Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omlaag

Auteur Topic: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select  (gelezen 17141 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Gepost op: januari 01, 2012, 03:54:10 pm »

Na een aantal vakanties hebben we besloten dat er ook fietsen mee moeten kunnen, dus ben ik aan de slag gegaan. Ik wilde niet dat er wat veranderd werd aan de wagen, dat was oorspronkelijk wel het plan maar uiteindelijk was dat te lastig. Het is een constructie geworden die op het deksel ligt en vastzit aan het bestaande bagagerek.

Wat er verder nog moet gebeuren:
- deksels dekenkisten vastzetten met pianoscharnier
- stok repareren (schuift niet meer in)
- nieuwe matras (hoes hebben we al, alleen nog schuimrubber)
- nieuwe banden voor om de matras met clips (zodat de matras makkelijk los te maken is om er op te slapen)
- nieuwe fiberringen onder de gaspitten (lekken een beetje)
- slikrand repareren (oog uitgescheurd)
- kleine reparaties aan de tent
- last but not least: mascotte op de vouwwagen

Hieronder de foto's van het fietsenrek en onze mascotte (rupsje nooitgenoeg)
« Laatst bewerkt op: februari 20, 2014, 09:10:48 pm door Alex »
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #1 Gepost op: januari 01, 2012, 07:25:02 pm »

Ziet er goed uit en handig gedaan.

Misschien wel belangrijk om goed op haarscheurtjes te letten in de........ eh, hoe leg ik dit uit.... dekplaatjes op de steunen.

Ik bedoel de plaatjes die de buizen vasthouden op de staande steunen. Ik bedoel daarmee de originele steunen die op de deksel vastgebout zitten en waar de buizen in zitten.

Deze steunen krijgen normaal alleen 'drukkrachten' (als je er op ligt), ze krijgen nu 'trekkrachten' te verwerken (wanneer de fietsen wind vangen).

En hou de deksel ook goed in de gaten, niet dat de bouten erdoorheen worden getrokken. Normaal wordt de fietsendrager tenslotte aan de onderkant van de wagenpark vastgezet met een stalen frame.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #2 Gepost op: januari 01, 2012, 08:55:15 pm »

uhm, ja daar had ik inderdaad nog helemaal geen rekening mee gehouden  ::) . Je hebt gelijk dat dat belangrijk is, gelukkig heb ik daar (min of meer per ongeluk dus) wel iets voor meegenomen, aan de buizen zitten namelijk dwarsstukken (oorspronkelijk bedoeld om torsie van de buis tegen te gaan) en die zouden die kracht voor een deel op moeten vangen. Maar het blijft natuurlijk zinvol om die dekplaatjes in de gaten te houden. Bedankt voor de tip!!!!
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #3 Gepost op: januari 02, 2012, 03:54:58 pm »

Ik denk dat je ook al veel trekkracht kunt voorkomen door fietstassen, zitjes etc te verwijderen.
Eventueel een spanband vanaf de dissel en dan om de struren van de fietsen heen.
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #4 Gepost op: augustus 28, 2012, 08:47:55 am »

Afgelopen vakantie hebben we voor het eerst ons fietsenrek uitgeprobeerd, en het werkt perfect. Als we er onze twee racefietsen op zetten verschuift het rek niet, de dekplaatjes van de vouwwagen (zie hierboven) blijven heel, en de fietsen staan superstabiel op de kar. Verbruik van de Astra wordt ietsje hoger, maar niet spectaculair meer. Dus conclusie: erg geslaagd! (helaas heb ik er geen foto's van genomen, die komen volgend jaarm  :P ).

Daarnaast nog wat andere dingen gedaan: een nieuwe matras met banden die je los kunt klikken (zie foto).

Ook heb ik nieuwe ringen onder de pitten gemaakt en ook die doen het prima.

De stok die gerepareerd moest worden bleek niet stuk, maar het bleek dat wij die gewoon verkeerd gebruikten, dus dat is ook opgelost.

Verder geen reparaties aan de tent gedaan want we hebben een tweede (betere) tent op de kop weten te tikken, en als de huidige echt "op" is dan gaan we die op de kar zetten.

Het nieuwste project wordt het maken van een plank onder de keuken, want wij zetten alles in plastic doze op de grond, en die worden s'nachts nat van onder, dus er komt een plank onder de keuken die dit verhelpt. Als ie klaar is dan post ik foto's.
Gelogd

gaan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 803
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2012
  • als de klapper zonder klap klapt dan klopt het.
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #5 Gepost op: augustus 28, 2012, 09:27:36 am »

Mooi dat alles goed werkt, en leuk om te horen dat je al weer nieuwe ideeën hebt voor aanpassingen.

Dat is misschien nog wel één van de leukste dingen van een eigen kampeermiddel hebben, aanpassen totdat ie helemaal naar wens is.

En als ie dan helemaal naar wens is zie je wel weer nieuwe dingen die beter/anders/makkelijker kunnen, en zo blijven we bezig  ::) :#
Gelogd
Een staande ovatie voor alle klappers
klap, klap, klap, klap, klap, klap, klapperdeklap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap, klap.

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2014, 12:40:27 pm »

Na een hele tijd niet meer gepost te hebben, en te hebben genten van de Alpen Kreuzer, is het weer eens tijd voor een post in dit topic. Inmiddels zit er een nieuwer tent op de kar, we konden die voor niets krijgen van iemand die zijn Select om ging bouwen tot marktkar. Ook hebben we er nu originele gordijnen, rugleuningen voor de bankkussens, en een origineel instructieboekje bij.

Helaas zijn er ook mindere dingen, vorig jaar tijdens onze vakantie naar Noord Zweden hebben we vrij veel over secundaire gritwegen gereden, en kennelijk heeft de auto daarbij behoorlijk wat grit tegen het onderstel aan gelanceerd, want toen we de vouwwagen afgelopen mei van de stalling haalden was de hele voorkant van het onderstel bezaid met roestputjes.

Dus veel op internet gezocht wat je daar aan kunt doen, en dat blijkt allemaal veel werk: kaalhalen, overgebleven roest fixeren, menie of primer en aflakken. Vrij veel werk en door het vele materiaal ook duur. Totdat ik via een kennis vernam dat in de scheepsbouw verf wordt gebruikt die je over milde roest heen kunt zetten, die de roest fixeert en ook nog eens als afwerklaag kan dienen. Dat spul heet Brantho Korrux, dus dierect een pot gekocht, en het volgende project is het hele onderstel met dat spul verven. Ik zal, als het zo ver is eens wat voor en na foto's posten.
Gelogd

Tago Herman

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 863
  • Merk Vouwwagen: vh Alpenkreuzer Select ,Tago Settler Crossing. nu een sleurhut
  • Tago Settler Crossing met Cross-over Luifel
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2014, 04:36:40 pm »

Wij hadden hetzelfde probleem met onze Select. Hebben toen de onderkant helemaal behandeld met Hammerite.
Gelogd
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #8 Gepost op: november 18, 2020, 04:23:54 pm »

FF mijn oude topic schoppen!!  :J

We zijn sinds een paar maanden begonnen met het roestaureren van onze Select, hij heeft de afgelopen 4 jaar in de stalling en daarna in onze garage gebivakkeerd, omdat wij op andere manieren op vakantie gingen. Afgelopen 2 jaar gekampeerd met een Kip Kompakt 300 (zo een met de deur aan de achterkant), maar ik vind het toch een beetje benauwend die wanden om me heen. Daarom gaan zoeken naar een andere vouwwagen, maar niet gevonden wat we zochten. Omdat we toch ook een beetje gehecht zijn aan onze Select (daarom ook nooit weggedaan terwijl we ook een caravan hebben), en omdat ik mijn baan kwijt ben, en omdat corona het hele sociale leven stil heeft gezet, en omdat ik een winterproject zocht, en gewoon omdat het kan, hebben we besloten de Select eens grondig onder handen te nemen.

Ik zal in dit topic regelmatig updates posten over de roestauratie (met foto's natuurlijk).

Eerst veel sloopwerk (en dus ongeveer 1000 klinknagels uitboren, en heel veel boutjes losdraaien en schroefjes). Dan alles uit elkaar. Eerst de tent eraf (een fabrieksnieuwe tent hebben we reeds voor 75 euro kunnen kopen bij dhr Goeienbier in Rijswijk), dan de klep eraf en vervolgens alle stokken eruit.
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #9 Gepost op: november 18, 2020, 04:24:44 pm »

Klep eraf en begonnen met leeghalen:
Gelogd

cahummel

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 484
  • Merk Vouwwagen: Alpen Kreuzer Select (in wording)
  • Als je spelfouten vindt mag je ze houden!
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #10 Gepost op: november 18, 2020, 04:27:10 pm »

Daarna alles uit elkaar zodat het onderstel en bijbehorende delen naar de poedercoater kunnen. Kunnen wij ondertussen het deksel en plaatwerk aanpakken. Meer volgt.......
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.792
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #11 Gepost op: november 18, 2020, 05:03:29 pm »

en dan moet het nog winter worden  :#
Gelogd

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.009
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #12 Gepost op: november 18, 2020, 06:41:41 pm »

Leve de dasty! Onze ultrasoonbakken maken overuren met daar spul.

Maar de reden dat je veel tijd over hebt is minder. Succes met alles! Dit project ga ik volgen.
Gelogd

henkt

  • Gast
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #13 Gepost op: november 18, 2020, 09:48:10 pm »

Wow. Da"s grondig werken.  WW
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.251
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Aanpassingen Alpen Kreuzer Select
« Reactie #14 Gepost op: november 19, 2020, 02:23:38 am »

Mooi man.
die is straks echt zo goed als nieuw
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden
Pagina's: 1 2 3 4 5 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal