Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Is de E25 al weer open?  (gelezen 6930 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Is de E25 al weer open?
« Gepost op: juli 06, 2023, 07:19:58 pm »

De afgelopen twee jaar via Namen gereden en dat scheelt toch een half uur o.i.d. De ANWB meldt dit op zijn site:

https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/buitenland/2023/juli/e25-bij-luik-deze-zomer-dicht-voor-autos-met-caravan

Moet ik mij daar met een VW iets van aantrekken? We willen via Belgie, Luxemburg naar Frankrijk. Bij voorkeur maar eens weer over de E25! Wat maken jullie hier van? Een caravan is geen vouwwagen.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #1 Gepost op: juli 06, 2023, 08:19:37 pm »

De tunnel bij Luik op de E25 is in juli en augustus gesloten voor verkeer richting Luxemburg. De E25 is dus geen alternatief. Dan de doorgaande route door Luik. Het is verboden met een combinatie langer dan 6 meter door Luik te rijden.  Daar een auto met vouwwagen langer is dan 6 meter ( of je moet een heel klein autootje en een hele kleine vouwwagen hebben) is dit ook geen mogelijkheid. Dus omrijden via Namen, of via Duitsland rijden.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #2 Gepost op: juli 06, 2023, 08:21:17 pm »

Ik begrijp je niet. Er staat toch niet dat de E25 helemaal dicht is?
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #3 Gepost op: juli 06, 2023, 09:30:44 pm »

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #4 Gepost op: juli 06, 2023, 09:34:38 pm »

Dank je voor het meedenken, maar dat gaat over 2022. Toen zijn we omgereden inderdaad.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #5 Gepost op: juli 06, 2023, 09:52:30 pm »

De site waar je de werken in Wallonië kan terugvinden is hier:
https://sofico.org/fr/chantiers/?location=E25E40A602r%C3%A9habilitation


Blijkbaar dus tijdens de zomervakantie in Wallonië weer dezelfde situatie met een zeer uitgebreid persbericht:
https://sofico.org/app/uploads/2023/06/230609-task-force-mobilite-liege-modernisation-tunnel-cointe-vers-luxembourg-cp-vf.pdf
wordt concreet op pagina 9


Wel in het Frans. Maar het in google translate gooien zou moeten helpen.

Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #6 Gepost op: juli 06, 2023, 10:17:49 pm »

Dit is de vertaling:

    Het transitverkeer dat richting het zuiden/Luxemburg reist, moet de agglomeratie Luik vermijden en de omleidingen volgen die zijn ingesteld:

    Gebruikers die uit Duitsland komen (E40/A3) en Nederland (E25/A25) en naar Luxemburg willen, vervolgen hun route op de E40/A3 en vervolgens op de E42/A15 richting Namen. Vervolgens nemen ze de E411/A4 richting Luxemburg.

    Vrachtwagens met een gewicht van meer dan 7,5 ton en voertuigen langer dan 6 meter (inclusief caravans en touringcars) die transitverkeer richting het zuiden/Luxemburg zijn, zijn verboden in de agglomeratie Luik. Dit is al het geval:

    Op de A602 vanaf het knooppunt Loncin;
    Op de E25/A25 vanaf het knooppunt Cheratte.

Hoe lang zijn ze daar bezig?
Gelogd

Jon

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.574
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2023, 10:58:51 pm »

Jaren lang met de combi door Luik gereden, nooit gedoe mee gehad.
Gelogd
Combi Camp Country 2016, daarna de Waard Kuifmees, nu even niets.

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2023, 11:15:56 pm »

Dat verbod om in de stad met langer dan 6m te rijden is permanent, dus moet je niet meer op rekenen.


Als je het eerdere deel van de pers tekst leest heb ik de indruk dat ze dit structureel willen gaan doen tijdens de schoolvakanties daar.


Luik lijkt de last van vakantieuittocht te willen doorschuiven naar andere regio's.
Gelogd

Marcel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 516
  • Merk Vouwwagen: Cabanon
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #9 Gepost op: juli 07, 2023, 07:27:11 am »

Maar waarom heeft de ANWB het dan alleen over caravans?
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #10 Gepost op: juli 07, 2023, 08:19:28 am »

Dat verbod om in de stad met langer dan 6m te rijden is permanent, dus moet je niet meer op rekenen.


Als je het eerdere deel van de pers tekst leest heb ik de indruk dat ze dit structureel willen gaan doen tijdens de schoolvakanties daar.


Luik lijkt de last van vakantieuittocht te willen doorschuiven naar andere regio's.

En ergens snap ik dat ook nog, maar het alternatief over Namen is geen fijne route, de staat van het asfalt vond ik tegenvallen, terwijl de e25 inmiddels mooi wegdek heeft. Het is voor ons, regio Eindhoven, ook serieus om. We hebben ook eens de route verder naar het oosten door de Ardennen gedaan (via Spa) maar daar zitten ook akelige afdalingen in. En waarom de anwb het alleen over caravans heeft is mij een raadsel, want als men kijkt naar de lengte van de combinatie dan valt zelfs een bagage karretje er gewoon onder.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #11 Gepost op: juli 07, 2023, 09:01:15 am »

Waarom ze het alleen over caravans hebben is mogelijk omdat ze het persbericht niet voldoende begrijpen. Daar wordt over lange voertuigen van meer dan 6 meter gesproken zoals daar bijvoorbeeld zijn auto's met caravans en touringbussen. Ze nemen daar die voorbeelden omdat dit vermoedelijk het grootste aantal voertuigen zijn dat tegen dit verbod aanlopen.


Maar ook de meeste auto's met vouwwagen zijn langer dan 6 meter. Mijn combi zeker. En ik denk de meeste, ze zullen niet zoveel auto's korter dan 3 meter zijn.

Die route via Spa zijn inderdaad serieuze hellingen zowel afdalingen als stijgen en dus inderdaad ook niet meest ideale route bij zware belading.


Namen is het asfalt, of beter beton (grote stukken zijn beton) inderdaad vaak niet goed. Er wordt daar wel elk jaar gewerkt, maar die werven maken het verkeer uiteraard ook niet vlotter.


Autosnelwegen zijn in België gewestwegen en dus de bevoegdheid van de gewesten. In dit geval dus het Waalse gewest. Daarom ook dat je daar nogal wat verschillen kunt merken tussen Vlaanderen, Wallonië en Brussel waar telkens een andere regering verantwoordelijk is. Het is en blijft België dus liefst op de meest complexe wijze georganiseerd.


Einstein zei ooit "Geniale mensen zijn zelden ordelijk, ordelijken zelden geniaal."
Laten we ons dan maar troosten met de gedachten dat we heel misschien een intelligent volkje zijn (hoewel ik daar zelf vaak mijn twijfels over heb) :#
« Laatst bewerkt op: juli 07, 2023, 09:20:34 am door FriedelP »
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 865
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #12 Gepost op: juli 07, 2023, 09:39:30 am »

Wat het toch door Luik rijden betreft: het mag niet met een combi langer dan 6 meter. Als je het toch doet is dit op eigen risico. Maar ik dacht dat we met zijn allen regels hadden afgesproken. En als iedereen zijn eigen regels gaat bepalen w9rdt het er m.i. niet beter op. En als waarschuwing, vorig jaar met singel auto door Luik gereden, en 3 (Nederlandse) auto's met caravan gezien die met politie langs de kant stonden.







Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.379
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #13 Gepost op: juli 07, 2023, 09:45:44 am »

Ik geloof dat daar ondertussen ook al heel wat ANPR camera's hangen die voor dergelijke zaken de boetes automatisch registreren en doorsturen, ook naar Nederland.
Gelogd

Koenta_kinte

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 352
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi deluxe (2014)
Re: Is de E25 al weer open?
« Reactie #14 Gepost op: juli 07, 2023, 10:41:18 am »

Ik geloof dat daar ondertussen ook al heel wat ANPR camera's hangen die voor dergelijke zaken de boetes automatisch registreren en doorsturen, ook naar Nederland.
en los van dat het niet mag, heel fijn rijdt het ook niet (we kwamen er ooit per ongeluk terecht in de avondspits, geen pretje).
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal