Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omlaag

Auteur Topic: Keuzestress  (gelezen 4906 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Keuzestress
« Gepost op: november 15, 2019, 03:20:05 pm »

Wij willen de overstap van tent naar vouwwagen gaan maken en hebben inmiddels (bijna) alle merken wel gezien en bekeken. Ook veel gelezen op internet maar een definitieve keuze blijft lastig. Voor ons blijven er nu twee opties open waar we nog lastig uit kunnen kiezen:

Aart Kok River Lodge game drive en de Holtkamper Aero Wind Force. Volgens mij beide hele mooie degelijke wagens met wel een aantal verschillen:

- Holtkamper is (fors) duurder maar ook waardevaster.
- Wij vinden de keuken van de Aart Kok fraaier en praktischer met de lades en kastjes aan de voorzijde. Bij Holtkamper is alles vanaf het blad te benaderen wat ons inziens niet altijd handig is.
- Holtkamper is qua opzetten en vernuft een topper, geweldig hoe hier over nagedacht is. (Aero systeem had van ons niet gehoeven) -
- Aart Kok is uit te breiden met de varioluifel wat wij een handige optie vinden.


Keuze voor de Aero is voornamelijk gemaakt omdat deze hier de luifel beter dicht gemaakt kan worden voor als we in het voor/najaar kamperen. (kan bij de cocoon niet)

Wat zijn jullie ervaringen met deze wagens en hebben jullie nog overwegingen die we mee kunnen nemen in onze keuze. Ben benieuwd  :)
Gelogd

Drikusniet

  • Techneut in hart en nieren
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.681
  • Merk Vouwwagen: Campwerk Family
  • Een happy kampeerder
Re: Keuzestress
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2019, 04:43:53 pm »

Als ik je overweging lees, dan zou ik voor de Aart Kok gaan, want waardevastheid in het verleden biedt geen garantie voor de toekomst (veel van hun 'waardevastheid' komt door de  prijsverhogingen door de jaren heen, en bijna alle vouwwagens zijn de laatste jaren waardevaster geworden door de stijgende populariteit van de VW in het algemeen.) Maar ook opzetten van de wagen zelf is maar een klein deel van het uitpakken en opruimen. Ik zou daarom kiezen voor de voor jullie betere gebruiksmogelijkheden, daar geniet je veel langer van dan het opzetten en afbreken.
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 932
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Keuzestress
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2019, 04:53:06 pm »

Optie drie is gewoon een goedkope vouwwagen tweedehands kopen om eens een jaar of twee te gebruiken. Kijken waar je tegenaan loopt en wat je anders wil in de nieuwe vouwwagen die je gaat aanschaffen.

De adviezen die je gaat krijgen zijn allemaal op persoonlijke voorkeur. Dat hoeven niet jouw voorkeuren te zijn.
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.224
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Keuzestress
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2019, 04:55:35 pm »

Altijd lastig, zoveel modellen zoveel varianten, in ieder geval beperkt tot twee. Dat kan het moeilijk maken, geld of gemak. Wij hebben gekozen voor de Aero, na het afscheid van de Flyer, HK was voor ons het waarde vaste gedeelte zeker een reden, andere reden was het model en het opzet gemak. Wat betreft het afsluiten van de luifel, hebben nu 3 vakantie gedaan met de wagen, luifel nog niet dichtgemaakt met de voorwand, nog niet nodig, zijwanden afgelopen vakantie er ook niet in gehad.
Het uitblazen van de tent is prachtig, het invouwen ook, nu met het nieuwe systeem nog makkelijker, systeem wat wij hebben toch nog een lapje bisonyl wegtrekken (dat gaat dan nog wel) maar het dan weer fatsoenlijk dicht krijgen, zeker de kant bij de voortent (naar naar achter kijkend vanaf de dissel,links flap, drama, maar ja het went.
Keuken, even plannen wat je nodig hebt aan spullen en dan hoeft de klep onder het fornuis niet meer omhoog, anders kan er altijd nog wel via de kant waar de bestekla zit wat gezocht worden. Maar deze keuken is zo ingeruimd en uitgeruimd (pannetjes enzo zitten in een doosje kan er zo uit en in), borden onder bestekla. De rest wat af en toe nodig is wat verder weg. We hebben geen waterfonteintje.
Welke keuze je ook maakt, campings worden er alleen maar mooier door met vouwwagens.Succes. Oh ja, wagen ligt als een blok achter de auto.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Keuzestress
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2019, 05:32:08 pm »

De adviezen die je gaat krijgen zijn allemaal op persoonlijke voorkeur. Dat hoeven niet jouw voorkeuren te zijn.
ja,, dat is dit ook en geen antwoord op de vraag van de topicstarter.

Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuzestress
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2019, 08:31:00 pm »

Wij willen de overstap van tent naar vouwwagen gaan maken en hebben inmiddels (bijna) alle merken wel gezien en bekeken. Ook veel gelezen op internet maar een definitieve keuze blijft lastig. Voor ons blijven er nu twee opties open waar we nog lastig uit kunnen kiezen:

Aart Kok River Lodge game drive en de Holtkamper Aero Wind Force. Volgens mij beide hele mooie degelijke wagens met wel een aantal verschillen:

- Holtkamper is (fors) duurder maar ook waardevaster.
- Wij vinden de keuken van de Aart Kok fraaier en praktischer met de lades en kastjes aan de voorzijde. Bij Holtkamper is alles vanaf het blad te benaderen wat ons inziens niet altijd handig is.
- Holtkamper is qua opzetten en vernuft een topper, geweldig hoe hier over nagedacht is. (Aero systeem had van ons niet gehoeven) -
- Aart Kok is uit te breiden met de varioluifel wat wij een handige optie vinden.


Keuze voor de Aero is voornamelijk gemaakt omdat deze hier de luifel beter dicht gemaakt kan worden voor als we in het voor/najaar kamperen. (kan bij de cocoon niet)

Wat zijn jullie ervaringen met deze wagens en hebben jullie nog overwegingen die we mee kunnen nemen in onze keuze. Ben benieuwd  :)

zo'n 5 jaar geleden zijn wij van een tent overgestapt naar een vouwwagen, een Jamet Jametic
inmiddels bij de derde wagen uitgekomen, via de Jametic naar een Holtkamper Spacer en afgelopen voorjaar naar een Holtkamper Kyte-S uit 2014, grof vergelijkbaar met de huidige Aero maar dan zonder AirForce

oftewel wanneer je denkt de ideale wagen uit praktische overwegingen en afwegingen te kopen kom je daar toch pas achter bij het werkelijk gebruik ervan
dus wat dat betreft ga ik mee met Jer81, begin praktisch en ervaar waar je wensen en eisen liggen

voor onze Spacer destijds een Basekitchen gebouwd met bovenlader zoals je aangeeft
zie https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20605.0

van het bovenladen hebben wij geen last gehad met de Spacer of Kyte-S, je weet wat je gaat koken dus ook wat je nodig hebt aan spul uit je keuken

waarom denk je een voorwand nodig te hebben?
de "binnentent" van de Aero is niet groot genoeg, dan kan je ook een Kindertent overwegen voor spullen en extra ruimte zodat de "binnentent geheel vrij is om in te zitten?



Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Keuzestress
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2019, 09:25:15 pm »

Wij stonden 8 jaar geleden voor de zelfde keus. Bij ons was de afweging tussen de Cocoon of de Livingstone.
Het prijsverschil destijds was circa € 4.000 voor een vergelijkbare uitvoering. Of het verschil nu nog steeds zo groot is, weet ik niet.
We hebben de keuze toen gemaakt voor de Livingstone en daar nog steeds geen spijt van.

Vrienden van ons hebben een jaar later een enkele jaren oude Cocoon gekocht. Omdat we regelmatig samen op pad zijn, heb ik beide wagens goed kunnen vergelijken.

Met beide wagens kan je niet verkeerd kiezen. Maar er zijn wel wat verschillen waarvan jezelf moet kijken waar je voorkeur naar uitgaat.

Enkele verschillen:
- de Livingstone heeft een enorme laadruimte (1.500 liter)
- de Livingstone keuken staat op zijn plek en altijd toegankelijk
- de Livingstone is zwaarder gebouwd, waardoor ook zwaarder op te zetten. Mij lukt het alleen, maar mijn vrouw niet.
- het grondzeil van de Livingstone wordt standaard los geritst, maar je kan het wel laten zitten (wanneer je door trekt). Echter is dan het laden lossen systeem niet toepasbaar.
- de Livingstone is flexibel opzetbaar. Met of zonder kindertent. Luifel tot dichte voortent te maken. 
- de Cocoon is toch wel wat duurder

Succes met de keuze!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuzestress
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2019, 09:28:57 pm »

Wij stonden 8 jaar geleden voor de zelfde keus. Bij ons was de afweging tussen de Cocoon of de Livingstone.
Het prijsverschil destijds was circa € 4.000 voor een vergelijkbare uitvoering. Of het verschil nu nog steeds zo groot is, weet ik niet.
We hebben de keuze toen gemaakt voor de Livingstone en daar nog steeds geen spijt van.

Vrienden van ons hebben een jaar later een enkele jaren oude Cocoon gekocht. Omdat we regelmatig samen op pad zijn, heb ik beide wagens goed kunnen vergelijken.

Met beide wagens kan je niet verkeerd kiezen. Maar er zijn wel wat verschillen waarvan jezelf moet kijken waar je voorkeur naar uitgaat.

Enkele verschillen:
- de Livingstone heeft een enorme laadruimte (1.500 liter)
- de Livingstone keuken staat op zijn plek en altijd toegankelijk
- de Livingstone is zwaarder gebouwd, waardoor ook zwaarder op te zetten. Mij lukt het alleen, maar mijn vrouw niet.
- het grondzeil van de Livingstone wordt standaard los geritst, maar je kan het wel laten zitten (wanneer je door trekt). Echter is dan het laden lossen systeem niet toepasbaar.
- de Livingstone is flexibel opzetbaar. Met of zonder kindertent. Luifel tot dichte voortent te maken. 
- de Cocoon is toch wel wat duurder

Succes met de keuze!


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

@Jerome, je vergelijkt nu de Livingstone met de Cocoon, niet met de Holtkamper Aero Wind Force waar men nu de voorkeur voor heeft, dat gaat niet helemaal op...
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Keuzestress
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2019, 11:35:13 pm »

Optie drie is gewoon een goedkope vouwwagen tweedehands kopen om eens een jaar of twee te gebruiken. Kijken waar je tegenaan loopt en wat je anders wil in de nieuwe vouwwagen die je gaat aanschaffen.

De adviezen die je gaat krijgen zijn allemaal op persoonlijke voorkeur. Dat hoeven niet jouw voorkeuren te zijn.

2e hands heeft niet de voorkeur, bij de Aart Kok zijn we erg gecharmeerd van de nieuwe boogluifel en de laatste Holtkampers hebben ook voordelen die ik bij een oude niet zie. Zijn echt goede verbeteringen.

Ik ben juist op zoek naar de persoonlijke voorkeuren dat helpt bij het richting geven van een keuze :-)
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Keuzestress
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2019, 11:51:03 pm »

Waarom is waardevast zo belangrijk? Wil je hem binnen afzienbare tijd weer verkopen?
En daarnaast staan die te verwachten waardes, ten op zichtte van de nieuw prijs, zo ver uit elkaar of schrijf je procentueel ongeveer evenveel af?

De reden dat ik dit vraag is moet de waardevastheid een graadmeter zijn van een artikel dat je koopt om plezier aan te beleven?


Kamperen met de CC Flexi T&T. Niet omdat het moet, maar omdat het kan....
Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 812
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Keuzestress
« Reactie #10 Gepost op: november 16, 2019, 06:58:07 am »

@Jerome, je vergelijkt nu de Livingstone met de Cocoon, niet met de Holtkamper Aero Wind Force waar men nu de voorkeur voor heeft, dat gaat niet helemaal op...
Je hebt gelijk. Ik zie nu ook dat de Aero Wind Force een andere wagen is dan de Cocoon. Dan is de vergelijking niet juist. Ik dacht dat de Aero Wind Force min of meer een Cocoon was met wind force.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Keuzestress
« Reactie #11 Gepost op: november 16, 2019, 10:25:39 am »

Naast dat het 2 verschillende wagens zijn met zij eigen voor en tegens.
Vind ik het uiterlijk ook erg belangrijk.
En voor mij was ook sta hoogte op diverse plekken ook een puntje.
Bij de aero kan ik met mijn 1.95 overal staan.
Bed is ook 2.10m
Standaard livingstone is 2m maar je kan dan voor het zo bed gaan dat kost wel weer laadruimte en bij uitklappen binnen ruimte.
Maar las je zelf kleiner bent is dat niet van toepassing allemaal.

Luifel dicht maken hebben wij met de kyte wel eens gedaan in het voorjaar en dan is het net wat behaaglijker
De luifel van de aero is wel echt enorm ruim en erg fijn gij is een halve meter dieper dan de kyte aan de niet keuken zijde.

Ook de keuken waar alles eronder zit hebben wij nooit last van gehad je leert dat je van tevoren dingen klaar moet hebben staan als ze onder je kookplaat staan.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2019, 10:30:58 am door spikehome »
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.794
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuzestress
« Reactie #12 Gepost op: november 16, 2019, 12:26:47 pm »

Ik ben juist op zoek naar de persoonlijke voorkeuren dat helpt bij het richting geven van een keuze :-)

schrijf eens op dan wat de verwachtingen van jullie zijn bij een vouwwagen tov een tent, maakt even niet uit welk fabricaat en type je voor ogen hebt
dan kunnen we daar als ervaringsdeskundige wat van vinden  :#

welke eisen en wensen heb je hierbij en zet ze eens in volgorde van prioriteit
dat geeft je zelf al een goed beeld en inzicht op je richting waarheen je wilt
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Keuzestress
« Reactie #13 Gepost op: november 16, 2019, 06:50:32 pm »

Waarom is waardevast zo belangrijk? Wil je hem binnen afzienbare tijd weer verkopen?
En daarnaast staan die te verwachten waardes, ten op zichtte van de nieuw prijs, zo ver uit elkaar of schrijf je procentueel ongeveer evenveel af?

De reden dat ik dit vraag is moet de waardevastheid een graadmeter zijn van een artikel dat je koopt om plezier aan te beleven?

Nee voorlopig niet verkopen maar ik zie veel mensen vallen over de hoge aanschafprijs van Holtkamper maar als ik zie waar deze 2e hands voor weg gaan is de waarde erg vast. Voor een Holtkamper krijg je na 10 jaar gebruik nog een mooie prijs terug. Voor anderen is dit beduidend minder na 10 jaar.  Dat vind ik wel een afweging bij de aanschaf van zo'n "duur" kampeermiddel.

Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 560
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Keuzestress
« Reactie #14 Gepost op: november 16, 2019, 07:15:56 pm »

waarom denk je een voorwand nodig te hebben?
de "binnentent" van de Aero is niet groot genoeg, dan kan je ook een Kindertent overwegen voor spullen en extra ruimte zodat de "binnentent geheel vrij is om in te zitten?

Mooie overweging inderdaad nog niet aan gedacht, we hadden deze optie alleen als extra slaapruimte in gedachte maar dit kan ook.  WW
Wij twijfelen of de binnenruimte bij slecht weer groot genoeg is voor 4 personen. Ook kamperen we nog wel eens in het voor/najaar en dan is wat extra beschutte leefruimte ook wel lekker.

Wellicht dat we het eerst eens proberen en dan later een voorwand of extra tent kopen. Deze zijn bij zowel Aart Kok als Holtkamper los te krijgen.
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 4 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal