Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 »   Omlaag

Auteur Topic: Vouwwagenkeuze en even voorstellen  (gelezen 9516 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Gepost op: augustus 24, 2011, 08:54:37 am »

Hallo allemaal,

Ik zal mee eerst even voorstellen. Mijn naam is Mischa en ik ben woonachtig in het (op dit moment) zonnige Zuid-Limburg (omgeving Sittard-Geleen). Ik ben getrouwd en heb 2 kinderen.

Vanwege de kinderen willen we "op camping" gaan in de vakanties. We willen voor dit doel graag een vouwwagen aanschaffen, maar omdat het voor ons een groot experiment is, willen we er niet meteen de hoofdprijs aan uitgeven. Als ik zo op de 2e hands sites rondkijk, zie ik voor een maximaal ? 500,00 hele leuke dingen staan (op foto  :X). We hebben beiden geen ervaring met vouwwagens, dus ook geen idee wat in de basis goeie en betrouwbare merken zijn. Ik weet dat alles valt of staat met het gebruik, dus hoe voorzichtiger je ermee omgaat, hoe langer het meegaat. Desalniettemin lijkt het mij ook zo te zijn dat er merken of types zijn die je beter kunt mijden vanwege het gebruik van kwalitetief mindere materialen.

Nu heb ik een aantal vouwwagens die mij positief opvallen. Zouden jullie mij eens een oordeel kunnen geven over deze vouwwagens (dus op technisch vlak en hoe deze zich gedragen in gebruik).

Conway Royal 320 de luxe (bj ca 1991)
Conway Canterburry (bj 1992)
Alpenkreuzer Prestige (1995-1997)
Conway Cumbria (deze zou ook Cardale heten ??) (bj 1996)
Trigano (b 1995-1997) verder geen info bekend, kleurstelling grijs-antraciet en blauw/groen (twijfelkleur).

Zoals jullie zien allemaal vrij oude beestjes en allen te koop aangeboden voor rond of onder de ? 300,00. Het zou mooi zijn als we in die prijsklasse iets zouden kunnen vinden, maar het absolute maximum is toch wel ? 500,00.

We weten gewoon nog niet precies hoe het gaat lopen. Nu kun je wel zeggen: ga dan een tent huren of zo, maar als je 1? tot 2 weken wil gaan ben je net zoveel kwijt als wanneer je nu iets goedkoops aanschaft en de rest zelf regelt. Daarnaast geldt dan weer: als het nog een jaar of 3-5 mee zou gaan, zijn je kosten per jaar bizar laag.

We kijken niet uit naar absolute luxe, dus daar gaat het niet om. Liever een degelijk ding dan iets wat ramvol zit met snufjes en bij de eerste windvlaag uit elkaar scheurt.

Voor alle volledigheid: De genoemde types zijn advertenties die nu actueel zijn. Dit wil niet zeggen dat ik persé hieruit wil kiezen. Op het oog heeft voor mij de Conway Royal 320 de Luxe de voorkeur, voornamelijk omdat deze behoorlijk compleet is. Deze wordt overigens aangeboden door een Wilma. Nu zag ik dat er hier ook een Wilma rondzwerft, dat is niet toevallig dezelfde?

Alvast heel erg bedankt voor de massale  ;) reacties.

Groeten,
Mischa
« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2011, 09:22:03 am door mischa72 »
Gelogd

toonvkr

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: augustus 24, 2011, 11:08:14 am »


Lastig om je hier advies in te geven, en zonder de indruk te willen vestigen dat ik het allemaal weet enkele opmerkingen;

Als je een vouwwagen koopt van 20 jaar oud, zit hij natuurlijk aan het einde van zijn levensfase. Misschien kan hij nog 3 jaar mee, misschien ook niet.
Vouwwagens met wat zwaarder dikker tentdoek gaan wat langer mee. Vouwwagens van Franse en Portugese merken hebben vaak wat dunner tentdoek.
Wat je ook koopt; laat hem opzetten zodat je een fatsoenlijk oordeel kunt vormen.  Een verstikte, stinkende vouwwagen, daar zou ik niet mee op vakantie willen.
En dan Marktplaats;  afgelopen winter stonden daar ruim 2000 vouwwagens op. Afgelopen juli waren het er nog 950. Inmiddels zijn het er al weer 1350 en zie je er dagelijks veel bijkomen en veel afgaan. De handel is volop in gang. In december raakt men ze aan de straatstenen niet meer kwijt en kan jij misschien je slag slaan.  Zoek er een op die dichtbij je woonplaats is zodat bezoek, opzetten, kijken, onderhandelen wat gemakkelijker gaat. 
En nog even terugkomend op je vraag; persoonlijk vind ik de Alpenkreuzer een goed merk (wordt niet meer gemaakt)  Succes!!
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: augustus 24, 2011, 08:43:59 pm »

een vouwwagen van 20 jaar oud hoeft helemaal niet aan het einde van zijn levensfase te zitten zo lang de vorige gebruiker goed op het beestje heeft gepast.

afgelopen januari heb ik via marktplaats een vouwwagen gekocht van het merk scout, model pivo uit 1989
ik heb hier ? 100 voor betaald en de vouwwagen bevalt ons zeer goed.
oke, het doek is wat verschoten maar voor de rest was de vouwwagen in een goede staat.
ik heb deze vouwwagen voor ?650 opgeknapt en dit waren vrijwel allemaal zaken mbt veiligheid. iets wat je het beste bij elke oudere vouwwagen kan vervangen.
zo heb ik onder andere de banden en wiellagers vervangen en de oplooprem gangbaar laten maken en laten smeren.
zaken als wiellagers en remmerij vind ik sowieso belangrijk omdat je als koper niet weet hoe het hiermee is gesteld.

een scout is een zeer degelijke vouwwagen waar (als je de juiste koopt, geen roest en geen schimmelplekken in het doek en ook de tent + wagententframe met stokken zijn heel) je veel plezier aan kunt hebben.
hierbij een link naar een willekeurige advertentie  http://link.marktplaats.nl/476263483 dit is trouwens het model dat wij hebben. de eerste foto hadden ze mijns inziens weg moeten laten, ziet er niet uit. span hem even aan. (bouwjaar zit trouwens tussen 1988 - 1992 en niet zoals de adverteerder vermeld, 1997)

groet,
martin.

« Laatst bewerkt op: augustus 24, 2011, 09:00:23 pm door mvdkant »
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #3 Gepost op: augustus 24, 2011, 10:05:40 pm »

Welkom op het forum.  :J Wat betreft je vraag of het dezelfde Wilma is die hier op het forum rondzwerft, nee dat ben ik niet. Wij hebben wel een Conway maar die verkopen we nog niet

Bij vouwwagens is zegt de leeftijd zeker niet alles, het gaat er ook om hoe mensen er mee om zijn gegaan.

Over de Conway kan ik wel wat antwoorden geven. Het opzetsysteem van de voortenten vinden wij erg gemakkelijk, de wagens hebben degelijk tentdoek, een kast aan de voortenthemel, de bedden klap je eerst in en daarna pas de tent waardoor je bedden ook droog blijven als je toch nat moet inklappen, er past veel in de bankjes en in de wagen. Een disselbak erbij is erg handig. Een nadeel bij de oudere conway's is de klep van de keuken, als je die open doet blijft hij in een hoek van 90 graden staan maar ja dat went ook wel weer.

De Cumbria uit 1996 is idd de Cardale, Conway heeft bijna alle namen aangepast voor het vaste land (engels merk) De Cumbria is het "kleine" broertje van de onze, de Cortina (Coniston) Ik zag dat er een tussenstuk bij zit, dat is wel mooi hoor :J Ik vind 300 euro zeker niet duur als je ziet dat voor die van ons nog steeds rond de 1000 wordt gevraagd. Een tussenstuk geeft je een meter extra ruimte en dat maakt de voortent ong 3,5 meter diep. Ik vraag me wel af of het tussenstuk er echt bij zit omdat het niet in de beschrijving staat.

Ik zie bij die Royale er 3 staan maar die klinken niet erg spannend, en een Royal waar van alles bij zit. Ook een tussenstuk, wel opletten dan bij de plaats op de camping of hij wel past. De ondertenten zijn lastiger bereikbaar door de kasten die aan allebei de kanten hangen. Dit is bij de latere types veranderd, de kasten aan 1 kant

Voor die Canterburry is het opletten, er is al een reparatie geweest, hoe is die gedaan en hoe is het ontstaan? Ziet er op de foto's ook niet slecht uit.

De Alpen kreuzer en de Trigano kan ik niet zoveel over vertellen.

Waar je op moet letten bij het bekijken van een vouwwagen, openen waar je bij bent, tentdoek bekijken bv het weer in de tent of gaten, reparaties ed. Zijn de buizen recht (witte aanslag is geen probleem) Hoe vertellen de eigenaren er over, dat kan ook veel zeggen.

Succes
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #4 Gepost op: augustus 25, 2011, 12:21:42 am »

Zo, bedankt voor de reacties alvast. Ik zal hieronder de mijn het meest interessant lijkende advertenties plaatsen die ik gezien had.

Conway Royal 320 de luxe (erg compleet, maar vraagprijs is nog niet bekend)
Conway Canterburry (wel lekker dichtbij)
Conway Cumbria (redelijk royaal, maar of de prijs incl imperiaal gerechtvaardigd is?)
Alpenkreuzer Prestige (goede beschijving, veel foto's, aantrekkelijke prijs en veel bergruimte in de wagen zelf)

In dit lijstje staan ze wel op volgorde zoals ik ze het liefste zou gaan bekijken.

Zoals ik reeds vermelde kan ik moeilijk beoordelen welke aan te raden zijn en welke juist niet. Misschien zijn er wel wagens bij die jullie kennen en iets meer over kunnen vertellen.

Groeten,
Mischa
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #5 Gepost op: augustus 25, 2011, 12:46:17 am »

dat is wel erg moeilijk kiezen hoor.
persoonlijk heb ik het beste gevoel bij de conway canterbury en de conway cumbria het zijn beide erg mooie wagens en zien er op de fotos ook netjes en verzorgd uit
wat ook ideaal is, is de aanwezigheid van een disselbak op de cumbria. er past meer in dan je denkt

de alpenkreuzer zou ik zelf laten staan omdat deze erg ouderwets overkomt en tevens ontbreekt een disselbak
aan de andere kant zit er wel een hardtop op en dat is weer ontzettend handig voor het meenemen van spullen. bovendien is de kwaliteit van alpen kreuzer erg goed

ik wens je veel succes met je keuze
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #6 Gepost op: augustus 25, 2011, 08:26:29 am »

Weerom dank voor de reactie.

Die hardtop, is dat de kap die erop zit? Zit die niet op elke vouwwagen dan? Bij de Canterbury zit een extra imperial, zou die dan op de kap zitten of op het onderstel (zo noem ik het bij gebrek aan kennis maar even).

Je hebt het niet over die Royal 320 de luxe, is dat vanwege de rommelige indruk die de tent geeft?
Voor mij stond die Canterbury op de 2e plaats, maar alleen omdat die Royal zo compleet was. Mijn vrouw en ik vinden de Canterbury ook erg mooi (voor wat het waard is bij een proef). We zijn wat dat betreft niet modegevoelig, maar als de kleurstelling meezit is dat een extra pré. Ik ben gisteren eens langs een groot outdoorcentrum in Schijndel geweest om eens te kijken wat de accessoires allemaal kosten (om een idee te krijgen voor hoeveel aan waarde er eigenlijk bij die Royal zit en dat blijki ook wel mee te vallen.

Gisteravond had ik een feestje en daar heb ik gezellig zitten babbelen met 2 ervaringsdeskundigen, eentje die dit jaar voor het eerst met een vouwwagen op vakantie is geweest en eentje die de zijn vorig jaar verkocht had ivm aanschaf caravan.

Ik ga vandaag eens bellen met die lui in Maastricht of we hem zaterdag kunnen gaan bezichtigen.

Groeten,
Mischa
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #7 Gepost op: augustus 25, 2011, 11:23:54 am »


Zoals ik reeds vermelde kan ik moeilijk beoordelen welke aan te raden zijn en welke juist niet. Misschien zijn er wel wagens bij die jullie kennen en iets meer over kunnen vertellen.
Wat wil je weten over de conway's buiten hetgeen ik al beschreven heb? Het is namelijk voor iedereen weer anders. Je kunt bij het topic over conway ook alle folders bekijken, daar staat ook veel info in :J
Gelogd

jsteijn

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: augustus 25, 2011, 03:40:19 pm »

De Alpenkreuzer prestige weet ik alles van sinds dit jaar.

De bak is van solide makelij en vaak nog in goede conditie.
De banden zijn13 inch en dus gewone autobanden en bij bv profile voor 100.00 2 nieuwe te koop.

het doek is 100% katoen en zeer duurzaam, houd wel, bij alle aanschaf, rekening met opnieuw moeten impregneren. Dat kost ongeveer 100.00 aan spuitflessen voor bak en voortent samen.

Let op alle ritsen, vaak zijn de ritsen bij het beginpunt vastgenaaid. dat hoeft niet erg te zijn alleen kan dan bij warm weer de voorwand of achterkant niet open worden gezet.

De Ak prestige heeft een bed van 140x195 en een bed van 135x195 met zeer dunne matrasjes, je kunt wel goed luchtbedden gebruiken.
de leefruimte in een AK prestige is niet zo groot... ongeveer 2x5 meter binnen en 1,5x5 onder de luifel.

de bergruimte in de bak is er wel.... er kunnen 6 klapkratjes in en in de banken nog spullen die er vast in horen zoals afwasteil, waterkannen schoon en vuil...etc maar het is niet super ruim.
Wel heeft de wagen een harde deksel met imperiaal zodat de stoelen en tafels enzo bovenop kunnen. Een tafel hoeft eigenlijk niet mee want de wagen heeft een eigen tafel die prima in gebruik is.

Let ook op de keuken van de wagen die je wilt. Is hij handig of niet.... is de gasslang aan vervanging toe en kun je dat zelf (bij de AK wel) en is er een electrisch kraantje. Als je dat zelf nog moet maken kost het minimaal 35 euri alles inclusief.

Heb je nog meer vragen, stel ze gerust  :)
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #9 Gepost op: augustus 25, 2011, 06:39:13 pm »

Voor impregneren kun je ook flessen kopen die je moet aanlengen met water. Kosten ong 10 euro per stuk en je hebt ong 2 flessen nodig. Nonat is die wij hebben gebruikt.
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #10 Gepost op: augustus 25, 2011, 07:29:04 pm »

 Met betrekking tot onderdelen, van welke van de wat oudere vouwwagens (voornamelijk merk dan) is nog redelijk aan onderdelen te komen?

Ik las namelijk in een ander topic dat dit voor de Alpen Kreuzer wel eens een probleem kan zijn.

Met ervaringen is het natuurlijk net zoals met auto's, de een heeft erg goeie ervaringen met zijn vw, de ander alleen maar ellende. Die ellende kan natuurlijk ook komen doordat de persoon in kwestie niet het inzicht heeft om het ding fatsoenlijk op te zetten.

Op de een of andere manier lijkt het erop dat we bij Conway blijven plakken. Hiervan worden er ook erg veel aangeboden, dus dan heb je al snel wat meer keuze. Ik ga nog eens een avondje lezen, snuffelen, lezen en weer snuffelen.

Groeten,
Mischa
Gelogd

Bosje

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #11 Gepost op: augustus 25, 2011, 07:47:16 pm »

Onderdelen?

een vouwwagen is om mee te kamperen, ook voor een lager budget is er fatsoenlijk materiaal te koop.
Ik zou zeggen kijk liever iets langer naar een technisch goed exemplaar, dan dat je extra kosten moet gaan maken voor andermans slechte onderhoud
Gelogd

mvdkant

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #12 Gepost op: augustus 25, 2011, 11:36:38 pm »


Je hebt het niet over die Royal 320 de luxe, is dat vanwege de rommelige indruk die de tent geeft?


onder andere de rommelige indruk maar, en dat is meer mijn gevoel dan een goed advies.
ik vind de kleuren niet mooi en ook de gordijnen niet.
aan de andere kant is dit wel een goed onderhouden wagen met een lengte van 10 meter in totaal.
« Laatst bewerkt op: augustus 25, 2011, 11:45:33 pm door mvdkant »
Gelogd

muis

  • Gast
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #13 Gepost op: augustus 26, 2011, 08:58:29 am »

Voor onderdelen is het bij oudere modellen vaak een beetje shoppen, bv eentje van marktplaats voor reserve onderdelen. Veel buizen zijn ook universeel te koop. Conway en Alpen kreuzer worden helemaal niet meer gemaakt en Trigano wordt nog wel gemaakt maar dan kunnen van de nieuwe modellen de onderdelen weer afwijken van de oude modellen.

Wat voor onderdelen denk je aan?
Gelogd

mischa72

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 200
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re:Vouwwagenkeuze en even voorstellen
« Reactie #14 Gepost op: augustus 26, 2011, 09:02:51 am »

Ik denk niet aan specifieke onderdelen, maar ik zit zelf in de techniek (electrotechniek en autotechniek) en op de een of andere manier kijk ik automatisch naar de beschikbaarheid van reserveonderdelen.

Misschien heb ik het vermoeden gewekt dat ik een schadegeval op de kop heb getikt, maar dat is niet het geval. Ik ben nog zoekende.

Het was meer een vraag vooruit.

Groeten,
Mischa
Gelogd
Pagina's: 1 2 3 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal