Beste Marcof,
Speciaal voor dit onderwerp een account aangemaakt, sinds kort ook in het bezit van een Holtkamper Kyte (2017).
Ook ik vind het 'kale' gewicht te dicht op het maximaal toelaatbare gewicht zitten. Plus dat ik een accusysteem wil integreren voor het windforce systeem en eventueel qua elektra 1-2 dagen kan bivakkeren zonder paal-aansluiting. Dat is extra gewicht ;-)
Ik denk dat je zelf ook als 'fabrikant' van het aangepaste chassis (mits oplooprem en as vervangen zijn door zwaarder model) kunt fungeren voor een toetsing door de RDW. Dat gebeurt bijvoorbeeld ook bij boottrailers. Mijn oom zit namelijk in de boten en die gaf dit afgelopen weekend aan. Soms vraagt de RDW nog om een sterkteberekening van het chassis. Maar wellicht dat Al-Ko daar wat over kan zeggen, aangezien zij het chassis hebben geleverd, inclusief chassisnummer.
Zou mij (ben zelf werktuigbouwkundig ingenieur van beroep) sterk verbazen als dit chassis niet voor 1000kg geschikt zou zijn. En eventueel zijn verstevigingen/verstijvingen ook nog op de boutgaten toe te passen met losse platen.
Het chassisnummer bestaat 'gelukkig' al, omdat het chassis van na 2012 is. Sindsdien is het verplicht een VIN nummer ook op aanhangers te hanteren.
Als vervanging van de dissel zou de 90 S/3 (AL-KO artikelnummer 249212) voldoende zijn.
Heb jij toevallig al een vervangende as gevonden vanuit Al-KO, eventueel een artikelnummer? Anders probeer ik dat bij Al-Ko in Nieuw Vennep op te vragen samen met de vraag over de sterkte van het chassis.
Ik durf wel te stellen dat dit om een wijziging van bestaande bouw betreft. Mits goedgekeurde onderdelen gebruikt worden (as + dissel + verklaring chassis) en volgens de RDW inspecteur het gedeelte van Holtkamper deugdelijk gemonteerd is (visueel) zou dit naar mijns inziens door de keuring moeten komen en op kenteken gezet kunnen worden.
Alleen wordt je zelf de fabrikant ipv Holtkamper ivm de aanpassing aan het geheel, waar zij niet de verantwoordelijkheid van willen dragen. Wat wellicht logisch is.
Ik denk dat het dan op het antwoord van AL-KO zelf hangt, hoe sterk het chassis nu daadwerkelijk is.
https://www.rdw.nl/zakelijk/branches/fabrikant/keuren-bij-afbouw-zelfbouw-of-wijziging/aanhangwagenhttps://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01#Hoofdstuk5_Afdeling12 -->wetgeving aanhangers, waar aan te voldoen.
p.s. excuus om dit 'oude' draadje weer te openen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit niet mogelijk is.