Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie  (gelezen 5630 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bramoz

  • Gast
Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Gepost op: mei 15, 2016, 01:27:40 pm »

Goedemiddag iedereen,

Wij hebben een holtkamper Kyte XL in December gekocht en gaan er komende zomermaanden voor het eerst mee op vakantie, de vouwwagen zal worden voortgetrokken door een X5 van BMW dus ruimte en kracht genoeg.

Mijn vraag is het volgende:

Ik ben van mening dat we de auto kofferbak  moeten volladen en wel met de zware onderdelen immers ruimte genoeg, en de lichte zaken in de vouwwagen is dit correct????

we zijn overigens een gezin met 1 kleine man dus echt veel hoeft er niet mee maar 4 stoelen, tafel enz enz gaan gewoon mee.....

wie o wie kan mij vertellen wat te doen..

Alvast bedankt.
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #1 Gepost op: mei 15, 2016, 01:40:01 pm »

Als je zo'n grote auto hebt dan zou ik de dakkoffer thuis laten. Wij rijden een kleine auto en het meeste gaat in de vouwwagen. Maar wel op het gewicht letten. En de rest in de auto. Stoelen tafel luchtbedden tent stokken luifel en de koelbox staan bij ons in de vouwwagen. Tassen in de auto. Succes

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

ErikAcasol

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 78
  • Merk Vouwwagen: Jamet Jametic 4x4 Off road out door
  • De wrâld is te kreas om d'r oerhinne te fleanen
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #2 Gepost op: mei 15, 2016, 02:20:12 pm »

Maak je geen zorgen, alles kan gewoon mee, gewoon zonder dakkoffer. Alles wat je teveel meeneemt moet je na je vakantie ook weer opruimen. http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16635.msg244870#msg244870
Gelogd

Diep

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 453
  • Merk Vouwwagen: Ex,Holtkamper Kyte XL
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #3 Gepost op: mei 15, 2016, 04:09:31 pm »

Bij ons gaan alleen de kleren, krat met elektronica, eten en drinken en een klein koelboxje mee in de auto. De rest zit allemaal in de Kyte.
Je kan er echt heel veel in kwijt.
Gelogd

GertjanA

  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 782
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2010
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #4 Gepost op: mei 15, 2016, 04:36:17 pm »

Wij hebben in onze Mazda CX-5 alleen de tafel, 3 stoelen, koelbox, tent voor dochter en luchtbed voor dochter. Geen dakkoffer. In de Kyte juist de zware spullen, in kratten. Krat met levensmiddelen (sausjes, chippies, koffie, enzo), gasflessen, bbq, en wat dis meer zij. Zware kratten in het midden, op de as dus. Daaromheen de lichtere. Tassen met kleding etc achterin. Wij hebben wel zo een aluminium box voorop, waar redelijk war zwaar spul licht. Echt op kogeldruk letten gaat mbv 'losse pols', maar zal rond de 60/70 kilo liggen.
Afhankelijk van hoe oud jullie kleine is (kan die met de benen bij de grond?) kun je ook aan die kant wat dingen op de grond zetten. Soort van steun voor de voetjes. Vond mijn dochter prettiger dan dat laten bengelen.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #5 Gepost op: mei 15, 2016, 04:51:00 pm »

Mijn vraag is het volgende:
Ik ben van mening dat we de auto kofferbak  moeten volladen en wel met de zware onderdelen immers ruimte genoeg, en de lichte zaken in de vouwwagen is dit correct????
Ik denk dat je doelt op de gewichtsverhouding tussen trekker een aanhanger?
Vooral bij caravans is het belangrijk een zo zwaar mogelijke trekker te hebben om een stabiele combi te krijgen. De caravan mag dan niet meer dan 75% van de auto wegen (vuistregel). Maar jullie hebben een X5 (2000+ kg?) en de Kyte mag niet meer dan 750kg wegen...
Zolang je de Kyte niet boven zijn max. gewicht laat komen en op de kogeldruk let maakt het verder niet zoveel uit welke bagage je waarin stopt. Ik zou vooral kijken wat handig is, zodat je makkelijk bij  de spullen kunt die je meteen bij aankomst of onderweg nodig hebt.
Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #6 Gepost op: mei 15, 2016, 07:21:24 pm »

Helemaal mee eens, enige belangrijke is de kogeldruk - ook bij een X5 als trekker. Is de kogeldruk te laag, dan kan de aanhanger flink in beweging komen (wij hebben een 5 serie als trekker - ook geen lichtgewicht). Kogeldruk bij een Kyte is standaard aan de lage kant door de zware keuken achterop. Dus gewoon alles in de Kyte; zwaar spul op de as en ervoor. Voor een paar euro koop je een simpele kogeldrukmeter ter controle voor vertrek. Wij zitten nu standaard rond de 65kg en dat werkt uitstekend.

« Laatst bewerkt op: mei 15, 2016, 09:47:58 pm door Matthijs_164 »
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #7 Gepost op: mei 15, 2016, 07:56:08 pm »

welkom en gefeliciteerd met jullie kyte!
Gelogd
Jevipro

bramoz

  • Gast
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #8 Gepost op: mei 16, 2016, 09:11:53 am »

Super bedankt! ik ga gelijk zo'n kogeldrukmeter kopen! Wilde nog voor de vakantie een keer proefdraaien maar het weer zit niet echt mee!! gelukkig hebben we nog ff.

het is overigens de Windforce Kyte, de demo in de showroom zag er bijzonder makkelijk uit....dus ben erggggggggggg benieuwd...

Gelogd

Matthijs_164

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 295
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte XL 2012
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #9 Gepost op: mei 16, 2016, 10:35:38 am »

Proefdraaien op een rustige plek terwijl je de tijd en rust hebt is een goed idee. De eerste keer loop je ongetwijfeld tegen dingen aan die je wat tijd kosten om uit te zoeken. Simpele zaken als de lengte van de mast bepalen op een plek die minder vlak is dan de Holtkamper werkplaats en het positioneren van de wagen op een plek die minder ruim en vierkant is dan wenselijk.

Ben erg nieuwsgierig naar de opbouw van de Kyte met Windforce. Het filmpje op Youtube laat maar een klein deel vd opbouw zien. Ik lees graag tzt je ervaringen op dit forum!
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #10 Gepost op: mei 16, 2016, 10:51:37 am »

Super bedankt! ik ga gelijk zo'n kogeldrukmeter kopen!
Hier nog een tip voor een super 'low budget' kogeldruk meter. Gebruik je personenweegschaal! Leg hierop een plankje met rechtopstaand balkje (zie foto, gemaakt van wat resthoutjes) en zorg dat het geheel even hoog is als de trekhaak. Plaats het nu onder de koppeling en laat de deze zakken door het wiel in te draaien (laat de wagen op de rem staan!). De weegschaal geeft nu perfect aan wat de kogeldruk is.

Gelogd

Nekaf

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 179
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper kyte windforce 2018
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #11 Gepost op: mei 16, 2016, 12:17:41 pm »

Wij nemen alleen de kleren en koelbox mee in de auto, rest zit in de kyte en wij hebben 2 kids van 7 en 4, zelfs 2 fietsen op de kyte,en kogeldruk kun je gewoon proberen door, als je hem nog redelijk kunt tillen aan de voorkant dan is het goed , kiept hij gelijk achter over , dan te licht, niet tevtillen , te zwaar, heb het thuis ook wel eens gewogen met de personenen weegschaal maar die neem ik niet mee op  vakantie, veel plezier met de kyte
Gelogd

bramoz

  • Gast
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #12 Gepost op: mei 16, 2016, 01:33:47 pm »

Proefdraaien op een rustige plek terwijl je de tijd en rust hebt is een goed idee. De eerste keer loop je ongetwijfeld tegen dingen aan die je wat tijd kosten om uit te zoeken. Simpele zaken als de lengte van de mast bepalen op een plek die minder vlak is dan de Holtkamper werkplaats en het positioneren van de wagen op een plek die minder ruim en vierkant is dan wenselijk.

Ben erg nieuwsgierig naar de opbouw van de Kyte met Windforce. Het filmpje op Youtube laat maar een klein deel vd opbouw zien. Ik lees graag tzt je ervaringen op dit forum!

klopt, ik heb bij de uitleg/ophaaldag van de wagen gewoon alle handelingen zelf op film gezet, het valt echt reuze mee wat je allemaal moet doen alleen wilde ff zeker weten dat ik niets vergeet.....ook met het inklappen uiteraard.  Eenmaal terug van vakantie zal ik een kleine omschrijving plaatsen van alle voor en nadelen.

Gelogd

enveloppe

  • Gast
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #13 Gepost op: juni 07, 2016, 06:16:41 am »

Ook wij reizen met één kleine vent van 5 op de achterbank. In principe hebben wij alles behalve onze kleding en koelbox in de Holtkamper. De volvo v70 t5 is daarmee licht beladen maar de combi rijd dan heerlijk stabiel. Heb de trailer laten wegen, incl. Alle spullen in de bak 440kg (astro). Die 750kg ga je volgens mij ook niet zomaar halen dus. Veel plezier er mee.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

Rob Moerkerken

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 314
Re: Complete beginners op gebied van vouwwagen en vakantie
« Reactie #14 Gepost op: juni 07, 2016, 11:10:10 am »

In de Kyte past heel erg veel. Ieder jaar verbaas ik me er weer over wat je allemaal mee kan nemen, vaak veel te veel.
In de auto doen wij alleen onszelf, de hond, de tas met kleding (makkelijk bij de hand) en wat eten en drinken voor onderweg. De rest zit allemaal in de vouwwagen.
En ja wij hebben ook een Kyte XL met daarvoor een Nissan X-Trail, dus dat trekt wel.
Alleen bij het laden inderdaad even opletten op de kogeldruk, dus de keuken niet op voorhand vullen met hele zware zaken. En wij gebruiken ook de oplossing van PenH voor het meten van de kogeldruk, gaat prima zo.

succes, Rob
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal