Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen  (gelezen 3605 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Lynn54

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Nog geen vouwwagen
Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Gepost op: juli 30, 2020, 10:46:22 am »

Al jaren kamperen wij met een Karsten oppomptent. Daarvoor hebben we nog een vouwwagen (Jamet) gehad. 

De tijd die het ons kost om steeds alles op te zetten en af te breken en op te bergen in aanhanger begint ons echter steeds meer tegen te staan en kijken nu naar een alternatief.

Met name valt er voor ons tijdswinst te boeken in de snelheid van afbreken en opbergen, als ook bij de opstart van alle spullen die vanuit de aanhanger opnieuw een plekje moeten krijgen.

Wie heeft er ervaring met zowel de oppomptent van Karsten, alsook met een snel op te zetten vouwwagen, zoals bijvoorbeeld Holtkamper Cocoon.

Ik hoor graag jullie ervaring: wat zijn de voor- en nadelen van een snel op te zetten vouwwagen ten opzichte van de Karstentent?

« Laatst bewerkt op: juli 30, 2020, 02:19:16 pm door Lynn54 »
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.965
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #1 Gepost op: juli 30, 2020, 11:23:08 am »

Nadeel van elke tent is dat je op de grond ligt.
Geen ervaring met Karsten wel met diverse vouwwagens waarvan de laatste 2 holtkampers kyte en aero.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.628
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #2 Gepost op: juli 30, 2020, 12:33:17 pm »

Ik begrijp niet helemaal waarom het specifiek voor een Karten-tent moet zijn: daar ga je immers afscheid van nemen.

Generiek voor iedere tent: alles moet een plek krijgen. Er zit heel soms een slaapcabine op zijn plek, maar geen inrichting.

Afhankelijk van het type wagen wat je aanschaft staat er meer en meer op zijn plek: opgemaakte bedden, stroom ingebouwd, keuken gebruiksklaar mee. Die opgemaakte bedden zijn al fijn, maar omdat je los ligt van de bodem kan je, zeker in iets modernere wagens, echt heel lekker liggen. (Lattenbodem, schuimmatrassen, toppers, electrische deken, je kunt het zo gek maken als je wil).

Overigens hangt aan een moderne wagen (zeker bij Holtkamer en de andere premium merken) wel een prijskaartje...

Misschien een tip met zoeken: omdat een vouwwagen totaal anders kampeert dan een tent, misschien zinvol om dat eerst te proberen of een niet te dure tweede hands aan te schaffen. Zodat als je echt weet hoe je gaat kamperen, je de kar van je dromen kunt kopen.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

dobunl

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 48
  • Merk Vouwwagen: Combi-Camp Country Anniversary Black
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #3 Gepost op: juli 30, 2020, 12:48:31 pm »

Een andere manier om ervaring op te doen is om een vouwwagen te huren.

Overigens, als je het oppompen wil behouden: er is de Zambezi met een Karsten voortent.
Gelogd

Lynn54

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Nog geen vouwwagen
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #4 Gepost op: juli 30, 2020, 02:00:39 pm »


 
Nadeel van elke tent is dat je op de grond ligt.
Geen ervaring met Karsten wel met diverse vouwwagens waarvan de laatste 2 holtkampers kyte en aero.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2020, 02:20:55 pm door Lynn54 »
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #5 Gepost op: juli 30, 2020, 02:12:31 pm »

Ooit getwijfeld tussen een de Waard en een HK. Voor de Waard was ook een karretje nodig, dus toen maar besloten om de tent in de wagen te kopen oftewel een vouwwagen. Ook een karretje achter de auto maar een kwart van de haringen en een opzet tijd van weinig, voor een nacht ongeveer 20 minuten ( rustig aan je bent op vakantie) voor een wat langere periode een uur tot ander half uur.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Lynn54

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 3
  • Merk Vouwwagen: Nog geen vouwwagen
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #6 Gepost op: juli 30, 2020, 02:21:26 pm »

We zijn juist niet op zoek naar een andere Karsten tent, maar willen juist weten wie van jullie ervaring hebben met een moderne vouwwagen èn met de Karstentent. Dit om de vergelijking zo goed mogelijk te maken, immers weten mensen die een Karstentent hebben gebruikt wat de voor en nadelen van de vouwwagen zijn tov deze specifieke tent.


Ervaring met een vouwwagen hebben we al Wel,maar dat was een Jamet Louisiana van voor 2000.



Ik begrijp niet helemaal waarom het specifiek voor een Karten-tent moet zijn: daar ga je immers afscheid van nemen.

Generiek voor iedere tent: alles moet een plek krijgen. Er zit heel soms een slaapcabine op zijn plek, maar geen inrichting.

Afhankelijk van het type wagen wat je aanschaft staat er meer en meer op zijn plek: opgemaakte bedden, stroom ingebouwd, keuken gebruiksklaar mee. Die opgemaakte bedden zijn al fijn, maar omdat je los ligt van de bodem kan je, zeker in iets modernere wagens, echt heel lekker liggen. (Lattenbodem, schuimmatrassen, toppers, electrische deken, je kunt het zo gek maken als je wil).

Overigens hangt aan een moderne wagen (zeker bij Holtkamer en de andere premium merken) wel een prijskaartje...

Misschien een tip met zoeken: omdat een vouwwagen totaal anders kampeert dan een tent, misschien zinvol om dat eerst te proberen of een niet te dure tweede hands aan te schaffen. Zodat als je echt weet hoe je gaat kamperen, je de kar van je dromen kunt kopen.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2020, 02:26:06 pm door Lynn54 »
Gelogd

Rijksen

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 559
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #7 Gepost op: juli 30, 2020, 02:33:47 pm »

Je vraagt wel redelijk specifieke ervaringen, ben benieuw of je die gaat krijgen.

Wij vorig jaar van tent (Bardani Villa Nova) overgestapt naar een vouwwagen(Aart Kok Livingstone) en de eerste ervaringen gehad. Je hebt gewoon minder handelingen voordat alles staat. Verkijk je niet op de filmpjes op internet daar lijkt het erg snel te gaan maar dat is zonder haringen, grondzeil, voortent en luifels. Verder kan je in een vouwwagen meer spullen op een vaste plaats kwijt wat gewoon sneller werkt. Opties als een vaste keuken versnellen het opzetten nog meer. Je bed is in de meeste gevallen gelijk klaar en je slaapt van de grond. Met de tent was verplaatsen tijdens de vakantie geen optie maar nu overwegen we dit wel omdat het veel makkelijker gaat.

Hoeveel sneller het gaat hangt ook erg van je eigen snelheid/samenwerking en hoeveelheid spullen af. Hier is al heel veel over geschreven  :)



Gelogd

de Coxies

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 363
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #8 Gepost op: juli 30, 2020, 09:48:45 pm »

Het grote voordeel vind ik dat bij het opruimen eerst alle spullen opgeruimd kunnen worden en als laatste de tent geklapt wordt. In de meeste gevallen wordt bij het opruimen met een tent (zeker bij de zwaardere types) in de auto/aanhanger gelegd en dan de rest.
En dan heb ik het nog niet over als het regent:)16]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #9 Gepost op: juli 30, 2020, 11:14:31 pm »

Er is een Aart Kok Zambezi met Karstentent
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #10 Gepost op: juli 30, 2020, 11:24:36 pm »

Bij de take off is ook een karsten voortent mee te bestellen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

campingloge

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 385
  • Merk Vouwwagen: Opblaasbare Kyte Full Options
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #11 Gepost op: juli 31, 2020, 10:17:53 am »

ik  heb geen ervaring met Karstentent nog Cocoon, en wel hierom:
De Karstentent is een groot zwaar pakket die in een aanhanger vervoerd moet worden. We hebben daarom voor een tunneltent gekozen die wel in de auto pastte. Wat we wel mooi vonden aan de Karsten was het gemak van opzetten. Even pompen en de tent staat incl. grondzeil. De binnenruimte vonden we wat minder door de piramidevorm. Dit maakt een luifel ook onhandig, en die vonden we erg belangrijk. Het op de grond slapen hebben we nooit een probleem gevonden, maar door het ontbreken van vensters vonden we de ervaring in de tent wat minder. Onze tunneltent zat vol vensters.
Na een aantal jaren toch overgestapt op een vouwwagen omdat vanwege alles wat mee moest er eigenlijk een bagagewagen moest komen en dan komt een vouwwagen automatisch ook in beeld. We hebben getwijfeld tussen een Cocoon en Kyte. Wij leven onder de luifel en vanwege de enorme prachtige luifel voor de Kyte gekozen. Als ik de Cocoon ga vergelijken met de Karsten heeft de eerste wel wat voordelen. Je hoeft niet te slepen met een zwaar pakket maar trekt hem gewoon van de wagen en de tent vouwt meteen uit. De tent staat snel en ook hier zit het grondzeil geïntegreerd en heeft nauwelijks haringen nodig. De aanhanger is onderdeel van de tent dus geen losse bagagewagen die ruimte inneemt op de plek. Handig als je plek niet al te groot is. De Cocoon kun je inklappen met opgemaakt bed dus dat ligt al meteen klaar. Afhankelijk van het model heb je de keuken meteen onder de luifel, de plek waar die naar mijn mening hoort. De luifel zit vast aan de wagen en met drie stokken staat die snel. De binnenruimte vinden we met de ramen prettiger dan een Karsten tent. De bagage blijft onder het opklapbare bed, dus wel onder handbereik maar geen troep in de tent. Met een cocoon behoudt je het tentgevoel. De Cocoon ligt waarschijnlijk beter achter de auto dan een stuiterende bagagewagen.
Wij hebben lang getwijfeld tussen een tent of een vouwwagen, wij vinden onszelf echte tentkampeerders, maar nu we een vouwwagen hebben wil ik niet meer terug naar een tent.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Ervaring gevraagd overstap van Karsten oppomptent naar vouwwagen
« Reactie #12 Gepost op: juli 31, 2020, 10:24:55 am »

ik  heb geen ervaring met Karstentent nog Cocoon, en wel hierom:
De Karstentent is een groot zwaar pakket die in een aanhanger vervoerd moet worden. We hebben daarom voor een tunneltent gekozen die wel in de auto pastte. Wat we wel mooi vonden aan de Karsten was het gemak van opzetten. Even pompen en de tent staat incl. grondzeil. De binnenruimte vonden we wat minder door de piramidevorm. Dit maakt een luifel ook onhandig, en die vonden we erg belangrijk. Het op de grond slapen hebben we nooit een probleem gevonden, maar door het ontbreken van vensters vonden we de ervaring in de tent wat minder. Onze tunneltent zat vol vensters.
Na een aantal jaren toch overgestapt op een vouwwagen omdat vanwege alles wat mee moest er eigenlijk een bagagewagen moest komen en dan komt een vouwwagen automatisch ook in beeld. We hebben getwijfeld tussen een Cocoon en Kyte. Wij leven onder de luifel en vanwege de enorme prachtige luifel voor de Kyte gekozen. Als ik de Cocoon ga vergelijken met de Karsten heeft de eerste wel wat voordelen. Je hoeft niet te slepen met een zwaar pakket maar trekt hem gewoon van de wagen en de tent vouwt meteen uit. De tent staat snel en ook hier zit het grondzeil geïntegreerd en heeft nauwelijks haringen nodig. De aanhanger is onderdeel van de tent dus geen losse bagagewagen die ruimte inneemt op de plek. Handig als je plek niet al te groot is. De Cocoon kun je inklappen met opgemaakt bed dus dat ligt al meteen klaar. Afhankelijk van het model heb je de keuken meteen onder de luifel, de plek waar die naar mijn mening hoort. De luifel zit vast aan de wagen en met drie stokken staat die snel. De binnenruimte vinden we met de ramen prettiger dan een Karsten tent. De bagage blijft onder het opklapbare bed, dus wel onder handbereik maar geen troep in de tent. Met een cocoon behoudt je het tentgevoel. De Cocoon ligt waarschijnlijk beter achter de auto dan een stuiterende bagagewagen.
Wij hebben lang getwijfeld tussen een tent of een vouwwagen, wij vinden onszelf echte tentkampeerders, maar nu we een vouwwagen hebben wil ik niet meer terug naar een tent.

wij destijds ook van een tunneltent overgestapt naar een vouwwagen omdat de vouwwagen veel in 1 heeft ipv alles los op een aanhanger
ik herken me helemaal in het verhaal en ervaring van campingloge

zo'n 5-6 jaar geleden begonnen met een Jamet Jametic maar daar vond ik dat het nog teveel bouwen met haringen ipv vouwen en klaar was
na de Jametic overgestapt naar een Holtlkamper Spacer en inmiddels kamperen we met een Holtkamper Kyte-S uit 2014
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal