Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Kilometervreters  (gelezen 5047 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Kilometervreters
« Gepost op: juli 05, 2014, 09:51:19 am »

Voor de mensen die graag wat verder weg op vakantie gaan:

Hoe laat/vroeg vertrek je? Vermijd je de weekenddrukte? Rij je graag overdag of 's-nachts? Hoe lang rijd je door? Hoe vaak pauzeer je?
Welke snelheid hou je aan per land? Hoeveel kilometer leg je af op een dag? Wil je graag snel op je bestemming aankomen of neem je alle tijd?
Hoeveel dagen ben je onderweg? Slaap je bij tussenstops in de vouwwagen of anders? Zijn je tussenstops gepland of op de bonnefooi?

Veel losse vragen, maar kort samengevat: Hoe ziet de heen/terugreis naar/van uiteindelijke vakantiebestemming er in grote lijnen uit, wat heeft jullie voorkeur?
Wat zijn jullie "Tips & Tricks"?
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Frankie

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.995
  • Merk Vouwwagen: Aart Kok Livingstone game drive XXL bed
Re: Kilometervreters
« Reactie #1 Gepost op: juli 05, 2014, 10:43:26 am »

Voor de mensen die graag wat verder weg op vakantie gaan:

Hoe laat/vroeg vertrek je? Vermijd je de weekenddrukte? Rij je graag overdag of 's-nachts? Hoe lang rijd je door? Hoe vaak pauzeer je?
Wat heet verder weg? Zuid-Frankrijk? Geen bijzondere aanpak. We vertrekken nooit in het weekeind en alles gaat op de bonnefooi. Niet idioot vroeg maar wel bijtijds vertrekken. Alleen ik rij, dus tussenstop met een overnachting in de ruime omgeving van Langres en als het en leuke camping/omgeving is twee nachten. Daarna door naar de Drome/Provence. Terugweg vergelijkbaar maar dan met een tussenstop van niet meer dan 1 nacht.

Ik ben ook een keer (zonder klapper) naar Portugal gereden. Toen tussenstops in Poitiers en Burgos Ik rij zelden meer dan 7 uur per dag.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2014, 10:50:18 am door Frankie »
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Kilometervreters
« Reactie #2 Gepost op: juli 05, 2014, 10:55:12 am »

Naja, met verder weg heb ik het over een stevige dag autorijden of meer....
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.636
  • Merk Vouwwagen: Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Kilometervreters
« Reactie #3 Gepost op: juli 05, 2014, 11:17:36 am »

Wij rijden bij voorkeur op zondag. Heeft voor ons, maar zoals veel is ook dit erg persoonsafhankelijk, een paar voordelen: Zaterdag vrij, dus op je gemak inpakken. Er rijdt in een heleboel gebieden minder of geen vrachtverkeer. Het is relatief rustig.

Dan rijden we max 800/850 km. We rijden min of meer om-en-om en vertrekken dan rond 04.00 uur.
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

Muilwijk

  • Gast
Re: Kilometervreters
« Reactie #4 Gepost op: juli 05, 2014, 12:22:50 pm »

Wij rijden in totaal zo'n 1400 km. De vertrekdag is totaal afhankelijk van mijn man zijn dienstrooster. Hij neemt zo gunstig mogelijk vakantie (lees: zo lang mogelijk vrij met zo min mogelijk dagen)
Op de heen weg vertrekken we meestal rond 5.00 uur en rijden we 800/900 km. We overnachten of op een camping of een hotel, afhankelijk van de plek waar we uitkomen en het weer. Wanneer we in een hotel slapen, vertrekken we weer vroeg (6 of 7 uur).
Op de terugweg vertrekken we meestal om een uur of 8 's ochtends en rijden we tot ongeveer dezelfde overnachtingsplek als op de heenweg. De 2e dag het lange stuk, maar dan vinden we het niet erg om laat aan te komen. Ons bedje wacht daar al op ons.
Gelogd

Mieke

  • Gast
Re: Kilometervreters
« Reactie #5 Gepost op: juli 05, 2014, 12:57:02 pm »

Wij vertrekken nooit in een weekend. Onze camping is wel altijd gereserveerd. We hebben al vanalles op de heenweg: twee nachtjes in de vouwwagen, een nachtje hotel en dit jaar gaan we in een ruk naar onze bestemming. We vertrekken altijd tussen 4u en 6u 's morgens wij zijn in het dagelijkse leven ook ochtend mensen dus waarom zouden we dit in de vakantie anders doen. Wij vinden het 's morgens ook heel rustig rijden op de baan en vermits we uit België vertrekken, ontbijten en tanken we in Luxemburg en vaak zijn we rond het middageten al dicht tegen Lyon aan. Daar is het op dat moment ook rustiger om door te rijden.
Terugtocht doen we altijd in twee keer en overnachten doen we afhankelijk van de bestemming in de buurt van Dijon of Langres in een stacaravan, yourt, trekkershut,...altijd op een camping maar niet in onze vouwwagen. Terugrijden vinden we vermoeiender omdat we het inpakken van 14 dagen rommel achter de rug hebben. We raken die morgen nooit tijdig weg, dat is onze ervaring terug opzetten doen we dan niet graag. We hebben ook al altijd de pech gehad dat we de laatste avond of morgen regen hadden :(.
Gelogd

EdwinMerks

  • Gast
Kilometervreters
« Reactie #6 Gepost op: juli 05, 2014, 01:05:56 pm »

Wij rijden meestal rond de 1300-1400km. Eerste dag (nooit in het weekend) vertrekken we rond 5.00uur en leggen dan tegen de 1000km af. Dan overnachting in hotel en laatste dag richting camping. Terug vaak in één ruk. We reserveren op de terugweg wel een hotel mocht de reis tegenzitten. We nemen er wel eentje die we tot 18.00uur kunnen annuleren.
« Laatst bewerkt op: juli 05, 2014, 01:19:51 pm door EdwinMerks »
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Kilometervreters
« Reactie #7 Gepost op: juli 06, 2014, 03:53:07 pm »

Wij vertrekken wanneer het uitkomt, kan van alles zijn, weekend of geen weekend. Reis naar de bestemming plannen we op de vertrekdag tijdens de eerste twee uur (als we nog in Nederland rijden). Daarna houden we ons er meestal toch niet aan, maar toch. Stoppen doen we als we de behoefte voelen, of als de auto die behoefte aangeeft door een knipperende oranje lampje. Mijn vriendin en ik wisselen elkaar af, zo om de 2,5 uur ongeveer (meestal rijd ik 3,5 uur, ben dat als beroepschauffeur zo gewend). We stoppen onderweg wel, en nemen of een pension (bel ik meestal naar mijn vader die op internet snel even de omgeving waar we zijn afzoekt naar iets goedkoops), of we kamperen, afhankelijk van stoptijd, weer, en zin in het hele gedoe van openklappen, afspannen, etc. Reserveren doen we nooit. Je weet toch niet hoe een camping is, en ik wil dat het liefst met mijn eigen ogen kunnen zien. Kortom: niets wordt gepland, alleen waar we heen gaan. Hoe we daar komen, welke dag en hoe laat zien we wel. We hebben immers vakantie, en omdat wij beide naast de vakantie leven in een vrij strakke planning, doe we dat in de vakantie niet.

Terugreis gaat even net wat anders, aangezien ik altijd nogal last heb van een meewarig gevoel is zo'n laatste overnachting op een suboptimale camping in een niet perse leuke omgeving funest voor mijn humeur, dus we rijden in een keer terug, maakt niet uit waar vandaan (met als uitzondering vorig jaar, toen kwamen we uit Noord Zweden, dat kon niet in een dag, dus toen zo lang mogelijk gereden, en toen was ik te moe voor een rothumeur  ::)).
Gelogd

bensi

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.426
  • Merk Vouwwagen: Smitveld Ruebist
    • Mijn andere hobby
Re: Kilometervreters
« Reactie #8 Gepost op: juli 06, 2014, 04:17:03 pm »

De afgelopen 2 jaar zijn we naar de Limousin geweest, een rit van 970 km.
1e keer om 21:00 uur vertrokken, 2e keer wat later, ongeveer 23:00  uur.

Ik rij alleen, mijn vrouw rijd niet met aanhanger / vouwwagen, beide keren zo'n 13 uur over gedaan,incl. de pauzestops. Is me beide keren eigenlijk goed bevallen.
Dit jaar, naar de Drome, gaan we het echter toch anders doen,ook omdat we nu met de CC gaan waarmee je toch veel makkelijker 1 nachtje ergens gaat staan. We hebben het plan om opde heenweg 3 etappes  te gaan doen, dus 2 overnachtings campings, zo rij ik niet meer dan zo'n  450 km per dag, 2 dagen zelfs  minder.Dus gewoon heerlijk relaxed dit jaar, eens kijken hoe dat bevalt   :)
Gelogd
Ex - Smitveld Ruebist >> Combi Camp Venezia >>Camplet Concorde >>Smitveld Ruebist>> Nu een Combi Camp Country
Blijven klappen, daar gaat het om ;-)

superkoe32

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 1.413
  • Merk Vouwwagen: CCC Xclusive 2021
  • ** Pluk de dag! **
Re: Kilometervreters
« Reactie #9 Gepost op: juli 06, 2014, 07:50:06 pm »

Wij rijden vaak ook zo`n 800 klm max..Dan vinden wij het genoeg geweest en zoeken we een camping in de buurt op waar we dan zijn (vooraf al wel wat vooronderzoek gedaan)

De voorgaande jaren genoodzaakt om op een zaterdag te vertrekken en zijn toen rond 06.00 vetrokken. Dit jaar heerlijk gaan we heerlijk op een zondag vetrekken..De intentie is op weer zo rond 06.00 weg te rijden...
Tja en dan stoppen wanneer we vaak wat uitgebreider willen eten en of wanneer een van ons naar de wc moet :#
Gelogd

KlapJoeri

  • Klaploper met klappertanden
  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.244
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero 2023
  • Het leven is mooier als je denkt!
Re: Kilometervreters
« Reactie #10 Gepost op: juli 06, 2014, 09:26:50 pm »

Dit jaar reizen we op de bonnefooi, we hebben nu een snellere klapper dus dat kan ook wat makkelijker. We gaan het zoveel mogelijk ontspannen doen. We hebben niets geboekt en hoeven nergens snel te zijn.
De eindbestemming moet nu zelfs nog bepaald worden. In het land van bestemming wil ik ook 3 tot 5 campings aandoen in de bijna 3 weken vakantietijd.
We hebben wel een datum dat we terug moeten zijn ivm het huwelijk van mijn zusje  :nl - maar de terugreis plannen we wel met de ervaring die we dan weer hebben :)

We vertrekken in ieder geval graag op een doordeweekse dag, lekker vroeg in de ochtend zodat we in ieder geval een stuk van huis komen. Mijn vakantiegevoel neemt altijd toe met de afstand die ik kan nemen vanaf mijn werk ;) Ik hou van lekker doorrijden en rij graag net wat boven de maximum snelheid. Voortdurend op de rechterbaan vind ik erg versuffend autorijden. We hebben in ieder geval tempo100 waardoor we in Duitsland ook wat beter kunnen doorrijden.

Maar het gedrag van de kinderen heeft grote invloed op de afstand die we kunnen overbruggen en de benodigde pauzes. Ze zijn 4 en 5 - als ze hun dag niet hebben wordt het zeker niet gezelliger onderweg en zullen we er geen lange reisdag van maken. Ook hebben we een paar jaar geleden onze oudste onderweg met diarree gehad, 4x stoppen binnen 1 uur is niet bevorderlijk voor de afstand die je aflegt :)

Ben benieuwd voor welke bestemming we gaan kiezen (hangt samen met weersvoorspellingen van dat moment) en hoe lang we er over doen, vooral ook hoe het "doortrekken" met de Zambezi gaat bevallen.
Als we alleen de basis met luifel opzetten kunnen we vrij snel klappen in ieder geval :)  Geen hotelletjes voor ons in ieder geval.
We willen graag naar de bergen - Oostenrijk/Zwisterland of misschien zelfs weer eens naar Noorwegen... :K

« Laatst bewerkt op: juli 06, 2014, 09:31:05 pm door KlapJoeri »
Gelogd
The cold never bothered me anyway.....

Drees

  • Gast
Re: Kilometervreters
« Reactie #11 Gepost op: juli 06, 2014, 09:46:15 pm »

De afgelopen jaren met de tent vertrokken we om 5 uur of half vijf in de ochtend. We hebben wel eens een nachtje een hotelletje gepakt, maar ook regelmatig onderweg een paar nachtjes op een camping gestaan.  De vertrektijd blijft nu met onze Malawi hetzelfde, maar een hotel is niet meer nodig, omdat we vrij snel de basis hebben staan.
Ik rijd altijd het eerste stuk, vinden we beiden prettig, verder wisselen we om de twee uur. Pauzes worden steeds minder lang naarmate de kinderen groter worden. Ze vinden het gelukkig nog steeds heel gezellig onderweg. We nemen nog wel altijd een voetbal mee, een beetje beweging tussendoor is wel erg lekker na al dat stilzitten.
Wij rijden tot uiterlijk een uur of vier, ergens tussen Macon en Lyon zoeken we een camping op, met zwembad. We hebben deze nacht niet gereserveerd, maar nemen wel de lijst van campingfrankrijk mee. We zetten de wagentent op, duiken het zwembad in, eten wat makkelijks en gaan op tijd slapen. Dit jaar blijven we maar een nacht, omdat we al twee campings gereserveerd hebben, dat wisselt per jaar.
De volgende ochtend op tijd weg, nog een paar uurtjes rijden en begin van de middag aankomen op de eerste eindbestemming.
 Na een dikke week stukkie terugrijden naar de Ardeche, daar een weekje staan. En dan rijden we rustig aan terug naar huis. Daar hebben we nog een week de tijd voor en dat doen we op de bonnefooi, afhankelijk van het weer en waar we zin in hebben. We rijden nooit in 1 keer 1000 km of meer op de terugweg. Hebben we een keer gedaan met de tent, eerst de hele boel opruimen, inpakken dan gaan rijden en midden in de nacht thuis aankomen. Was geen succes, ik kon op een gegeven moment niet meer rijden, viel bijna in slaap.
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal