Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd  (gelezen 1958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Gepost op: augustus 03, 2022, 09:18:30 pm »

Vandaag klapten we de boel in om  naar huis te gaan. Ik wilde  de klep van de keuken omlaag doen, maar dat ging gepaard met een groot gekraak. Aan de onderkant/achterkant was het keukenblad beschadigd en het donkerbruine blokje was met schroeven en al eruit gekomen. Met geen mogelijkheid wilde het scharnier aan de zijkant in beweging komen. Wel zat alles eromheen onder het vet. Het leek wel of het scharnier te droog was. Uiteindelijk hebben we het scharnier van het deksel geschroefd. Met z'n tweeën kunnen we het deksel nu onderweg openmaken. Het gaat me echt aan het hart: zo'n mooie keuken. De schroefjes van het bruine blokje zien er echt heel klein uit voor zo'n zware klep. Uiteraard ga ik na de vakantie bellen met Heemstede. Heeft een van jullie hier ervaring mee?
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2022, 07:44:20 pm door Miirjam met Livingstone »
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #1 Gepost op: augustus 06, 2022, 06:16:58 pm »

Hierbij de foto's. Het vet dat uit het scharnier gelopen is, krijg ik nauwelijks weg, zelfs niet met Dasty.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2022, 07:45:00 pm door Miirjam met Livingstone »
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #2 Gepost op: augustus 06, 2022, 06:19:02 pm »

De schroefjes die je op de tweede foto ziet, zitten normaal gesproken in het keukenblad. Deze hebben ervoor gezorgd dat  de boel in een enkele seconde kapot gescheurd is. Ik heb ter bescherming van de rest even een oude washand ertussen gestopt.
« Laatst bewerkt op: augustus 06, 2022, 07:45:49 pm door Miirjam met Livingstone »
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #3 Gepost op: mei 27, 2023, 02:04:50 pm »

Vandaag hebben we het losgeraakte stuk hout weer vastgelijmd. Alternatief was een nieuw keukenblad van 750 euro, de moeite waard om het eerst zelf te proberen. We hebben beide klepscharnieren besteld bij Aart Kok. Aan de achterkant zitten de bruine scharnieren. We kunnen prima bij de schroeven die in het deksel zitten, maar niet bij die in het keukenblad gaan. Er lijkt een schroef in het scharniergedeelte te zitten, maar die heeft een gladde kop. Heeft iemand hier ervaring mee? Beide scharnieren zitten nu een beetje los. Hoe kunnen we ze vastdraaien?
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #4 Gepost op: mei 27, 2023, 08:48:54 pm »

Goed idee om het zelf te lijmen. Een goede lijmverbinding is sterker dan het hout, dus als je het een beetje hebt kunnen klemmen dan komt dat helemaal goed.

Wat betreft de bout met gladde kop: dat kan haast alleen maar een slotbout zijn. Dan zit er aan de andere kant van de plank een ring en een moer welke je kan aandraaien.



PS als de originele schroefgaten van de houtschroeven aan de andere kant van het scharnier te ver uitgelubberd zijn dan kan je daar een luciferstokje insteken van de juiste lengte, dan pakken de schroeven weer goed.
« Laatst bewerkt op: mei 27, 2023, 08:54:12 pm door Kevin2 »
Gelogd

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #5 Gepost op: mei 28, 2023, 08:20:53 pm »

Het blijkt toch anders in elkaar te zitten. Met behulp van Google Lens heb ik het scharnier gevonden. Helaas heb ik nog geen idee hoe ik de pen kan  demonteren, waardoor de twee scharnieren achter het deksel van de keuken nu nog steeds speling vertonen (aan de kant van het keukenblad). De scharnieren aan de zijkanten hebben we kunnen vervangen.

https://www.ipsluitsystemen.nl/product/scharnier-gdzn-zwart-stift-rvs-60x40-deur-4mm-verhoogd/
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.680
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #6 Gepost op: mei 29, 2023, 03:25:36 pm »

Die veerringen zijn denk ik het 'geheim'. De scharnierpen zit daarmee vast. Om te demonteren kun je die met een klein platte schroevendraaier naar boven/buiten bewegen door die in de ruimte bovenin te drukken & te draaien.
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #7 Gepost op: mei 29, 2023, 05:39:02 pm »

gewoon losschroeven zo te zien, beide buitenste dopjes?????
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster

Miirjam met Livingstone

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 62
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #8 Gepost op: mei 29, 2023, 06:17:19 pm »

De kunst van het gewoon losschroeven beheers ik wel. De laatste twee zitten onder de pen die ik er niet uit krijg.  Ik heb op de kop al geprobeerd met een kleine platte schroevendraaier de boel los te krijgen. De veerringen zitten niet aan het einde gok ik?
Gelogd

peter123456

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 434
  • Merk Vouwwagen: (G) roadmaster
Re: Scharnier keuken kapot en keukenblad beschadigd
« Reactie #9 Gepost op: mei 29, 2023, 10:35:27 pm »

ik bedoel met losschroeven de kop van het scharnier.........
Gelogd
nu roadmaster familie S, was holtkamper Family de luxe.....
heet tegenwoordig (g)roadmaster
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal