Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2 3 4   Omlaag

Auteur Topic: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?  (gelezen 10042 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.866
  • Merk: kampeermiddel : Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #45 Gepost op: juni 12, 2017, 07:39:33 pm »

Die zijn meestal voor hout bedoeld, , ik denk dat het vies tegenvalt om daar doorheen te komen, het is een beste bonk staal zo'n trekhaak. De diesel doorknippen lijkt makkelijker.
Ik heb het nog nooit meegemaakt dat hetoest gebeuren, er staat in de lesstof ook helemaal niets over geschreven, daaruit concludeer ik dat het zeer zelden voorkomt dat we eerst een aanhanger moeten verwijderen om bij de slachtoffers te komen. Maar het is zeker niet ondenkbaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Ik heb het over een motorzaag, niet over een kettingzaag. Misschien was een correcter benaming Motorslijper geweest. Die maakt er korte metten mee.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

Stefan206

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 72
  • Merk: kampeermiddel : Aart kok Zambezi Riverlodge (Boog)
  • Service monteur stadswarmte
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #46 Gepost op: juni 12, 2017, 07:45:45 pm »

Ik heb het over een motorzaag, niet over een kettingzaag. Misschien was een correcter benaming Motorslijper geweest. Die maakt er korte metten mee.
Hahahaha die wel ja, maar zit bij ons niet op het voertuig.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: juni 12, 2017, 07:47:43 pm door Stefan206 »
Gelogd

elianmars

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 145
  • Merk: kampeermiddel : RM Runner S 1998
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #47 Gepost op: juni 12, 2017, 07:50:22 pm »

Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.

Dat ding los laten hangen vind ik ook weer niks...
Gelogd

Stefan206

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 72
  • Merk: kampeermiddel : Aart kok Zambezi Riverlodge (Boog)
  • Service monteur stadswarmte
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #48 Gepost op: juni 12, 2017, 07:53:22 pm »

Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.

Dat ding los laten hangen vind ik ook weer niks...
Ik ook niet, ik ga het slot vervangen tijdens het rijden voor een borgpen

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gelogd

Goolse Klapper

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 115
  • Merk: kampeermiddel : Roadmaster Family S.
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #49 Gepost op: juni 14, 2017, 10:53:49 pm »

Wij hebben dit slot op 2 vouwwagens gehad en nooit een probleem er mee gehad. De borgpen was voorzien van een grote ring die je om kon klappen waardoor deze echt vast zat. Er uit vallen was dan echt onmogelijk.



Je stopt de pen er in en dan klap je de ring om. Er rammelt dan ook niets.
Ja die heb ik ook. Alleen van dat omklappen, dat gedeelte was ik dus vergeten ::)
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.030
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #50 Gepost op: juni 15, 2017, 01:35:42 pm »

Maar, als ik het goed begrijp, is het eigenlijk ook niet verstandig om in plaats van het slot, een pin erin te steken? Dan kan de dissel alsnog niet loskomen van de trekhaak, in geval van nood.


Ik snap niet zo goed wat mensen steeds bedoelen met het feit dat een dissel in geval van nood hoort los te komen van de trekhaak? Een dissel hoort simpelweg nooit los te komen van de haak, net als dat belading nooit los hoort te komen van de aanhanger. Dat het in geval van een ongeval soms gebeurt omdat er nou eenmaal extreme krachten in het spel zijn is een feit, maar het is geen "voorgeprogrammeerd gegeven" zoals het kreukelen van een kreukelzone of het ploffen van een airbag wel is. Een aanhanger die loskomt van de haak is een ongeleid projectiel, als het goed is nog enigszins in toom gehouden door de oploopreminstallatie. Maar dat is wel een laatste vangnet.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #51 Gepost op: juni 15, 2017, 01:52:19 pm »

Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.030
  • Merk: kampeermiddel : Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #52 Gepost op: juni 15, 2017, 03:16:10 pm »

Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.

Maar ook dat is een behoorlijk theoretische situatie. Doorgaans staat de boel na een klap dermate strak dat van normaal loskoppelen überhaupt geen sprake meer is. Dan wordt het gewoon het genoemde gereedschap, schaar in de dissel.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #53 Gepost op: juni 15, 2017, 07:57:05 pm »

Voor zowel de vouwwagen als de caravan nog nooit gebruikt. Nu moet ik zeggen dat we de combinatie ook nooit onbeheerd achter laten.

Als je onderweg uit eten wilt of alles klaar zet voor nachtelijk vertrek kan ik me voorstellen dat je er een slot op wilt hebben. Ik zal eens kijken of ik ook kan rijden met disselslot.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #54 Gepost op: juni 15, 2017, 10:38:01 pm »

Maar ook dat is een behoorlijk theoretische situatie. Doorgaans staat de boel na een klap dermate strak dat van normaal loskoppelen überhaupt geen sprake meer is. Dan wordt het gewoon het genoemde gereedschap, schaar in de dissel.
Het is ook een theoretisch verhaal, net zoals de vreemde Nederlandse uitzondering als het om de discussie met de losbreek kabel gaat...
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #55 Gepost op: juni 16, 2017, 08:51:14 am »

Het gaat er om dat de aanhanger in geval van nood snel van de trekhaak af te halen is.
Het gaat niet om het losschieten.

De losbreekreminrichting is er voor dat ALS de aanhanger van de trekhaak afschiet (om wat voor reden dan ook) de aanhanger zelf gaat remmen en tot stilstand komt in plaats van als een los geslagen projectiel over de weg schiet met welke gevolgen dan ook.

En indien er een ongeval plaats vind waarbij een auto met aanhangwagen is geschaard of erger dan is het wel zo handig dat de combinatie vlot los gemaakt kan worden zodat het andere verkeer weer kan doorrijden. En als je een disselslot gebruikt tijdens het rijden dan kan dat vlot los maken niet want daar is dat ding immers voor bedoelt.

@ meeder: En zo theoretisch is het verhaal niet. Het losslijpen van een disselslot kost véél meer tijd dan het losmaken van een trekhaak verbinding. Ik heb door mijn werk in de afgelopen 10 jaar zoveel aanrijdingen en geschaarde aanhangwagens  gezien dat ik dat absoluut zeker weet.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #56 Gepost op: juni 16, 2017, 10:22:17 am »

Ik snap de hele discussie niet. Waarom zou je het ding achter je auto op slot willen hebben als je aan het rijden bent.
Zeker als je ook nog weet dat het belemmerend werkt in geval van  ...
Het is toch gewoon prettig dat het ding los te halen is, zonder dat je eerst een sleutel moet hebben.
Dat je hem op slot wil zetten als je de wagen uit het zicht hebt, snap ik. Maar voor de rest gewoon niet op slot, lijkt mij.
Gelogd

Stefan206

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 72
  • Merk: kampeermiddel : Aart kok Zambezi Riverlodge (Boog)
  • Service monteur stadswarmte
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #57 Gepost op: juni 16, 2017, 10:54:28 am »

Het ging er mij om dat ik niet wil dat mijn disselslot loshangt tijdens het rijden gezien de constructie van mijn slot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #58 Gepost op: juni 16, 2017, 01:26:05 pm »

Het ging er mij om dat ik niet wil dat mijn disselslot loshangt tijdens het rijden gezien de constructie van mijn slot.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Kan ik me voorstellen. Een oplossing zou een verende borgpen kunnen zijn.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: Disselslot tijdens het rijden, wat doen jullie?
« Reactie #59 Gepost op: juni 17, 2017, 10:06:47 am »

Het is ook een theoretisch verhaal

In een eerdere reactie van mij had ik al aangegeven het een keer bij de hand te hebben gehad: in de auto ontstond brand onder de motorkap, achter de auto hing een kar met (best wel dierbare) inboedel die we aan het verhuizen waren. Ik was blij de aanhanger snel los te kunnen koppelen en een paar meter verderop te kunnen zetten.

Overigens, het gebeurde binnen de bebouwde kom en dankzij een paar toegesnelde bewoners en al een paar minuten daarna de brandweer viel de schade mee. Het bleek voornamelijk rook te zijn en wat minder vuur. Maar een toch niet zò theoretisch verhaal dus!

Gelogd
Pagina's: « 1 2 3 4   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal