Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Ruimte op de dissel van een Livingstone  (gelezen 2927 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Gepost op: augustus 01, 2021, 10:06:17 pm »

Wij zijn mogelijk in de markt voor een Livingstone en spelen dan met het idee om de fietsendrager gewoon op een kogel op de dissel te zetten.
Nu weet ik wel dat officiële disseldragers een stuk lichter zijn dan een combinatie van trekhaakdrager en losse kogel, maar toch wil ik deze mogelijkheid onderzoeken.
Lang niet alle tweedehands aangeboden karren hebben al een drager en meestal is het maar voor twee fietsen (die van ons kan drie), daarnaast kan het qua ruimte met een achtertent ook beter uit komen heb ik begrepen.

Maar dan is wel mijn vraag, hoeveel ruimte heb je eigenlijk? Ik zie best vaak zo'n kogel gemonteerd maar hoe groot mag dan je fietsendrager zijn voordat je in de problemen komt qua ruimte richting je auto? Is dat zo te zeggen?
Gelogd

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #1 Gepost op: augustus 02, 2021, 07:28:46 pm »

Ik kan net de disselbak van jamer erop kwijt, met nog 2cm speling tussen tent en disselbak. Als ik het goed zeg zo’n 53 cm diep.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: augustus 02, 2021, 07:31:26 pm door danny0604731 »
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #2 Gepost op: augustus 02, 2021, 09:54:52 pm »

Ik kan net de disselbak van jamer erop kwijt, met nog 2cm speling tussen tent en disselbak. Als ik het goed zeg zo’n 53 cm diep.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Een drager die hangt kan misschien nog iets meer ruimte pakken maar niet heel veel zo te zien. Bedankt voor de foto.

Wat mij wel op valt is dat de achtertent zo ver uit steekt, is de dissel geen 160 zoals op de plattegrond van Aart Kok getoond wordt?
Gelogd

LarsNL

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 330
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone Gamedrive Classic (2021)
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #3 Gepost op: augustus 02, 2021, 10:08:29 pm »

Ik kan niet helemaal antwoord geven, wij hebben een fietsendrager voorop dissels op onze livingstone zitten. Een korte versie (weet niet hoe hij precies heet uit mijn hoofd tis een thule). Kunnen 2 fietsen op, qua auto gaat dat heel goed, maar zelfs die zit al tegen de achtertent aan.

Voor ons is 2 fietsen nu voldoende, kinderen zijn te klein om zelfstandig grote stukken te fietsen en kunnen nog achterop. En in het buitenland vraag ik me af of de fietsen uberhaupt mee gaan (misschien die van de kinderen voor op de camping)

Ik vond het een nadeel, maar alle opties voor 4 fietsen vond ik niet super :)
Gelogd

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #4 Gepost op: augustus 03, 2021, 01:26:08 am »

Een drager die hangt kan misschien nog iets meer ruimte pakken maar niet heel veel zo te zien. Bedankt voor de foto.

Wat mij wel op valt is dat de achtertent zo ver uit steekt, is de dissel geen 160 zoals op de plattegrond van Aart Kok getoond wordt?
Precies, dat laatste viel mij ook direct op.    Wel reiening mee houden met plaatsen vw, dus niet te diep:)56]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #5 Gepost op: augustus 13, 2021, 10:06:39 pm »

Ruimte zat. :D

Ging prima naar bestemming vandaag, en ook de achtertent past ernaast zonder dat de drager tegen de wand steekt.

Het wiebelt allemaal wel wat meer dan normaal op de trekhaak, maar daar ontkom je niet aan gok ik. Gewoon een beetje normaal blijven rijden.
Gelogd

TomDoes

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 10
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2022, 10:27:23 am »

Ik zie net deze foto en wij staan nu voor de keuze met onze nieuwe Livingstone. De kogel die aart kok aanbied of een vaste drager op de dissel. @Gonadan Is dit met de kogel die Aart Kok levert?

Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 861
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2022, 01:18:07 pm »

@Gonadan,


Denk wel om de druk op de kogel, 3 fietsen is snel 40 / 50 kilo. Dan het gewicht van de vouwwagen zelf, kom je vlug over de maximale kogeldruk heen.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

danny0604731

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 107
  • Following Cruise Critic and more.
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2022, 01:39:30 pm »

Een drager die hangt kan misschien nog iets meer ruimte pakken maar niet heel veel zo te zien. Bedankt voor de foto.

Wat mij wel op valt is dat de achtertent zo ver uit steekt, is de dissel geen 160 zoals op de plattegrond van Aart Kok getoond wordt?
Klopt inderdaad….viel mij behoorlijk tegen, gezien de tekening vam de plattergrond. Maar een stuk wortel aangepast aan de oppervlakte die nodig is en je zet je vouwwagen eigenlijk alijd goed neer.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #9 Gepost op: februari 09, 2022, 10:41:03 am »

Ik zie net deze foto en wij staan nu voor de keuze met onze nieuwe Livingstone. De kogel die aart kok aanbied of een vaste drager op de dissel. @Gonadan Is dit met de kogel die Aart Kok levert?
Hij is tweedehands dus heb het niet zelf laten doen, maar ik dacht het wel.

@Tago Herman klopt, het gewicht gaat hard, ook al gaat het om twee toerfietsen en een kinderfiets. Wat meer achter de as dan ervoor plaatsen dus.
Dat is sowieso nog wel een beetje puzzelen, heb daar nog niet genoeg gevoel voor ontwikkeld. Gebruik nu zo'n meetstaaf die je onder je koppeling moet zetten om het te controleren.
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2022, 10:51:52 am door Gonadan »
Gelogd

DrLivingstone

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 473
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country Exclusive
    • MTBTrails
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #10 Gepost op: maart 31, 2022, 06:32:34 pm »

De kogelconstructie met een hoop gewiebel blijft een wat gedurfde oplossing vind ik zelf. Je kunt dan, veel beter een dakdrager voor op de auto nemen waar je 3 fietsen op plaatst. Dat staat stabieler en blijf je je Linvingstone vrij houden.

Vraag me ook af waarom wij NLers altijd voor het gehele gezin fietsen meenemen. Maar das iets heel anders
Gelogd

Gonadan

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 117
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ruimte op de dissel van een Livingstone
« Reactie #11 Gepost op: maart 31, 2022, 07:23:28 pm »

Dat maakt je auto minder stabiel, vangt wind, kost weer een dakdrager, veel hoger tillen, je bent veel hoger.  Nee, ik vind dat niet direct beter. ;)

En we nemen voor het hele gezin fietsen mee omdat we met het hele gezin gaan fietsen, moet anders papa met de fiets en de rest van het gezin er lopend of met de auto achteraan? :#
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal