Tja, weer een voorbeeldje waar de wetgever achter de techniek aanhobbelt. Zelfde als met de veelbenoemde bevestiging van de oploopremkabel. Je kunt het zo doen dat het technisch werkt, maar je toch een boete krijgt. Je kunt hem ook zo bevestigen dat je die boete niet krijgt, maar het kabeltje ook niet werkt... Ik laat de techniek hier toch boven de wet gaan.
In 2024 is er een revisie van het voertuig reglement ingevoerd.
Maar het is wel zo dat als de RDW keurt en als de aanhanger na 31 dec 2012 in gebruik is genomen er een achteruitrijlicht op moet zitten.
In deze versie wordt ook het keuren, APK, benoemd van de RDW. Nu hoeven aanhangwagens onder de 750 kg niet gekeurd te worden daar deze geen kenteken registratie heeft of een kentekenbewijs
hebben
Quote RDW: "Eisen
Wijze van Keuren
Overeenstemmen van het voertuig met de voertuiggegevens alsmede eisen m.b.t. identificatie
Artikel 5.12.1
Actuele regelgeving
1.
De aanhangwagen moet in overeenstemming zijn met de op de voor het voertuig afgegeven kentekencard, dan wel het kentekenbewijs en in het kentekenregister omtrent het voertuig vermelde gegevens."
Is niet veel veranderd wat de kogeldruk aangaat, wel voor de remmerij van de vouwwagen ivm ABS en ESB op aanhang wagens.
Aangehecht een text bestandje waar je het een en ander kan vinden.