Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1 2 »   Omlaag

Auteur Topic: trigano Alpha- hoe op te zetten  (gelezen 7018 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

PY

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2013
trigano Alpha- hoe op te zetten
« Gepost op: mei 21, 2016, 01:40:10 pm »

Goedendag allemaal,
sinds november zijn we in bezit van een Trigano Alpha uit 2012. Met hemelvaart voor het eerst weggegaan met de vouwwagen. Heel stuk makkelijker dan een grote tent maar we hebben wel nog wat vragen en misschien kunnen jullie ons helpen.

1) opzetten
wanneer we de wagen neerzetten, zetten we hem eerst waterpas (door pootjes uit te draaien) daarna klappen we de bak open. Maar vaak is de ondergrond bij het 'dekseldeel'  niet gelijk aan waar de wagen staat. Moeten we dan het 'dekseldeel' ondersteunen? hoe doen jullie dit?

wij hebben nu vaak de deur niet dicht gekregen omdat er te veel spanning op staat.

2) opbergen
Verder hebben we nu de luifel erop gelaten maar dat is flink persen om het deksel dicht te krijgen, klopt dat? of doen we iets verkeerd?  we leggen de luifel over het dak en proberen dit zo plat mogelijk te leggen.

alle tips&trucs zijn welkom. wij zijn absoluut niet ervaren met klappers.

alvast bedankt voor voor jullie reacties.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2016, 04:17:36 pm »

1 Regelmatig komt het rek aan de scharnierkant al op de grond terwijl de andere kant nog zweeft. Om dat te voorkomen moet de wagen hoog genoeg staan. Ik dacht 98cm. Als je zorgt voor voldoende bandenspanning kom je al een heel eind. Zelf zet ik hem altijd waterpas op levelers. Daardoor voorkom ik dat ik weer opnieuw moet beginnen als hij al opengeklapt is. Het rek moet na het open klappen altijd op minimaal 4 punten steunen. Hiervoor kun je eenvoudig keggen nemen. 2 balkjes van 5x5x50cm schuin doorzagen.
2 het is mogelijk de luifel of dak van de voortent mee te klappen. Dat hangt wel of hoe je het bed hebt opgemaakt. Kussens in het midden van het bed en dekbed niet dubbel. Ook opletten of het matras goed ligt en niet onder het tentframe komt. Verder moet de lucht tussen de tentdoeken kunnen ontsnappen. Dat duurt even.
Succes!
Gelogd

PY

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2013
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #2 Gepost op: mei 22, 2016, 12:29:12 pm »

2 het is mogelijk de luifel of dak van de voortent mee te klappen. Dat hangt wel of hoe je het bed hebt opgemaakt. Kussens in het midden van het bed en dekbed niet dubbel. Ook opletten of het matras goed ligt en niet onder het tentframe komt. Verder moet de lucht tussen de tentdoeken kunnen ontsnappen. Dat duurt even.
Succes!

Bedankt voor je reactie Gait (Gerrit),
opzetten moeten we dus nog vaker oefenen.
betreffende het opvouwen, ik laat helemaal niets op het bed liggen en nog is het flink persen.
ik begrijp niet wat je bedoelt dat het tentframe niet op het matras komt, dat tentframe zit toch aan de zijkanten? ik trek de matras wat naar de rand van het bed voor het opklappen, dus richting de deksel.
Ergens doe ik het blijkbaar niet goed.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #3 Gepost op: mei 22, 2016, 12:34:53 pm »

Het gebeurt wel eens dat het matras verschuift en zo bij het inklappen onder het tentframe komt. Als het goed is klapt het frame om het matras heen. Om het matras op z'n plaats te houden zitten er spanbanden overheen. Als je die gebruikt kan het matras niet meer verschuiven. Wij klappen met dekbed, kussens en luifel in en dat gaat net. Als je de ramen iets open ritst kan de lucht beter ontsnappen
Gelogd

muis

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #4 Gepost op: mei 22, 2016, 10:35:07 pm »

In het volgende topic staat een instructie video
http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=6302.0
Gelogd

Vosjes

  • De kampeerkneus
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2014
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #5 Gepost op: juli 10, 2016, 08:15:20 pm »

http://docplayer.nl/8601157-Instructions-alpha-alpha-www-trigano-trailertents-com-erection-guidelines-instructions-de-montage-aufbauanweisungen-opzet-instructie-1-23.html

Hier staat ook een uitgebreidere foto reportage om te downloaden dan het korte filmpje van trigano zelf.
Zij hebben alleen de deuren niet dicht geritst op het moment dat ze het dak omhoog zetten. Dat hadden wij geleerd...
« Laatst bewerkt op: juli 10, 2016, 08:18:38 pm door Vosjes »
Gelogd

wijnand

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 604
  • Merk Vouwwagen: Trigano Itinea
  • 2011: Trigano Alpha 2021: Trigano Itinea
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #6 Gepost op: juli 10, 2016, 09:10:44 pm »

Zij hebben alleen de deuren niet dicht geritst op het moment dat ze het dak omhoog zetten. Dat hadden wij geleerd...

Ik rits de deuren ook nooit dicht. Ik ga ook niet op de deksel staan om de vlinder naar boven te duwen, dat doe ik van buiten af. Wat mij wel verbaast in de instructie is dat zij het tentdoek aan de linker zijkant op de hoeken al dichtritsen en over de bakrand trekken. Dan loopt je juist het risico als je de vlinder omhoog duwt dat de boel onder spanning komt te staan. Ik trek die hoek-ritsen dus ook pas dicht als de vlinders op hun plek zitten. Evenzo met het doek dat over de dekselrand getrokken wordt. Dan voel je zelf hoeveel spanning er op het doek komt te staan.
Gelogd

Vosjes

  • De kampeerkneus
  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 24
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2014
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #7 Gepost op: juli 10, 2016, 09:42:25 pm »

Ja, klopt. Ons is ook anders geleerd qua hoekritsen. Maar we hebben nog te weinig ervaring om te weten waarom...
Met de zomervakantie het verschil maar eens voelen met opzetten.
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #8 Gepost op: juli 10, 2016, 10:52:20 pm »

Zo doe ik het ook. Hoekritsen pas dicht als de vlinders in de hoogste stand staan. En bij het inklappen als eerste los ritsen.
Gelogd

PY

  • Klapperraar
  • **
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 20
  • Merk Vouwwagen: Trigano Alpha 2013
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #9 Gepost op: juli 25, 2016, 10:06:09 pm »

inmiddels hebben we de Trigano Alpha ca 8x opgezt en iedere keer gaat het beter. (occasion, geen tijd genomen voor volledige instructie). op de vlakke ondergrond prima maar we staan vaak op een lichte helling.
we hebben nu levelers en wiggetjes voor onder de deksel. Alles lijkt goed maar de tentdeur van de wagen kan nog steeds niet volledig dicht. wel achter maar niet aan de voorkant.
wat doen we verkeerd???
Gelogd

Gait

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #10 Gepost op: juli 25, 2016, 11:05:05 pm »

Als alles waterpas staat (wagen en deksel) dan moet de deur gewoon sluiten. Zo niet, dan zit de tent te strak op het frame. Zowel de nokligger als de zijliggers kun je 3 posities verstellen. Wel eerst de deuren dichtritsen en dan pas de tent met haringen spannen (dekselzijde)
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #11 Gepost op: juli 25, 2016, 11:06:06 pm »

Hoi py,

Deuren van de wagentent van een combi camp zijn ook altijd tricky. Wat ons is 'geleerd' is dat vlinders omhoog algehele spanning betekend op de constructie. Ritsen houden niet van spanning en daarom zetten we tenten voor het afspannen ook geheel dicht en zetten we er net iets minder spanning op dan het strakst afgespannen.

Ritsen dichtritsen als er spanning op staat lijkt mij niet al te best, wat betreft de hoeken dan.

Voor de cc zijn de volgende zaken van belang voor de deur;

1. We beginnen met de vlinder op de helft vast te zetten, helemaal in 1 keer wordt niet aangeraden.
2. ritsen de hoeken dicht, flappen eroverheen.
3. gaan binnenin staan, klep wel eerst stabiliseren.
4. Sluiten de deur ritsen boven en onder.
5. Vlinders van binnenuit omhoog zetten tot het maximale, eventueel iets eronder als de deur ritsen teveel spanning hebben.
6. Wanneer er een gastencabine aanzit dan de hulpstaanders voor de vlinderbuis plaatsen.mde gastencabine trekt aan de vlinder, zeg maar naar beneden.

Bij open en dichtritsen van de deur eerst de onderste rits, dan gaat vaak de andere rits makkelijker.

Maar die deuren blijven een ding lijkt wel bij deze type vouwwagen constructie.
Gelogd

EriLin

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 322
  • Merk Vouwwagen: EX-KLAPPER Campooz Lazy Jack (voorheen Combi Camp Country, Hobby 460 ufe)
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #12 Gepost op: juli 25, 2016, 11:12:50 pm »

Als alles waterpas staat (wagen en deksel) dan moet de deur gewoon sluiten. Zo niet, dan zit de tent te strak op het frame. Zowel de nokligger als de zijliggers kun je 3 posities verstellen. Wel eerst de deuren dichtritsen en dan pas de tent met haringen spannen (dekselzijde)

Ah dat kan zover ik weet bij de combi camp niet, het verstellen in 3 posities, waterpas is minder van belang, belangrijker is volgens mij dan dat de klep geheel is opgevouwen. Dat je zeg maar niet als en V staat. En dat is lastig omdat je met belasting de wagen 'stelt' en als je alle bagage eruit kiepert de wagen uit zijn schokbrekers komt. Wij zetten hem tegenwoordig altijd op 3 cm planken op beide wielen als basis. Dan klapt ie in iedergeval volledig open.
Gelogd

Gait

  • Gast
trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #13 Gepost op: juli 25, 2016, 11:19:33 pm »

Waterpas stellen is juist wel belangrijk. Zeker ook voor het deksel! Anders gaat de wagentent scheef zitten en krijg je hem nooit mooi gespannen met de deuren dicht. De vlinders op de Alpha zijn niet in hoogte verstelbaar. Deze klik je in de bovenste stand vast.
Gelogd

nikkel1964

  • Gast
Re: trigano Alpha- hoe op te zetten
« Reactie #14 Gepost op: juli 25, 2016, 11:22:15 pm »

Waterpas stellen is juist wel belangrijk.

Waterpas of evenwijdig aan de ondergrond? Dat wil met vast-deksel-wagens nog wel eens een verschil uitmaken.
Gelogd
Pagina's: 1 2 »   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal