Zwaardere uitdraaisteunen op Kavango

Gestart door Arjan.Peeters, augustus 15, 2024, 10:17:53 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan.Peeters

Hey. Ik heb een vraag voor jullie.

Heeft iemand al eens de standaard alko uitdraaisteunen van de kavango vervangen door een zwaardere variant voor caravans? Ik zit hier aan te denken om hier mee de kar waterpast te Stelle. Ipv met de huidige flat-jack. Maar de huidige zijn hier te zwak voor.
Het lijkt er alleen op dat de bevestigingspunten niet hetzelfde lijken.

Bedankt alvast!

GJT

Let wel op dat het chassis dan ook zwaar genoeg is om dit te kunnen doen. Holtkamper gebruikt zwaardere steunen maar de chassisbalken staan ook toe dat bijvoorbeeld de wielen ook van de grond komen.

Arjan.Peeters

Jerome

Even checken bij Aart Kok?

Mijn eerste gedachte zou zijn, dat het chassis er niet voor gemaakt is.

Ritebejo

Dag, interessant topic!

Heb afgelopen vakantie ook een poot achter 'krom gedraaid'. Was in eerste instantie geirriteerd; zoiets gaat toch niet 'zomaar' kapot. Daarna ook onder de indruk van mezelf; immers ik heb staal verbogen..

Aart Kok gaf aan dat het stellen van de (lege; had de wagen nagenoeg geheel uitgepakt) wagen niet de bedoeling is met deze pootjes. Hoe stel je dan je wagen goed waterpas?

Ben benieuwd of het je lukt; andere pootjes eronder! Succes

Arjan.Peeters

Ik ben er nog niet uit eerlijkgezegd. Ook nog niet heel veel actie op ondernomen, anders dan dit topic starten.

Overigens stel ik hem nu waterpas met aan flatjack 2.0 en het neuswiel. Daarna draai ik de pootjes uit voor stabiliteit, maar eigenlijk wil ik simpelweg pootjes kunnen stellen. Ik dacht als er pootjes zijn voor 1800kg caravans, dan moeten die toch een 500kg vouwwagen kunnen liften. Maar volgens mij komend de boorgaten nergens overheen. En ik vraag mij dus af de kar zelf wel echt op getild kan worden, of dat de wielen echt het merendeel van het gewicht moeten tillen.

GuustFlater89

Gaat niet alleen om of de steun het gewicht kan dragen, maar met name of het chassis dat gewicht op de plek van de steun kan dragen. Dat is een hele andere belasting dan het gewicht van de vouwwagen op de as/wielen. Dus een zware steun van een caravan erop schroeven is niet perse een garantie dat je de vouwwagen er waterpas mee kunt stellen.
Cabanon Malawi 2.0

Arjan.Peeters

Precies! Vandaar dit topic. Was benieuwd of iemand dat al uitgezocht, of zelfs gedaan had.

GuustFlater89

Volgens mij in een ander topic al gesuggereerd dat als dit zo simpel was (alleen een uitdraai steun vervangen), dat de vouwwagen fabrikanten dit allang als optie (of standaard) hadden aangeboden.  Is natuurlijk een veelgevraagde optie. Als de fabrikant het niet aanbied, en vermeld dat je niet met de uitdraai steunen de wagen kan levellen, dan zal het echt niet kunnen.
Cabanon Malawi 2.0

Tago Herman

Ook een caravan moet op zijn wielen blijven staan, en dienen de poten alleen om het geheel stabiel te houden.
Een jaar niet geklapt is een verloren jaar

Rijksen

Volgens mij is Holtkamper de enige wagen waar waterpas mag stellen met de pootjes en dus het chasis sterk genoeg is. Zelf ook een Aart Kok en ik weet dat ze hier niet voor gemaakt zijn. Doe je het wel dan is de kans er dat je uitdraaisteunen krom gaan (dan heb je geluk), bij meer pech verbuig je het chasis en ben je verder van huis.

FriedelP

Toen wij onze raclet gingen oppikken werd gesteld dat dit eveneens kon.

LarsNL

Maar je gaat heel veel moeite doen voor een "probleem" waar heel veel makkelijke oplossingen voor zijn? In de lengte werkt t neuswiel perfect. In de breedte met zn opblaaszak, keg enz...

FriedelP

Dat is waar. Het is heel zwaar ze zo op te zwengelen. Ik gebruik ook een leveler omdat dit minder zwaar is en sneller gaat dan al je kracht gebruiken om het op te krikken.

Alex

Citaat van: FriedelP op augustus 27, 2024, 10:09:04 AM
Dat is waar. Het is heel zwaar ze zo op te zwengelen. Ik gebruik ook een leveler omdat dit minder zwaar is en sneller gaat dan al je kracht gebruiken om het op te krikken.
Kan mijn accuboormachine allemaal aan. ;)
Hoezo zwaar.
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden