Hoe kan een buis of opzetstuk de momentsleutel be?nvloeden dan? het moment (Nm) wordt door de sleutel gemeten op de dop, dit heeft mijn inziens dus geen invloed.
Misschien niet helemaal duidelijk geweest, maar bedoel een verlengstuk tussen ratel en dop. Afhankelijk van de kwaliteit kan zo'n verlengstuk torderen, dus geeft het verlengstuk eigenlijk een beetje mee. Ook is het belangrijk dat de hoek tussen sleutel en bout zo haaks mogelijk is, dus het midden van de ratel recht boven het midden van de bout of moer. Met een verlengstuk met wat speling op de koppelstukken is het lastiger de boel haaks te houden. Bij momenten onder de 100Nm zal dit niet zo spannend zijn, maar als je bijvoorbeeld bouten van een kop van een motor moet vastzetten of een bout waarmee een poulie op een krukas zit dan worden er serieus hoge aanhaalmomenten gevraagd met redelijke precisie en dan kan een verlenger van matige kwaliteit aardig roet in het eten gooien.
Ook moet je de arm (het handvat) van de momentsleutel niet verlengen omdat de sleutel is gecalibreerd op het krachtzetten op het handvat. Natuurkunde was niet mijn sterkste vak, dus hoe dat precies zit met hefbomen en krachten kan ik je niet vertellen, maar aangezien dit advies van Facom (producent van professioneel gereedschap) komt lijkt het me wel een plausibel verhaal.
Wat betreft het kopervet; het kan. Ik deed het eerst ook, maar op advies van een monteur (die ik qua kennis en kunde hoog aansla) doe ik het niet meer. Kopervet schijnt bij hoge temperaturen zijn eigenschappen te verliezen. Mocht je trommeltje (waar de bouten aanzitten) een keer heet lopen dan kan het juist averechts werken. Daarom smeren ze tegenwoordig ook geen kopervet meer achterop de remblokken maar gebruiken ze daar keramisch vet voor.
Gaat trouwens allemaal wel wat ver voor het aanhalen van een paar wielbouten van een aanhanger. Gewoon gezond verstand en na een flink stuk rijden even controleren, dan komt het allemaal goed