Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Herbouw HK-keuken  (gelezen 16135 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Herbouw HK-keuken
« Gepost op: maart 29, 2013, 12:29:46 pm »

Sinds de aanschaf van onze Flyer, 5 jaar geleden, was ik niet tevreden over het gebruiksgemak van de disselkeuken. Daarbij stoorde ik me zeer aan een aantal zaken.
1.   De indeling van het grote kastje. Een wasteil die daar veel plek inneemt en verder moet je alles er maar inproppen omdat het één grote ruimte is. Onpraktisch.
2.   De stand van de deurtjes. Deze gaan horizontaal open en dat betekent dat je altijd moet bukken om iets uit het kastje te kunnen pakken.
3.   De stand van dometic koelkast. De deksel stond in mijn keuken op gelijke hoogte met de branders. Dit had als gevolg dat wanneer ik een grote koekenpan gebruikte op de linker brander de deksel zo warm werd dat deze smeltverschijnselen begon te vertonen.
4.   De 3 pits brander. Doordat de ruimte bovenop het kastje (500x470mm) beperkt is én dat er 3 branders een plaatje moeten hebben kun je alleen maar kleine pannetjes gebruiken en/of maar 3 van de 3 pitten tegelijkertijd. Hardafstand tussen de 2 buitenste pitten 29 cm.
5.   Het vermogen van de branders. Het vermogen van elk van de branders is maar 1,6kw. Dat merk je vooral wanneer je een grote pan met water voor de pasta aan de kook moet brengen. En dat eten wij nog wel eens op vakantie?..

Bovenstaande punten hielden mij dus al een aantal jaartje bezig. Ik had al wel wat aanpassingen doorgevoerd, zoals de laatjes, plankje links en het kwartslag draaien van de deurtjes.



Maar na afgelopen zomervakantie was het zover; ik had een winterproject!......Het herbouwen van de keuken.

Branders en Koelkast.
Dat ik de koelkast naar links zou brengen was voor mij duidelijk; voor de rest stond alles open. Ik begon allereerst met het zoeken naar de goede branders; dat is bepalend voor het verder ontwerp van de keuken. 2 enkelvoudige branders leek mij het meest flexibel en gebruiksvriendelijk. 
De branders kwam ik per toeval op het spoor bij Auerhaan; de SMEV PI8621RP. Deze heeft een vermogen van 2,3kw; daar kan je dus goed water op warm maken en houden..:-)
Helaas steken deze branders wel wat dieper dan de oude branders (102 t.o.v. 50mm) Daarover later meer.

Kastje.
Onze keuken thuis leert me dat lades zeer prettig zijn in het gebruik. Je kan alles er van boven uitpakken, dus geen ?grabbelen achter uit een kastje?. Dat wilde ik dus ook in de kampeerkeuken.
Na een hoop rekenwerk, passen en meten kwam er een basisontwerp wat ik als uitgangspunt ging gebruiken.
?   2 enkelvoudige branders
?   1 ?dunne? lade voor bestek
?   1 ?dikke? lade voor servies en pannen.
?   Elektriciteitsvoorziening voor opladen.

Afbreken en herbouw
Allereerst moet de Omnibox helemaal leeg.....




De koelkast naar links.....



....en het oude kastje eruit....



Dan is bekend hoeveel ruimte er ?over? is en kan er dus begonnen worden met het bouwen van het kastje.......

Ombouw....



Lades.....



Bovenblad met uitsparingen voor de branders.....



Nu met de branders.....




Het huwelijk en haar problemen.
Het kastje is klaar en moet in de Omnibox geplaatst worden; het zogenaamde ?Huwelijk? . Dat gaat niet zonder slag of stoot. Ik heb de maximale beschikbare ruimte gebruikt. Dat heeft weer consequenties voor gas- en electratoevoer, het kunnen openen van laatjes en deurtje en het omhooghouden van de klaptafel.

Ik gebruik de ruimte onder de branders (10cm) nu als bergruimte. Daardoor moest ik de klep laten scharnieren en dat gaf weer een uitdaging aan de gastoevoer.....



.....en de scharnierende klep.....




Maar na een dag of 3 passen, meten, zagen en slijpen zit toch alles erin. Ook het klaptafeltje voor de koelkast past net......



Leuk detail. In het kleine vakje links naast de 'dikke lade' passen precies de houten plankjes onder de wagensteunen. Maatwerk.....




Het eindresultaat na 3 jaar nadenken en 3 weken 'zwoegen'......




Al met al een leuk project om te doen met de volgende leermomenten:
?   Andere materiaalkeuze. Ik heb nu voor 12mm betonplex gekozen. Dit heeft een fineerlaag die moeilijk te bewerken is; er springen steeds stukjes fineer af bij het zagen en schroeven.
?   Ik ben nog op zoek naar aluminium hoekprofielen ter bescherming van de fineer. Iemand een idee?
?   Door de ronde hoeken en aflopende deksel is het bijzonder moeilijk om de maatvoering goed te krijgen.









Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Krizz

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.005
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Tuareg Gamedrive
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #1 Gepost op: maart 29, 2013, 01:50:42 pm »

Ziet er mooi uit. WW WW
Gelogd
The KubbKing is dead... long live the New King

luppien

  • Gast
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #2 Gepost op: maart 29, 2013, 02:20:00 pm »

Mooi gedaan hoor :J Het uitdenken is vaak meer werk als het realiseren.
Wat zal dat extra lekker smaken!! KK

ideetje voor de afwerking van de kopse kanten; de toplaag van betonplex is een harscompenent. Je zou deze langskanten ook goed kunnen schuren en met b.v. een paar lagen epoxielak kunnen aflakken. De resten kun je mooi en strak afvegen van de bplex. Geen last meer van splinters of indringen van vocht en vuil. succes verders.
Gelogd

C5CCV

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.358
  • Merk: kampeermiddel : CCCX
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #3 Gepost op: maart 29, 2013, 02:43:32 pm »

Mooi gedaan;
 
Voor wat betreft die profielen; Waar denk je aan? Alleen voor de kopse kant of juist een beetje om het hoekje?
 
Als je op deze site www.ostermann.eu/nl in de webshop zoekt op 'hoekbeschermprofiel' krijg je wat profielen te zien.

 
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2013, 02:52:59 pm door nunogconway »
Gelogd

Spiegelbeeld

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 724
  • HK Cocoon, klappen doe je pas onder Lyon
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #4 Gepost op: maart 29, 2013, 03:09:29 pm »

Knap gedaan hoor en zeker handig!

Het uiterlijk is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik had persoonlijk een andere kleur platen gebruikt.
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.974
  • Merk: kampeermiddel : Shelter
  • Na 25jaar vouwwagens wat anders
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #5 Gepost op: maart 29, 2013, 03:38:33 pm »

Mooi project.
Ziet er goed uit.
Is de keuken in totaal zwaarder geworden nu of lichter?
Gelogd
van trigano naar holtkampers naar een shelter

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #6 Gepost op: maart 29, 2013, 04:13:18 pm »

Knap gedaan hoor en zeker handig!

Het uiterlijk is natuurlijk een persoonlijk iets, maar ik had persoonlijk een andere kleur platen gebruikt.

Dank je...wat betreft de kleur had ik ook liever een andere kleur gehad. Ik vind wit erg mooi en zomers. Alleen had de bouwmarkt alleen deze kleur en nog donkerder bruin. Ik heb ook op internet gekeken en daar kwam ik ook geen andere kleuren tegen.

Dan maar gewoon erg tevreden zijn met wat er nu is.....
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #7 Gepost op: maart 29, 2013, 04:19:25 pm »

Mooi project.
Ziet er goed uit.
Is de keuken in totaal zwaarder geworden nu of lichter?

Goede vraag. Dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb voor betonplex gekozen omdat de gewicht/oppervlakte verhouding wel goed is. Bovendien gaf het me, ondanks het feit dat ik er gaten ingezaagd heb t.b.v. de branders, ook de sterkte om zonder extra ondersteuning een overspanning van 69 cm te overbruggen waarbij ook nog het gewicht van de (volle) pannen mee gaan tellen. De keuken zal wel wat zwaarder zijn door de hoeveelheid gebruikte materialen. Dat dit een effect op de disseldruk heeft vind ik niet zo erg; ik rijd een Citroen met hydractieve vering zodat ik altijd horizontaal blijf.

Het originele gebruikte materiaal lijkt me echter wel lichter.
« Laatst bewerkt op: maart 29, 2013, 04:22:25 pm door Didi »
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.658
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #8 Gepost op: maart 29, 2013, 04:36:21 pm »

Mooi Didi! Qua uiterlijk veel mooier dan het origineel.
Begrijp ik dat jij nu kookt met de hemelvaart?  :P

Gebruiken jullie nooit (of weinig) de 3e pit? Ik zelf zou hem gaan missen.
Hopelijk heb je wel de gas-snel-koppelingen gehouden. Dat was wel erg handig.

Over gas gesproken: hoe zit het met het verbruik? Deze pitten zullen ook wel iets meer gas lusten?

Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Didi

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 279
  • Merk: kampeermiddel : HK Cocoon XL met MKK
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #9 Gepost op: maart 29, 2013, 05:17:53 pm »

Ik gebruikte die derde pit nooit omdat mijn pannen daarvoor te groot zijn. Ik heb minimum 29cm hart-naar-hart afstand nodig tussen de branders en die heb je alleen tussen linksvoor en rechtsachter. Linksachter was daarvoor nutteloos (voor ons). En ik heb nu piezo-ontsteking, dat vind ik ook een vooruitgang......

De gasvoorziening is hetzelfde gebleven. De snelkoppeling geeft de hele keuken gas (koelkast en fornuis) en op de andere sluit ik de Carmac aan (als 3 pit/grill/paellapan). Desgewenst loskoppelen en meenemen op een picknick.

Het zal wel wat meer gas gebruiken. Maar ja, 1. het water is sneller aan de kook, dat bespaart weer.. :# en 2. Ik heb 2 907's bij me en doe nu al een jaar of 2 met 1 fles. En mocht het gas op zijn.....dan moeten we gewoon uit eten. :>  Het blijft wel vakantie!

Enne....Hemelvaart. We moeten idd een datumpje prikken. Hemelvaart is wat problematisch........even via privemail.
Gelogd
Netheid is voor de dommen, alleen genieën beheersen de chaos

michielwoerden

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 92
  • Merk: kampeermiddel : Combi camp venezia
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #10 Gepost op: maart 29, 2013, 05:18:25 pm »

Mooi gemaakt.

 Als elektricien valt mijn alleen het niet geaarde wcd onder het blad op..... ook al is het maar voor opladen ik zou toch gaan voor een wcd met randaarde en een montageplaat (ook wel brandplaat genoemd)
Gelogd

Blackraven

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Berichten: 450
  • HK Flyer Expedition 1998
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #11 Gepost op: maart 29, 2013, 05:27:14 pm »

Mooi gedaan, ik wil ook zoiets, maar wil dan ipv betonplex flightcase beplating gebruiken. Heb je met het verzagen ook de zaagsnedes met schilderstape afgeplakt? Dat helpt ook tegen versplinteren en evt een fijner zaagblad gebruiken.
Hoe hou je die plank voor de koelkast eigenlijk horizontaal?

Nogmaals: mooi werk!

Verstuurd van mijn HTC Vision met Tapatalk

Gelogd

Jerome

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 813
  • Merk: kampeermiddel : Aart Kok Livingstone
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #12 Gepost op: maart 29, 2013, 07:28:24 pm »

Mooi!
Laat het maar niet aan HK zien. Dan kan je straks een keukenfabriek beginnen.
Gelogd

Jean

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 50
  • Merk: kampeermiddel : Holtkamper
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #13 Gepost op: maart 29, 2013, 07:45:09 pm »

Mooi stukje werk.  WW WW
Indeling is een stuk logischer dan de twee kastjes met 'iets er tussen gepropt'.
In onze garage staat ook zo'n project te wachten. De mijne was al leeg, op een blad met standaard 3 pits kooktoestel na dan.
De vraag die gelijk bij me opkwam is of er iets van verstevingsplaat onder de koelbox moet komen.
Verder kook ik op een Coleman dus die ruimte kan ik anders benutten.
Heb je nog wat op tekening staan ? Dat scheelt een hoop passen en meten !

Gelogd

GJT

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.359
  • Merk: kampeermiddel : HK Aero
Re: Herbouw HK-keuken
« Reactie #14 Gepost op: maart 29, 2013, 08:14:40 pm »

Mooi project! Super branders ook. Zien er krachtig uit...
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal