Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)  (gelezen 950 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PaulStiefel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Gepost op: april 28, 2024, 09:15:30 pm »

Op mijn Cocoon XL (met omgedraaide bak) uit 2004 wil ik graag een keuken monteren. Aangezien er al een elektra-aansluiting op zat was ik er vanuit gegaan dat dat een kwestie is van tweedehands keuken kopen en erop schroeven, maar het lijkt erop dat er bevestigingspunten ontbreken. Het oranje frame onder de keuken heeft twee haken die ergens achter zouden moeten vallen, mijn vouwwagen heeft echter niets. Verder zijn er twee sluitingen die naar ik vermoed op de dissel gemonteerd moeten worden maar ook daarvoor zijn er geen bevestigingspunten. Heeft iemand foto's van hoe deze keuken bevestigd zou moeten zijn?
Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.258
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #1 Gepost op: april 28, 2024, 09:20:55 pm »

Foto’s wijzen het eigenlijk al. Trek het frame van de keuken strak in de richting van de trekhaak. De twee haakse profielel onder het keuken onderstel, op de eerste foto, zullen dan klem komen te zitten onder het bovenste profiel van het chassis. Nu is de keuken geborgd tegen omhoog komen. Om de keuken te borgen voor een in lengte richting te verschuiven zijn de twee grijpers voor. Kan je zo uit meten waar ze moeten komen. Gaatje boren voor het boutje en klaar


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #2 Gepost op: april 28, 2024, 09:23:44 pm »

Als ik mij goed herinner moet je het frame van de keuken zover naar voren zetten dat de haken aan de frame zich om de dissel heen vast haken.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

PaulStiefel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #3 Gepost op: april 28, 2024, 11:27:19 pm »

Ik heb nu mijn keuken helemaal naar voren gezet zodat hij tegen de balk van de trekhaak aankomt, maar de haken onder de bak komen nog niet in de buurt van de balken van de dissel. Er zijn ook nog twee cilinders die wat verder naar voren staan overigens, ook deze zitten vrij tussen de disselbalken. Zie ook de foto van de onderkant genomen (van achter naar voren). Zijn er soms andere maten dissels?
Gelogd

dennisgo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 47
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon XL
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #4 Gepost op: april 29, 2024, 12:22:18 am »

Gelogd

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.258
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #5 Gepost op: april 29, 2024, 08:37:15 am »

Die twee buisjes horen ook vast te lopen in het frame. Ja er zijn verschillende chassis voor verschillende vouwwagens. En de link van dennisgo laat ook goed zien waar de haak komt. Hoop niet voor je dat de box te ver naar voren komt en de draaicirkel van de auto heel erg groot wordt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
« Laatst bewerkt op: april 29, 2024, 08:40:54 am door OhPeeCee »
Gelogd

PaulStiefel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #6 Gepost op: april 29, 2024, 04:35:34 pm »

Dennisgo, heb je een nieuw frame gemaakt? Of de 2 haken en 2 ringen op het originele frame naar buiten toe verplaatst? Ik denk dat dat laatste de meest praktische oplossing gaat worden, eventueel een extra set toevoegen op ipv de huidige verplaatsen.

De keuken kan een stukje terug op de dissel dan zodat draaien ook geen probleem is. Wordt nog even puzzelen wat de beste positie is voor de onderdelen en dan wat (laten) lassen.

Wat ik me nog afvroeg, die twee snelkoppelingen zijn identiek (dus niet symmetrisch), met de twee versprongen schroefgaten kan één waarschijnlijk wel met twee schroeven op de schuine disselbalk gemonteerd worden, maar de andere heeft zijn schroefgaten dan eigenlijk verkeerd om zitten. Hebben jullie de koppelingen ieder met één schroef vast zitten?
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.852
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #7 Gepost op: april 29, 2024, 05:34:38 pm »

Zie hier hoe ik destijds de keuken gemonteerd heb

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20605.0
Gelogd

dennisgo

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 47
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper cocoon XL
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #8 Gepost op: april 29, 2024, 05:41:47 pm »

@paulstiefel ik heb inderdaad die bevestigingen los gemaakt en opnieuw onder het frame gelast. Volgens mij had ik bij het voorste gedeelte alleen grotere RVS ringen er onder gezet.
Was niet heel veel werk als je iemand ken die kan lassen.
Als je hem goed recht erop zet kan je gewoon beide schroefjes bevestigen op je dissel hoor.
« Laatst bewerkt op: april 29, 2024, 05:45:51 pm door dennisgo »
Gelogd

Kole

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Berichten: 125
  • Kole Tenttrailers
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #9 Gepost op: april 29, 2024, 08:14:41 pm »

Komt de keuken van een Spacer of Flyer? Dat lijkt er namelijk wel op. Deze past deze niet op de Cocoon of Astro.
Althans niet zonder het frame aan te passen.
Gelogd

PaulStiefel

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Cocoon
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #10 Gepost op: april 30, 2024, 11:56:43 am »

Dat weet ik niet precies, de vorige eigenaar had zijn vouwwagen al zonder keuken verkocht en had me verzekerd dat deze op een cocoon zou moeten passen. Ik heb dat verder niet proberen uit te zoeken, simpelweg aangenomen dat het allemaal wel compatibel zou zijn. Helaas is dat dus toch niet zo.

Ik hoop dat ik het frame snel kan aanpassen, voor een ervaren lasser zal het niet zo heel moeilijk zijn ga ik vanuit. Enige risico zie ik nog in bepalen van de precieze positie van de twee haken en pennen want achteraf aanpassen zit er niet bij. Het komt niet op de mm maar te ver naar voren komt ie tegen trekhaak en te ver naar achteren kan ik mogelijk de bak niet goed openen/tent opzetten, of krijg ik de keuken er überhaupt niet in. En die de hoek van de disselbalken leidt een kleine fout tot een flinke verplaatsing.

Als iemand in de gelegenheid is op zijn cocoonkeuken wat op te meten...  :+

Sowieso al heel erg bedankt voor de feedback!
Gelogd

Alex

  • Klapgek
  • Adminiklaptor
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 14.383
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero Wind®Force 2020
    • Fortuin
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #11 Gepost op: april 30, 2024, 12:02:15 pm »

Je trekt het frame tegen de verhoging van de oplooprem aan.
En dan moeten de klemmen die je moet veranderen om het chassis komen aan de onderkant.
Dan zit hij als een huis.
Gelogd
Het is zonder  toestemming van de beheerder van dit forum niet toegestaan, informatie, foto's, nieuwsberichten en/of berichtgevingen die verstrekt worden op enigerlei wijze te verspreiden

OhPeeCee

  • Ik ben te jong om me oud te voelen
  • Goldmember 2024
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.258
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #12 Gepost op: april 30, 2024, 12:14:24 pm »

Kan je wat met deze foto, niet mijn vouwwagen maar kan je een idee geven waar de hoek staaltjes en de buisjes moeten komen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Gelogd

ven030

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 26
  • Merk Vouwwagen: HK Cocoon Aero 2013
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #13 Gepost op: april 30, 2024, 12:31:59 pm »

Dat weet ik niet precies, de vorige eigenaar had zijn vouwwagen al zonder keuken verkocht en had me verzekerd dat deze op een cocoon zou moeten passen. Ik heb dat verder niet proberen uit te zoeken, simpelweg aangenomen dat het allemaal wel compatibel zou zijn. Helaas is dat dus toch niet zo.

Ik hoop dat ik het frame snel kan aanpassen, voor een ervaren lasser zal het niet zo heel moeilijk zijn ga ik vanuit. Enige risico zie ik nog in bepalen van de precieze positie van de twee haken en pennen want achteraf aanpassen zit er niet bij. Het komt niet op de mm maar te ver naar voren komt ie tegen trekhaak en te ver naar achteren kan ik mogelijk de bak niet goed openen/tent opzetten, of krijg ik de keuken er überhaupt niet in. En die de hoek van de disselbalken leidt een kleine fout tot een flinke verplaatsing.

Als iemand in de gelegenheid is op zijn cocoonkeuken wat op te meten...  :+

Sowieso al heel erg bedankt voor de feedback!

Ben je van plan om de keuken steeds te verwijderen? Anders zou ik gewoon zorgen dat hij goed vast staat (met klemmen of bouten). Wij laten hem altijd staan (onder de luifel weliswaar).

PS: Ik wil best wat maten opnemen voor je, als je aangeeft wat je precies wilt weten.
Gelogd

Hemertje

  • Goldmember 2024
  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 3.852
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Kyte-S 2018
Re: Keuken op Holtkamper bevestigen (aftermarket)
« Reactie #14 Gepost op: april 30, 2024, 01:26:26 pm »

Zie hier hoe ik destijds de keuken gemonteerd heb

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20605.0

nogmaals, in bovenstaande link zie je in detail hoe het vastzetten werkt

Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal