Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekkende auto met LPG  (gelezen 32520 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Van_looney

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 213
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country
Trekkende auto met LPG
« Gepost op: mei 07, 2012, 02:48:05 pm »

Hallo allemaal,

Zo langzamerhand heeft ons dieseltje er 360.000km op staan en gaan we langzaam om ons heen kijken voor een vervanger. De moderne diesels zijn, door hun gewicht, niet meer zo zuinig als onze 1 op 18 rijdende Corolla. Daarom zijn we in het segment LPG-G3 aan het kijken voor een auto.

Wie heeft er ervaring met een LPG-G3 auto en een VW? Heb je inderdaad wat minder vermogen beschikbaar of loopt dat wel los? Hoe zit het met meer onderhoud, kleppen die wegbranden e.d.? Alle hulp in deze is welkom.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #1 Gepost op: mei 07, 2012, 03:34:16 pm »

Ik heb zelf de afgelopen 10 jaar op diesel gereden, peugeot, ford, renault.

Ook vorig jaar de diesel eruit gedan met 3 ton op de teller. In verband met het terugbrengen van de maandlasten vorig jaar een Renault Scenic gekocht op G3 (mijn vrouw reedaljare op gas en daar hebbenwe goede ervaringen mee)

Met de klapper ging het prima, het gewicht lag tenslotte maar rond de 650 kilo terwijl de Scenic 1300 mag hebben.

Grappig is wel dat we twee maanden na de overstap van diesel naar gas de klapper hebben verkocht en tegen een cara W: zijn aangelopen.  ::) was even minder handig met het trekvermogen.
De caravan is beladen 900-1000 kilo en dat gaat een stuk minder vlot met een 1.6 16 klepper. Maar het gaat.
Wel gemerkt dat wanneer ik overschakel op benzine we net dat extra vermogen hebben dan op gas rijden. Het scheelt niet veel maar met hoogteverschillen hoef je net wat minder te schakelen en in de 5 blijven rijden terwijl we op gas eerder moeten terugschakelen.

Dus nu rijden we op benzine naar zuid frankrijk en schakelen we op vlakke stukken wel over op gas.

Dus met een klapper zal het wel goed komen door het lagere gewicht en een aangepaste rijstijl, terwijl je wel duidelijk zult merken dat hij erachter hangt wat je bij de diesel waarschijnlijk niet had.

Onderhoud van de auto zal wat duurder zijn maar dat hangt ook van de auto af, onze Grand Espace 2.2dci was een fantastische wagen maar met grote auto's komen grote kosten.  ::)
Waarschijnlijk zal rond de 175.000 de klepstelling aan de beurt komen.

Verder is het meer gebonden rijstijl en aan merk en type motor of het rijden op gas een zwaarder weegt in slijtage
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #2 Gepost op: mei 07, 2012, 03:36:29 pm »

Wij rijden al 4 jaar LPG3 met onze Skoda Roomster. Hiervan 2 jaar met een vw erachter. Vermogen is geen probleem met de G3, dat is zo goed als hetzelfde heb ik me laten vertellen. Merk ook geen verschil. LPG heeft alleen een hogere ontbrandingstemp. waardoor de motor warmer kan worden. Maar bij een auto die geschikt is voor LPG is dat allemaal geen probleem. De motor verbruikt ca. 20% meer brandstof. En je actieradius is een stuk korter. Wij komen hooguit 400 km met een tank LPG. verbruik ongeveer 1 op 11. In Duitsland is het wel wat zoeken om LPG, moet je vaak voor van de snelweg af. In Oostenrijk onderweg naar Hongarije konden we helemaal geen LPG vinden en moesten we een eind op benzine rijden. Al met al is LPG bijna de helft goedkoper dan diesel en is de houderschapsbelasting fors lager. Een beetje benzine auto haalt tegenwoordig ook rond de 1 op 15/16. Het valt me wat tegen dat de huidige diesels dit amper verbeteren.
Meer onderhoud is voor ons tot nog toe gebleven bij om de 15000 km een filtertje voor de LPG vervangen.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

primera

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #3 Gepost op: mei 07, 2012, 05:28:55 pm »

Ik zou maar niet te hard zeggen dat lpg goedkoper is.

Jullie voormalige regering  wilt overal een poot uitdraaien.

Ben zelf blij dat ik weg ben uit NL.

Woon nu lekker in Belgie. En heb er geen moment spijt van gehad.

Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2012, 05:44:35 pm »

na het klapweekend ga ik een experiment uitvoeren met een waterstofcel onder de motorkap. kost voor mijn passat ? 180 en geeft een brandstofbesparing van +/- 30%
het mooie is dat een waterstofcel een toevoeging is op de benzine en dus geen andere brandstofsoort is. je hoeft dus geen verhoging te verwachten van de motorrijtuigenbelasting.
ik rij op de snelweg nu 1 op 15 en zou met een waterstofcel uitkomen rond de 1 op 19 tot 1 op 20
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #5 Gepost op: mei 07, 2012, 06:01:05 pm »

Ik merk ook geen verschil tussen benzine of lpg qua vermogen. Met de huidige gasinstallaties zou dat ook niet meer mogen. LPG is wel wat kritischer als het gaat om de afstelling en de conditie van de  motor, vooral wbt de ontsteking: het heeft een krachiger vonk nodig dan benzine. Mijn auto (ford galaxy 2.0) heeft inmiddels 250000 op de teller en rijdt eigenlijk probleemloos (nou ja, wat normale slijtage als een accu en een dynamo daargelaten). Ik heb een keer een probleem met de LPG-installatie gehad, de brandstofpomp, dat was wel meteen 600,-. Dat is overigens een bekend probleem bij Vialle LPI en treedt op als je de gastank vaak leegrijdt (wat ik dus achteraf begrepen heb). De installatie is verder onderhoudsvrij.
Gas ontbrandt inderdaad heter, mij is intertijd aangeraden niet langdurig boven de 4000 toeren te rijden. Met vw haal ik dat sowieso niet.
Ik ben erg tevreden, mijn volgende auto koop ik weer op gas.
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Trekkende auto met LPG
« Reactie #6 Gepost op: mei 07, 2012, 06:13:31 pm »

Wij hebben ook gas gehad in een Peugeot. Van vermogen verlies ook niks vernomen.
Gelogd

ff

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 468
  • Merk Vouwwagen: (ex) Jamet Louisiana
    • FF.FM
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #7 Gepost op: mei 07, 2012, 07:30:59 pm »

Ik was ook aan het denken aan gas in onze auto en heb een neef gesproken die al heel lang monteur is van alles wat maar een motor heeft ;)

Hij vertelde mij dat gas uiteindelijk altijd je motor kapot maakt omdat de verbrandingstemperatuur hoger is, hierom nemen wij toch maar geen gas.
Hou je een auto minder lang, dan maakt dat voor jezelf niet zoveel uit natuurlijk  >:(
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #8 Gepost op: mei 07, 2012, 07:40:47 pm »

Ik zou maar niet te hard zeggen dat lpg goedkoper is.

Jullie voormalige regering  wilt overal een poot uitdraaien.

Ben zelf blij dat ik weg ben uit NL.

Woon nu lekker in Belgie. En heb er geen moment spijt van gehad.

Ligt helemaal aan het aantal kilometers dat je rijd. Bij mijn huidige auto ligt het omslagpunt rond de 15.000 km per jaar. Ik rij er ongeveer 30.000 per jaar dus dat zit wel goed.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

primera

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #9 Gepost op: mei 07, 2012, 08:03:22 pm »

Moet eerlijk zeggen toen ik NL woonde. Reed ik altijd benzine.
Gas moest ik niets van hebben. Vanwege de kenissen die automonteurs waren.
Was een ramp. Vermogen verlies. Dure reperaties en nog meer.
Toen reed ik al minimaal 25.000 Km per jaar.

Toen we naar Belgie verhuisden heb ik speciaal diesel genomen.
Gezien de wegenbelasting met diesel maar een 10,00 duurder was vergeleken met Benzine in NL.

Ik snap ook niet dat er Belgen zijn die met benzine rijden in Belgie.
Diesel is iets duurder in verhouding met Benzine qua wegenbelasting.Afhankelijk van het vermogen.
Maar goedkoper met tanken.

Nederlandse wegenbelasting gebeurt op gewicht van de auto.
Belgische wegenbelasting betaal je voor het vermogen van de auto.


Gelogd

zippey

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 101
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi DL 2013 groen
Re: Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #10 Gepost op: mei 07, 2012, 08:35:25 pm »

na het klapweekend ga ik een experiment uitvoeren met een waterstofcel onder de motorkap. kost voor mijn passat ? 180 en geeft een brandstofbesparing van +/- 30%
het mooie is dat een waterstofcel een toevoeging is op de benzine en dus geen andere brandstofsoort is. je hoeft dus geen verhoging te verwachten van de motorrijtuigenbelasting.
ik rij op de snelweg nu 1 op 15 en zou met een waterstofcel uitkomen rond de 1 op 19 tot 1 op 20

Wat grappig zeg, daar heb ik nog nooit van gehoord. Waar laat je dat doen? Heb je daar een website van?

Verstuurd van mijn Transformer Prime TF201 met Tapatalk
Gelogd
Cabanon Malawi DL 2013 groen

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #11 Gepost op: mei 07, 2012, 08:39:58 pm »

Gas kan lang goed gaan getuige een Honda Civic bij klokje rond bij autoweek vorige week. 800.000 km+ op lpg and still going strong  WW.
Dat haalt lang niet ieder blok. Kleppen e.d. zijn meestal al vervangen als hij al een tijdje op gas loopt en het blok kan het niet hebben. Van te voren even uitzoeken dus welke blokken er (evt. Na aanpassing) goed tegen kunnen. Ik zou een blok kiezen met iets meer inhoud zodat het niet altijd op zijn tenen hoeft te lopen...
Probleem dan zijn echter de kosten. Je rijdt op lpg minder zuinig dan op benzine.  Juist daarom komt ook diesel weer in beeld. Je geeft aan dat deze niet meer de 1:18 halen maar in de praktijk valt dit mee. Ik rijd nu een 2l d4d na een jaar op 1:18.4 gemiddeld over alle tankbeurten in de avensis (1500 kg). Een collega met een vorig model avensis haalde 1:20. Met bijvoorbeeld een corolla 2005 met d4d zal dit ook haalbaar zijn. Mijn vorige astra reed ook 1:18.
Ik denk dat je dan in de praktijk (bij voldoende kilometers) nauwelijks duurder en iets zorgelozer blijft rijden.
Gelogd

Runningr

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #12 Gepost op: mei 07, 2012, 09:08:38 pm »

Ik heb zelf 3 auto's (zakelijk) op gas gereden (zakelijk, ca. 50.000 km per jaar). Bij de eerste twee geen opvallende reparaties gehad. De laatste had na ca. 110.000 km verbrande kleppen en had een koppenrevisie nodig. Daar wordt je niet vrolijk van als je dat prive moet laten doen...

Van vermogensverlies is geen sprake bij een moderne (G3) installatie, wel een verbruik dat een stuk hoger ligt (kijk anders ook eens op autogas.nl en vialle.nl). Geen ervaring met een klapper achter de lpg-aangedreven auto, wel veel met de auto volgeladen door de Alpen en Scandinavie gereden en dan ook nog wel eens geprobeerd of er verschil merkbaar was tussen gas en benzine, door handmatig over te schakelen. Ik kon het in ieder geval niet merken.

Ik zou vanwege vermogenverlies gas dus niet afschrijven, dat is er bij een moderne instrallatie volgens mij niet. Het risico op hogere slijtage volgens mij wel...

Nog even inhakend op biovenstaande post van GJT: afgelopen week voor het eerst met de vouwwagen op vakantie geweest (Zwarte Woud, ca. 700 km van ons bedje). Rijdt nu een Jetta 1.6 TDi uit 2011 en had met de klapper een gemiddeld gebruik over het hele traject van 1:16. Waar in Duitsland het kon (lang niet overal, in het zuiden45 km aaneengesloten wegwerkzaamheden, pfff) de cruisecontrol op 110 gehad (op het klokje, gps snelheid dus ongeveer 100). Dus moderne diesel kan inderdaad ook zuinig zijn.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2012, 09:14:35 pm door Runningr »
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2012, 09:12:03 pm »

Wij hadden een Hyundai H200 op gas. Weinig last gehad van verlies van vermogen met onze gas. Om eerlijk te zijn nooit iets van ondervonden.
Enig probleem met gas vonden wij het tanken. In elk land had je wel een ander nippel nodig. Belgiƫ, Nederland, Frankrijk,...het leek wel een verzameling nippels in onze auto ::)
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2012, 09:58:57 pm »

Wat bij de keuze van de motor vooral van belang is, is of deze voorzien is van hydraulische klepstoters. Bij de VW is dat bijvoorbeeld bij de 1.6MPi het geval. Die motor draait perfect op bijvoorbeeld een Lpi systeem van Vialle. Heeft een motor geen hydraulische klepstoters, maar een systeem met vulplaatjes, dan moet je eens in de zoveel tijd de klepspeling laten controleren en indien nodig laten bijstellen. Alleen de controle kan (afhankelijk van het type motor) al een dure grap zijn, laat staan het stellen. Met het risico dat je op een gegeven moment uitgesteld bent en er een koprevisie nodig is. Met hydraulische klepstoters speelt dit allemaal niet.

Het voordeel van Lpi ten opzichte van een verdampersysteem is dat er geen sprake is van vermogensverlies. Er is wel een toename van het brandstofverbruik, maar dat is bij gas per definitie zo omdat de energie inhoud van gas nu eenmaal beperkter is dan die van benzine. Orde grootte 10-15%.

Bij Vialle hebben ze al een tijdje het LPdi systeem dat speciaal is ontworpen voor de Tsi motoren. Dat lijkt ook een goede keuze.

Dat LPG gestookte auto's meer onderhoud nodig zijn is inmiddels een fabeltje. Alleen ?ls er aan het LPi systeem iets stuk gaat is het vaak wel kostbaar. Zo heb ik bij een Volvo een keer een Vialle pomp moeten vervangen (? 600euro) en een aantal verstuivers van het LPi systeem (? 250 euro). Maar al met al had ik (met een kilometrage van toen ongeveer 50.000 per jaar) de hele installatie binnen 7 maanden terug verdiend (2400,-). En daarna was het met recht verdienen ten opzichte van het rijden op benzine.

Ook de verhalen dat een gasgestookte motor altijd voortijdig de geest geeft vallen in de categorie onzin. Er zijn talloze voorbeelden van motoren die het probleemloos 500.000-600.000km volhouden. De meesten hebben de auto dan allang weggedaan. Vergeet niet dat veel van de (voor)oordelen over gas stammen uit lang vervlogen tijden waarin verdampers nogal eens bevroren of backfires ontstonden in het inlaatkanaal met de nodige schades van dien. Dat is echt verleden tijd. Je moet je alleen wel goed laten voorlichten over de keuze van de motor.

Ik heb er bij mijn vorige Volvo voor gekozen om een auto te kopen waar nog geen gasinstallatie in zat en die na aankoop te laten inbouwen. Reden is dat die auto's vaak lagere kilometerstanden hebben, en je bij nieuw inbouw standaard 2 jaar garantie hebt op de gasinstallatie.

De combinatie LPG en een vouwwagen trekken lijkt mij geen probleem. Ik denk wel dat het verstandig is om als je de bergen in gaat en er stevig geklommen moet worden, dan toch even over te schakelen naar benzine.

Conclusie: ga voor een nieuwe Lpi installatie (of soortgelijk van een ander merk) op een motor met hydraulische klepstoters, of voor een LPdi voor de Tsi motoren. De investering is even slikken, maar je gaat er al vrij snel aan verdienen met een verschilprijs van bijna een euro per liter.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal