InleidingEr zijn toch wel aardig wat merken vouwwagens, maar nog meer modellen van deze fabrikanten. Omdat ik toch wel vaak de vraag in het forum zie komen welk merk/type men nu moet kiezen, ga ik hier wat criteria opsommen. Deze criteria kan iedereen voor zichzelf in een prioriteitenlijstje vatten, waarmee je tot een echte shortlist moet kunnen komen.
In den beginne zal dit artikel niet compleet zijn, maar ik wil hem steeds aanpassen zodat het een 80%-start wordt voor een nieuwe klapkeuze ...
De criteria1. GeldWat is je budget? Hoeveel wil je maximaal uitgeven? Het is belangrijk om na te denken over je absolute maximum. Je kunt beter vooraf deze drempel goed vastleggen. Anders dreigt een omhoog glijdende drempel, waar je jezelf mee in een financieel debacle kunt werken. Steeds mooiere dingen zien, die steeds duurder zijn en dan steeds je maximum ophogen ... NEE!
Handvat : Goedkoopste modellen zijn ca. 200,- (oud 2e handsje op marktplaats) , de duurste ca. 16.000,- (splinternieuwe Holtkamper of Aart kok). De goedkoopste nieuwe zitten rond de 5000,-, de duurste 2e handse (1 jaar oud) op 13000,-.
2. Levensduur van het kampeermiddel?Hoelang denk je/wil je gaan doen met de vouwwagen? Een vouwwagen die 4 jaar meegaat en 2000,- kost, is feitelijk net zo duur als een klapper die 6000,- kost en 12 jaar meegaat ...
Sommigen merken/modellen leveren na 8 jaar nog steeds de helft van hun nieuwwaarde op (Holtkamper), anderen beduidend minder. Die afschrijving bepaald ook wat een klapkar je kost over een bepaald aantal jaren.
3. 2e hands of nieuw?Wil je persé niet in een bed liggen, waar iemand anders al in gelegen heeft? Menselijke tentluchtjes, die er toch zijn, walg je daarvan, of maakt je dat geen bal uit.
4. Wat voor tent-model wil je het liefst? Er zijn, door de bank genomen, 2 modellen vouwwagens :
- bungalow-tenten op een karretje
- tenten op een karretje.
Als jij een bungalow-tent niets vind, dan beperk je je keuze al enorm, want echte klassieke tent-modellen op een karretje zijn er maar weinig. Feitelijk leveren alleen Aart Kok, Smitveld en Holtkamper vouwwagens die uitgeklapt een absoluut klassiek tentmodel hebben.
Bijna alle andere merken zijn bungalow-tenten.
Uitzonderingen : Aart Kok geeft je de keuze uit een oppomp-tent, een klassieke- of een koepel-tent. Cabannon voert ook enkele modellen met het uitzonderlijk moderne karakter van een gezins-tunneltent en Trigano heeft met zijn Galleon een soort boog-tent.
We hebben het hier niet alleen over de functionele waarde ... maar wel degelijk ook over de uitstraling. Voel je je niet op je gemak als je onder luifel van een bungalow-tent zit? Dan weet je wat je over moet slaan en wat niet
5. De bemanningMet hoeveel volwassenen en hoeveel kinderen van welke leeftijd ga je kamperen?
Met z'n tweetjes heb je veel minder ruimte nodig dan met kinderen. Dan is een kleinere (maar fijnere) kar een betere keuze. Gezinnen, met vaak jonge kinderen, zijn vaak gebaat bij meer ruimte en dus grotere modellen.
De laatste jaren komen er flink wat nieuwe modellen op de markt in het kleinere segment. Deze wagens hebben veelal een offroad uitstraling, zien er sporttief uit en kennen een hoog opzetgemak. Direct geschikt voor gezinnen zij deze wagen echter niet.
6. Plaats van de jongere bemanningDe ouders slapen in een vouwwagen vrijwel altijd op een vast bed, al dan niet voorzien van lattenbodem of froli-systeem. De kinderen echter variëren meer in plaats. Kleine kinderen (0-4) slapen steevast in de vouwwagen zelf. Oudere kinderen (12 jr en ouder) vrijwel altijd in een tentje apart. Daartussen in is het je eigen beleid
Je moet er wel goed over nadenken hoe je dit denkt te gaan doen. Je moet er namelijk ook de ruimte voor hebben.
Moeten de kinderen ook op een mooi vast bed slapen, of wil je liever dat ze op een luchtbed of matjes slapen? Modellen met een vast 2e bed zijn er, maar ook weer beperkt.
7. Op wat voor omstandigheden moet de klapkar berekend zijn?Denk niet zozeer aan storm of ijs, maar meer of je genoeg ruimte hebt om je met je gehele gezin EN je hele gear binnen te vermaken... Met een mooi weer klapper en je 5 man sterke gezin in anderhalve week regen gaan kamperen kan tot horror-stories gaan leiden. De rode draad is dan de binnenruimte versus het weer. Vooral als je nog kruipende kinderen hebt niet onbelangrijk.
Denk ook aan je kampeer-gedrag. Ga je 3 weken naar 1 camping in Zuid-Frankrijk op vakantie, of ga je trekkend door Noorwegen. Dat vraagt om andere eigenschappen van de wagen. Als je 3 daagjes kampeert en weer doorreist, dan is een snelklappende constructie bijna noodzakelijk.
Niet elke campingplaats is 11 meter diep. Sterker nog, soms, veelal in Italie, zijn ze stukken kleiner. Dat betekent dat jij je Roadmaster niet volledig, inclusief die lekker luifel, op kunt bouwen daar. Iets om in het achterhoofd te houden.
8. De laadruimte van de wagenEen kar met een beperkte laadruimte is die van ons, de Holtkamper Flyer. Toch heeft deze wagen meer dan genoeg ruimte om mijn kampeerspullen, bijvoorbeeld, mee te nemen. Er zijn echter altijd mensen die bankstellen, plantenbakken, broodbakmachines, etc willen meenemen. Kortom, hoeveel kampeerspullen heb je om mee te nemen. Kijk naar de laadhoogte, breedte en diepte die je kunt benutten versus de mee te nemen spulletjes.
De bereikbaarheid van de laadruimte is ook een criterium. Voor sommige wagen moet je eerst openklappen om bij de laadruimte te komen. Dit zijn veelal karren met de laadruimte onder of juist op het bed. Bij andere wagens kun je de laadruimte bereiken van buitenaf en dus zonder open te klappen. Dit bereiken van de laadruimte kan met speciale luiken of met, redelijke recente, opties als Pack&Go (HK) en equivalenten, waarbij je gewoon het deksel kan openen.
Als je je bagage OP het bed moet plaatsen kom je nog een ander nadeel tegen. Om te slapen moet je altijd eerst je bed afruimen voordat je kan gaan slapen. De plek waar je dan je bagage moet laten is niet altijd even handig of bereikbaar.
9. To bermkeuken or not to bermkeukenKeukens en vouwwagens. Er zijn 3 types :
- keukens vast aan de bak
- keukens die los kunnen
- keukens die los MOETEN
- geen bermkeuken, maar een andere oplossing
De voor- en nadelen lijken me helder : Je kunt de keuken wel of op een andere plek zetten en als je tussendoor wilt klappen, moet je altijd de keuken eraf halen....
Je kunt ook een keukenmeubeltje met daarop een 3 pits gasstel nemen. Is ietsje meer werk en kost iets meer ruimte in de bak en/of auto.
De vorige indeling is niet volstrekt compleet. De indeling van de diverse bermkeukens verschillen ook nogal. Zo zit er in een Holtkamper keuken een koelkast en een gasstel, zit er in een Aart Kok keuken vaak een kraan met elektropomp en een gasstel en heeft CombiCamp zowel een waterpomp als spoelbak en een gasstel in hun huidige modellen.
Een kraan met pomp zonder spoelbak is NIET handig als de keuken IN je tent staat... Dat wordt nogal nat op de vloer. Staat je keuken echter BUITEN je tentdeel, dan maakt dat niet zoveel uit.
Een koelkast is uitermate handig en verplicht met kinderen die nog flesvoeding krijgen. Koelkasten kun je echter ook prima los vervoeren, bij voorkeur in je auto en op de 12V aansluiting (let we op het vermogen van de kist!)
Bedenk dus hoe je het wilt doen en hoe belangrijk je dit onderdeel vindt. Er zitten hier toch ook nogal wat verschillen.
10. Het grond/kuipzeil van de tentEen vouwwagen is vrijwel altijd een stuk uitgeklapte aanhangwagen met daarvoor een stuk tent, waarbij de stokken van die tent al dan niet los aangebouwd dienen te worden. Dat tentstuk komt dus te staan op de blote grond. Die blote grond kun je op een aantal manieren tegengaan :
- een kampeertapijt op de grond
- een zeil met daarop kampeertapijt (alleen als de grond niet beregend kan worden!)
- Een kuipzeil
- een inritsbaar kuipzeil
De eerste 2 spreken voor zich. Met name ex-tentkampeerders kennen de fijne ervaring van een inritsbaar kuipzeil. Geen tocht, geen beesten, geen water, geen wegkruipende kinderen. Als je dit echt belangrijk vindt, dan kwam je voorheen uit bij Aart Kok en Holtkamper. Tot zeer recent waren zij de enige leverancieren met deze optie.
Het fijne van de kuipzeilen is andere bouwers nu toch eindelijk ook niet ontgaan. Bij Jamet is de hele 2009-lijn uitvoerbaar met deze optie. Cabannon levert 2 modellen en heeft Trigano een model met inritsbaar kuipzeil. Let op, het gaat hier om behoorlijk recente modellen. OP Marktplaats zul je die minder snel vinden ...
Nou, dat was het. Het is geen flowchart waarin je uitkomt op jouw merk en model. Dat kan ook niet omdat elk criterium door de aanschaffende mens gewogen wordt. Het gewicht van die weging kun je niet in tekst uitdrukken en al helemaal niet in een simpele wegpagina. Daar kom je achter door praten en ervaren.
Bepaal dus de waarde die JIJ hecht aan deze punten en zet ze op een rijtje. Ga naar websites van fabrikanten en bekijk modellen. Ga naar websites van liefhebbers en bekijk nog meer foto's. Bezoek dealers en ga in de modellen staan, zitten en liggen. Stel je voor hoe je op vakantie met zo'n apparaat zou omgaan. Als ervaren kampeerder kom je dan echt een heel eind.
Mensen die niet zo heel veel kampeerervaring hebben (en dan bedoel ik daarmee eigenlijk alleen maar tentkampeerervaring), doen er goed aan om eerst een een heel goedkoop modelletje aan te schaffen en daarmee een paar test-kampeersessies te houden. 2 weekenden met zo'n vouwwagen geeft je een aardig inzicht. Het zou zonde zijn om een dure kar aan te schaffen die je na 1 weekend eigenlijk al weg wil doen omdat je liever een camper neemt ....
Ik noemde het eerder, bekijk foto's van liefhebbers, maar nog meer leg ik de nadruk om te praten met deze liefhebbers. Vertel, aan de hand van de bovenstaande criteria, wat JULLIE belangrijk vinden als je kampeert. Dan kom je samen tot die oh zo belangrijke shortlist en als je die eenmaal hebt ...
Dan zien we je op de camping !!! CIAO!mede dank aan:
CEO, Tegels, Didi, Shaba, Bensi en de schrijver, moi, PaneVino !