Vouwwagenclub.info

(Openbaar)De vouwwagen => vouwwagenmerken informatie => Roadmaster => Topic gestart door: Marrie op juni 13, 2019, 10:47:09 am

Titel: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 13, 2019, 10:47:09 am
hallo allemaal,

in het hemelvaartweekend zijn wij voor het eerst met de VW op stap gegaan, uurtje rijden vanaf huis
maar mijn man merkte echt dat er iets zwaars achter zijn auto hing.
toen wij hem gekocht hadden en gingen ophalen, nergens last van, had niet het idee dat er een vouwwagenachter hing. Nu natuurlijk iets meer beladen en wat spullen in de kofferbak (maar van de zomer wordt dat meer dan zijn we 2 weken weg)

kan dit te maken komen dat de vouwwagen niet goed beladen is, waardoor hij zo zwaar leek, we hebben niet naar de kogeldruk gekeken.
we hebben een kia venga 1.4 .

ik hoor het wel.

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: sammyvannorel op juni 13, 2019, 11:04:06 am
Op zich is het niet verkeerd om te voelen dat er wat achter de auto hangt. En je vergist je al snel in gewichten. Ik had het pas nog met een vrachtje hout op een aanhanger (enkelasser, 1 laagje stammetjes, circa 1,5 m^3, even voor de grap over de weegbrug, bleek toch weer 1,5 ton achter de auto te hangen) en dat voel je simpelweg.

Zolang de auto nog kan veren (kun je testen door op de dissel te duwen en als ie dan naar beneden en omhoog komt) is de combinatie van belading auto en kogeldruk nog oké. Licht sturen is een indicatie dat er wat te veel gewicht op de achterkant drukt . Ik had het met pinksteren, klein stukje vanaf de camping, met de loeizware koelkast voor de verandering in de kofferbak en mijn stoelen in de disselbak. Kogeldruk leek oké, maar toch zakte mijn Megané vrij veel door (is wel een Frans trekje overigens). Toen voelde het wat licht in het stuur, maar voor een klein stukje vond ik het oké, maar voor naar Frankrijk rijden gaan we dat anders doen. (Ik denk zelf aan koelkast toch maar in de disselbak en veel gewicht achterop leggen (twee zware tassen met kleding op de keuken).

Verder zolang de combinatie stabiel rijdt en je niet het gevoel hebt dat je elk moment in de slinger terecht kunt komen bij een fatsoenlijke snelheid, is dat ook een indicatie van goed beladen. Als laatste zou je nog kunnen kijken naar de wangen van de banden. Die moeten ongeveer gelijk uitdeien, dan is de links rechts belading min of meer gelijk, als je het naweegt zal het vast niet 100% kloppen :O maar op het zicht kun je een hoop doen.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: RobB op juni 13, 2019, 11:18:36 am
FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: sammyvannorel op juni 13, 2019, 11:38:44 am
FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.

Ja in de basis heb je gelijk, maar je gaat in het geval van een vracht hout toch ook nooit al het hout boven de opstapelen?

Je kunt prima veel gewicht in de dissel stoppen, zolang je dan verder maar er aan denkt om niet ook nog de tentstokken, tentdoek en al wat niet meer zij voor de as te proppen. Daar kun je dan beter de licht gewicht zaken stoppen.

Ik heb even een plaatje gemaakt: ik weet zo net nog niet wat ik heb liefste als belading heb.... (even er vanuit gaande dat het bovenste plaatje in balans is (ook al komen de afstanden niet helemaal op schaal over)
Titel: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Theu op juni 13, 2019, 12:47:29 pm
Positie 3 is ideaal, maar mag net voor de as ivm kogeldruk.
Toch blijven proberen de last boven de as te houden waarbij je iets kunt spelen omdat je geen negatieve kogeldruk wilt. Of een te hoge kogeldruk. (Positie1)
Maar zoals al eerder, en veel vaker, geschreven compenseren door wat je voor teveel hebt achter erbij te leggen geeft alleen maar grotere kans op gevaar mbt de wegligging. De aanhanger wil dan om zijn as heen draaien.
Ik hoop dan ook dat mensen die zo hun voertuig beladen niet in een noodsituatie terecht komen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: sammyvannorel op juni 13, 2019, 01:14:11 pm
Onderaan de streep is de kogeldruk in alle drie gevallen gelijk (nul, ja ik weet dat dat niet de bedoeling is  :J)

In een vouwwagen ben je nou eenmaal gebonden aan de mogelijkheden die je krijgt. Een disselbak is nou eenmaal een grote bak waar veel in kan en die ga ik ook echt wel gebruiken. Dat ik dan vervolgens moet compenseren achter de as dat is dan maar niet anders. Overigens struggelen caravanbezitters er ook mee (die nog meer door bedden voor of achter de as) en vrachtwagenchauffeurs ook (in minderde mate, maar daar gaat het gelijk om tonnen voor of achter de as....)
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: CEO op juni 13, 2019, 03:03:05 pm
Ik lees nergens in de vraag van de topicstarter dat er last was van slingeren. Natuurlijk voel je een aanhanger (ik neem de verhalen dat mensen niets voelen altijd met een korreltje zout, je voelt het eigenlijk altijd. Niet negatief, maar je voelt het wel). Zou het kunnen dat de oplooprem ofwel niet helemaal gelost was,  of dat de handrem een klein beetje aangetrokken stond?

Een redelijk beladen aanhanger volgt meestal prima, ook met wat overgewicht. Ik neem niet aan dat de aambeeldenverzameling mee was, maar met kleding en kampeerspullen is het toch wel lastig om een kar serieus over te beladen....
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 13, 2019, 03:11:48 pm
nee geen last van slingeren,
in de vouwwagen alleen tentdoek, tenttapijt, stokken, 3 stoelen, tafel, 3 kastjes, opblaasmatras. in de disselbak, haringen, wctje, Elektriciteit
in de auto kleding voor 4 dagen (dus niet veel), kussens (3), dekbed, slaapzak (2), koelbox, twee kisten met wat proviant (die gaan we in de zomer niet meenemen, koelbox ook niet)
en de skottelbraai

op de terugweg, de vouwwagen iets anders beladen, tentdoek voortent en tenttapijt achter neer gelegd, toen had mijn man wel het idee dat het wat beter ging als op heen weg

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Hemertje op juni 13, 2019, 04:03:45 pm
nee geen last van slingeren,
in de vouwwagen alleen tentdoek, tenttapijt, stokken, 3 stoelen, tafel, 3 kastjes, opblaasmatras. in de disselbak, haringen, wctje, Elektriciteit
in de auto kleding voor 4 dagen (dus niet veel), kussens (3), dekbed, slaapzak (2), koelbox, twee kisten met wat proviant (die gaan we in de zomer niet meenemen, koelbox ook niet)
en de skottelbraai

op de terugweg, de vouwwagen iets anders beladen, tentdoek voortent en tenttapijt achter neer gelegd, toen had mijn man wel het idee dat het wat beter ging als op heen weg


koop een disselweger voor een tientje en je ziet wat je kogeldruk is
meet je spullen 1 voor 1 en maak nav de gewichten een logische indeling van je spullen in je disselbak en in je vouwwagen
met de disselweger kan je nagaan of je wagen fatsoenlijk en evenwichtig geladen is

heb je een goede indeling gevonden, maak er een foto of tekeningetje van zodat je de volgende keer hetzelfde kunt beladen
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: martijn82 op juni 13, 2019, 08:29:09 pm
Ik heb ook een Roadmaster en ik heb dat gevoel nooit. Waar heb je je stokken liggen? En de hoek stukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Lars op juni 13, 2019, 08:50:13 pm

koop een disselweger voor een tientje en je ziet wat je kogeldruk is
meet je spullen 1 voor 1 en maak nav de gewichten een logische indeling van je spullen in je disselbak en in je vouwwagen
met de disselweger kan je nagaan of je wagen fatsoenlijk en evenwichtig geladen is

heb je een goede indeling gevonden, maak er een foto of tekeningetje van zodat je de volgende keer hetzelfde kunt beladen

Inderdaad, meten is weten. En ook het meest veilig.

Voor wat betreft het meten van kogeldruk door te controleren of de auto nog veert, dat is niet zo verstandig. Als ik met mijn 100 kg op de trekhaak van een bepakte auto ga staan is er nog steeds veerweg over. Kogeldruk is echter wel veel te hoog.

Zoals gezegd, voor een tientje weet je het zeker en kan je met een gerust hart de weg op.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: KampeerFan op juni 13, 2019, 08:55:59 pm
FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.

Juist  :J

https://youtu.be/YdxPj--u7p4

Naast het advies van kogeldruk wegen ook even de achterveren van de auto controleren op een breuk. Mocht dit niet zou zijn maar hangt hij wel erg door kunnen MAD hulpveren een uitkomst bieden.


Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: sammyvannorel op juni 13, 2019, 09:00:18 pm
Juist  :J

https://youtu.be/YdxPj--u7p4

Naast het advies van kogeldruk wegen ook even de achterveren van de auto controleren op een breuk. Mocht dit niet zou zijn maar hangt hij wel erg door kunnen MAD hulpveren een uitkomst bieden.

Het enige wat dit filmpje voor mij aantoont: verplaatsen van gewicht doet iets met je wegligging
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Lars op juni 13, 2019, 11:00:07 pm
Iets is wel een redelijk understatement...
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 14, 2019, 09:35:44 am
Ik heb ook een Roadmaster en ik heb dat gevoel nooit. Waar heb je je stokken liggen? En de hoek stukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

stokken liggen onder de vouwwagen in buizen zowel aan de kant van het linker als rechter wiel vanaf de wielen naar de disselbak toe

hoekstukken liggen in de wagen zelf weet even niet zo gauw meer waar precies
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 14, 2019, 09:45:50 am
maar met de juiste kogeldruk zal de auto met roadmaster fijner rijden?
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Matthijs_164 op juni 14, 2019, 10:24:58 am
Kogeldruk maakt heel veel uit. Wij trekken onze trailer met een BMW 5 met dikke motor en luchtvering. Hogere belasting maakt niets uit - de wagenhoogte wordt gecompenseerd. En toch rijdt het totaal anders en vooral vervelend als de kogeldruk niet rond de 70 - 80kg is. Of dat nou wel of niet mag is mij volledig om het even - met die massa op de kogel loopt de combi het mooiste. En negeer vooral uitspraken als ‘ik voel niets van de trailer achter mijn auto’ - die doe ik af als onzin. Veergedrag, acceleratie en remgedrag veranderen fors door een aanhanger - zelfs bij een dikke duitser als trekker. Dat is allemaal prima ok. Zolang het maar niet slingert en zolang je maar niet het gevoel hebt niet meer veilig te kunnen accelereren of remmen. Blijf binnen je eigen veilige grenzen!
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: PenH op juni 15, 2019, 12:03:11 pm
Goed verwoord @matthijs_164!
Ook al is een vouwwagen een relatief kleine aanhanger (tov een caravan bijvoorbeeld), het is toch minimaal 500kg dat aan de achterkant van je auto hangt. En dat voel je!

Overigens heeft bijna iedereen wel een disselweger in huis! Een personenweegschaal voldoet namelijk prima. Even een balkje erop om op dezelfde hoogte van de trekhaak te houden met een plankje eronder om het gewicht te verdelen en te zorgen dat het balkje niet omvalt. Dat is alles!
(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190615/82a6a322f3ad8501601fc2f471ad3e93.jpg)
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: sammyvannorel op juni 15, 2019, 03:03:16 pm
Met het neuswiel erop zetten geeft ook al een redelijke indicatie: dan geeft de weegschaal iets te weinig aan.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 17, 2019, 12:29:11 pm
Kogeldruk gister gemeten, was 62. zo laten?
we mogen een kogeldruk van max 75 hebben
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Jerome op juni 17, 2019, 12:35:44 pm
Kogeldruk gister gemeten, was 62. zo laten?
we mogen een kogeldruk van max 75 hebben
Ik denk dat dit een mooie kogeldruk is.
Dus ja, zo laten.
Je hebt zo nog marge naar boven en beneden toe.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Hemertje op juni 17, 2019, 12:37:02 pm
Kogeldruk gister gemeten, was 62. zo laten?
we mogen een kogeldruk van max 75 hebben

even tekeningetje of foto's maken met hoe het nu ligt als reminder
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: groothuis27 op juni 17, 2019, 12:38:20 pm
Kogeldruk gister gemeten, was 62. zo laten?
we mogen een kogeldruk van max 75 hebben
Die max. Kogeldruk is dat van de auto of van de vouwwagen !! Die twee willen nog wel eens verschillen. Bij verschil is de laagste waarde de maximale kogeldruk ( persoonlijk vind ik dat je daar ook aan moet hiuden maar 10% meer zou geen problemen moeten opleveren. ) Weet niet hoe dat zit bij een ongeluk mbt de schuldvraag in duitsland bijv. Zijn ze daar in z'n geval nogal streng mee .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: xray op juni 17, 2019, 02:44:51 pm
Die max. Kogeldruk is dat van de auto of van de vouwwagen !! Die twee willen nog wel eens verschillen. Bij verschil is de laagste waarde de maximale kogeldruk ( persoonlijk vind ik dat je daar ook aan moet hiuden maar 10% meer zou geen problemen moeten opleveren. ) Weet niet hoe dat zit bij een ongeluk mbt de schuldvraag in duitsland bijv. Zijn ze daar in z'n geval nogal streng mee .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk


Officieel mag de vouwwagenin Nl nie tmeer dan 50kg kogeldruk hebben  ::).
Is al besproken in een ander topic hier op het forum. Het staat op de site van het OM ergens weggestopt. Denk dat 60-75 kilo wel ok is voor de meeste combi's. Zit zelf ook ergens rond de 65 kilo afhankelijk van het voorjaar of zomer seizoen. In het buitenland weet ik niet of er een minimum/maximum waarde is zoals hier. Maar denk dat er bij een ongeluk niet veel meer te wegen valt als een disselbak of keuken van de vouwwagen afligt ;-)
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 17, 2019, 03:31:03 pm
Die max. Kogeldruk is dat van de auto of van de vouwwagen !! Die twee willen nog wel eens verschillen. Bij verschil is de laagste waarde de maximale kogeldruk ( persoonlijk vind ik dat je daar ook aan moet hiuden maar 10% meer zou geen problemen moeten opleveren. ) Weet niet hoe dat zit bij een ongeluk mbt de schuldvraag in duitsland bijv. Zijn ze daar in z'n geval nogal streng mee .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

max kogeldruk is van de auto
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: groothuis27 op juni 17, 2019, 06:44:26 pm
max kogeldruk is van de auto
Dan is 62 kg tezwaar .max 50 kg van de vouwwagen is bepalend. 10% extra zou 5 kg zijn dus 55kg is dan echt je maximale kogeldruk. Je auto kan meer hebben dat is geen probleem maar je vouwwagen is een ander verhaal . En ingeval van een ongeluk kunnen ze meer achterhalen dan je denkt .ik zou het risico persoonlijk gewoon niet nemen. Veel caravans mogen ook maar 75 kg hebben ( 100kg komt ook voor dat klopt ) maar een caravan dissel constructie is ook veel zwaarder gebouwd .en als je de pech hebt om een algemene verkeerscontrole  ( compleet met motor agenten tegen tekomen,  zal niet zo gauw gebeuren maar rond de zomervakantie maak je er meer kans op ) ben je met meer dan 10% ook de klos .maar het blijft je eigenkeuze of je het risico wil nemen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Lars op juni 17, 2019, 08:26:04 pm
50 kg is de max bij wet. Het lijkt me sterk dat een roadmaster ook een technische max heeft van 50 kg. Mijn jamet met AlKo onderstel heeft een technische max van 75 kg.

Mijn auto daarentegen weer max 55 kg, dat is dan weer jammer  ::)
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: martijn82 op juni 17, 2019, 08:32:45 pm
50 kg is de max bij wet. Het lijkt me sterk dat een roadmaster ook een technische max heeft van 50 kg. Mijn jamet met AlKo onderstel heeft een technische max van 75 kg.

Mijn auto daarentegen weer max 55 kg, dat is dan weer jammer  ::)
Toen wij de roadmaster gekocht hadden bij Ad van roadmaster in Goirle zelf had hij gezegd dat de kogel druk tussen de 65 en 75 kg kan zitten. 50 kg rade hij af ivm veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: groothuis27 op juni 17, 2019, 08:38:01 pm
Toen wij de roadmaster gekocht hadden bij Ad van roadmaster in Goirle zelf had hij gezegd dat de kogel druk tussen de 65 en 75 kg kan zitten. 50 kg rade hij af ivm veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Vreemd advies als de fabriekant 50kg bepaald  ( en dat is geen advies ) .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: martijn82 op juni 17, 2019, 10:11:18 pm
Vreemd advies als de fabriekant 50kg bepaald  ( en dat is geen advies ) .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Dat is de fabrikant dus die zal het wel weten

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Lars op juni 17, 2019, 10:31:20 pm
Vreemd advies als de fabriekant 50kg bepaald  ( en dat is geen advies ) .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Maar hoe kom je erbij dat de fabrikant (in dit geval dus roadmaster) max 50 kg heeft bepaald?
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: groothuis27 op juni 17, 2019, 10:46:50 pm
Maar hoe kom je erbij dat de fabrikant (in dit geval dus roadmaster) max 50 kg heeft bepaald?
Fabrikant vraagt type goedkeuring bij het rdw en levert daar voor de gegevens aan en dus ook de kogeldruk ( naast leeggewicht enz. ) zonder een type goedkeuring mag een vouwwagen / caravan niet de weg op . Dit houd ook in als je een model / merk koopt wat hier niet officieel verkocht word je deze eigenlijk zelf door het rdw zou moeten laten keuren .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Marrie op juni 18, 2019, 09:54:14 am
bij caravan bedrijf geweest en die zei max 75 en tussen de 60 en 70 is een mooie kogeldruk!, die zouden
er wel verstand van moeten hebben toch

nu weetik niet meer wat juist is en begin ik te twijfelen

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Matthijs_164 op juni 18, 2019, 10:09:52 am
Deze discussie heeft inmiddels een baard. Feiten en meningen worden mooi door elkaar gebruikt. Ik zie bijvoorbeeld in bovenstaande nergens dat Roadmaster 50kg specificeert als kogeldruk. Ik lees uitsluitend dat Roadmaster een klant adviseert de kogeldruk boven de 50kg te houden.

Op de (Alko caravan) dissel van onze Kyte staat 75kg vermeld. In de typegoedkeuring staat 75kg vermeld. Mijn auto mag 100kg kogeldruk hebben. En nu zou ik maximaal 50kg kogeldruk mogen hebben door een bepaling die maar weinig mensen zullen kennen. Vermoed dat deze bepaling is opgenomen doordat een aanhanger in NL onder de 750kg geen eigen kenteken (en dus geen duidelijke specificatie) heeft.

Persoonlijk negeer ik deze bepaling. Bij een eventuele controle kun je verwijzen op je kenteken van de auto en het duidelijk leesbare typeplaatje op de dissel van de vouwwagen (ervan uitgaande dat dat aanwezig is). Nou is onwetendheid geen sterk argument maar als men dan alsnog een bekeuring wil uitschrijven, dan is dat maar zo. Kan het me niet voorstellen.

Dat verhaal over strenge controles in Duitsland is eveneens uit de lucht gegrepen. Ik woon inmiddels 5 jaar in Duitsland en kan uit ervaring melden dat er veel minder algemene controles zijn in Duitsland dan in NL. Tevens is de centrale vraag bij een ongeval of er sprake is van ‘grobe Fahrlässigkeit’. Dat is niet het geval wanneer de kogeldruk onder de specificatie van fabrikant auto en vouwwagen is (de laagste geldt). Sterker nog, doordat in DE een aanhanger altijd een kenteken heeft, vermoed ik dat die max 50kg bepaling nergens in wetsteksten voorkomt. Daar is geen reden meer toe.

Dus mijn advies is, maak je niet te druk en zorg dat de kogeldruk mooi rond die 65kg ligt en negeer vooral de paniekzaaiers. En vooral: zorg dat de combinatie veilig aanvoelt en mooi neutraal reageert. Dat is namelijk een veilige combi.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: KampeerFan op juni 18, 2019, 10:15:16 am
Een caravan (van af 750 kg) mag gewoon de max kogeldruk aanhouden van de caravan, trekhaak  of auto zelf omdat deze een eigen kenteken heeft. Daar zit de verwarring bij de dealer. Ik heb overigens ook nooit geweten dat een aanhanger tot 750 kg maar max 50 kg kogeldruk mag hebben. Het rijd ook nog eens beroerd.

Bij een controle word alleen de aslast gemeten op de weegbrug. De kogeldruk eigenlijk nooit,  of je moet misschien met je kont op de weg hangen.

De kogeldruk word bij je auto opgeteld.

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: xray op juni 18, 2019, 11:35:32 am
Praktijk is dat aangekoppeld gewogen wordt. Tenminste dat werd me verteld bij de weegbrug en geloof ik ook wel ivm tijd. Kogeldruk mag je dus optellen bij het gewicht van de auto (en aftrekken van de vouwwagen/aanhanger/caravan).
Wel is het zo dat als je combi er raar uitziet men denk ik wel de moeite nemen om alles apart te wegen. Ik heb dus ook de kogeldruk boven de 50 kilo maar alles ligt stabiel en kan de dissel nog tillen, dus dan zal het allemaal wel loslopen  :#
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Wanderer200 op juni 18, 2019, 08:24:13 pm
Raar inwezen, onze vorige auto had een max kogeldruk van 95kg en ik merkte dat de boel het stabielst was als ik ook in de buurt zat van die 95kg. Ik heb er altijd zo mee gereden. Wij hebben wel eens een uitwijk manouvre moeten maken en de combinatie was goed onder controle.

Mijn huidige auto mag max 75kg en dus houd ik dat ook aan, ik heb mijn koelkast van de disselbak naar de kofferbak verhyusden mijn bak met plankjes, haringen etc staat achterin de vw. Mijn gewogen kogeldruk is nu ongeveer 75kg en dat houd ik ook zo.

Mijn ervaring is dat je in de buurt van je max kogeldruk moet gaan zitten. Nu vermoed ik dat onze huidige auto en vorige auto zwaarder zijn dan een kia venga dat heeft ook weer invloed, hoe zwaarder je auto hoe minder je de vouwwagen merkt.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: FriedelP op juni 18, 2019, 11:10:10 pm
Ik heb de kogeldruk altijd al rond de 50 kg gehouden en dat voelde altijd goed aan.

Mijn vorige wagen had trouwens een maximale kogeldruk van 60 kg en om die reden al rap naar die 50 gegaan. Mijn nieuwe wagen mag maximaal 90 kg, maar ook nu blijf ik bij de 50 kg.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: PaulvdH op juni 19, 2019, 06:55:52 am
Misschien oplooprem die aanloopt, kan er ook voor zorgen dat het lijkt dat je veel achter de auto hebt hangen..

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: olaf op juni 19, 2019, 07:49:48 pm
Toen wij de roadmaster gekocht hadden bij Ad van roadmaster in Goirle zelf had hij gezegd dat de kogel druk tussen de 65 en 75 kg kan zitten. 50 kg rade hij af ivm veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Wel vreemd Ad gaf ons tussen de 40 en 50 aan was dat in 2011
Onze auto mag max 60 Kg druk.

Onze Roadmaster gaat altijd mooi soepel mee achter de auto, de kogel druk zit rond de 50 Kg niet minder.

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: martijn82 op juni 19, 2019, 08:21:50 pm
Wel vreemd Ad gaf ons tussen de 40 en 50 aan was dat in 2011
Onze auto mag max 60 Kg druk.

Onze Roadmaster gaat altijd mooi soepel mee achter de auto, de kogel druk zit rond de 50 Kg niet minder.
Bij ons staat het ook in het instructie boekje. Ik zit meestal rond de 55 60 kilo mooi zat

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Wanderer200 op juni 19, 2019, 08:27:32 pm
Wettelijk max 50kg lees ik nergens, lijkt me dan ook broodje aap. Overal lees ik dat de laagste typegoedkeuring van auto, trekhaak of aanhanger leidend is.

Dus als je trekhaak 100kg mag hebben, je vouwwagen 150kg en je auto 90kg dan is 90kg de maximaal toegestane kogeldruk. De ANWB legt het zo uit.
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Venkelstraat op juni 19, 2019, 08:39:18 pm


Wettelijk max 50kg lees ik nergens, lijkt me dan ook broodje aap.

Dat broodje aap verhaal staat op de site van het openbaar ministerie:

www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Wanderer200 op juni 19, 2019, 08:44:58 pm
Waar zijn die type goedkeuringen dan goed voor?

En als je een auto hebt die max 90kg mag hebben dan moet je dus met een minder stabiele combinatie rondrijden?

Laat die van mij mooi op 75kg :)16]
Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: martijn82 op juni 19, 2019, 08:48:52 pm
Waar zijn die type goedkeuringen dan goed voor?

En als je een auto hebt die max 90kg mag hebben dan moet je dus met een minder stabiele combinatie rondrijden?

Laat die van mij mooi op 75kg :)16]
Mijn gedachte. En volgens mij wordt er niet op gelet bij controle

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Titel: Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
Bericht door: Lars op juni 19, 2019, 10:43:38 pm
Fabrikant vraagt type goedkeuring bij het rdw en levert daar voor de gegevens aan en dus ook de kogeldruk ( naast leeggewicht enz. ) zonder een type goedkeuring mag een vouwwagen / caravan niet de weg op . Dit houd ook in als je een model / merk koopt wat hier niet officieel verkocht word je deze eigenlijk zelf door het rdw zou moeten laten keuren .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Maar daarmee beantwoord je de vraag niet. Is de typegoedkeuring van de RM (van de TS) max 50 kg?

@Wanderer200: wetgeving loopt helaas niet altijd gelijk de praktijk...denk bijvoorbeeld ook aan de wetgeving rondom het gebruik van de rembreekkabel
SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal