Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: 1   Omlaag

Auteur Topic: Customizing van een Jamet Louisiana  (gelezen 6061 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.660
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Customizing van een Jamet Louisiana
« Gepost op: juni 01, 2008, 06:59:27 pm »

Omdat wij met zijn vijfen zijn, is klapperen een probleem. De ondertentjes werken wel, maar die bieden geen ventilatie. Met name in de zomer geen pretje om in te slapen. het alternatief is om de tentjes open te laten, een waar feest voor muggen en ander vliegend ongedierte.

Daarom hadden wij het volgende plan: Wij slapen zelf op de linker plank, de twee oudsten op de rechterplank en de jongste in een Derryan-campingbed-tentje er tussen in. Niet op de vloer, maar op een plaatje wat rust op het bankje aan de kopse kant van de wagen.

Natuurlijk mag het niets kosten, dus alles gemaakt van rest-hout.

De basis is een plaat van MDF, 12 mm dik. Omdat de Derryan nogal breed is, heb ik met piano-scharnieren er twee 'vleugeltjes' aangemaakt. Daarmee kan je nog wel in de opbergbanken komen, zonder alles te hoeven opklappen. Kleine klosjes voor en achter het bankje zorgen dat eea niet kan verschuiven. Aan de achterzijde zorgen twee stalen pootjes voor steun en stabiliteit. Die worden met slot-boutjes met vleugelmoeren op zijn plek gehouden.

Om gewicht te besparen ga ik nog een aantal ronde gaten uit de platen zagen.... Het zal even zoeken worden naar de juiste balans tussen stabiliteit en massa... Als ik voor de vakantie nog tijd over heb, wordt alles ook nog wit geschilderd (of een andere lichte kleur die ik heb staan).

De Derryan wordt met schroefjes op zijn plek gezet, zodat hij niet van de plank af kan kantelen.

Zo gauw hiervan wat te tonen is volgen er foto's. Vragen stellen mag natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: mei 31, 2010, 01:49:27 pm door CEO »
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mr4hughz

  • Gast
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #1 Gepost op: juni 01, 2008, 10:31:46 pm »

hmmm duw ze in zo'n tent die als je die weggooit dat tie zich uitvouwt .. bijzet tentjes mogen altijd ..
en voor kinderen prettiger ..

overgens 12v pc fan's met aan bijde zijden ene "fingerguard"(rooster zodat vingers niet ertussen passen)  ... kunnen
simpel aangesloten worden zie hier meer info over die krengen (en voor de adapter kan je ook 12v cigaret aansteker geval gebruiken
wat het handig maakt in de auto :)
http://home.zonnet.nl/rsetteur/waterkoelen/waterkoelen_linken.htm

deze kan je ook ophangen of een standaard maken .. en je hebt ze in alle soorten en maten :)
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.660
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #2 Gepost op: juni 05, 2008, 01:30:36 pm »

@ pop-up tentjes: daar zijn de schatjes nog te klein voor.

@ ventilatie: hiermee kan je alleen de lucht rondpompen, geeft wel wat verkoeling, maar niet meer zuurstof. Daarnaast vind ik dat te veel gedoe. Ik ben dol op gedoe, maar het moet wel 'kampeer' gedoe zijn. Iets met PC-onderdelen doet me dan toch teveel aan mijn werk denken  ::)
« Laatst bewerkt op: juni 11, 2008, 08:44:25 am door CEO »
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.660
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #3 Gepost op: augustus 18, 2008, 03:15:23 pm »

Het bedje voldoet!
Ik heb hem zoveel mogelijk gemaakt van materiaal wat ik had staan, om de kosten te drukken. Alle maten in mm.

Benodigdheden:
Materiaal:
een plaat MDF van 12 mm genomen (1200 * 450)
reststukjes MDF 12 mm (700 *75)
twee stukjes pianoscharnier
Kleine schroefjes (zoveel als gaatjes in scharnier en 4 extra voor vastzetten Derryan)
Bijpassende ringetjes (4 stuks)
Stukjes hout (20*20* ong. 800)
Twee meubelpootjes met schroefafstelling
8 slotboutjes
8 vleugelmoertjes

Materieel:
Accutol
Gatenzaag
Schroefbitje
Boortje

De Derryan is een campingbedje wat enigszins ovaal loopt. Daarom volstaat niet een eenvoudige plank van 1200 * 600. Ik heb een iets smallere plaat genomen (gewichtsbesparing) en daar met pianoscharnieren op het breedste deel van de Derryan 'vleugels' aangezet. Hierdoor is het luchtbedje van de Derryan overal ondersteund. De scharnieren zijn handig als je in de banken moet zijn: Geen schermpe randen of een gat wat net te klein is. Wel moet je altijd de Derryan vervormen om in de banken te kunnen (zo'n ding staat best breed uit).

De scharnieren met de zijstukjes aan de plank monteren, zodat de vleugels ongeveer halverwege de plank zitten.
Van de stukjes hout klosjes maken, waarmee je de plank aan het kastje aan de kopse kant van de vouwwagen kunt vastzetten, zodat deze niet meer voor of achteruit kan.
De meubelpootjes afzagen en met de stelschroef op de juiste hoogte zetten. Even de gaten aftekenen en precies even klein als de gaten van het meubelpootje boren. De meubelpootjes op plaats van bestemming vastzetten met de slotboutjes en de stelschroeven.

Ook voor de gewichtsbesparing: ik heb veel gaten geboord met de gatzaag, dit scheelt ongeveer 25% van het totaalgewicht van de plank.
Onder de plank houd je eventueel bergruimte over. Wel is het bereiken van de kast aan de kopse kant wat lastig geworden.

Ook ter plekke: met schroevjes en ringetjes de Derryan vastzetten op de plank. Hiermee voorkom je kantelen van de Derryan door het rondkruipen van je kind.

Het eindresultaat:


Onze jongste vond het helemaal geweldig!
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

mr4hughz

  • Gast
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #4 Gepost op: augustus 18, 2008, 03:55:27 pm »

Hmmm je bent wel erg vroeg als je wilt meedingen naar de orgineelste oplossing voor een dagelijks "kampeerprobleem/uitdaging" maar goed ik moet het even overlegen met onze VW-weekend organisatie .. of dit tijdig genoeg is

ps .. ik zou de poten weglaten en de banken gebruiken waar die tussenstaat ..

dus 2 of 3 planken overdwars van bank naar bank ..
Gelogd

CEO

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.660
  • Merk: kampeermiddel : Combi Camp Country 2016 - Trigano Odyssée 2011 - Jamet Louisiana 2001 - Jamet Arizona 1997
  • Plus ça change, plus c'est la même chose!
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2008, 04:01:43 pm »

Juist niet over de banken: Dan kan je daar niets meer uithalen of instoppen, zonder dat het bedje aan de kant moet. Je zult altijd zien dat je in de banken moet zijn als de kleine eindelijk een keer slaapt  :J
Gelogd
If you choose not to decide, you still have made a choice!

panevino

  • Adminiklaptor
  • Klap prof
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.316
  • Merk: kampeermiddel : HK Flyer Bedouin
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #6 Gepost op: augustus 18, 2008, 04:18:32 pm »

"als de kleine eindelijk een keer slaapt" .... hmmz, dat komt mij toch akelig bekend voor :)
Gelogd
// Marcellino Pane e Vino \\

mr4hughz

  • Gast
Re: Customizing van een Jamet Louisiana
« Reactie #7 Gepost op: augustus 18, 2008, 05:57:44 pm »

bij mij kunnen de bankjes aan de bovenkant open en ik heb(lees had) schuifwandjes .. maar ja ik heb dat probleem niet een campingbedje kan bij mij makkelijk in de VW bak staan ..

maar zoals ik al zei .. "eerste kans hebber" :P
Gelogd
Pagina's: 1   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal