Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Rondreis Noorwegen- Zweden  (gelezen 15011 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #15 Gepost op: juni 24, 2014, 10:43:35 pm »



 Wilma zal vaak willen stoppen om foto's te maken.. :#






Idd, 50 GB aan CF-kaartjes vind ze wat te weinig :)
Gelogd

Dwarreltje

  • Gast
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #16 Gepost op: juni 25, 2014, 07:20:07 am »

De boot is geboekt!
Ow, daarom was de boot volgeboekt!  :+ :H
Zonder gekheid: was wel een beetje vreemd: ik vulde heen- en terugreis in bij de boot met als extra dat de hondjes in de auto bleven. Terug kon dat, heen was al vol... Zonder de hondjes was het geen probleem. Dus mijn auto mag op de heenreis geen hondjes in de auto hebben, daarvoor is de boot te vol??? :? ::)
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #17 Gepost op: juni 25, 2014, 08:40:52 am »

@cewi
Ben erg benieuwd hoe het bevalt.
Wij willen ook een keer die kant nog op.
Maar ben zelf nogal van het mooie (warme) weer en denk dan dat het noorden alleen maar kouder is.
Maar volgens mijn overbuurman die al jaren naar zweden gaat met zijn cocoon valt dat wel mee.
Toch de stap nooit durven maken.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

jlanphen

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 55
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Kariba
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #18 Gepost op: juni 25, 2014, 09:16:21 am »

Afgelopen 2 jaar Denemarken-Noorwegen-Zweden bezocht en elke keer nog prachtig weer gehad. We zijn wat de campings in Noorwegen betreft wel ten Oosten van de hoogvlakten gebleven. Dus niet aan de westkust, de fjorden, overnacht. Daar zijn we wel geweest maar dan als dagtrip.
Veel regen vanaf de oceaan wordt tegengehouden door het gebergte dat van zuid naar noord midden door Noorwegen loopt, vandaar dat we niet te ver naar het westen zijn gegaan.
Maar verder bepalen we vooraf globaal een route en zien we onderweg wel wat het gaat worden afhankelijk van het weer of omdat we een hele leuke plek vinden waar we best een paar nachtjes willen blijven.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #19 Gepost op: juni 25, 2014, 02:29:19 pm »

Vorig jaar naar Zweden geweest, en het was een supervakantie. Hebben twee weken lang goed weer gehad,veel gewandeld en genoten van het landschap en de mensen. Persoonlijk vind ik Zweden veel vriendelijker dan Noren, Noren zijn vrij gesloten. Bovendien vond ik de Noren die kampeerden (een paar jaar geleden ooit eens naar Noorwegen gegaan) erg bot en luidruchtig.

Even nog een praktische tip: zorg voor spatlappen aan je auto, zowel Zweden als Noorwegen heeft vrij veel met grit verharde wegen, en al die grit doet de voorkant van je vouwwagen geen goed (hij wordt anders gewoon gegritstraald)
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #20 Gepost op: juni 25, 2014, 03:54:02 pm »

Als je van woeste gebergten en steile afgronden en wilde watervallen houdt is Noorwegen zeker veel mooier als Zweden.

Mijn persoonlijke favorieten in Zuid-Noorwegen:
Briksdalsbreen (zeer toeristisch!)
Hardangervidda en Voringsfossen
Gletsjeswandeling op Nigardsbreen (bij Gaupne)
weg258 Strynefjellet
weg55 Sognefjellet
weg243 Leadalsoyri (de oude bergpas, pas op dat je niet in de 17km tunnel terecht komt)
Uitzicht vanaf Dalsnibba op Geiranger (bij helder weer)
Overtocht Geiranger- Hellesylt
De visafslag in Bergen natuurlijk
en alle Fjorden - neem ook af en toe een ferry :)

Verder naar het Noorden zijn vooral de Svartisen Gletsjer en de Lofoten fantastisch!

Bij ons staat een mogelijk bezoek aan Noorwegen ook nog op de kalender voor deze zomer. Hangt van de weersvoorspellingen af.
Anders gaan we richting Alpen. Wij willen dan Hirsthals-Kristiansand overvaren en via Zweden terug. Meestal kun je dit op een door-de-weekse dag vrij laat nog boeken.

Klimaat: Noorwegen is in onze ervaring gemiddeld hooguit een paar graden kouder als Nederland maar qua neerslag vergelijkbaar. Dit is te danken aan de warme golfstroom die ook langs Noorwegen loopt.
Temperaturen ver boven 25graden komen niet veel voor.
Heb je een camping op hoogte dan wordt het 'snachts wat frisser natuurlijk
Over het algemeen in de zomer is het prima weer, maar je kunt ook pech hebben en slecht weer treffen. Maar dan kan je overal natuurlijk :)

Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #21 Gepost op: juni 25, 2014, 04:01:32 pm »

NB: Wat zijn trouwens ongeveer de kosten voor jullie overtocht met klapper?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

cewi

  • Goldmember 2024
  • Klap nerd
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 413
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon MTT
  • HK Cocoon MTT
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #22 Gepost op: juni 25, 2014, 05:25:31 pm »

@ Spikehome; we willen al jaren een keer die kant op. Nu gewoon de boot geboekt, moeten we wel. Anders gaan we toch weer twijfelen mocht het weer wat minder zijn :)

@ klapjoeri; de tips nemen we mee. We hebben " de lange boot" geboekt van Hirsthals naar Bergen, doet er 15 uur over :) Het laatste stuk varen we langs de fjorden, de kinderen (wij ook) lijkt het geweldig! Heb diverse ferry- verbindingen bekeken, deze was favoriet bij ons allen. Inclusief een hut en ontbijtbuffet zijn we net geen 450 euro kwijt. Afvaart is om 21:30 uur, om 7:00 uur is hij in Stavanger en om 13:00 uur in Bergen. Lekkere relaxdag!

Via Kristiansand zouden we 185 euro kwijt zijn (enkel overtocht zonder extra). Is ook niet nodig, in 2:15 uur ben je aan de overkant. Maar om naar het noorden te rijden komen dan weer ruim 400 km bij. Al met al is de ferry nu ruim 150 euro duurder, maar we hebben meteen een Cruise :)

p.s heb de lengte van de combinatie heb ik naar beneden afgerond (8 mtr). Mijn ervaring is dat hier niet naar wordt gekeken. Met de vrachtwagen gaf ik altijd 15 meter op i.p.v. 16,50 meter. Ik meen dat elke meter langer ongeveer 20 euro meer kost.
Gelogd

Drees

  • Gast
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #23 Gepost op: juni 25, 2014, 07:49:53 pm »

Cewi, de laatste uren naar Bergen vaar je al door de fjorden. Zo prachtig!

Wij waren er afgelopen zomer, zijn ook echte zonliefhebbers, maar Noorwegen was het echt waard. Om de drie a vier dagen een dag regen gehad (en dan regende het ook echt de hele dag). Spelletjes en boeken mee en dan is het geen probleem. Sowieso waren we zo actief dat deze verplichte rustdagen best wel goed uitkwamen.

Wel weer naar het luie zonnige zuiden dit jaar :J
Gelogd

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #24 Gepost op: juni 25, 2014, 08:12:23 pm »

De boot is geboekt! Zo gaan we zeker niet twijfelen mocht het weer minder zijn :) Verder boeken we niets, maar zien we wel hoe het loopt. We hebben, net als Jari, een reisschema gemaakt, maar ook dat mag veranderen. De terugreis is afhankelijk waar we op dat moment zijn :), we kunnen dus alle kanten op.

Neem de tips zeker mee, bedankt daarvoor. @ Jari, jullie film en verslag ter voorbereiding aan de kinderen laten zien. Ze zien het ook zitten. Het wordt toch wel een andere vakantie als anders, maar het stond al lang op onze verlanglijst. Nu hopen op mooi weer :)

Leuk dat je wat aan het verslag en film heb gehad!!! Joh ook al is het weer niet altijd te voorspellen in Noorwegen het is zo verschrikkelijk mooi land! Ik hoop dat jullie ook een verslag gaan maken en dat ik/wij hem ook mogen lezen. Ik wens jullie een hele fijne vakantie!!
Gelogd
Jevipro

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #25 Gepost op: juni 25, 2014, 08:13:41 pm »

@cewi
Ben erg benieuwd hoe het bevalt.
Wij willen ook een keer die kant nog op.
Maar ben zelf nogal van het mooie (warme) weer en denk dan dat het noorden alleen maar kouder is.
Maar volgens mijn overbuurman die al jaren naar zweden gaat met zijn cocoon valt dat wel mee.
Toch de stap nooit durven maken.
Gewoon een keer doen!! Het weer valt best wel mee!!! En de natuur...... zoooooo mooi!! Doen!!
Gelogd
Jevipro

olaf

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.748
  • Merk Vouwwagen: Raclet Panama Up GL
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #26 Gepost op: juni 25, 2014, 08:38:56 pm »

Wij zijn al meerdere keren naar Noorwegen geweest en we vallen echt voor het westen van Noorwegen met al die prachtige Fjorden.
Mocht je het leuk vinden om ons laatste reisverslag te lezen over onze rondreis 2011 dan kan en mag je altijd kijken op...
http://www.j-edelbroek.nl/j254/index.php/vakantieverslagen
Sinds een paar jaar houden wij onze vakantie bij op onze website.
Voel je niet verplicht om te lezen hoor maar misschien heb je er iets aan.
Fijne vakantie in ieder geval
Wel hele mooie foto's
Gelogd
The need for the many outweigh the needs of the few

jari

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 2.476
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon XL
Re: Rondreis Noorwegen- Zweden
« Reactie #27 Gepost op: juni 26, 2014, 02:43:55 pm »

Wel hele mooie foto's
Dank je wel
Gelogd
Jevipro
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal