Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee  (gelezen 11200 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

poldertoerist

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.348
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #15 Gepost op: januari 13, 2016, 08:54:33 am »

Met de toch al relatief zware keuken achterop zou ik er niet voor kiezen om een dergelijke constructie toe te passen.

Trouwens, voor Caravans bestaan ook van die fietsenrekken voor achterop. Volledig toegestaan en gekeurd enz. maar toch breng je daar een ongelovelijke onbalans mee met slingeren als gevolg. nu is een vouwwagen wel wat korter dan een caravan maar toch.

Maar vier fietsen op je dissel dat zal al een uitdaging zijn wat ruimte betreft, overigens met vier fietsen (afhankelijk van het soort) moet je ook wel serieus rekening houden met de kogeldruk. Als het lichte fietsen betreft dan zou ik ze gewoon op het dak van je auto zetten. of inderdaad 10 minuten extra rekenen om de imperiaal van je vouwwagen te halen. Eigenlijk is staand op je vouwwagen de beste plek. stevig, niet te hoog, in het zicht... (kan soms makkelijk zijn en minder windgeruis) als je op vakantie de fietsen af en toe ook wil verplaatsen kies dan voor een oplossing die daar bij past.
Je ziet.. keuze's keuze's keuze's. 

Zelf had ik in het begin altijd maar 1 fiets bij me. mijn racefiets en had daarom een compacte disselbak met daarboven mijn gewone fietsendrager. later nam ik 2 fietsen mee. want soms wilde ik ook op de MTB weg. afgelopen 2 jaar gingen ook de BMXén van mijn dochters mee en nu heb ik een vriendin die ook fietst dus komende zomer gaan er 4 fietsen mee waarbij de BMXén van de meiden w.s vervangen worden door MTB's dat hele feest gaat dan het dak op omdat ik daar nou eenmaal in geïnvesteerd heb. Overigens sjouw ik nogal eens rond met fietsen (fietsen met vrienden enz.) dan gebruik ik mijn dakdrager in combinatie met een achterdrager ) dus was het sowiso de betere investering. Als ik dat niet deed dan koos ik voor een imperiaal.  De nadelen van wat vertraagd uitpakken wegen voor mij dan niet op tegen de voordelen van het comfortabeler vervoer.
Gelogd
Adventure Awaits

Maarten80

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 44
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 2011
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #16 Gepost op: januari 17, 2016, 12:24:57 pm »

Een jaar geleden hebben wij een jonge trigano odyssee overgenomen waarbij er een dubbel (fiama) fietsenrek op de dissel is gemonteerd.
Iemand anders had voor ons de keuze dus al gemaakt. Afgelopen jaar twee fietsen mee gehad en op zich werkt dat prima. Je moet zelf nog wel eea vastzetten met spanbandjes.

Als ik nu zelf de keuze had moeten maken dan had ik toch voor een grote disselbak gekozen.
Het lijkt me erg praktisch om de zaken die je bij aankomst meteen nodig hebt (slinger, grondzeil, plankjes etc) meteen te kunnen pakken. Verder moeten we nu de grote gasfles (voor skottelbraai/bbq) in de auto vervoeren. Ondanks dat daar weinig mee kan gebeuren vind ik het toch een prettiger idee om zo'n fles buiten de auto te hebben. Verder zijn we met zijn vieren dus je komt nog altijd fietsen te kort. De jongste gaat nog wel mee achterop maar de oudste fietst al een tijdje zelf.
Wat me nu nog weerhoudt om de fietsendrager te verkopen en een disselbak te kopen is de  hoge prijs voor een bak kunstof (€ 350,-) of voor de stalen variant (€ 395,).
Mocht je beide willen dan vind ik de eerder gemaakte suggestie het beste. Een disselbak op de dissel en dan een fietsen imperiaal op de vouwwagen zelf. Op het dak van de auto zie ik zelf persoonlijk niet zitten (onhandig hoog en brandstofonvriendelijk).
Gelogd

weep

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 397
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1999
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #17 Gepost op: januari 17, 2016, 09:43:43 pm »

Zo,n trekhaak achterop gaat niet bij de Odyssee, daar hangt de keuken al. Je moet dan het frame onder de keuken door verlengen, maar dat is weer super onhandig als je uitklapt (heb je een trekhaak midden in je voortent). Een disselbak is inderdaad erg handig, maar op zich kun je een heleboel kwijt onder het bed. En hoe minder je meeneemt, hoe sneller je kunt verkassen. Er zit heel veel verschil in hoeveel mensen meenemen op vakantie, dat maakt je vraag lastig te beantwoorden.
Gelogd

Dolfontour

  • Gast
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #18 Gepost op: januari 18, 2016, 08:45:19 am »

Ik Hoor hier vaak dat jullie fietsen ook nog op de vouwwagen plaatsen. Maar hoe zit het bij jullie met het gewicht van de vouwwagen ??
Hier hoor ik namelijk niemand over.
Wij zijn maar met zijn tweetjes en ik heb vorig jaar vouwwagen gewogen op me werk ( hebben zelf weegbrug) en zat net onder het gewicht.
Gelogd

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2016, 10:10:05 am »

Ik Hoor hier vaak dat jullie fietsen ook nog op de vouwwagen plaatsen. Maar hoe zit het bij jullie met het gewicht van de vouwwagen ??
Hier hoor ik namelijk niemand over.
Wij zijn maar met zijn tweetjes en ik heb vorig jaar vouwwagen gewogen op me werk ( hebben zelf weegbrug) en zat net onder het gewicht.

Goeie vraag!
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2016, 04:28:10 pm »

Goed punt.
Ik geloof dat je bij de Chamonix ruim 260 kg kan laden dus maak ik me er niet zoveel zorgen over. Kan me voorstellen dat dat bij andere vouwwagens wel een probleem kan opleveren.
Dan is het dak van de auto het enige alternatief denk ik.

En het maakt ook uit of je een racefiets of een elektrische fiets meeneemt.
Gelogd

Dolfontour

  • Gast
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2016, 04:57:04 pm »

Uit mijn hoofd mogen wij 300 kg meenemen , Maar kleding tafel stoelen barbecue gasfles enz. Dan nog voortent koelbox stokken luifel enz.  Zit je al best gauw aan dat gewicht hoor.
Vele denken daar niet over na , en worden aangehouden en dan kost het geld ...
Tuurlijk is de kans klein maar het zou je maar overkomen.
Daarom wou ik wel ff het balletje opgooien... WW
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2016, 05:00:59 pm door Dolfontour »
Gelogd

Theu

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.755
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2016, 06:03:06 pm »

Ook wij zitten met standaard uitrusting al aan (lees; over) het gewicht. Wij mogen 650kg wegen en we wegen 685kg. Dat is met fietsendrager maar zonder fietsen. Verder hoeft er dan geen bagage meer in de vw.
Dus eigenlijk mag het in ons geval niet. :)41]
Gelogd

michield

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 188
  • Merk Vouwwagen: Cabanon Chamonix 2015 -> Cabanon Malawi 2.0 Royale DeLuxe 2022
    • Campings met Privesanitair
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #23 Gepost op: januari 29, 2016, 11:03:46 am »

Uit mijn hoofd mogen wij 300 kg meenemen , Maar kleding tafel stoelen barbecue gasfles enz. Dan nog voortent koelbox stokken luifel enz.  Zit je al best gauw aan dat gewicht hoor.
Vele denken daar niet over na , en worden aangehouden en dan kost het geld ...
Tuurlijk is de kans klein maar het zou je maar overkomen.
Daarom wou ik wel ff het balletje opgooien... WW
Lastig; anderzijds heeft ook niet iedereen een weegbrug naast de deur. :)
Gelogd

spikehome

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.971
  • Merk Vouwwagen: Holtkamper Aero (2021)
  • Holtkamper Aero (2021)
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #24 Gepost op: januari 29, 2016, 12:20:13 pm »

Wij hebben met de odyssee een drager op de dissel gebruikt en later een Imperial op de vouwwagen.
Dit kost daar maar weinig tijd.
De fietsen klik je zo los met de thule dragers
En het frame zijn 4 moeren.
Koste per overnachting voor ons een 10a15m extra bij uitklappen.
En hetzelfde bij het inklappen.

Op de dissel is het makkelijkst dan ook.
Gelogd
kampeer ervaringen:
(als eerste met je ouders natuurlijk met een vouwwagen o.a. travelsleeper daarna caravan)
Hotel o.a. vlieg en bus reizen
5 jaar bungalow tent
1 jaar trigano ocean
9 jaar trigano odyssee (2003)
7 jaar Holtkamper Kyte XL (2012)
Nieuw Holtkamper Aero 2021

beb

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #25 Gepost op: januari 29, 2016, 04:51:37 pm »

Wij hebben een ouder odyssee en proppen alles in de vouwwagen. Grote disselbak waarin koelkast en kleden, plankjes, gereedschap en dat soort spul zit. In de wagenbak zit kleding en kampeerspullen en onder het dekzeil stoelen en tafels en zelfs een kinderfiets. Op de keuken liggen de stokken. Kogeldruk is dan mooi rond de 70kg. In de auto hebben we nagenoeg niets liggen. Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kids van 5 en 7.
Gelogd

woosterhof

  • Gast
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #26 Gepost op: februari 09, 2016, 07:34:09 pm »

Bedankt voor alle reacties en tips!

We hebben gekozen voor een trekhaak op de dissel. Onze kinderen zijn deze zomer 4 en 2. We nemen een grote en een kinderfiets mee. Die moeten goed op de fietsdrager passen. Als de kinderen groter zijn en er meer fietsen meegaan, vervangen we wellicht de trekhaak voor een dissselbak. To be continued...
Gelogd

Marco73

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 17
  • Merk Vouwwagen: Trigano odyssee gl 2002
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #27 Gepost op: mei 23, 2017, 04:29:07 pm »

Is er een opzet instructie hoe je de fietsendrager op de odyssee krijgt?
En hoeveel weegt deze drager?
Gelogd

Enidan76

  • Klap fanaat
  • *
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 163
  • Merk Vouwwagen: Trigano Odyssee 1998
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #28 Gepost op: mei 23, 2017, 09:08:32 pm »

Ik zie dat jullie al een keuze hebben gemaakt.
Ik heb een trigano odyssee en ik had een disselbak en een imperiaal.
De disselbak is inmiddels verkocht, de imperiaal gereserveerd. Een fietsendrager met extra rail weer gekocht voor op de dissel. Nu kunnen er 3 fietsen mee.

Waarom:
Ik moet alleen de fietsen er op tillen en dat viel mij toch tegen. Het lukt wel met wat hulp van mijn kinderen maar koste veel energie. Ook het er af halen en de imperiaal er af koste meer tijd dan de 10 minuten die hier worden verteld.
De spullen die ik in mijn disselbak had heb ik nu in een grote bak van de ikea met deksel en deze past in de vouwwagen zelf. Staat voor aan dus als de keuken er af is kan ik de bak zo pakken.
Ik heb redelijk wat spullen onder het zeil liggen waardoor er in de bak zelf meer ruimte is.

De keuken is overigens zwaar. Zonder disselbak kiepte de vouwwagen afgelopen week makkelijk naar achteren met het verplaatsen over het gras. Het is dus wel handig om tegengewicht te hebben op de dissel.
Gelogd

Mark2911

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 42
Re: Fietsdrager of een Disselbak op Trigano Odyssee
« Reactie #29 Gepost op: mei 24, 2017, 07:41:27 am »

Kan er geen fietsendrager achter de Odyssee? Bij de Alpha is het vrij eenvoudig de kokers onder de keuken te verlengen en daarop een drager te monteren. Op de plek aangekomen hoef je alleen de drager met kokerbalken en al los te maken en eruit te schuiven. Er zijn er al een aantal op dit forum die dit hebben gedaan.
Ik voorzie dan echt kogeldruk problemen. Fietsen nog achter de zware keuken. Lijkt mij funest voor de wegligging.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk

Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal