens de reis niet gebruik kunt maken van de koelkast.   

Nu dus nog een optie  :)

Wel fijn dat al deze tenten uitvouwen met grondzeil. Voor snel opzetten en tussen overnachting erg handig. Missen we nu in de spacer en eerder ook in de flyer. 

Ben nog wel even benieuwd naar de belangrijkste verschillen tussen cocoon XL en cocoon Aero.  Zijn het vergelijkbare tenten qua opzetsnelheid en grootte?

Fijn is om ook aantal fietsen mee te nemen.  Ik zag dat deze bij Aero achterop konden worden bevestigd. Op de spacer hebben we nu 5 fietsen mee  :P Dat gaat niet meer lukken.   

Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.966
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #3 Gepost op: augustus 13, 2019, 10:48:23 am »

de cocoon xl heeft een soort kindertent (achteruitbouw xl) die je mee klapt.
Beide types klap je alles mee uit.
opzetsnelheid denk ik dat de cocoon sneller is.
Ook zal de cocoon xl groter zijn door de kindertent
De cocoon xl heb je ook als mtt dus soort vaste kyte keuken dan kan je voor op de dissel fietsen plaatsen.
Dat geld ook voor de aero.
« Laatst bewerkt op: augustus 13, 2019, 11:34:19 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

leeuw

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 550
  • Kyte S
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #4 Gepost op: augustus 13, 2019, 11:31:38 am »

Cocoon XL heeft een groter grond oppervlak, waarbij de kindertent er later wordt ingehangen.
Deze klapt niet mee. Sommige maken een ‘kindertent’ door een doek aan een verandastang te hangen. Dat is een zeer goedkope oplossing alleen zonder muskietengaas.

Kindertent is wel een redelijk groot pak opgevouwen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

prutsky

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 142
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL MTT Kyte keuken
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #5 Gepost op: augustus 15, 2019, 01:10:11 pm »

Een voordeel van de separate kinder(binnen)tent in de Cocoon XL is dat het er binnen warmer is en dan de kids muggenvrij kunnen slapen.
Die van ons zijn ondertussen groot genoeg om in hun eigen tentje buiten onze Cocoon te slapen, maar als we onderweg zijn en snel door willen slapen ze een nachtje los in de binnentent. Een in het XL deel, 1 links naast de deur.
Afgelopen vakantie naar Noorwegen hebben we de binnentent voor piet snot meegenomen. Helemaal niet gebruikt.
De verdere verschillen tussen een Aero en XL is vooral het uiterlijk, en dat is een kwestie van smaak. Heeft de Aero ook geen raampjes bij de slaapcabine op de wagen? Die zijn wel grappig vind ik, meer weet niet of ze heel bruikbaar zijn...
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.863
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2019, 07:09:19 pm »

Wij hadden ook de Cocoon XL. Die was in 2014 nog het enige klassieke Cocoon model. Vonden we mooier dan de Aero. Bovendien was de XL goedkoper in aanschaf nieuw. De Aero moest nog een bijtent bij worden gekocht. Terwijl de XL standaard al die extra ruimte bood. Wel is de schuine stok wat irritant in de XL. Bij de Aero zit die horizontaal meen ik. Onze dochter en vriendin sliepen meest in een bijzet tent. Maar de eerste en laatste nacht altijd in de aanbouw. we hadden geen binnentent, maar gewoon een horizontale stang met een groot kleed tot op de grond. werkte prima en makkelijk mee te nemen. Er moet al zo veel zooi mee. Kleed was ook nog eens functioneel voor andere zaken. Zonwering bijv.
Maar verder kan ik geen advies geven over verdere verschillen. Maar voor de grote leefruimte zou ik meteen weer voor een XL gaan. De huidige Geenstoks luifel boeiien me niet zo.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Mustang

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 259
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2018, ex Cocoon Aero 2013, ex Flyer 2004
  • wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Re: Vervanger voor de spacer. Cocoon Aero of xl?
« Reactie #7 Gepost op: augustus 20, 2019, 11:47:10 pm »

Wij hebben een Aero 2013 gehad. Met kindertent (was toen nog van de Kyte) De kindertent kon blijven zitten met in/uitvouwen. Dit model Aero is alleen handmatig en nog vrij zwaar om op te zetten vonden wij. De luifel is prachtig, maar door de schuine/ronde vorm niet altijd even praktisch. Het is wel een heel diepe luifel, je zit snel lekker beschut. Ik denk dat de vloeropp vd binnentent van de xl groter/praktischer is. De Aero heeft uiteraard dezelfde basis, maar de kindertent is verder helemaal apart afgesloten. Het is wel een heel ruime kindertent. De oude Aero heeft ook een kleiner bed dan de nieuwere types. De hele bak is volgens mij kleiner, een deel van het matras moest je uitvouwen.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal