Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?  (gelezen 4828 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lars

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 353
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Flexi Comfort XL LL
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #30 Gepost op: juni 17, 2019, 10:31:20 pm »

Vreemd advies als de fabriekant 50kg bepaald  ( en dat is geen advies ) .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Maar hoe kom je erbij dat de fabrikant (in dit geval dus roadmaster) max 50 kg heeft bepaald?
« Laatst bewerkt op: juni 17, 2019, 10:32:59 pm door Lars »
Gelogd

groothuis27

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 172
  • Merk Vouwwagen: alpenkreuzer
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #31 Gepost op: juni 17, 2019, 10:46:50 pm »

Maar hoe kom je erbij dat de fabrikant (in dit geval dus roadmaster) max 50 kg heeft bepaald?
Fabrikant vraagt type goedkeuring bij het rdw en levert daar voor de gegevens aan en dus ook de kogeldruk ( naast leeggewicht enz. ) zonder een type goedkeuring mag een vouwwagen / caravan niet de weg op . Dit houd ook in als je een model / merk koopt wat hier niet officieel verkocht word je deze eigenlijk zelf door het rdw zou moeten laten keuren .

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Gelogd

Marrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 60
  • Merk Vouwwagen: Vanaf december 2020 Trigano Alpha Model 2020
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #32 Gepost op: juni 18, 2019, 09:54:14 am »

bij caravan bedrijf geweest en die zei max 75 en tussen de 60 en 70 is een mooie kogeldruk!, die zouden
er wel verstand van moeten hebben toch

nu weetik niet meer wat juist is en begin ik te twijfelen

Gelogd
2019 - 2020 tweedehands Roadmaster Family S, toen is de kampeerkoorts begonnen!!

Vanaf december 2020 een trigano Alpha model 2020

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #33 Gepost op: juni 18, 2019, 10:09:52 am »

Deze discussie heeft inmiddels een baard. Feiten en meningen worden mooi door elkaar gebruikt. Ik zie bijvoorbeeld in bovenstaande nergens dat Roadmaster 50kg specificeert als kogeldruk. Ik lees uitsluitend dat Roadmaster een klant adviseert de kogeldruk boven de 50kg te houden.

Op de (Alko caravan) dissel van onze Kyte staat 75kg vermeld. In de typegoedkeuring staat 75kg vermeld. Mijn auto mag 100kg kogeldruk hebben. En nu zou ik maximaal 50kg kogeldruk mogen hebben door een bepaling die maar weinig mensen zullen kennen. Vermoed dat deze bepaling is opgenomen doordat een aanhanger in NL onder de 750kg geen eigen kenteken (en dus geen duidelijke specificatie) heeft.

Persoonlijk negeer ik deze bepaling. Bij een eventuele controle kun je verwijzen op je kenteken van de auto en het duidelijk leesbare typeplaatje op de dissel van de vouwwagen (ervan uitgaande dat dat aanwezig is). Nou is onwetendheid geen sterk argument maar als men dan alsnog een bekeuring wil uitschrijven, dan is dat maar zo. Kan het me niet voorstellen.

Dat verhaal over strenge controles in Duitsland is eveneens uit de lucht gegrepen. Ik woon inmiddels 5 jaar in Duitsland en kan uit ervaring melden dat er veel minder algemene controles zijn in Duitsland dan in NL. Tevens is de centrale vraag bij een ongeval of er sprake is van ‘grobe Fahrlässigkeit’. Dat is niet het geval wanneer de kogeldruk onder de specificatie van fabrikant auto en vouwwagen is (de laagste geldt). Sterker nog, doordat in DE een aanhanger altijd een kenteken heeft, vermoed ik dat die max 50kg bepaling nergens in wetsteksten voorkomt. Daar is geen reden meer toe.

Dus mijn advies is, maak je niet te druk en zorg dat de kogeldruk mooi rond die 65kg ligt en negeer vooral de paniekzaaiers. En vooral: zorg dat de combinatie veilig aanvoelt en mooi neutraal reageert. Dat is namelijk een veilige combi.
« Laatst bewerkt op: juni 18, 2019, 10:20:10 am door Matthijs_164 »
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #34 Gepost op: juni 18, 2019, 10:15:16 am »

Een caravan (van af 750 kg) mag gewoon de max kogeldruk aanhouden van de caravan, trekhaak  of auto zelf omdat deze een eigen kenteken heeft. Daar zit de verwarring bij de dealer. Ik heb overigens ook nooit geweten dat een aanhanger tot 750 kg maar max 50 kg kogeldruk mag hebben. Het rijd ook nog eens beroerd.

Bij een controle word alleen de aslast gemeten op de weegbrug. De kogeldruk eigenlijk nooit,  of je moet misschien met je kont op de weg hangen.

De kogeldruk word bij je auto opgeteld.

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #35 Gepost op: juni 18, 2019, 11:35:32 am »

Praktijk is dat aangekoppeld gewogen wordt. Tenminste dat werd me verteld bij de weegbrug en geloof ik ook wel ivm tijd. Kogeldruk mag je dus optellen bij het gewicht van de auto (en aftrekken van de vouwwagen/aanhanger/caravan).
Wel is het zo dat als je combi er raar uitziet men denk ik wel de moeite nemen om alles apart te wegen. Ik heb dus ook de kogeldruk boven de 50 kilo maar alles ligt stabiel en kan de dissel nog tillen, dus dan zal het allemaal wel loslopen  :#
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #36 Gepost op: juni 18, 2019, 08:24:13 pm »

Raar inwezen, onze vorige auto had een max kogeldruk van 95kg en ik merkte dat de boel het stabielst was als ik ook in de buurt zat van die 95kg. Ik heb er altijd zo mee gereden. Wij hebben wel eens een uitwijk manouvre moeten maken en de combinatie was goed onder controle.

Mijn huidige auto mag max 75kg en dus houd ik dat ook aan, ik heb mijn koelkast van de disselbak naar de kofferbak verhyusden mijn bak met plankjes, haringen etc staat achterin de vw. Mijn gewogen kogeldruk is nu ongeveer 75kg en dat houd ik ook zo.

Mijn ervaring is dat je in de buurt van je max kogeldruk moet gaan zitten. Nu vermoed ik dat onze huidige auto en vorige auto zwaarder zijn dan een kia venga dat heeft ook weer invloed, hoe zwaarder je auto hoe minder je de vouwwagen merkt.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2019, 06:45:04 pm door Wanderer200 »
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #37 Gepost op: juni 18, 2019, 11:10:10 pm »

Ik heb de kogeldruk altijd al rond de 50 kg gehouden en dat voelde altijd goed aan.

Mijn vorige wagen had trouwens een maximale kogeldruk van 60 kg en om die reden al rap naar die 50 gegaan. Mijn nieuwe wagen mag maximaal 90 kg, maar ook nu blijf ik bij de 50 kg.
Gelogd

PaulvdH

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 73
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #38 Gepost op: juni 19, 2019, 06:55:52 am »

Misschien oplooprem die aanloopt, kan er ook voor zorgen dat het lijkt dat je veel achter de auto hebt hangen..

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #39 Gepost op: juni 19, 2019, 07:49:48 pm »

Toen wij de roadmaster gekocht hadden bij Ad van roadmaster in Goirle zelf had hij gezegd dat de kogel druk tussen de 65 en 75 kg kan zitten. 50 kg rade hij af ivm veiligheid

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
Wel vreemd Ad gaf ons tussen de 40 en 50 aan was dat in 2011
Onze auto mag max 60 Kg druk.

Onze Roadmaster gaat altijd mooi soepel mee achter de auto, de kogel druk zit rond de 50 Kg niet minder.

Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #40 Gepost op: juni 19, 2019, 08:21:50 pm »

Wel vreemd Ad gaf ons tussen de 40 en 50 aan was dat in 2011
Onze auto mag max 60 Kg druk.

Onze Roadmaster gaat altijd mooi soepel mee achter de auto, de kogel druk zit rond de 50 Kg niet minder.
Bij ons staat het ook in het instructie boekje. Ik zit meestal rond de 55 60 kilo mooi zat

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #41 Gepost op: juni 19, 2019, 08:27:32 pm »

Wettelijk max 50kg lees ik nergens, lijkt me dan ook broodje aap. Overal lees ik dat de laagste typegoedkeuring van auto, trekhaak of aanhanger leidend is.

Dus als je trekhaak 100kg mag hebben, je vouwwagen 150kg en je auto 90kg dan is 90kg de maximaal toegestane kogeldruk. De ANWB legt het zo uit.
« Laatst bewerkt op: juni 19, 2019, 08:35:24 pm door Wanderer200 »
Gelogd

Venkelstraat

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 93
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #42 Gepost op: juni 19, 2019, 08:39:18 pm »



Wettelijk max 50kg lees ik nergens, lijkt me dan ook broodje aap.

Dat broodje aap verhaal staat op de site van het openbaar ministerie:

www.om.nl/onderwerpen/verkeer/handhaving-verkeer/overbelading/
Gelogd

Wanderer200

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 471
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2015
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #43 Gepost op: juni 19, 2019, 08:44:58 pm »

Waar zijn die type goedkeuringen dan goed voor?

En als je een auto hebt die max 90kg mag hebben dan moet je dus met een minder stabiele combinatie rondrijden?

Laat die van mij mooi op 75kg :)16]
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Roadmaster te zwaar?? of verkeerd beladen?
« Reactie #44 Gepost op: juni 19, 2019, 08:48:52 pm »

Waar zijn die type goedkeuringen dan goed voor?

En als je een auto hebt die max 90kg mag hebben dan moet je dus met een minder stabiele combinatie rondrijden?

Laat die van mij mooi op 75kg :)16]
Mijn gedachte. En volgens mij wordt er niet op gelet bij controle

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal