Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Breekkabel / Noodreminrichting  (gelezen 7190 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

pronk01

  • Gast
Breekkabel / Noodreminrichting
« Gepost op: juli 28, 2009, 12:55:36 am »

Dag allemaal

Als je even googled op trefwoord " breekkabel"  krijg je zeer veel verschillende discussies: de kabel moet breken, de kabel mag juist niet breken, wel of niet gelust over de trekhaak, wel of geen hulpkoppeling, enz. enz. Pffff...... Zelfs de politie Apeldoorn schijnt het niet precies te weten.
Ik ben nu even helemaal de draad kwijt.

Wat zijn nu precies de wettelijke regels voor een Jametic van 365 kg achter een Renault Megane?
Alvast bedankt.

Groetjes Prowitt.
Gelogd

papajur

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Cabaon Malawi 2.0
Re:Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #1 Gepost op: juli 28, 2009, 05:42:24 am »

Volgens mij zit er bij jou een kabel voor de rem.

Dus geen hulpkoppeling maar een kabel de de handrem aan trekt en dan breekt.
Noodreminrichting.

Dit kun je makkelijk zelf zien door te kijken waar de kabel heen loopt,als het goed is naar de handrem.

Volgens de wet mag het allebij op aanhangers tot 750 kg(natuurlijk niet alle twee tegelijk)
Gelogd
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

marcel.s

  • Gast
Re:Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #2 Gepost op: juli 28, 2009, 11:13:19 am »

rood kabeltje,bij de meeste best versleten en aan vervanging toe :#

deze moet onbeschadigd zijn.
deze mag niet om de trekhaak,maar moet met een zogenaamde hulpkoppeling vastgemaakt worden,tenzij de trekhaak een oog heeft waar je de kabel aan kan haken.

zo simpel is het. I:
Gelogd

oomkoen

  • Gast
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #3 Gepost op: april 07, 2015, 07:40:30 pm »

Ook weer duidelijk. Mijn trekhaak heeft idd een oog.
Weet alleen nog niet zeker of mijn toekomstige vouwwagen een breekkabeltje aan de rem heeft, of staalkabel aan de dissel.
Gelogd

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #4 Gepost op: april 07, 2015, 08:09:10 pm »

Inderdaad zoals papajur zegt én marcel s. nog even benadrukt:

"Een kabel de de handrem aan trekt en dan breekt. Deze mag niet om de trekhaak,maar moet met een zogenaamde hulpkoppeling vastgemaakt worden,tenzij de trekhaak een oog heeft waar je de kabel aan kan haken."

De beste uitleg staat hier: http://www.caravanendewet.nl/page35.php

Als de voorziening aanwezig is moet je hem (goed) gebruiken. Het niet of niet goed gebruiken is strafbaar volgens de Wet mulder.
Als de voorziening niet aanwezig is is het niet noodzakelijk hem te monteren.
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #5 Gepost op: april 07, 2015, 08:36:38 pm »

Inderdaad zoals papajur zegt én marcel s. nog even benadrukt:

"Een kabel de de handrem aan trekt en dan breekt. Deze mag niet om de trekhaak,maar moet met een zogenaamde hulpkoppeling vastgemaakt worden,tenzij de trekhaak een oog heeft waar je de kabel aan kan haken."

De beste uitleg staat hier: http://www.caravanendewet.nl/page35.php

Als de voorziening aanwezig is moet je hem (goed) gebruiken. Het niet of niet goed gebruiken is strafbaar volgens de Wet mulder.
Als de voorziening niet aanwezig is is het niet noodzakelijk hem te monteren.
Maar dan heb je een losbreekkabel nodig neem ik aan. Om te voorkomen dat de aanhanger blind ergens naar toe vliegt als deze losraakt van de auto. dat is een dikkere kabel die niet breekt en de aanhanger verbonden houdt met de auto.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

G.Suelmann

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 211
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country bj 2008
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #6 Gepost op: april 07, 2015, 09:24:54 pm »

Maar dan heb je een losbreekkabel nodig neem ik aan. Om te voorkomen dat de aanhanger blind ergens naar toe vliegt als deze losraakt van de auto. dat is een dikkere kabel die niet breekt en de aanhanger verbonden houdt met de auto.

Wellicht dat dit wat duidelijkheid verschaft: http://wiki.infopolitie.nl/index.php/Hulpkoppeling_/_loosbreekreminrichting
Gelogd
Live today to create a memory for tomorrow...

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 868
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #7 Gepost op: april 07, 2015, 09:38:37 pm »

Ik mis nog iets in deze discussie, daarom het volgende.

Er zijn twee mogelijkheden, te weten:

1) de aanhanger is voorzien van een rem. Dan dient er een losbreekkabel te  worden gebruikt. De kabel trekt de rem aan waardoor de aanhanger stopt, en breekt dan los van de trekkende auto.

2) de aanhanger is niet voorzien van een rem. Dan dient er een dikkere kabel te zijn bevestigd, die zorgt dat de aanhanger achter de auto wordt meegetrokken, en niet wordt gelanceerd.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #8 Gepost op: april 07, 2015, 09:42:40 pm »

Wellicht dat dit wat duidelijkheid verschaft: http://wiki.infopolitie.nl/index.php/Hulpkoppeling_/_loosbreekreminrichting
Persoonlijk vind ik dat ze de zaak daar niet veel mistiger kunnen maken. :?

Volgens mij komt het op basis van hun iets helderder resumé neer op:

- Tot 1500kg: of een hulpkoppeling of een losbreekreminrichting, maar niet beiden gelijktijdig te gebruiken.
- Van 1500-3500kg:  losbreekreminrichting verplicht. Geen hulpkoppeling.


 
Ik mis nog iets in deze discussie, daarom het volgende.

Er zijn twee mogelijkheden, te weten:

1) de aanhanger is voorzien van een rem.
<knip>
2) de aanhanger is niet voorzien van een rem.

Volgens mij is de aanwezigheid van een rem niet bepalend voor de vereiste koppeling. Een geremde aanhanger van < 1500kg  met een hulpkoppeling mag volgens mij ook.
« Laatst bewerkt op: april 07, 2015, 09:49:10 pm door Frankie »
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #9 Gepost op: april 07, 2015, 09:45:02 pm »

Het stomme is dat de wet niet klopt met het technisch ontwerp van een losbreekreminrichting. Volgens de wet moet de kabel bevestigd zijn aan een vast deel van de auto, terwijl de kabel ontworpen is om gelust over de trekhaak te zitten. Bij aantrekken zal de kabel zichzelf vast trekken om de haak. De handrem wordt aangetrokken en vervolgens moet de speciale breekring aan de handrem afbreken. Bij directe bevestiging met de haak aan een vast deel van de auto zal de kabel vaak lostrekken van die haak. Blik op de Weg heeft het allemaal ooit heel inzichtelijk gedemonstreerd:

https://www.youtube.com/watch?v=3WEo9XmkHy0

Best ontluisterend.

Ik sla de kabel altijd om de haak, zodanig dat hij stropt en zet de kabel met een stevige RVS karabiner vast aan de hulpkoppeling.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #10 Gepost op: april 07, 2015, 09:47:39 pm »

Ik mis nog iets in deze discussie, daarom het volgende.

Er zijn twee mogelijkheden, te weten:

1) de aanhanger is voorzien van een rem. Dan dient er een losbreekkabel te  worden gebruikt. De kabel trekt de rem aan waardoor de aanhanger stopt, en breekt dan los van de trekkende auto.

2) de aanhanger is niet voorzien van een rem. Dan dient er een dikkere kabel te zijn bevestigd, die zorgt dat de aanhanger achter de auto wordt meegetrokken, en niet wordt gelanceerd.

Dat laatste is met de recente wetsaanpassing niet meer van toepassing. Als er een hulpkabel aanwezig is, moet je deze gebruiken. Gebruik je hem niet, krijg je een boete voor verkeerd gebruik. Knip je die kabel eraf met een betonschaar, is hij niet meer aanwezig en hoef je hem ook niet meer te gebruiken. Een losbreekreminrichting moet wel altijd gebruikt worden. Bij mijn weten moet een aanhanger al boven de 750 kg voorzien zijn van een reminrichting. Gekentekende aanhangers zijn ook altijd geremd, voor zo ver ik weet.
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.024
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re:Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #11 Gepost op: april 07, 2015, 09:48:57 pm »


deze moet onbeschadigd zijn.
deze mag niet om de trekhaak,maar moet met een zogenaamde hulpkoppeling vastgemaakt worden,tenzij de trekhaak een oog heeft waar je de kabel aan kan haken.

zo simpel is het. I:

Dit klopt, alleen werkt dat in praktijk dus niet. Zo simpel is het dus helaas niet.  ::)
Gelogd

G.Suelmann

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 211
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country bj 2008
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #12 Gepost op: april 07, 2015, 09:52:39 pm »

Ik mis nog iets in deze discussie, daarom het volgende.

Er zijn twee mogelijkheden, te weten:

1) de aanhanger is voorzien van een rem. Dan dient er een losbreekkabel te  worden gebruikt. De kabel trekt de rem aan waardoor de aanhanger stopt, en breekt dan los van de trekkende auto.

2) de aanhanger is niet voorzien van een rem. Dan dient er een dikkere kabel te zijn bevestigd, die zorgt dat de aanhanger achter de auto wordt meegetrokken, en niet wordt gelanceerd.

Klopt helemaal.

Nog wel een kleine toevoeging:
Losbreekvoorzieningen:
Aanhangwagens tot 1500 kg. totaalgewicht moeten een veiligheidsvoorziening hebben die voorkomt dat de aanhangwagen z'n eigen weg gaat als hij van de auto losbreekt. Voor ongeremde aanhangwagens komt alleen een hulpkoppeling in aanmerking. Op geremde uitvoeringen zit veelal een handrembreekkabel, maar een hulpkoppeling kan ook. Ze mogen niet alle twee tegelijk voorkomen.

Handrembreekkabel 
De Handrembreekkabel (in de wet losbreekreminrichting genoemd) is een stalen verbindingskabel tussen de auto en de reminstallatie van de aanhangwagen.
 Het trekt de aanhangwagen op de (hand)rem als deze van de auto losraakt. Daarna breekt het. De handrembreekkabel komt alleen voor op geremde typen. De handrembreekkabel hoort u aan een speciale beugel vast te maken en niet om de kogel te leggen. Aan de auto moet het aan een vast deel gekoppeld zijn, bijv. een speciale klem of oog aan de trekhaak. Uiteraard moet het in goede staat zijn.
Gelogd
Live today to create a memory for tomorrow...

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #13 Gepost op: april 07, 2015, 10:05:45 pm »

Best ontluisterend.
Wat ik daar ontluisterend aan vind is dat ze een musketonhaak van lik mijn vestje gebruiken. Een goede musketonhaak buigt namelijk niet uit, want die is op de sluiting volledig gekoppeld en bestaat niet uit zo'n flutsig, makkelijk uitbuigend veertje. Dit is een musketonhaak die niet uitbuigt:

Gelogd

oomkoen

  • Gast
Re: Breekkabel / Noodreminrichting
« Reactie #14 Gepost op: april 07, 2015, 10:48:12 pm »

Even om de discussie samen te vatten.
Het filmpje geeft toch echt wel een super beeld hoe het wel en niet moet, bij een breekkabel. De standaard geleverde musketonhaak die niet sterk is. Dat een hulpmiddel wel degelijk werkt, ondanks niet nodig. En dat een goede musketonhaak zeker aangeraden wordt.

Een punt die vaak vergeten wordt, het gaat hier niet om de schade aan je eigen vouwwagen, maar om de schade die de vouwwagen kan doen bij derden. Je wilt niet een los lopende wagen op de andere weghelft hebben.

Een goede musketonhaak heb ik al. En ga straks ook zeker een nieuw breekkabeltje kopen. Hoop ik alleen wel dat mijn toekomstige vouwwagen deze reminrichting heeft.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal