Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Vaste Gasleidingen in keuken blok  (gelezen 4040 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mkeur

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 9
  • Merk Vouwwagen: zoekende
Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Gepost op: juni 12, 2016, 12:54:06 pm »

Wij hebben de Cocoon met keuken. In het keukenblok zitten van die oranje gasleidingen van de gasflesaansluiting gesplitst naar de koelbox en fornuis. Moeten deze leidingen ook om de zoveel jaar vervangen worden?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #1 Gepost op: juni 12, 2016, 01:04:15 pm »

Als het goed is staat er een jaartal op de slang.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #2 Gepost op: juni 12, 2016, 02:22:53 pm »

Moet inderdaad om de zoveel jaar vervangen worden. Het jaartal dat er op staat is geloof ik het jaartal van productie. De slang moet in België om de 5 jaar vervangen worden.

Ben dit tot scha en schande moeten te weten komen. We gebruikte de keukenblok ook voor een event op school voor het maken van hotdogs. Er loopt langs de school een parkoer van één van de grootste rommelmarkten van de Benelux en dan zetten we de speelplaats open en bieden daar van alles aan, waaronder hotdogs. op een dergelijk evenement komt de brandweer alles keuren of het brandveilig was. had toen pas onze vouwwagen met deze keukenblok gekocht en de datum was in het zichtbare deel nergens nog leesbaar. Ik was niet bewust van die reglementering en heb gesteld dat de verkoper me gegarandeerd had dat dit in orde was. Men heeft het toen eenmalig door de vingers gezien. Ik heb de darm daarna vervangen en in het stuk dat binnen in de blok zat stond de datum nog leesbaar. Hij was van 1998 en we spraken hier over 2013!

in ieder geval had ik iets bijgeleerd en nu zal ik hem wel altijd tijdig vervangen!

Deze van op de foto hieronder mag je dus in principe tot 2018 gebruiken.
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #3 Gepost op: juni 12, 2016, 03:35:44 pm »

In de wet is hierover niets geregeld, maar geadviseerd wordt om de slang na een jaar of vijf te vervangen. Van de drukregelaar wordt aangegeven dat die na een jaar 10 vervangen zou moeten worden. Bron: ANWB.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #4 Gepost op: juni 12, 2016, 05:50:55 pm »

Tegenwoordig staat er het jaartal op waarop de slang vervangen moet worden. "Replace before 2015" bijvoorbeeld.
En als het slangetje er zo uitziet zou ik 'm ook vervangen, ongeacht het jaartal dat erop staat...
Gelogd

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #5 Gepost op: juni 12, 2016, 05:54:50 pm »

Tegenwoordig staat er het jaartal op waarop de slang vervangen moet worden. "Replace before 2015" bijvoorbeeld.
En als het slangetje er zo uitziet zou ik 'm ook vervangen, ongeacht het jaartal dat erop staat...
Als het jaartal niet meer te lezen is ook maar vervangen :P
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #6 Gepost op: juni 12, 2016, 06:14:24 pm »

Die brandweerman, zei dat volgens de wetgeving wel degelijk verplicht was om elke 5 jaar te vervangen. Is wel in België.

Dus als je naar België op vakantie gaat, zou ik het zeker vervangen als hij ouder is dan 5 jaar! Verzekeringen zouden in geval van brand je wel een keer persoonlijk kunnen verantwoordelijk stellen zonder dat ze tussen komen indien je niet aan de wetgeving van het land in kwestie respecteert!

Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #7 Gepost op: juni 12, 2016, 06:41:09 pm »

Handhavers zeggen wel vaker dat iets verplicht is uit wetgeving, terwijl het dit niet MEER is. Heeft er waarschijnlijk ooit wel ingestaan, maar in de loop der jaren zijn veel concrete voorschriften geschrapt. Echter, de oude regels worden vaak nog als vuistregel gehanteerd, of worden in lagere regelgeving (onder wetten heb je o.a. besluiten en normen) opgenomen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #8 Gepost op: juni 12, 2016, 08:07:35 pm »

Dat is zeker waar! Heb ik voor andere zaken waar ik meer van weet al meegemaakt.

Daarom wat verder zitten zoeken.

Op Pasar.be, stelt men het nog strenger:
Om veiligheidsredenen mag je de zwarte gasslang nooit langer gebruiken dan 2 jaar. Voor de oranje propaanslangen bedraagt de veilige levensduur 3 à 4 jaar. De kans dat de gasslang na deze periode poreus is geworden, is zeer groot.
http://www.pasar.be/kamperen/veiligheid/gas.asp

Echter als je in een brochure van de Vlaamse Overheid kijkt en daar de bepalingen leest blijkt dat deze reglementering hier wel degelijk verplicht is (zie pag 75)
Deze slang heeft een lengte van maximum 2m en moet visueel kunnen gecontroleerd worden over zijn
totale lengte. Zij moet worden vervangen zodra er scheurtjes, barsten of enige andere abnormale
vervormingen zichtbaar zijn en in ieder geval ten minste alle 5 jaar.
https://www.wonenvlaanderen.be/file/2207/download?token=oQmlG5WE

Het blijkt eveneens in heel wat politiereglementen te staan van gemeenten voor lokale evenementen. Deze van mijn gemeente staan niet online, maar heb sterk het vermoeden dat in ons geval de brandweerman wel degelijk bij het rechte eind had.
Gelogd

AnnekeCornee

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 542
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2008
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #9 Gepost op: juni 12, 2016, 09:29:32 pm »

Goed voorbeeld van hoe ingewikkeld en gelaagd regelgeving in elkaar kan zitten. Document zelf zijn technische richtlijnen, maar gekoppeld aan het Woningkwaliteitsbesluit, dus inderdaad indirecte wetgeving. In Nederland zal het ongeveer hetzelfde geregeld zijn. Hier geldt ook 5 jaar. Maar wat onduidelijk blijft, is of dit geldt voor continu gebruik (gasfornuis thuis) of onafhankelijk van gebruiksduur. Bij slechts enkele weken per jaar gebruiken (en netjes opbergen de rest van het jaar) slijt zo'n slang niet zo snel natuurlijk...
Gelogd

-maaike-

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte S
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #10 Gepost op: juni 12, 2016, 10:20:34 pm »

Het gaat er niet om hoe veel je het gebruikt, maar dat het materiaal in de loop der jaren uitdroogt en poreus wordt. Dus gewoon voor je eigen veiligheid om de 5 jaar vervangen.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.377
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Vaste Gasleidingen in keuken blok
« Reactie #11 Gepost op: juni 12, 2016, 10:48:44 pm »

Ook voor permanent gebruik, mag je die oranje darmen hier blijkbaar niet gebruiken maar moet je metalen slangen gebruiken volgens andere normen. Deze dingen zijn specifiek voor mobiele opstellingen. Dus ga er van uit dat dit ook voor op camping is als je ze maar af en toe gebruikt.

De politiereglementen gaat het over kermissen, dorps en buurtfeesten, dus zeker ook tijdelijk erg beperkte dingen.

Maar je hebt zeker gelijk, het is verre van altijd duidelijk te weten waar je moet op letten en wanneer wat geld. Zeker hier in Vlaanderen met Federale, regionale (verschillend per regio), provinciale en gemeentelijke regels die elk over het zelfde ding wel iets te zeggen hebben! Dat maakt de zaken er zeker niet eenvoudiger op!
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal