Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Bbq tip, hamburgers  (gelezen 9448 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wolbert

  • Gast
Bbq tip, hamburgers
« Gepost op: juli 17, 2018, 06:15:54 pm »

Ik zie vaak dat de termen bbq, en grillen veel door elkaar heen gebruikt word.

Direct op heet vuur, dat is grillen.

Bbq is rustig, en indirect eten berijden.

Vandaag hadden we een simpel broodje met hamburgertje.

Gewoon niet te moeilijk, tussendoor.
Een kant en klaar hamburger uit de supermarkt in tsjechie.

De basisi begint, met de bbq.
Ik heb de weber gebruikt nu, maar iedere bbq met deksel kan hier voor.

Leg aan 1 kant een stapel kolen, en laat deze warm worden.
En leg de burgers aan de andere kant.

Zo kun je een temperatuur van rond de 150 graden na streven.

Een beetje houtsnippers tussen de kolen, geeft nog een beetje lekkere rook smaak.
Doe je niet te veel, dan hebben de buren ook geen last van rook oid.

Laat dit gewoon rustig garen met de deksel er op.
Looking aint cooking.

Laat dit een 30 min zo liggen bij 150 graden.

Pak dan wat bbq saus, draai de burgers om, en smeer de bbq saus op de burgers.
En laat dit nog een 15 min liggen.

De bbq saus carameliseert dan een beetje tot een mooi stroperig laagje.
(Moet je natuurlijk geen suikervrije rommel gebruiken oid)

En dan smakelijk eten.

Zo kun je met een bbq lekker eten, zonder de standaard gril sessies.



Echte recepten komen ook nog. Maar moeten ergens meembeginnen he
Gelogd

danielwillemsen84

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #1 Gepost op: juli 17, 2018, 09:33:21 pm »

Goede toelichting Wolbert! Ik vind alleen een prefab burger uit de winkel roken op 150 graden voor 20 a 25 minuten echt te lang. Deze burgers zullen over het algemeen niet veel vet hebben om dit lekker te laten smelten door indirect verwarmen. Daardoor worden ze snel droog.

Mijn recept voor een snelle burger thuis 2 blikken jodekoeken kopen met de metalen deksel. Hierin doe je aan elke kant een vetvrij papiertje of bewaarfolie. Beetje vet gehakt ertussen zodat je een hamburger krijgt zo dik als de 2 deksels op elkaar (let op, dit komt wel neer op een burger van ca. 180 gram) goed aandrukken en ff koelen in de koelkast/koelbox met het folie eromheen. BBQ tussendoor klaarmaken op de door jou beschreven manier en dan roken. 20 minuten is zat, deksel eraf en eraf laten, even de laten rusten, daarna even 5 minuten om en om grillen op een opgestookte BBQ. Heerlijk sappig! Ik heb zelf een Weber hamburgerpers ipv de 2 deksels.

Voor de rest is deze rookmethode goed te gebruiken voor vrijwel alles met een beetje vel of vet. Voor een dikke stuk vlees is een kernthermometer wel aan te raden, de temperatuur is niet zo constant als een oven. Of een sateprikker werkt ook wel; inprikken en eruit trekken, bij veel weerstand tijdens in en uit is het vlees nog rood, bij weinig weerstand is het vlees door en door. Dit is meer op gevoel, dus nog steeds een risico! Op deze manier heb ik weleens lasagne gemaakt met kolen rondom de schaal bij gebrek aan iets anders als een oven.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #2 Gepost op: juli 17, 2018, 09:54:24 pm »

Je hebt helemaal gelijk,

Ik ging een beetje uit van de hamburgers hier, (lijken een beetje op die ik thuis heb)
Zijn mooie rubderburgers, met vet er in.
Van 250gram ps.

Ik heb wel een pers bij,
Alleen geen molem, en gehakt is hier niet zo normaal, als in veel andere landen.

Morgen staan hier mooi wat buikrinben op het menu,
Heb vast een runje gemaakt, en zal ook wat foto’s maken. Voor de verduidelijking.
Samen met het makkelijk poffen van aardappeltjes
Gelogd

muis

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #3 Gepost op: juli 17, 2018, 10:33:51 pm »

Klinkt goed :J
Gelogd

danielwillemsen84

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #4 Gepost op: juli 17, 2018, 10:47:39 pm »

Lekker Wolbert! Rubje gemaakt, dus ik neem aan langzaam garen. Ben zelf liefhebber van 6 uur op 100 graden of 4,5 op 120 bij wat dunnere ribben. Rubje meestal aan de zware gerookte paprikapoeder, basterdsuiker en zwarte peper kant. Kan je buikribben goed krijgen in CZ? Nederland kan je met geluk smalle ribben krijgen op een eenvoudige manier, maar die zijn vaak ook wat dun dus snel droog. Horeca groothandel of speciaal zaak online zijn buikribben goed te krijgen maar vind ik ze ook vaak duur.

Begint te kriebelen om mn eigen weber mee te nemen op vakantie, maar moeder de vrouw is (terecht of onterecht in het midden laten) bang dat onze eigen of andere kinderen in aanraking komen met de BBQ. Thuis mag hij al niet aan als ze thuis zijn :)24].

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #5 Gepost op: juli 17, 2018, 11:05:45 pm »

Lekkere recepten zeg ik hou het simpel op vakantie en ga voor de saté, burgers, rib eye etc.
Gewoon op de WGA die naast de VW staat dus weinig kans op andere mensen/kinderen erbij. Emmer water erbij en mijn kinderen weten dat de BBQ warm is en ze erbij uit de buurt moeten blijven. Ik zit er bij/ naast zodat er niks kan gebeuren en de rest is oud genoeg om voorzichtig te zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #6 Gepost op: juli 18, 2018, 08:18:38 am »

Lekker Wolbert! Rubje gemaakt, dus ik neem aan langzaam garen. Ben zelf liefhebber van 6 uur op 100 graden of 4,5 op 120 bij wat dunnere ribben. Rubje meestal aan de zware gerookte paprikapoeder, basterdsuiker en zwarte peper kant. Kan je buikribben goed krijgen in CZ? Nederland kan je met geluk smalle ribben krijgen op een eenvoudige manier, maar die zijn vaak ook wat dun dus snel droog. Horeca groothandel of speciaal zaak online zijn buikribben goed te krijgen maar vind ik ze ook vaak duur.

Begint te kriebelen om mn eigen weber mee te nemen op vakantie, maar moeder de vrouw is (terecht of onterecht in het midden laten) bang dat onze eigen of andere kinderen in aanraking komen met de BBQ. Thuis mag hij al niet aan als ze thuis zijn :)24].

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Ik ga lekker low and slow, het is natuurlijk vakantie.
En ik ga rond de 100 graden zitten. Lekker een uurtje of 6 roken.
Hebben we nog een mooie bite.

Ik heb de rub idd gemaakt op basis van paprikapoeder, wittebasterdsuiker (verkeerde bakje mee genomen) mosterdpoeder, peper, zout, bonenkruik, gemalen laurierpoeder. En cajuin kruiden.

Voor de afwerking heb ik mijn sweet baby ray mee genomen.

Mijn thuis bbq’s die blijven gewoon thuis hahaha,

Via marktplaats pas weer een 47 gekocht. Daar kosten ze gebruikt rond de €15.- als je een beetje oplet.
Gaat hij kapot, of krom. Dan scheeld dat weer ruimte op de terugweg.

Buikribben liggen in de supermarkt gewoon op de vleesafdeling. De babyback hebben ze niet (teminste nog niet tegen gekomen.


Dit was btw gistere avond, ik zit nog niet aan het bier hoor 🤣
(Al zijn er voldoende hier die bij het ophalen van het brood gelijk een halve liter mee nemen 🙄
Gelogd

danielwillemsen84

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #7 Gepost op: juli 18, 2018, 08:51:38 am »

Heerlijk Wolbert, mooie ribben daar in de supermarkt, liggen ze naast de brisket :)23]? Xray, dat heb ik ook gezegt, maar onverwurmbaar. Totdat ze allemaal lekkers mist haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd

Wolbert

  • Gast
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #8 Gepost op: juli 18, 2018, 09:15:49 am »

Brisket heb ik niet zien liggen.
Wel tritip en coute de boeuf ;)

En dan nog voor bedragen, dat je nog eens gek kunt doen hahaha:

Gelogd

xray

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 638
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2016
Re: Bbq tip, hamburgers
« Reactie #9 Gepost op: juli 18, 2018, 03:00:10 pm »

Heerlijk Wolbert, mooie ribben daar in de supermarkt, liggen ze naast de brisket :)23]? Xray, dat heb ik ook gezegt, maar onverwurmbaar. Totdat ze allemaal lekkers mist haha

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
Dan zou ik zeggen choose your battles wisely :)6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal