Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen  (gelezen 3997 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lisette

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1
  • Merk Vouwwagen: Nog geen
Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Gepost op: april 02, 2021, 01:29:34 pm »

Hallo!  :zw

Ik ben nieuw in vouwwagen land. Na jarenlang (lees meer dan 20 jaar) in diverse tenten gekampeerd te hebben wil ik graag een vouwwagen aanschaffen. Mijn budget (1.000,-) is beperkt dus ik kies voor een occasion. Ik ben een alleenstaande moeder met een kind van 4 jaar. Ik heb een kleine auto die 800 kg mag trekken (geremd). Ik ben behoorlijk handig, maar dus alleen.

In mijn ogen moet de vouwwagen voldoen aan:
1. door 1 persoon (lengte 1.77) eenvoudig op te zetten, (ik ben niet meteen van plan om te trekken, maar wil wel, inclusief inruimen in een dik half uur een heel eind zijn),
2. inclusief keuken die ik niet hoef te versjouwen/verrijden,
3. niet te zwaar in totaliteit,
4. bij voorkeur twee aparte slaapplekken (dus aparte 2 bedden),
5. waar een fietsenrek op past.

Wat voor vouwwagen adviseren jullie mij en waar moet ik vooral op letten?
Alvast bedankt!  :)
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2021, 02:50:04 pm »

Denk aan aan een Holtkamper Spacer of Astro. Echter dan kom je wel in 15 plus jaar vouwwagen. Cocoon zou misschien ook kunnen volstaan. Bij kole  staat er een op marktplaats aangeboden. In Baarn wordt een spacer uit 1997 aangeboden voor 750 euro. Van de andere merken zou je camplet kunnen zoeken. Andere forumleden hebben ook info die wel komt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2021, 08:55:43 pm »

Een Camplet tikt op zich alle boxjes aan, echter kom je met dit budget niet aan een versie met gasveer op de deksel en dat is eigenlijk wel cruciaal als je hem in je eentje moet kunnen open klappen.
Gelogd

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: april 03, 2021, 08:44:47 am »

Een Camplet tikt op zich alle boxjes aan, echter kom je met dit budget niet aan een versie met gasveer op de deksel en dat is eigenlijk wel cruciaal als je hem in je eentje moet kunnen open klappen.
Mijn vriendin heeft pasgeleden een camplet glx uit ‘84 gekocht en ze krijgt hem alleen opgezet. Zij is 178 met een kleine van 4. Het is zeker wel te doen. Klep open met een insianning en zonder gasveer lukt prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2021, 09:17:33 am »

Mijn vriendin heeft pasgeleden een camplet glx uit ‘84 gekocht en ze krijgt hem alleen opgezet. Zij is 178 met een kleine van 4. Het is zeker wel te doen. Klep open met een insianning en zonder gasveer lukt prima


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je moet er even handigheid in krijgen. Ik vond het met mijn 1,75 niet heel gemakkelijk en mijn vrouw zou het niet kunnen.
Advies is dus om het zelf uit te proberen voor aanschaf.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2021, 10:29:49 am »

Het hangt er ook vanaf hoeveel er op en aan het deksel zit. Wij hebben er vier fietsendragers op zitten, een slaapcabine en gastencabine erin en de slaapspullen blijven liggen. Ik ben behoorlijk sterk durf ik te zeggen, maar dat lukt me niet goed in m'n eentje. Vooral het optillen terwijl je in de bak staat en dan overstappen als de deksel op het hoogste punt staat, is tricky. De allereerste keer is het deksel toen hard open geklapt, met veel schade (deksel opnieuw moeten richten met sjorbanden en kriks). Sindsdien doen we dit altijd met z'n tweeën. Een leeg deksel is wel veel makkelijker, maar zou het zeker proberen voor een eventuele koop. Verder zou zo'n Camplet eigenlijk perfect zijn, met twee onafhankelijke slaapcabines van de grond, een vaste keuken die je alleen hoeft uit te draaien en een hard deksel waar fietsenrekken vast op gemonteerd kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: april 03, 2021, 10:31:30 am door sanderv »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.996
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2021, 11:57:01 am »

Als ik kijk naar de wensen van TS is m.i.  de keuze niet zo groot.
Vooral de wens m.b.t. de keuken maakt de selectie klein.


M.i. zijn er maar weinig vouwwagens die aan de eisen voldoen, te. weten Combi Camp, Camplet, Gerjak Tago Settler, Alpenkreuzer Select, Trigano Alpha, en Aart Kok.  Ook bij deze wagens blijft dan de vraag of deze alleen zijn op te zetten, dat ligt toch aan de persoon zelf. De een kan meer dan een ander.





Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Jer81

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 897
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itenea GL
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2021, 12:56:38 pm »

Het hangt er ook vanaf hoeveel er op en aan het deksel zit. Wij hebben er vier fietsendragers op zitten, een slaapcabine en gastencabine erin en de slaapspullen blijven liggen. Ik ben behoorlijk sterk durf ik te zeggen, maar dat lukt me niet goed in m'n eentje. Vooral het optillen terwijl je in de bak staat en dan overstappen als de deksel op het hoogste punt staat, is tricky. De allereerste keer is het deksel toen hard open geklapt, met veel schade (deksel opnieuw moeten richten met sjorbanden en kriks). Sindsdien doen we dit altijd met z'n tweeën. Een leeg deksel is wel veel makkelijker, maar zou het zeker proberen voor een eventuele koop. Verder zou zo'n Camplet eigenlijk perfect zijn, met twee onafhankelijke slaapcabines van de grond, een vaste keuken die je alleen hoeft uit te draaien en een hard deksel waar fietsenrekken vast op gemonteerd kunnen worden.
Dat zeker. Wij hadden er een lattenbodem, topper en matras in. Met enkel een matras zal het een stuk lichter geweest zijn denk ik en veel beter te doen.
Gelogd

fam smits 2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 77
  • Merk Vouwwagen: holtkamper spacer
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2021, 02:05:05 pm »

Wij hebben een holtkamper spacer dat moet op te zetten zijn in je eentje
Je heb al ervaring met tenten
Het deksel weegt niet veel
Keuken kan op dissel blijven staan
fietsen is wel een dingetje rek op dissel kan prima maar dan kan je geen keuken kwijt
en anders fietsen rek op vouwwagen maar dan moet je de fietsen wel erg hoog op tillen
voortent ook prima te doen voor ons
veel plezier
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2021, 03:30:17 pm »

Wij hebben een holtkamper spacer dat moet op te zetten zijn in je eentje
Je heb al ervaring met tenten
Het deksel weegt niet veel
Keuken kan op dissel blijven staan
fietsen is wel een dingetje rek op dissel kan prima maar dan kan je geen keuken kwijt
en anders fietsen rek op vouwwagen maar dan moet je de fietsen wel erg hoog op tillen
voortent ook prima te doen voor ons
veel plezier
Kan altijd nog een trailer hitch gemonteerd worden. En het hefboom effect bij openen is ideaal, mijn vrouw deed altijd de flyer opentrekken, 168 cm groot. Sluiten van de klep kan even wat moeite kosten als je de klep optilt, maar dan is het daarna weer voor de hefboom. Tent doek goed leggen, even de uitdraai pootjes slinger onder een punt van de klep, beet schulden en aan doek trekken, lucht laten ontsnappen en deksel valt dicht. Kees kampeert heeft en trailer hitch in de verkoop.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: april 03, 2021, 03:33:56 pm door OhPeeCee »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 482
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2021, 03:48:59 pm »

Als je wat goedkopers zoekt, misschien een Alpen Kreuzer Super GT. De deksel weegt praktisch niets, de keuken zit er aan vast, en deze wagens koop je ver onder je budget (een goede rond 400 euro). Ze hebben twee losse bedden. Als je de voortent opzet kost het iets meer tijd dan je noemt, met alleen wagentent en luifel ben je klaar met een half uur denk ik.
Gelogd

g11ling

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 565
  • Merk Vouwwagen: Campooz Fat Freddy II met Ugly Betty
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2021, 07:55:06 pm »

Is het een idee om je keukenwens te laten vallen voor een losse keukenkast met los gascomfoor? Dan zijn er wellicht meer mogelijkheden te vinden die bij je wensen passen.
Ik weet dat een vriendin van me een trigano odyssee heeft die ze alleen opzet. Er zijn er ook zonder keuken...
« Laatst bewerkt op: april 03, 2021, 07:59:54 pm door g11ling »
Gelogd
Ik klap, jij klapt, wij klappen

Mirri74

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Combi camp venezia
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #13 Gepost op: april 05, 2021, 07:48:46 pm »

Ik kan mijn combi camp Venezia als het moet in mijn eentje opzetten. Keuken zit vast en is lekker ruim.
Ik heb een oude dwars slaper, daar zit een twee persoons bed en een kinderbed in.
Gelogd

dickp

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 111
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Malawi
Re: Gezocht: eenvoudig op te zetten vouwwagen
« Reactie #14 Gepost op: mei 25, 2021, 08:56:28 am »

Ik weet niet wat je overwegingen zijn om over te stappen van een tent naar een vouwwagen, maar als je in je eentje in een half uur een heel eind wilt zijn met opzetten en inruimen dan vraag ik me af hoe haalbaar dat is. Zeker als het een oudere wagen wordt, maar sowieso.

Het zou zomaar kunnen dat je met een, niet al te grote, tent veel sneller bent. Wij zijn destijds ook overgestapt van een tent naar een vouwwagen, maar qua snelheid scheelt het nauwelijks.
Neem de verhalen uit de winkel over opzetsnelheid vooral met een dikke korrel zout. Alleen al het waterpas zetten kost ons vaak al 15-20 minuten. Nu zijn wij misschien niet de snelsten, maar jij gaat het ook nog eens in je eentje doen.

Mijn tip zou zijn: kijk naar wat je echt wilt en maak dan een keuze. Dat klinkt als een open deur, maar de combinatie van wensen die je nu aanhoudt is wel tamelijk ambitieus.

Misschien zou het met een Tago Settler lukken. Die is niet te groot en heeft een snel 1-2-3 systeem. Op MP staat er een uit 2017 voor EUR 1.500.

Veel succes met de keuze in ieder geval. Ben benieuwd wat het gaat worden.


Verstuurd vanaf mijn Redmi 4X met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: mei 25, 2021, 04:25:38 pm door dickp »
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal