Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: lichten op de vouwwagen flippen  (gelezen 8235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bosi

  • Gast
Re: lichten op de vouwwagen flippen
« Reactie #15 Gepost op: oktober 07, 2012, 09:41:24 am »

Als je de stekker op de vw vervangt, weet dan wel zeker hoe de aansluitingen op je auto zitten. Deze heb ik tevoren simpel getest met een lampje.

Heb je een wat nieuwere auto en een trekhaak af fabriek, dan is bij een jeager of westcon stekkerdoos het niet mogelijk om simpel met een lampje en twee draadjes te testen, Namelijk wordt de verbinding met de auto (via can-bus) pas geactiveerd als door het plaatsen van de stekker een microswitch wordt bekrachtigd, soms zie je ook dat pin 12 op de stekkerdoos wordt gebruikt voor de aanhanger detectie.

In principe is het erg simpel, heb je trehaak met orginele kabelboom, dan kun je de kleur/pin codering van zowel de auto als je VW gewoon aanhouden.
Is de trekhaak later geplaatst en is de aansluiting van de stekkerdoos afgetakt van de bestaande bekabeling dan is controleren wel raadzaam
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: lichten op de vouwwagen flippen
« Reactie #16 Gepost op: oktober 07, 2012, 01:14:00 pm »

Heb je een wat nieuwere auto en een trekhaak af fabriek, dan is bij een jeager of westcon stekkerdoos het niet mogelijk om simpel met een lampje en twee draadjes te testen, Namelijk wordt de verbinding met de auto (via can-bus) pas geactiveerd als door het plaatsen van de stekker een microswitch wordt bekrachtigd, soms zie je ook dat pin 12 op de stekkerdoos wordt gebruikt voor de aanhanger detectie.

In principe is het erg simpel, heb je trehaak met orginele kabelboom, dan kun je de kleur/pin codering van zowel de auto als je VW gewoon aanhouden.
Is de trekhaak later geplaatst en is de aansluiting van de stekkerdoos afgetakt van de bestaande bekabeling dan is controleren wel raadzaam
Onze auto is 4,5 jaar oud en meteen door de dealer een trekhaak gemonteerd voor de aflevering. Moest ook ivm de fabrieksgarantie. Geen idee eigenlijk hoe het is gedaan. Zal dan wel van de bestaande verllichting zijn afgetakt, want het testen met lampjes ging prima.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

bosi

  • Gast
Re: lichten op de vouwwagen flippen
« Reactie #17 Gepost op: oktober 07, 2012, 04:42:03 pm »

Onze auto is 4,5 jaar oud en meteen door de dealer een trekhaak gemonteerd voor de aflevering. Moest ook ivm de fabrieksgarantie. Geen idee eigenlijk hoe het is gedaan. Zal dan wel van de bestaande verllichting zijn afgetakt, want het testen met lampjes ging prima.

Een indicatie dat je trekhaak stekkerdoos in de auto electronica (via canbus) hangt is, dat je op het dashboard een extra richtaanwijzer indicatie signaallampje hebt bij aangekoppelde vouwwagen (of andere aanhanger) en dat bijvoorbeeld je mistlamp op de auto automatisch wordt uitgeschakeld bij aangekoppelde aanhanger (je wordt dat niet verblind door de velle rode reflectie van je eigen mistlamp) zodat alleen de mistlap op je vouwwagen brandt. (Bij de oude 7 polige stekkerdozen had je soms een extra maak/verbreek contact die het zelfde deed, bij jeager/westcon gebeurt dit via de auto electronica). Ook het feit dat je pdc wordt uitgeschakeld, als je achteruit rijdt, bij aangekoppelde vouwwagen is een zekere indicatie dat de autoelectronica een rol speelt.
Het vervelende is dat als je de trekhaak module van de electronica op de een of andere mannier ontregeld dit een effect kan hebben op de rest van de auto electronica met de bijbehorende kosten van dien.
En weet je zeker (of juist niet) dat de trekhaak stekkerdoos aan de auto electronica hangt, laat dit dan tenminste controleren bij je garagebedrijf of dealer. Dan kun je altijd nog beslissen of het vervangen zelf gaat doen of dit aan hun uitbesteed. En nogmaals de stekker vervangen is de meest eenvoudige optie en kun je zeker weten zelf.
Gelogd

faba

  • Gast
Re: lichten op de vouwwagen flippen
« Reactie #18 Gepost op: oktober 09, 2012, 11:57:35 pm »

huh, had inderdaad nog niet eens gedacht aan de electronica va de auto  ::). Daar een kortsluiting is en ik zit in zak en as  :?

dus waarschijnlijk een verandering van die op de vouwwagen dan.

Flikkede de auto's toen ze jou inhaalde?
Hoe zie je dat?

Of was het toen ze jou tegemoet reden,want dan snap ik niet zogoed hoe ze dan jou vw lichten zagen.

Ja natuurlijk als ze achter me reden hé  :* in het voorbijsteken

of 1 xbij het verlaten van een parking werden we al aangesproken

Naar aanleiding van deze topic twee opmerkingen:

1) Er is wel degelijk een verloopstekker van Jaeger naar Multicon te krijgen. Neem maar eens contact op met een goede automaterialenzaak.

2) Hoe je ook denkt over de stekkers, Jaeger heeft de wedstrijd gewonnen, steeds meer auto's en aanhangers worden uitgerust met een Jaegeraansluiting. Mijn advies, als je toch iets moet veranderen, ga dan direct voor Jaeger.

Herman.

Dat dat verloop bestaat, dat weet ik wel, maar dat hadden ze op dat moment niet in de winkel liggen.

Als ik voor multicon kies hoef ik gelijk geen verloopje van 13- naar 7- polig te hebben, ook het overwegen waard  :J

En op de geplaatste multicon op de auto ook plaatsingsgarantie, ook nog zo'n overweging   :J

MMmmm tja, projectje tijdens de winter. Gelukkig staat de vw bij ons thuis  :K
Gelogd

bosi

  • Gast
Re: lichten op de vouwwagen flippen
« Reactie #19 Gepost op: oktober 10, 2012, 08:00:34 am »

Als ik voor multicon kies hoef ik gelijk geen verloopje van 13- naar 7- polig te hebben, ook het overwegen waard  :J

Nog één afsluitende opmerking naar aanleiding van bovenstaande: Let er wel op dat je geen 7 polige stekker met een metalen mantel in je westcon stekkerdoos douwt, de metalen mantel maakt kortsluiting, dus alleen ééntje met een kunststoffen mantel nemen.

Veel succes bij de ombouw
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal