Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?  (gelezen 4822 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Vanaf december 2020 Trigano Alpha Model 2020
Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Gepost op: juni 13, 2019, 10:47:09 am »

hallo allemaal,

in het hemelvaartweekend zijn wij voor het eerst met de VW op stap gegaan, uurtje rijden vanaf huis
maar mijn man merkte echt dat er iets zwaars achter zijn auto hing.
toen wij hem gekocht hadden en gingen ophalen, nergens last van, had niet het idee dat er een vouwwagenachter hing. Nu natuurlijk iets meer beladen en wat spullen in de kofferbak (maar van de zomer wordt dat meer dan zijn we 2 weken weg)

kan dit te maken komen dat de vouwwagen niet goed beladen is, waardoor hij zo zwaar leek, we hebben niet naar de kogeldruk gekeken.
we hebben een kia venga 1.4 .

ik hoor het wel.

Gelogd
2019 - 2020 tweedehands Roadmaster Family S, toen is de kampeerkoorts begonnen!!

Vanaf december 2020 een trigano Alpha model 2020

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #1 Gepost op: juni 13, 2019, 11:04:06 am »

Op zich is het niet verkeerd om te voelen dat er wat achter de auto hangt. En je vergist je al snel in gewichten. Ik had het pas nog met een vrachtje hout op een aanhanger (enkelasser, 1 laagje stammetjes, circa 1,5 m^3, even voor de grap over de weegbrug, bleek toch weer 1,5 ton achter de auto te hangen) en dat voel je simpelweg.

Zolang de auto nog kan veren (kun je testen door op de dissel te duwen en als ie dan naar beneden en omhoog komt) is de combinatie van belading auto en kogeldruk nog oké. Licht sturen is een indicatie dat er wat te veel gewicht op de achterkant drukt . Ik had het met pinksteren, klein stukje vanaf de camping, met de loeizware koelkast voor de verandering in de kofferbak en mijn stoelen in de disselbak. Kogeldruk leek oké, maar toch zakte mijn Megané vrij veel door (is wel een Frans trekje overigens). Toen voelde het wat licht in het stuur, maar voor een klein stukje vond ik het oké, maar voor naar Frankrijk rijden gaan we dat anders doen. (Ik denk zelf aan koelkast toch maar in de disselbak en veel gewicht achterop leggen (twee zware tassen met kleding op de keuken).

Verder zolang de combinatie stabiel rijdt en je niet het gevoel hebt dat je elk moment in de slinger terecht kunt komen bij een fatsoenlijke snelheid, is dat ook een indicatie van goed beladen. Als laatste zou je nog kunnen kijken naar de wangen van de banden. Die moeten ongeveer gelijk uitdeien, dan is de links rechts belading min of meer gelijk, als je het naweegt zal het vast niet 100% kloppen :O maar op het zicht kun je een hoop doen.
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

RobB

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 169
  • Merk Vouwwagen: Jametic Blue Style-CP
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #2 Gepost op: juni 13, 2019, 11:18:36 am »

FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #3 Gepost op: juni 13, 2019, 11:38:44 am »

FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.

Ja in de basis heb je gelijk, maar je gaat in het geval van een vracht hout toch ook nooit al het hout boven de opstapelen?

Je kunt prima veel gewicht in de dissel stoppen, zolang je dan verder maar er aan denkt om niet ook nog de tentstokken, tentdoek en al wat niet meer zij voor de as te proppen. Daar kun je dan beter de licht gewicht zaken stoppen.

Ik heb even een plaatje gemaakt: ik weet zo net nog niet wat ik heb liefste als belading heb.... (even er vanuit gaande dat het bovenste plaatje in balans is (ook al komen de afstanden niet helemaal op schaal over)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #4 Gepost op: juni 13, 2019, 12:47:29 pm »

Positie 3 is ideaal, maar mag net voor de as ivm kogeldruk.
Toch blijven proberen de last boven de as te houden waarbij je iets kunt spelen omdat je geen negatieve kogeldruk wilt. Of een te hoge kogeldruk. (Positie1)
Maar zoals al eerder, en veel vaker, geschreven compenseren door wat je voor teveel hebt achter erbij te leggen geeft alleen maar grotere kans op gevaar mbt de wegligging. De aanhanger wil dan om zijn as heen draaien.
Ik hoop dan ook dat mensen die zo hun voertuig beladen niet in een noodsituatie terecht komen.


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
« Laatst bewerkt op: juni 13, 2019, 12:49:20 pm door Theu »
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #5 Gepost op: juni 13, 2019, 01:14:11 pm »

Onderaan de streep is de kogeldruk in alle drie gevallen gelijk (nul, ja ik weet dat dat niet de bedoeling is  :J)

In een vouwwagen ben je nou eenmaal gebonden aan de mogelijkheden die je krijgt. Een disselbak is nou eenmaal een grote bak waar veel in kan en die ga ik ook echt wel gebruiken. Dat ik dan vervolgens moet compenseren achter de as dat is dan maar niet anders. Overigens struggelen caravanbezitters er ook mee (die nog meer door bedden voor of achter de as) en vrachtwagenchauffeurs ook (in minderde mate, maar daar gaat het gelijk om tonnen voor of achter de as....)
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.634
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #6 Gepost op: juni 13, 2019, 03:03:05 pm »

Ik lees nergens in de vraag van de topicstarter dat er last was van slingeren. Natuurlijk voel je een aanhanger (ik neem de verhalen dat mensen niets voelen altijd met een korreltje zout, je voelt het eigenlijk altijd. Niet negatief, maar je voelt het wel). Zou het kunnen dat de oplooprem ofwel niet helemaal gelost was,  of dat de handrem een klein beetje aangetrokken stond?

Een redelijk beladen aanhanger volgt meestal prima, ook met wat overgewicht. Ik neem niet aan dat de aambeeldenverzameling mee was, maar met kleding en kampeerspullen is het toch wel lastig om een kar serieus over te beladen....
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Marrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Vanaf december 2020 Trigano Alpha Model 2020
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #7 Gepost op: juni 13, 2019, 03:11:48 pm »

nee geen last van slingeren,
in de vouwwagen alleen tentdoek, tenttapijt, stokken, 3 stoelen, tafel, 3 kastjes, opblaasmatras. in de disselbak, haringen, wctje, Elektriciteit
in de auto kleding voor 4 dagen (dus niet veel), kussens (3), dekbed, slaapzak (2), koelbox, twee kisten met wat proviant (die gaan we in de zomer niet meenemen, koelbox ook niet)
en de skottelbraai

op de terugweg, de vouwwagen iets anders beladen, tentdoek voortent en tenttapijt achter neer gelegd, toen had mijn man wel het idee dat het wat beter ging als op heen weg

« Laatst bewerkt op: juni 13, 2019, 03:15:18 pm door Marrie »
Gelogd
2019 - 2020 tweedehands Roadmaster Family S, toen is de kampeerkoorts begonnen!!

Vanaf december 2020 een trigano Alpha model 2020

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #8 Gepost op: juni 13, 2019, 04:03:45 pm »

nee geen last van slingeren,
in de vouwwagen alleen tentdoek, tenttapijt, stokken, 3 stoelen, tafel, 3 kastjes, opblaasmatras. in de disselbak, haringen, wctje, Elektriciteit
in de auto kleding voor 4 dagen (dus niet veel), kussens (3), dekbed, slaapzak (2), koelbox, twee kisten met wat proviant (die gaan we in de zomer niet meenemen, koelbox ook niet)
en de skottelbraai

op de terugweg, de vouwwagen iets anders beladen, tentdoek voortent en tenttapijt achter neer gelegd, toen had mijn man wel het idee dat het wat beter ging als op heen weg


koop een disselweger voor een tientje en je ziet wat je kogeldruk is
meet je spullen 1 voor 1 en maak nav de gewichten een logische indeling van je spullen in je disselbak en in je vouwwagen
met de disselweger kan je nagaan of je wagen fatsoenlijk en evenwichtig geladen is

heb je een goede indeling gevonden, maak er een foto of tekeningetje van zodat je de volgende keer hetzelfde kunt beladen
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #9 Gepost op: juni 13, 2019, 08:29:09 pm »

Ik heb ook een Roadmaster en ik heb dat gevoel nooit. Waar heb je je stokken liggen? En de hoek stukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #10 Gepost op: juni 13, 2019, 08:50:13 pm »


koop een disselweger voor een tientje en je ziet wat je kogeldruk is
meet je spullen 1 voor 1 en maak nav de gewichten een logische indeling van je spullen in je disselbak en in je vouwwagen
met de disselweger kan je nagaan of je wagen fatsoenlijk en evenwichtig geladen is

heb je een goede indeling gevonden, maak er een foto of tekeningetje van zodat je de volgende keer hetzelfde kunt beladen

Inderdaad, meten is weten. En ook het meest veilig.

Voor wat betreft het meten van kogeldruk door te controleren of de auto nog veert, dat is niet zo verstandig. Als ik met mijn 100 kg op de trekhaak van een bepakte auto ga staan is er nog steeds veerweg over. Kogeldruk is echter wel veel te hoog.

Zoals gezegd, voor een tientje weet je het zeker en kan je met een gerust hart de weg op.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #11 Gepost op: juni 13, 2019, 08:55:59 pm »

FOUT, je moet een te hoge kogeldruk nooit compenseren met extra gewicht op de achterkant. Hiermee wordt het gevaar op slingeren juiste groter. Beter kan je dan het te zware spul uit de disselkast verplaatsen naar een positive boven de as. Niet altijd makkelijk maar wel veel veiliger.

Juist  :J

https://youtu.be/YdxPj--u7p4

Naast het advies van kogeldruk wegen ook even de achterveren van de auto controleren op een breuk. Mocht dit niet zou zijn maar hangt hij wel erg door kunnen MAD hulpveren een uitkomst bieden.


« Laatst bewerkt op: juni 13, 2019, 08:59:37 pm door KampeerFan »
Gelogd

sammyvannorel

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Monaco
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #12 Gepost op: juni 13, 2019, 09:00:18 pm »

Juist  :J

https://youtu.be/YdxPj--u7p4

Naast het advies van kogeldruk wegen ook even de achterveren van de auto controleren op een breuk. Mocht dit niet zou zijn maar hangt hij wel erg door kunnen MAD hulpveren een uitkomst bieden.

Het enige wat dit filmpje voor mij aantoont: verplaatsen van gewicht doet iets met je wegligging
Gelogd
Kamperen: een fortuin uitgeven om als oermens te leven

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #13 Gepost op: juni 13, 2019, 11:00:07 pm »

Iets is wel een redelijk understatement...
Gelogd

Marrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Vanaf december 2020 Trigano Alpha Model 2020
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #14 Gepost op: juni 14, 2019, 09:35:44 am »

Ik heb ook een Roadmaster en ik heb dat gevoel nooit. Waar heb je je stokken liggen? En de hoek stukken?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

stokken liggen onder de vouwwagen in buizen zowel aan de kant van het linker als rechter wiel vanaf de wielen naar de disselbak toe

hoekstukken liggen in de wagen zelf weet even niet zo gauw meer waar precies
Gelogd
2019 - 2020 tweedehands Roadmaster Family S, toen is de kampeerkoorts begonnen!!

Vanaf december 2020 een trigano Alpha model 2020
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal