Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:

Auteur Topic: Kyte S Windforce - 1,1kW?  (gelezen 50968 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #90 Gepost op: september 10, 2021, 06:15:20 pm »

Je moet de uitgang van een frequentieregelaar niet als fase en neutraal zien. De 230V wordt gelijkgericht en met PWM wordt er DC spanning op de een of andere klem gezet. Door de richting van de stroom te regelen controleer je welke kant een motor (ventilator) op draait.

Ja dat snap ik. Ik bedoel juist de twee signaal-input draden, op de foto boven de fase, neutraal en aarde. Normaal kan je met twee draden alleen een hoog of laag signaal geven. In dit geval wil je drie opties: linksom, rechtsom, stop. Vandaar dat ik me afvraag hoe ze dat doen.
Gelogd

Borrie

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #91 Gepost op: september 10, 2021, 07:11:47 pm »

Ah ja, dat is zo op het zicht inderdaad niet duidelijk hoe ze dat doen.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #92 Gepost op: september 18, 2021, 07:29:30 pm »

Hebben een testje gedaan met een NTC tbv WindForce

Heb bij zo'n schakelaar met contactdoos de schakelaar vervangen door NTC

De NTC staat dus in serie met de ventilator

In serie met de belasting, weerstand daalt van een paar ohm naar bijna 0 als ie warm wordt door de inschakelstroom

NTC 5D-20 5 Ohm max 7 ampère steady state

NTC wordt warm door inschakelstroom en zakt naar bijna 0 ohm, dus die hoeft niet uitgeschakeld

Voor belastingen tot zo'n 7*230 is 1600 watt. Aangezien de camping 6 A is gezekerd dus geen probleem verwacht ik

NTC 5D-20 Circuit Protection Thermistors Resistance 5 Ω ± 20% Max Steady State Current 7.0 A Size: 20mm diameter, 4.8mm width, 10mm lead spacing The 5D-20 Power NTC Thermistors provide inrush current suppression for sensitive electronics. Connecting a 5D-20 in series with the power source will limit the current surges typically created at turn on. Once the circuit is energized the resistance of the 5D-20 will decrease rapidly to a very low value, power consumption can be ignored and there will be no effect on normal operating current. Using the 5D-20 Power NTC Thermistor is a most cost-effective way to curb surge current and protect sensitive electronics from

Kan en moet dus ongeveer 200 graden worden bij 7 ampère, dus niet los laten liggen, maar in klein doosje verpakken dat niemand zich verbrandt

Heb gelijk getest

Je hoort de ventilator langzaam oplopen de eerste seconden
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #93 Gepost op: september 19, 2021, 12:05:24 am »

En dat doet dat zwarte dingetje. Maar hoe dit toe te passen. 200 graden onder mijn bedje tijdens uitvouwen, ik weet het niet. Maar is wel listig dingetje. Prijs van zo een wonder dopje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Kevin2

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 83
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee GL 2.2
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #94 Gepost op: september 19, 2021, 07:04:18 am »

Interessante oplossing Hemertje! Grappig idee om iets als soft starter te gebruiken wat normaal wordt gebruikt als temperatuursensor :J .

@OhPeeCee ach als het in een kunststof doosje zit wat hittebestendig is… en het kost ergens tussen 0,5 en 2 euro per stuk afhankelijk van waar en hoeveel je ervan koopt.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #95 Gepost op: september 19, 2021, 12:11:58 pm »

En dat doet dat zwarte dingetje. Maar hoe dit toe te passen. 200 graden onder mijn bedje tijdens uitvouwen, ik weet het niet. Maar is wel listig dingetje. Prijs van zo een wonder dopje?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Niet onder je bed, het ding kan stuk en dan kan je niet meer uit of invouwen
Ik heb het buiten decwagen als tussenstekker gebruikt voor de CEE-form stekker
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #96 Gepost op: september 19, 2021, 12:19:15 pm »

Ik zat ook al te denken. Beter de restrictie buiten de wagen inpluggen, dus op mijn verlengsnoer verdeel stekkers. Moet gaan werken zo. Snap niet dat de camping baas er niet in de aansluiting zet.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #97 Gepost op: september 19, 2021, 12:28:33 pm »

Niet onder je bed, het ding kan stuk en dan kan je niet meer uit of invouwen
Ik heb het buiten decwagen als tussenstekker gebruikt voor de CEE-form stekker
De laatste twee campings (10 amperes) ging de zekering van de camping er uit, pompen en zo thuis weer getest, starten en draaien. Dus de pomp stond niet vast. Gekeken op het type zekering, was er een die er razendsnel uitvliegt. Op de twee camping idem dito. Afijn met de hand alles gedaan, niets aan het handje, gaat nog wat sneller ook, maar ik miste het bekijks


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #98 Gepost op: september 21, 2021, 09:24:34 pm »

De laatste twee campings (10 amperes) ging de zekering van de camping er uit, pompen en zo thuis weer getest, starten en draaien. Dus de pomp stond niet vast. Gekeken op het type zekering, was er een die er razendsnel uitvliegt. Op de twee camping idem dito. Afijn met de hand alles gedaan, niets aan het handje, gaat nog wat sneller ook, maar ik miste het
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

een beveiliging installatieautomaat heeft een marge, een onderband en een bovenband

vanuit de norm is de onderband 3x I-nominaal van een B-karakteristiek, dus bv 6A x 3 =18A waarbij deze uit kan schakelen
vanuit de norm is de bovenband 5x I-nominaal van een B-karakteristiek, dus bv 6A x 5 =30A waarbij deze uit moet schakelen

vanuit de norm is de onderband 5x I-nominaal van een C-karakteristiek, dus bv 6A x 5 =30A waarbij deze uit kan schakelen
vanuit de norm is de bovenband 10x I-nominaal van een C-karakteristiek, dus bv 6A x 10 =60A waarbij deze uit moet schakelen



Hierboven of in het andere draadje heeft iemand 24A gemeten tijdens het inschakelen, het kan bij een B-karakteristiek dus voorkomen dat deze dan al uitschakelt!
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #99 Gepost op: september 21, 2021, 09:28:09 pm »

Ja, dank je Hemertje. Dat had ik ook gelezen, piek stromen van 24 ampere, zeer kortstondig, maar de zekering ligt er wel uit. Terwijl ik in de Lutte met 6 ampere de zaak wel aan de gang kreeg. Misschien hadden die een trage zekering.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #100 Gepost op: september 21, 2021, 09:35:21 pm »

Ja, dank je Hemertje. Dat had ik ook gelezen, piek stromen van 24 ampere, zeer kortstondig, maar de zekering ligt er wel uit. Terwijl ik in de Lutte met 6 ampere de zaak wel aan de gang kreeg. Misschien hadden die een trage zekering.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro

je kunt het de volgende keer aflezen voorop op de automaat
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #101 Gepost op: september 21, 2021, 11:01:27 pm »

Ik had de 10 amp afgelezen, b categorie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #102 Gepost op: september 22, 2021, 08:20:40 am »

Ik had de 10 amp afgelezen, b categorie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

het zou kunnen zijn dat de gemeten 24A net kortstondig doorgeschoten is boven de 30A?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.203
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #103 Gepost op: september 22, 2021, 08:41:22 am »

Heb geen ampere tang mee tijdens kamperen. De wagen was nog opgezet en ingevouwen in juni, pomp, voor mijn gevoel, stond niet vast. Knopje in drukken en klaar. Zekering eruit. Maakt niet uit. Wat ik al zei, handmatig werkt het ook


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Online Online
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.786
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Kyte S Windforce - 1,1kW?
« Reactie #104 Gepost op: september 22, 2021, 01:26:16 pm »

Oli4 heeft destijds een meting gedaan.

Hallo allemaal,

en wat late reactie maar misschien heeft iemand er wat aan.
Ik heb afgelopen weekend gemeten wat een Windforce (v.2018) systeem nu verbruikt...

Mijn idee was om een omvormer te monteren, zodat we bij 'te weinig' stroomcapaciteit onze eigen energie uit de auto of (mover)batterij kunnen halen.
(We gaan een mover plaatsen met extra lithiumbatterij)

Helaas is de prijsklasse van een geschikte omvormer zo hoog dat het maar bij een idee blijft...

De meting :
de continue stroom voor het uitvouwgedeelte was 4,8A en voor het invouwgedeelte 5,2 A
Belangrijk punt : tijdens het opstarten wordt een kortstondige piek getrokken tot 24A!
Ik heb verschillende metingen gedaan, telkens met een verschillende startpiek

Deze piek is zo kortstondig dat een gewone automatische zekering niet onmiddelijk zal afspringen.

De stroombegrenzende tussenstekkers die je zo kan kopen in de meer gekende kampeerzaken zijn in regel niet geschikt voor motoren, en werken in theorie dan ook niet met het windforce systeem.
In de praktijk nog niet getest, al maak ik tegelijk de bedenking dat het Windforce systeem volgens mij ook niet goed zou werken met een verminderd vermogen.

wordt vervolgd?

beste groeten, Olivier
 

Aanwezige netspanning was 232V

Gelogd
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal