Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omlaag

Auteur Topic: Onvrede Buite Lewe  (gelezen 16154 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Leeuwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Onvrede Buite Lewe
« Gepost op: februari 05, 2022, 08:28:45 pm »

Hier een verhaal over Buite Lewe dat niet leuk is om te delen, maar wat wel ‘moet’. Omdat het vreselijk is als je vakantie in het water valt of als je zuurverdiende geld weggegooid blijkt. En omdat heel naar is als de verkopende partij zich minder servicegericht blijkt op te stellen dan aanvankelijk gedacht.
Maar vooral omdat het niet te verkroppen is dat er met jou anderen in hetzelfde schuitje zitten, of er in wíllen gaan stappen zonder te weten dat er veel negatieve ervaringen zijn. Ik heb ervoor gekozen dit verhaal hier te delen omdat op de welbekende Facebook groepen amper nog iets wordt geplaatst over Buite Lewe. Als er een nieuwe eigenaar iets deelt komen er op de Buite Lewe Facebook groep amper nog reacties, behalve van de admin zelf, en die is altijd louter positief. En de eigenaren die slechte ervaringen hebben willen deze niet op Facebook plaatsen, ofwel omdat ze nog onderhandelen met Buite Lewe over inruilen of het ontbinden van de koop, ofwel omdat ze andere gedupeerden die hun geld nog niet terug hebben niet in de wielen willen rijden.

Andere gedupeerden? Ja. Een dozijn op z'n minst, mensen die elkaar allemaal midden in hun proces met de verkoper hebben gevonden via Facebook en/of Marktplaats (bv door: 'hoi, mag ik vragen waarom jij je BL verkoopt, want wij hebben er ook één').
Waar loopt men tegenaan? Dat is een hele lijst, waarvan ik de voornaamste punten zal noemen:
•   niet op te lossen lekkages, zowel dwars door het doek als bij zogenaamde aanzettenten;
•   ernstige schimmelvorming, die soms zelfs ontstaat tijdens het kamperen, in de mate dat kamperen nog onmogelijk is;
•   een provisorisch opgelapte hoes voor over de trailer om deze alsnog waterdicht te krijgen;
•   het meeste paste allemaal nét niet lekker, moeilijk enigszins strak op te zetten (veel geklapper bij wind!), sommige tenten geplaatst op een trailer die niet de juiste hoogtemaat hiervoor heeft, grondzeil laat zich er zeer lastig in plaatsen;
•   incomplete/verkeerde leveringen;
•   kleurverschillen tussen de verschillende tentdelen;
•   er is geen duidelijke handleiding/filmpje voor het opzetten (ondanks de belofte dat deze zou komen);
•   veel gehannes met de luifel en/of voortent oa wegens het gebruikte systeem (klittenband).

Er waren zeker meer problemen, maar die verschilden onderling en zijn hier dus niet in opgenomen.
Elk van de gedupeerden heeft natuurlijk contact gezocht met de verkoper, waarbij de Tiesse doorgaans goed bereikbaar en behulpzaam was. Meerderen hebben zelf gepoogd de schimmel te verwijderen, de tent te impregneren en andere tips uit te voeren. Maar alsnog viel er eigenlijk niet goed mee te kamperen. Duidelijk werd dat Tiesse deze tenten via een soort Ali Baba/Ali Express bedrijf bestelt in China. En dat hij simpelweg afhankelijk is van wat dit bedrijf (waar hij zelf eigenlijk ook niet goed mee kan communiceren wegens de taalbarrière) hem opstuurt.
Tiesse heeft meerdere eigenaren aangeboden een nieuwe tent erop te zetten, en sommigen zijn daarop ingegaan, waarop bij de nieuwe tent dezelfde problemen ontstonden. Hij verklaarde dan ook zelf dat hij geen garanties kan geven op 'geen problemen' bij een inruil.

Dan het procesmatige stuk. Ik ben geen jurist maar ik durf te stellen dat een flink deel van de vouwwagens die Tiesse verkocht vallen onder het kopje 'ondeugdelijk product'. Dan heb je als koper rechten, en de verkoper heeft plichten. Daar heeft Tiesse weinig boodschap aan, zo heeft hij meerdere mensen de wagen laten inruilen door hen een flink bedrag bij te laten betalen. Hij gebruikt in de gesprekken met gedupeerden vooral de methode: 'Meneer/mevrouw dat méént u niet, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, u bent echt de enige die daar last van heeft'.
De meesten vonden elkaar later pas en concludeerden toen dus dat dat verre van waar is.
Ook verwees Tiesse bij meerderen naar de (juridisch niet kloppende/geldende) garantievoorwaarden op zijn website die hij dan tussentijds meermaals aanpaste.
Meerderen van de gedupeerden hebben juridisch advies ingewonnen bij verschillende partijen (oa rechtsbijstand, juridisch loket en ACM) en elk van deze partijen heeft meegedacht en geadviseerd aangezien de zaak van de gedupeerde telkens ‘sterk’ was.

Alle ervaringen samenvattend blijkt Tiesse zeer onnavolgbaar in zijn handelen; variërend van vrij vriendelijk en oplossingsgericht tot telefoonnummers blokkeren, de rechtsbijstandsverzekering negeren en schreeuwen en liegen over gemaakte afspraken. Een deel heeft inmiddels de vouwwagen bij hem ingeleverd en (een deel van) het aankoopbedrag terug. Een deel is nog niet uit onderhandeld met Tiesse. Voor een ieder geld dat de communicatie met hem rommelig verloopt, waarbij Tiesse afspraken voor een deel vergeet, namen door elkaar haalt, documenten niet goed aanlevert, niet op het afgesproken moment het afgesproken bedrag stort etc etc.

Het overgrote deel van de gedupeerden heeft heel erg veel stress ervaren van het geheel; van het verloop van hun vakantie (enkelen konden niet meer op vakantie of hebben deze voortijdig afgebroken) en het contact met Tiesse. Ikzelf ben heel erg blij dat ik alles achter de rug te hebben en heb echt maanden bij moeten komen van de verpeste vakantie en de acties van Ties.
Maar het idee dat een ander hetzelfde staat te wachten voor het volgende seizoen vind ik echt heel erg naar. Helemaal omdat de wagens die door gedupeerden zijn ingeleverd vrij snel daarna gewoon op Marktplaats verschijnen en door Tiesse opnieuw worden verkocht. Het is ons inziens onmogelijk dat die vouwwagens voldoende goed zijn. Op het oog vast wel, tot ook daar de schimmel intrede doet in het eerste seizoen.

Wat ook gezegd moet worden: niet iedereen is ontevreden, wij hebben ook (zij het een enkeling) mensen gesproken die met de (relatief goedkope) prijs in het achterhoofd de vouwwagen een voldoende waard vinden. Die hebben wellicht ook geluk gehad met een goede lichting uit China, al hebben wij geen duidelijke lijn kunnen ontdekken: er bestaan ernstige problemen bij alle types van zowel 2020 als 2021. En het scheelt ook als je alleen kampeert waar het mooi weer is (voorkomt schimmel en lekkage) en als je een padvindersachtergrond hebt voor het opzetten.
Ook denk ik niet dat Ties voorzien had dat dit allemaal zo zou lopen, het concept is geweldig en zijn intentie was vast om een hoop klanten blij te maken.
Een ieder kan voor zichzelf beslissen of diegene wel of niet een Buite Lewe wil aanschaffen, maar nu staat er in ieder geval ergens op het wereld wijde web ook vermeld dat er veel problemen mee zijn. Ik heb gepoogd een helder verhaal te schetsen zonder er een heel boek van te maken, mochten er vragen zijn zal ik pogen ze te beantwoorden. Mijn intentie is echter om er nu gewoon een punt achter te zetten, op naar een nieuw kampeerseizoen!
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #1 Gepost op: februari 05, 2022, 11:33:23 pm »

Dit had ik dus niet verwacht. Hoor veel mensen op Facebook zelf Buiten Lewe aanprijzen. Wat gek dat er zo wordt gereageerd dan.
Hoe is het voor jullie nu opgelost? Of een andere merk vouwwagen?

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk




modbreak: Ik heb de quote eruit gehaald, zonder is het namelijk ook duidelijk waar je op reageert
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2022, 11:37:56 pm door muis »
Gelogd

Leeuwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #2 Gepost op: februari 06, 2022, 12:03:12 am »

Waar lees je dan dat gebruikers die er langer mee weg zijn geweest hem aanprijzen? Ik lees vooral blije eigenaren die hem nét hebben. En daarna wordt het dan stil… Op de BL groep werd het in/na de zomer stiller dan ooit.
De enige die overal positieve dingen plaatst over BL is tevens admin van twee Facebook groepen en heeft een kort lijntje met Tiesse zelf.

Ikzelf heb zulke nare herinneringen aan de laatste vakantie dat ik voorlopig niet moet denken aan een vouwwagen.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #3 Gepost op: februari 06, 2022, 12:06:07 am »

Waar lees je dan dat gebruikers die er langer mee weg zijn geweest hem aanprijzen? Ik lees vooral blije eigenaren die hem nét hebben. En daarna wordt het dan stil… Op de BL groep werd het in/na de zomer stiller dan ooit.
De enige die overal positieve dingen plaatst over BL is tevens admin van twee Facebook groepen en heeft een kort lijntje met Tiesse zelf.

Ikzelf heb zulke nare herinneringen aan de laatste vakantie dat ik voorlopig niet moet denken aan een vouwwagen.
Oké dat verklaart veel. Ook de positieve reacties op hun pagina. Mag wel gewoon gezegd en gemeld worden. Hoop dat je je er over kan zetten er zijn zag goede vouwwagens

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk

Gelogd

dieseltje2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #4 Gepost op: februari 06, 2022, 01:31:25 am »

Wij hebben ook geen fijne ervaring met de Buitelewe. Wat een herkenning in het stuk wat is geschreven door Leeuwin.
Dat heeft mij dan ook doen besluiten hier te reageren.

In het kort (voor zover dat kan...) ons verhaal:
Voor de aanschaf van onze Buitelewe lazen we veel positieve reacties op FB..... samen met de aantrekkelijke prijs deed ons besluiten de BL te kopen.
Hadden we dat maar nooit gedaan. Wat een ellende......

Vakantie in de regen is al niet leuk... maar als je hem dan wel kurkdroog inpakt en 2 maanden later met schimmel en al uit de stalling haalt zakt de grond wel onder je voeten weg..... Tiesse vertelde dat hij erachter was gekomen dat het dekzeil niet goed was. Dit kon worden opgelost door een tape over de stiksels te plakken optisch echt geen gezicht.... Dat je dit bij een 15 jaar oude vouwwagen doet ok... maar niet bij een nieuwe.

We kregen een schimmelverwijderaar en impregneermiddel opgestuurd maar hierdoor kreeg onze tent aanzienlijk kleurverschil.... en tijdens verblijf op de camping kwam de schimmel er gewoon weer doorheen.
Daar gingen we dan... met een steen in je maag 3 weken op vakantie... Onze vakantie is dusdanig beheerst door de zorgen om die schimmel en andere mankementen dat we eerder terug zijn gekomen.
De problemen kregen wij niet uit ons hoofd en we wilden het opgelost zien.
Tiesse was in die periode ook op vakantie en na de vakantie zou alles worden opgelost.

Hij vertelde wel dat wij ''de enigen'' die dit probleem hadden....
Maar inmiddels waren wij er al achter dat dat niet klopte door een post die we (even) op de FB pagina zagen verschijnen (maar vrij snel daarna verwijderd was).

Naast schimmel waren lekkages, klittenbanden en kuipzeil wat net niet past, niet fatsoenlijk strak op te zetten waardoor hij enorm klappert met wind onze voornaamste irritatiepunten.
Maar ook de, na verloop van tijd, moeizame communicatie en ongelijke behandeling klinkt ons niet onbekend in de oren.

Inmiddels zijn we er ook achter dat iedereen een andere prijs betaald voor zijn vouwwagen.... en de verschillen zijn extreem.
Dat geldt ook voor het bedrag wat je terug krijgt en de moeite die je moet doen om überhaupt je vouwwagen (die ondeugdelijk is) kan terug brengen.
Ook zijn de garantievoorwaarden (die alleen online staan) zijn al meerdere malen veranderd...

Tiesse gaf toe geen controle te hebben op het productieproces en het altijd spannend te vinden wat hij zou ontvangen uit China  :?
Ons werd aangeboden een nieuwe tent op onze aanhanger te bouwen, maar of hij voldeed aan onze eisen... dat kon hij ons niet verzekeren. Daar hadden wij dus geen vertrouwen in. Ook omdat we inmiddels wisten van meerdere gedupeerden.

Na heel veel heen en weer getrek hebben wij uiteindelijk de vouwwagen kunnen terugbrengen. Wel moesten we achter ons geld aan omdat dit niet op de afgesproken datum werd overgemaakt. De stress slaat me weer naar de keel nu ik erover schrijf!
Wel (behoorlijk)geld op laten liggen maar inmiddels kunnen daarmee leven (ook al klopt het niet) en zijn we gruwelijk blij dat we van deze vouwwagen af zijn.

Dat het op de FB pagina van BL erg stil is doet mij dan ook vermoeden dat er nog wel meer gedupeerden zijn, maar niemand durft hiervoor uit te komen.
Ik ook niet tot ik mijn geld terug had... maar inmiddels is het financieel afgerond en vind ik het een goede zaak anderen te behoeden voor ellende.

Wat me opvalt is dat na aankoop iedereen enthousiast is, maar velen na een paar maanden of 1 seizoen m weer te koop aanbieden onder het mom toe aan een andere vakantie, caravan aangeschaft, kinderen gaan niet mee of een andere reden waaraan ik na onze ervaring dus twijfel.

Wees gewaarschuwd, goedkoop is duurkoop!  (al zijn ze inmiddels flink in prijs gestegen).

We sluiten ons aan bij topicstarter. Op naar een nieuw (wel deugdelijk) kampeermiddel en een fijne vakantie!


Gelogd

muis

  • Gast
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #5 Gepost op: februari 06, 2022, 01:45:09 am »

Jeetje wat een verhaal, hebben jullie geen juridische hulp ingeroepen zodat de koop ongedaan gemaakt kon worden?

Gelogd

Leeuwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #6 Gepost op: februari 06, 2022, 08:54:19 am »

Dat hebben een aantal inderdaad gedaan. Als je het echt wil laten oplossen door de verzekeraar gaat daar heel veel tijd overheen. En als Ties dan steeds niet thuis geeft en er helemaal niet van onder de indruk is (hij heeft zo z’n eigen ideeën over het consumentenrecht) dan zet dat weinig zoden aan de dijk.
De meesten hebben dus zelf onderhandeld, soms met backup van instanties. We hebben gepoogd te ontdekken wat nou werkt in de communicatie met de verkoper: van vliegen vangen met stroop tot instanties tot zelf streng doen, maar we hebben geen lijn kunnen ontdekken. De een krijgt sneller iets voor elkaar dan de ander, of meer voor elkaar, maar dezelfde werkwijze zorgt niet voor hetzelfde resultaat zeg maar.
Gelogd

dieseltje2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 6
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #7 Gepost op: februari 06, 2022, 10:16:51 am »

Wij hebben de hulp van rechtsbijstand ingeroepen. Wij wilden er geen langslepende zaak van maken gezien we toch ook wel bang waren dat Tiesse door de vele klachten wellicht niet het vermogen had om iedereen uit te keren en hierdoor nog meer zijn hakken in het zand zou zetten.
Hun advies aan ons was schriftelijk contact te houden, hem op zijn verantwoordelijkheid te wijzen en te proberen tegen eventueel een geringe aftrek (10% leek hun redelijk als zijnde afschrijving) van de aankoopsom zsm een deal te sluiten.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #8 Gepost op: februari 06, 2022, 11:44:17 am »

Bestaat er in Nederland niet zo iets als Economische Inspectie? Daar zou ik zeker zoveel mogelijk gedupeerden dat dan laten melden! Dat kan voorkomen dat er nog meer gedupeerden zijn, en eventueel het bedrijf wat professionele begeleiding geven om het terug op de rails te zetten. Daar lijkt me dan iedereen bij te winnen.
Nu gaat het duidelijk een eindig verhaal worden. Het gevoel dat ik heb is dat hij aan het vechten is om te overleven. Hij dacht goedkoop wagen aan te bieden met Chinese makelij zonder de kwaliteit te checken wat al de problemen heeft opgeleverd en hem daardoor verder in de dieperik getrokken heeft.
Los je uiteraard niet op door zelfde rommel te blijven aanbieden en de consumenten hun rechten niet te inspecteren, maar door zo snel mogelijk de verkoop van die rommel te stoppen, je product te verbeteren en daar eventueel de prijs naar aanpassen en een degelijke oplossing te bieden aan diegenen die door slecht beheer gedupeerd zijn geweest. Door het te doen zoals hem, zal zijn verkoop alleen maar verder kelderen en voor goed verbrand zijn als niet betrouwbaar merk.


En dat is met deze post, meer dan terecht nu ook zeker gestart.


Het gevoel dat ik bij het verhaal lees is dat het bedrijf nu zo wie zo zwaar in financiële problemen zit en hij tracht te overleven op een totaal verkeerde wijze die alleen leid tot een onvermijdelijk faillissement. En dan zijn de gedupeerde nog meer de sigaar. Het voordeel is dan wel dat er geen nieuwe gedupeerden meer bij komen.

Gelogd

Leeuwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #9 Gepost op: februari 06, 2022, 01:30:18 pm »

Jazeker, ACM. Daar zijn ook wel stappen in gezet, maar het is zo lastig vanwege precies hetgeen jij schetst: je wil nieuwe gedupeerden voorkomen, maar ook dat de huidige gedupeerden wel hun geld terug krijgen. Dus op welk punt doe je dat?
Het meeste kans maakt een melding als er meerdere meldingen komen.
Gelogd

winnieandbuzz

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 244
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Xclusive 2021
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #10 Gepost op: februari 06, 2022, 01:44:08 pm »

Allereerst succes met de afronding van dit verhaal. Voor wat betreft claimen van schade zal het wel een lastig verhaal worden. Vermoedelijk hebben ze niet veel vlees op de botten en als er dan meerdere klanten om geld terug of tegemoetkoming vragen zullen ze al snel faillissement aanvragen en staat iedereen met lege handen.

Gelogd

Leeuwin

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 39
  • Merk Vouwwagen: Buite Lewe
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #11 Gepost op: februari 06, 2022, 02:26:25 pm »

De meeste die ík heb gesproken hebben inmiddels alles afgehandeld. Maar waarschijnlijk gaan er op een moment wel echte slachtoffers vallen denk ik.
Ik hou sowieso m’n hart vast voor eigenaren van komend seizoen. Ik hoop heeeeeeeeeeel erg dat zij een goede batch hebben uit China, en dat de nieuwe modellen misschien beter zijn. Maar ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen.  Sowieso zijn alle inruil/showmodellen die hij verkoopt vouwwagens van gedupeerden, voor zover ik dat heb kunnen analyseren.
Gelogd

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #12 Gepost op: februari 06, 2022, 02:41:23 pm »

Ik ben bang dat dit verhaal vanaf dit moment alleen maar verliezers kent. Maar het is ook wel duidelijk dat er iets moet gebeuren om nieuwe gedupeerden te voorkomen, maar daarmee wordt het waarschijnlijk ook lastiger voor de huidige gedupeerden...... Erg triest allemaal. Ik blijf dit draadje volgen.....
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #13 Gepost op: februari 06, 2022, 02:42:54 pm »

Wat een drama om zo je vakantie te moeten beëindigen.  Ik sluit me aan bij eerdere posts dat Tiesse waarschijnlijk ook een ander idee had van het importeren van deze wagens. Het lijkt me een uitermate frustrerende situatie voor alle betrokkenen.
Voor diegene die nog niet klaar zijn met t vouwwagen-verhaal, er zijn gelukkig genoeg aanbieders met een goede service en een goed product. Ja, daar betaal je meer voor, maar je mag er dan ook op rekenen dat je een kwalitatief veel beter product krijgt en je tijdens je vakantie misschien wel mag balen van t weer, maar niet van lekkages en schimmel...
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

bernie

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 284
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer parade SL. En nu Raclet Safari GL
Re: Onvrede Buite Lewe
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2022, 03:01:03 pm »

Ik ben bang dat dit verhaal vanaf dit moment alleen maar verliezers kent. Maar het is ook wel duidelijk dat er iets moet gebeuren om nieuwe gedupeerden te voorkomen, maar daarmee wordt het waarschijnlijk ook lastiger voor de huidige gedupeerden...... Erg triest allemaal. Ik blijf dit draadje volgen.....
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 5 6 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal