Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Trekkende auto met LPG  (gelezen 32528 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #30 Gepost op: mei 09, 2012, 09:56:43 am »

Ik denk dat het wel iets zal helpen omdat de brandstof rijker is.
Maar wat ook bekend is dat mensen ineens hun rijstijl (onbewust) aanpassen waardoor het verbruik ook minder is geworden.
Bovendien kost de electrolyse om de waterstof te produceren ook energie, die hoe dan ook door de motor opgebracht moet worden. Het netto rendement zou daardoor wel eens heel erg laag kunnen liggen (of zelfs negatief kunnen zijn). En dat kan een verklaring zijn waardoor het niet af fabriek in auto's inbouwd wordt.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #31 Gepost op: mei 09, 2012, 11:15:57 am »

De moderne diesels zijn, door hun gewicht, niet meer zo zuinig als onze 1 op 18 rijdende Corolla. Daarom zijn we in het segment LPG-G3 aan het kijken voor een auto.

Wie heeft er ervaring met een LPG-G3 auto en een VW? Heb je inderdaad wat minder vermogen beschikbaar of loopt dat wel los? Hoe zit het met meer onderhoud, kleppen die wegbranden e.d.? Alle hulp in deze is welkom.

Reken je jezelf niet rijk met LPG? Het scheelt bij 30.000 per jaar misschien maar 300 euro ofzo. Ik kijk dan naar een skoda octavia, die heb ik zelf. Ik kijk dan wel alleen naar verbruik, brandstofprijs en belasting. Onderhoud en afschrijving beschouw ik als gelijk.
Bij minder kilometers wordt het verschil alleen maar kleiner.

De nadelen:
-Je hebt dan wel een auto met véél (2x) minder koppel = trekkracht bij lage toeren en dat is juist heel prettig bij het moderne rijden, waardoor je verbruik laag blijft, maar ook om je vouwwagen/caravan door de bergen te sleuren.
-Kleine actieradius
-LPG niet overal verkrijgbaar dus rijd je op dure benzine.
- Gastank achterin of geen reservewiel meer

Wil je dat wel voor 25 euro per maand? (of zelfs nog minder)

Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #32 Gepost op: mei 09, 2012, 02:13:54 pm »

Even een rekenvoorbeeld

Ik rijd per jaar ongeveer 30.000 km. We hebben een Renault Grand Scenic 1,6 16V

Op benzine 1 op 13
Op gas 1 op 11

30.000 / 13 = 2308 liter per jaar
x ? 1,74 = ? 4015,92

30.000 / 11 = 2727 lieter per jaar
x ? 0,71 = ? 1936,17

Voordeel op de brandstof = ? 2079,75 per jaar


Wegenbelasting per jaar:
Benzine ? 804,00
Gas G3 ? 1192,00

Extra kosten belasting = 388,00


Totaal voordeel ? 1691,75


Dat is gelukkig iets meer dan "300 euro of zo"

Het koppel is inderdaad iets minder maar zeker niet de helft.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #33 Gepost op: mei 09, 2012, 02:17:14 pm »

Ik vergeleek het met een diesel, die heeft looney nu ook.

Stel 30.000 km/ jr. We hebben een Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 2006 (140 PK en 320nm)
Vergeleken met een Skoda Octavia Combi 1.6 2006 (102PK en 148nm!)
(niet helemaal eerlijk vergelijk dus zoveel vermogensverschil


Op diesel 1 op 18
Op gas 1 op 11?

30.000 / 18 = 1666 liter per jaar
x ? 1,40 = ? 2333

30.000 / 11 = 2750 liter per jaar
x ? 0,80 = ? 2200

Voordeel op de brandstof = ? 133 per jaar


Wegenbelasting per jaar:
Diesel ? 1250,00
Gas G3 ? 900,00

minder kosten belasting = 350,00


Totaal voordeel voor LPG vs Diesel ? 483,00 (in mijn eerdere berekeningen toch een foutje gemaakt)

Kortom, je levert veel vermogen in, (en een reservewiel en je actieradius) maar bespaart er wel kosten mee.

Ik heb het er niet voor over.

« Laatst bewerkt op: mei 09, 2012, 03:13:50 pm door Taan »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #34 Gepost op: mei 09, 2012, 02:24:50 pm »

Ik vergeleek het met een diesel, die heeft looney nu ook.

Sorry mijn fout niet goed op gelet.

Maar dan is het nog meer dan de 300 euro.

De Scenic zou dan 1 op 18 rijden
Brandstofkosten ? 2233,00
Belasting per jaar ? 1540,00

Totaal voordeel is dan ongeveer ? 645,00

Daar staat wel tegenover dat diesel betere inruil en minder onderhoudskosten heeft.


Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

primera

  • Gast
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #35 Gepost op: mei 09, 2012, 02:27:51 pm »

Ben toch wel blij dat ik in belgie woon.

Opel asta Station 1.7 TDI voor 400 euro per jaar aan wegenbelasting. Dit zou in NL al 1400 euro kosten.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #36 Gepost op: mei 09, 2012, 02:29:05 pm »

Ben toch wel blij dat ik in belgie woon.

Opel asta Station 1.7 TDI voor 400 euro per jaar aan wegenbelasting. Dit zou in NL al 1400 euro kosten.

Belgie rules WW
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #37 Gepost op: mei 09, 2012, 02:36:55 pm »

Houdt er met diesel wel rekening mee dat die brandstof vanuit de milieuhoek niet echt lekker ligt (hoe terecht of onterecht dat ook is). Zo is er onlangs in Brussel maar net een voorstel afgeschoten om brandstoffen naar energieinhoud te gaan belasten. Dat had ingehouden dat er even 22ct per liter meer betaald had moet gaan worden voor een liter diesel. Benzine en diesel zouden dan even veel per liter kosten. Gelukkig is dat nu van tafel, maar gezien alle ontwikkelingen rond CO2 uitstoot beperking en voorgenomen belastingen daaromtrent is diesel veel gevoeliger voor prijsopdrijving dan LPG.

Drie jaar geleden heb ik bewust voor diesel gekozen ipv voor LPG (ik rij ongeveer 35.000km per jaar). Toen lagen de prijsverschillen ook veel dichter bij elkaar. Maar als ik de keuze nu opnieuw zou moeten maken, denk ik dat ik voor LPG zou gaan gecombineerd met een Tsi motor. Ook al is LPG in het buitenland lastiger te krijgen. Hoewel, landen als Frankrijk en Duitsland (waar je toch doorheen moet op weg naar het vakantieadres) hebben meer dan genoeg tankstations pal aan of in de buurt van de snelweg, dus de heen en terugweg kan je met een beetje geluk helemaal op LPG rijden. Dan gaat het hooguit om de kilometers ter plaatse. En de meeste kilometers rijd je toch in Nederland, dus als er dan een keer een tank benzine in het buitenland doorgaat, doet dat weinig af aan het voordeel. Is voor de techniek alleen maar goed.
Gelogd

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #38 Gepost op: mei 09, 2012, 02:43:36 pm »

Houdt er met diesel wel rekening mee dat die brandstof vanuit de milieuhoek niet echt lekker ligt (hoe terecht of onterecht dat ook is).

Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik heb daar gelukkig weinig last van, want mijn zakelijke Berlingo koekblik diesel kost bij aanschaf -zelfs nieuw- sowieso (relatief) een drol, dus als ik er niks voor terug krijg is het ook goed. Ik rij er nu 7 jaar in en dat ding houdt het nog wel 7 jaar uit. En van wat dat over de totale gebruiksduur scheelt aan geld koop je dan al gauw een fonkelnieuwe klapper.  I:

Belgie rules WW

Och... kijkend naar de staat van de wegen in België weet ik dat zo net nog niet...  :nl
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2012, 02:45:12 pm door Frankie »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #39 Gepost op: mei 09, 2012, 02:48:10 pm »

Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen. Ik heb daar gelukkig weinig last van, want mijn zakelijke Berlingo koekblik diesel kost bij aanschaf -zelfs nieuw- sowieso (relatief) een drol, dus als ik er niks voor terug krijg is het ook goed. Ik rij er nu 7 jaar in en dat ding houdt het nog wel 7 jaar uit. En van wat dat over de totale gebruiksduur scheelt aan geld koop je dan al gauw een fonkelnieuwe klapper.  I:

Och... kijkend naar de staat van de wegen in België weet ik dat zo net nog niet...  :nl

Misschien moet de wegenbelasting wel flink omhoog, kunnen ze een nieuwe wegdek erop plakken en kunnen wij er zonder klapbanden doorheen scheuren richting het zuiden.
 :#
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #40 Gepost op: mei 09, 2012, 02:49:23 pm »

Dat is ook de reden waarom het met die inruilwaarde van een diesel op termijn wel eens tegen zou kunnen vallen.

Klopt, drie jaar geleden was de tweedehandsprijs van een diesel al vrijwel gelijk aan die van een benzineauto of zelfs lager. Is nu niet anders. Ben overigens wel benieuwd wat er straks gebeurd als al die slowmotions, greenlines, etc op diesel uit de lease komen. Die zijn straks geen stuiver meer waard omdat het belastingvoordeel (nul tarief) dan weg is en je zomaar tegen ?100,- per maand aan MRB aankijkt. Voor het gros van de mensen is het dan niet meer interessant zo'n auto te kopen. Volgens mij koop je dan (als veelrijder) voor een appel en een ei een hele zuinige diesel, die weliswaar het nodige aan MRB kost, maar netto toch wel eens interessant zou kunnen zijn.
Gelogd

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #41 Gepost op: mei 09, 2012, 03:37:19 pm »


Drie jaar geleden heb ik bewust voor diesel gekozen ipv voor LPG (ik rij ongeveer 35.000km per jaar). Toen lagen de prijsverschillen ook veel dichter bij elkaar. Maar als ik de keuze nu opnieuw zou moeten maken, denk ik dat ik voor LPG zou gaan gecombineerd met een Tsi motor.

Het koppel van de TSI motoren is veel beter, daar valt goed mee te leven inmiddels. Het praktijkverbruik is alleen een stuk slechter dan de fabrieksopgave. Dat snoept wel een heel stuk van je voordeel weg, zo niet alles.
Hoewel, die kleine diesels halen meestal ook niet wat ze beloven.

Anyway, voorlopig hoef ik mijn auto er niet voor in te ruilen.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2012, 03:40:19 pm door Taan »
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #42 Gepost op: mei 09, 2012, 04:49:03 pm »

Een Tsi op gas? Op benzine blijven ze al niet heel....
En nee ik heb het niet alleen over de ketting.... Ze zullen op gas langer schoonblijven maar zal de turbo het fijn vinden?
Ik volg de downsizeontwikkeling al een tijdje aandachtig maar heb de conclusie getrokken ver weg te blijven van de Tsi's. Jammer want het zijn fijne motoren, als alles het doet en blijft doen....
Gelogd

Dammetje

  • Gast
Trekkende auto met LPG
« Reactie #43 Gepost op: mei 09, 2012, 05:59:50 pm »

Een Tsi op gas? Op benzine blijven ze al niet heel....
En nee ik heb het niet alleen over de ketting.... Ze zullen op gas langer schoonblijven maar zal de turbo het fijn vinden?
Ik volg de downsizeontwikkeling al een tijdje aandachtig maar heb de conclusie getrokken ver weg te blijven van de Tsi's. Jammer want het zijn fijne motoren, als alles het doet en blijft doen....
Ik rij nu twee jaar in een passat bleumotion tsi en heb bijna 120000 op de teller staan. Gaat 1x per 30000 km voor de beurt. Tot nu toe 100% probleemloos. Overigens is het ook absoluut geen slome bak zeker niet met de 7 traps dsg automaat. Ik ben zeer tevreden!
Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.354
  • Merk Vouwwagen: HK Aero
Re: Trekkende auto met LPG
« Reactie #44 Gepost op: mei 09, 2012, 06:31:12 pm »

Het zal een deel zijn waarmee problemen optreden. Een en ander is uiteraard ook afhankelijk van het gebruik. Bij 120000 km in twee jaar (diesel niet veel voordeliger?) zul je met name lange stukken rijden.... dit scheelt veel in slijtage. Nogmaals niet alle gebruikers hebben last van de problemen, er zijn gewoon meer dan gemiddeld klachten over tsi's en ook series van de 1.6 thp overigens.

Mensen die een turbomotor nemen bij 6000 tot 10000 km per jaar verslijten door het vele warmrijden en afkoelen van de turbo deze ook eerder. Hebben we het nog niet gehad over de uitlaatgassen die worden gerecirculeerd voor schonere uitlaatgassen. Bij korte ritjes levert dit veel vervuiling op in het blok. Dit zie je ook bij diesels. We zullen het over over een paar jaar zien.

Verder zij de motoren wel super om mee te rijden dankzij een lekker koppel . Zelfs de lichtste tsi lijkt me beter dan de 1.6 tdi in een passat met 5-traps handbak waarin ik heb gereden. Dit was oprecht een slowmotion, zeker met klapper er achter.
« Laatst bewerkt op: mei 09, 2012, 06:32:50 pm door GJT »
Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal