Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?  (gelezen 13215 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.361
hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Gepost op: mei 26, 2012, 12:29:16 am »

Het is alweer even geleden dat wij onze camping voor de zomer gereserveerd hebben. letterlijk op de grens van de Duitse Eifel en Luxemburg.

Bij het reserveren hadden we nog een caravan, maar zoals jullie weten is dat nu anders. Geen idee of het van belang was voor de camping, maar het leek mij toch wel goed om het even door te geven.

Het antwoord dat ik kreeg was toch wel een beetje verrassend n.l.  dat de vouwwagens soms erg veel ruimte innemen en dat ze hoopte dat hij  niet al te groot was, zoals 10 bij 10 omdat het dan niet op de gereserveerde plek zou passen.  nou ja 10 bij 10 lijkt mij wel heel groot, maar de Galleon is toch 5,35 bij 3,90 en dat is dan nog zonder luifel. Die hebben we ook.

Tja en vandaar uit de vraag... hoeveel plek heb je eigenlijk nodig? Wat is jullie ervaring?

Wij kamperen overigens altijd op de wat kleinere of boerencamping en houden niet zo van de gezellige drukte zeg maar.  met kleine plekken hebben we dus maar weinig ervaring. Weet wel dat je in Luxemburg hutje, mutje kan staan maar dat leek bij deze camping toch eigenlijk niet het geval.

Gelogd
Adventure Awaits

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #1 Gepost op: mei 26, 2012, 12:57:29 am »

Tja en vandaar uit de vraag... hoeveel plek heb je eigenlijk nodig? Wat is jullie ervaring?

Onze ervaring is maar heel beperkt, maar mij viel op mijn eerste klapdag op dat ik vanwege de afwezigheid van wijd uitgespannen scheerlijnen en minder haringen betrekkelijk weinig ruimte nodig had. Niet wezenlijk veel meer dan de plattegrond van de vouwwagen plus de breedte van de auto ernaast. Met onze (De Waard) tent zat ik regelmatig met de achterscheerlijnen in of door de scheidingsheg aan de achterkant en moest ik heel goed oppassen dat ik niet over m'n eigen scheerlijnen reed, maar bij mijn klapper is dat allemaal een stuk compacter. Al bij al denk ik dat ik met 7,5m x 7,5m prima toe kan, waarbij de dissel dan wel met z'n koppie in de struiken moet...
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #2 Gepost op: mei 26, 2012, 07:02:18 am »

Helaas zijn niet alle plekken mooi en vierkant.
Maar wij hebben met onze vorige vouwwagen nooit ruimte problemen gehad en de auto kon er ook altijd bij.
Ik geef wel altijd de maten door van de vouwwagen  met reserveren.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

bosi

  • Gast
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #3 Gepost op: mei 26, 2012, 12:37:22 pm »

Minimum is ca 75 vierkante meter tot ca 100 vierkante meter (zeker als je leufel wilt zetten)
Voor de VW alleen is minimaal 5.5-meter breedt en ca 8 meter lang noodzakelijk. (wij hebben en trigano ocean).
En met een bijzet tentje en auto kom je dan snel aan de 75 tot 100 vierkante meter.
Wel altijd goed aangeven bij het boeken dat je met een VW komt en de maten opgeven.

Een tip (zelf hier op het forum opgedaan). Als je de VW voor  het eerst op hebt opgeklapt (met luifel eraan) dan kun je met (bijvoorbeeld sisal) touw de lengte bepalen van de vouwwagen en met een tweede touwtje de breedte (eventueel een oude haring eraan maken zodat je hem aan 1 kant in de grond kunt vastzetten)..
Deze touwtjes in je disselbak bewaren. Als je dan op een kampplek aan komt kun je altijd snel en makkelijk met je touwtjes controleren of je VW gaat passen of niet.

Veel succes en een fijne vakantie
Gelogd

JanW

  • Gast
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #4 Gepost op: mei 26, 2012, 01:07:19 pm »

Helaas zijn niet alle plekken mooi en vierkant.

Helaas?? De mooiste plekjes die wij hebben gehad waren echt niet recht en hoekig, uiteraad heb je dan wel meer oppervlakte nodig.

Een vouwwagen met voortent en luifel is toch niet veel dieper dan caravan met tent en luifel? Als dat dus past....
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #5 Gepost op: mei 26, 2012, 02:25:39 pm »

Wij vinden het natuurlijk altijd fijn om een grote mooie plek te hebben. Een krap en/of onhandig plekje is nooit leuk. In Italie heb je bijvoorbeeld veel kleinere plaatsen dan in Frankrijk normaal is.

Hoeveel plek je nodig hebt is niet zozeer afhankelijk van je kampeermiddel, er zijn zowel kleine als grote tenten, klapkarren als caravans.

Onze Cocoon heeft niet zoveel ruimte nodig. Dus des te groter de plek des te meer ruimte om lekke rruim te zitten.
Gelogd

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 418
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #6 Gepost op: mei 26, 2012, 02:40:53 pm »

Mijn ervaring is dat de omtrek van je wagen belangrijker is als de oppervlakte. 75 m2 kan op de ene camping voldoende zijn, op de ander camping kom je er niet mee uit. Het ligt er gewoon aan hoe de omtrek van je plek is. 3m x 25 m is ook 75m2, maar je kan er niets mee  :)
Gelogd

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.361
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #7 Gepost op: mei 26, 2012, 05:27:47 pm »

Het voordeel van een Caravan is dat die vooral breed is en een tent wat minder diep. Een modale caravan heeft een opbouw van zo'n 4 meter, dat had die van ons ook. De tent was dus 4 breed en 2,50 meter diep. Je kunt daar op een plek een beetje mee spelen, door je caravan schuin in een plek te zetten bijvoorbeeld. dat is met een lange tent zoals de (onze) vouwwagen die heeft veel moeilijker.

Op de site van de camping hebben ze het over plekken van 75m2 tot 100m2, tot zover niets aan de hand lijkt het.  Na de opmerking van de campinghouder ben ik ook maar even wat gaan Googlen en zie hier en daar opmerkingen over deze camping die me toch wel een beetje zorgen beginnen te baren. over extreem schuin aflopende plekken langs de oever of over 3 tenten op 1 plek.  maar aan de andere kant zie ik weer opmerkingen als een camping voor rustzoekers en ruime plekken die mooi recht lopen. Ik heb nog nooit zoveel tegenstrijdigheid gezien over 1 camping. Het zal dus afhankelijk zijn waar je staat.  Een schuin aflopende plek is met een caravan ook een veel minder groot probleem dan met een tent of een vouwwagen lijkt mij. De tent van een caravan is erg vergevingsgezind.

Ik heb de maten van de wagen wel doorgegeven maar daar nog geen reactie op gehad en zoals mijn vrouw het uitdrukte, nu hebben we mooi spul en dan willen we het volledig gebruiken ook. 

Ik zal het nog eens expliciet vragen, want anders zoek ik liever een wat ruimere camping.
Gelogd
Adventure Awaits

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #8 Gepost op: mei 26, 2012, 05:42:36 pm »

Helaas?? De mooiste plekjes die wij hebben gehad waren echt niet recht en hoekig, uiteraad heb je dan wel meer oppervlakte nodig.

Een vouwwagen met voortent en luifel is toch niet veel dieper dan caravan met tent en luifel? Als dat dus past....
Niet helemaal mee eens,een caravan bouwt meer in de breedte op, terwijl een vouwwagen in de diepte opbouwt. Onze Smitveld bijvoorbeeld, is ongeveer (nooit exact opgemeten) 5 mtr breed en met de luifels ervoor en de voorste scheerlijnen meegerekent, zo'n 10 meter diep.
Ik heb dat dan ook doorgegeven aan de camping in Frankrijk waar we hebben geboekt en ik kreeg een leuke mail terug dat ze voor ons de grootste plek van de camping hebben gereserveerd, 200 m2. Daar hebben we dus in ieder geval geen probleem  :>
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.361
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #9 Gepost op: mei 30, 2012, 11:49:52 pm »

Het duurde even, maar ik heb een reactie gehad van de camping.

Ze begrijpen mijn zorgen en geven tegelijk aan dat het met de afmetingen van onze wagen geen enkel probleem is en ook dat ik ook niet direct boven op de buren sta omdat ze daar met de plekken rekening mee houden.


Da's een pak van mijn hart!
Gelogd
Adventure Awaits

Taan

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 391
  • Merk Vouwwagen: Dethleffs 510TK 2003
Re: hoeveel staanplaats / kamperplek heb je nodig?
« Reactie #10 Gepost op: mei 31, 2012, 09:20:35 am »

Je kunt ook op googlemaps/earth vaak even kijken hoe het eruit ziet.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal