Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.

Gebruikersnaam: Wachtwoord:
Pagina's: « 1 2   Omlaag

Auteur Topic: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?  (gelezen 3602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KampeerFan

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.324
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #15 Gepost op: april 21, 2017, 05:29:16 pm »

Hoe mooi het verhaal ook is. De website caravantrekker laat precies zien wat je auto verantwoord mag trekken. Ook voor vouwwagens/aanhangers deze site!
Gelogd

martijn82

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.560
  • Geniet van het kampeer leven .
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #16 Gepost op: april 21, 2017, 06:00:21 pm »

Hoe mooi het verhaal ook is. De website caravantrekker laat precies zien wat je auto verantwoord mag trekken. Ook voor vouwwagens/aanhangers deze site!
Dan hebben wij volgens die site een top trekken voor onze vouwwagen

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #17 Gepost op: april 21, 2017, 06:44:22 pm »

Hoeveel kilo een auto MAG trekken en hoeveel hij KAN trekken heeft niets met elkaar te maken. Je kunt een auto hebben met 500 pk, waar een heelhuis achter kan hangen qua trekkracht , maar waar het chassis of de trekhaak slechts tot 500 kilo geschikt is.
Inderdaad. Onze auto mag 1550 kg trekken. de auto zelf weegt slechts 1180 kg leeg. Zou het niet graag proberen. Heb ervaring met een zwaar beladen tandemwagen achter een zware bus. De aanhanger begon op een gegeven moment te deinen en trok de bus lekker mee, reed ca. 70 km/uur. Door rustig te blijven, gas los te laten en voorzichtig bijremmen het spul weer tot rust gekregen. zal je maar bij 100 km/uur gebeuren.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

KenJo

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.346
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #18 Gepost op: april 21, 2017, 11:58:09 pm »

Hoe mooi het verhaal ook is. De website caravantrekker laat precies zien wat je auto verantwoord mag trekken. Ook voor vouwwagens/aanhangers deze site!
Ook een website als deze is een theoretisch verhaal en ook het "met trekkracht de heuvel oprijden" is puur theorie. Het geheel van het samenstel van een voertuig + aanhanger is van zoveel factoren afhankelijk dat het in theorie prima in orde kan zijn maar in werkelijkheid een drama is. Vooral banden en de wijze van belading (kogeldruk) spelen daar een rol in. Maar ook de kwaliteit van de bestuurder is doorslaggevend!

Mijn advies: zodra je in de buurt komt van de grenzen doe het dan in vredesnaam niet! 250 kilo laadvermogen = een paar weekend tassen met kleding, wat eten, een jerrycan met water, een gastank, haringen, slaapzakken
De hele ....zooi bij elkaar weeg met gemak minimaal 250 kilo. Dus dan kom je in de buurt van de grens.

Op 21 mei a.s. is er een veiligheidsdag in Diemen waar je de hele combinatie kosteloos kan laten controleren door de Politie. Daar zit geen enkel prijskaartje aan vast, geen boete helemaal niks. Het enige risico wat je loopt is dat je te horen krijgt dat wat je nu doet écht niet kan en dat je ivm de verkeersveiligheid niet terug mag rijden . Wellicht een optie?
Gelogd
klapband, klapdeur, klaplopen, klapmuts, klaproos, klapschaats, klapwiek, klapzoen, klapstuk, klapstoel, achterklap, handjeklap

we klappen wat af!

sanderv

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.019
  • Merk Vouwwagen: Camplet Royal, special edition "Frankenstein"
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #19 Gepost op: april 22, 2017, 01:02:40 am »

Het probleem bij de eco-uitvoeringen zit vaak in de koeling. Om tot een lagere luchtweerstand te komen wordt de gril deels dichtgemaakt en is er een kleiner koelpakket gemonteerd. Aangezien een eco-torretje bij normaal gebruik niet heel veel warmte produceert, is er ook weinig tot geen overmaat aan koeling gemonteerd.
Gelogd

Tom

  • Klap nerd
  • ***
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 360
  • Merk Vouwwagen: Roadmaster
  • Roadmaster Family S
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #20 Gepost op: april 22, 2017, 07:31:59 am »

Klopt, een kennis van mijn heeft een Ford Focus station. Mocht hij ooit een vouwwagen willen gaan trekken moet er een ander koelsysteem ingebouwd worden begreep ik van hem.
Gelogd

Yella

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 6.865
  • Merk Vouwwagen: Ex Holtkamper Cocoon XL 2014 met Basekitchen XXL
  • Geen Cocoon meer, huisje in Hongarije en Karsten
    • Jawa.nl
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #21 Gepost op: april 22, 2017, 08:12:16 am »

Deze verhalen herken ik wel. Vorig jaar zochten wij een C4 met automaat. Onze huidige C4  E-HDI 1.6 mag 1550 kg trekken. Ik vond er echter eerst een hele mooie C4 E-HDI 1.6, met trekhaak, luxe uitvoering, de kleur die we wilden en hele nette prijs. Tot ik bij de RDW gegevens ging kijken en de wagen maar 500 kg max mocht trekken. dat ging het dus niet worden met een vouwwagen. Op papier waren alle specs hetzelfde, motorvermogen, trekkracht etc. de dealer gebeld, maar die kon het niet uitleggen en lulde alleen iets over Eco auto.
Gelogd
www.jawamarkt.nl voor boeken en handleidingen.

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #22 Gepost op: april 22, 2017, 11:38:50 am »

Ik denk dat deze Eco Corsa in basis prima een kar van 500kg kan trekken. Andere versies kunnen allemaal veel meer trekken dus het onderstel/remmen zijn hier echt wel op berekend. De auto is ook sterk en zwaar genoeg (95pk en 1100kg) om voldoende overgewicht op de kar te hebben. Het 'probleem' bij de Eco versie is dat deze zo zuinig mogelijk is gemaakt. Zoals @Sanderv al aangeeft is er minder koeling en zijn de verhoudingen van de versnellingsbak vaak aangepast zodat de motor minder toeren maakt. En de fabrikant zit altijd aan de veilige kant. Dus ook vol gas bergop bij 40+ graden met een kar met hoge huif moet het heel blijven.

Het voordeel van een vouwwagen is dat deze maar weinig wind vangt, zeker als je naar een gestroomlijnde Camp-Let gaat kijken. Op het vlakke zal de motor dus niet heel veel harder hoeven te werken dan normaal. Ga je over een bergpas is het natuurlijk een ander verhaal maar met een beetje beleid kom je er heus wel (op tijd terugschakelen en niet constant volgas rijden bijvoorbeeld).

De grootste uitdagingen zijn de hoeveelheid spullen die mee moeten (waar laat je het) en de opgegeven beperkingen van het gewicht. Stel je gaat uit van een Camp-Let, deze weegt 250kg en laten we zeggen dat er nog 100kg bij komt aan luifel, reservewiel, haringen, hamer, neuswiel etc. Dan hou je nog 150kg over om in/op/aan de Camp-Let te binden.
De Corsa heeft een laadvermogen van zo'n 400kg. Dit is zonder inzittenden en tank diesel dus laten we zeggen dat je daar nog 200kg van kunt gebruiken. In totaal kun je dan dus nog 350kg aan spullen meeslepen voordat je aan het technisch maximum zit van deze combinatie. Ben het wel met de andere reageerders eens dat je niet op het max. moet gaan zitten, maar 200-250kg aan spullen zou toch mee moeten kunnen.
Door de beperkte laadruimte van de Corsa en een vouwwagen als de Camp-Let zul je extra op moeten letten wat er mee kan. Van alle vakantiespullen zijn er ook lichtgewicht varianten zoals een lichtgewicht en compacte donzen slaapzak, een aluminium oproltafeltje, compacte lichtgewicht stoelen, kleine gasfles etc. De Skottel blijft gewoon thuis en als je een keert extra een wasje draait op de camping hoeven er ook niet zoveel kleren mee. Naar een warm land gaan scheelt ook al veel spullen...

Als de Corsa verder goed bevalt en je ziet er een uitdaging om het toch te laten lukken zou ik er gewoon voor gaan! Wordt het allemaal teveel gedoe en heb je er een onprettig of onzeker gevoel bij dan is het natuurlijk een ander verhaal en zou ik eerst op zoek gaan naar een sterkere trekker voor de toekomstige klapkar. Succes met de zoektocht!




Gelogd

Marjootje

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Vrouw
  • Berichten: 677
  • Merk Vouwwagen: camplet adventure
  • klappen maar!
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #23 Gepost op: april 22, 2017, 12:35:26 pm »

Uiteraard kies je een camplet :>.
Lekker licht karretje die je supersnel omhoog krijgt.
Gelogd

FriedelP

  • Klap gek
  • *****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 2.378
  • Merk Vouwwagen: Raclet Safari 2016
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #24 Gepost op: april 22, 2017, 01:40:39 pm »

eco wagens liggen omwille van de weerstand ook vaak lager tegen de grond waardoor ze minder kogeldruk kunnen verdragen om nog veilig te rijden. Echter dat is vooral een kwestie van juist laden van de vouwwagen. Mijn eco-uitvoering van de skoda superb kan 1200 kg trekken, echter maximaal een kogeldruk van 60 kg.
Gelogd

mrssec

  • Gast
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #25 Gepost op: april 24, 2017, 04:47:05 pm »

Kijk eens naar mijn Te koop Holtkamper Astro.
250 kg.
Gelogd

geertdecavaman

  • Gast
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #26 Gepost op: april 24, 2017, 07:52:02 pm »

de raclet Moovea, maximum 400 of 450 kg (geremd)
de onze staat te koop op dit forum

http://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=20050.0
Gelogd

AdrieK

  • Gast
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #27 Gepost op: april 30, 2017, 01:13:48 pm »

Alex noemde al de weekender, op http://www.campolife.nl/caravanserie/tenttrailer/ meer info.
Weegt 165 kilo en kan naar mijn inschatting wel drie personen huizen (1 in de voortent).
Er zit geen keuken in, alles bij elkaar zul je vrij snel aan de maximale 250 kilo zitten.
Gelogd

meeder

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 1.010
  • Aart Kok Zambezi River Lodge 2009
Re: Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #28 Gepost op: april 30, 2017, 05:55:47 pm »

Klopt, een kennis van mijn heeft een Ford Focus station. Mocht hij ooit een vouwwagen willen gaan trekken moet er een ander koelsysteem ingebouwd worden begreep ik van hem.
Als het dezelfde Focus is als ik heb (econetic uit 2014) dan mag die auto 300kg trekken en dat staat op het kentekenbewijs. Je kan dan aanpassen wat je wil maar je mag dan nog steeds niet meer dan 300kg trekken omdat hij dat volgens de typegoedkeuring mag trekken.
Gelogd

PenH

  • Klap prof
  • ****
  • Offline Offline
  • Geslacht: Man
  • Berichten: 848
  • Merk Vouwwagen: CC-Flexi Comfort
Help, is er een vouwwagen welke lichter is dan 275 kg?
« Reactie #29 Gepost op: mei 01, 2017, 08:50:20 pm »

Klopt, een kennis van mijn heeft een Ford Focus station. Mocht hij ooit een vouwwagen willen gaan trekken moet er een ander koelsysteem ingebouwd worden begreep ik van hem.
Als het dezelfde Focus is als ik heb (econetic uit 2014) dan mag die auto 300kg trekken en dat staat op het kentekenbewijs. Je kan dan aanpassen wat je wil maar je mag dan nog steeds niet meer dan 300kg trekken omdat hij dat volgens de typegoedkeuring mag trekken.
Het gaat waarschijnlijk over de Focus die ik heb (1.0 ecoboost uit 2012), deze mag 1000 of 1200kg trekken, afhankelijk van de versie. Bij het monteren van de trekhaak wordt er ook een elektrische koelwaterpomp geplaatst. Niet voor extra koeling tijdens het rijden, maar om te zorgen dat koelsysteem ook na het uitschakelen van de motor kan blijven functioneren. Bij latere ecoboost modellen is deze pomp standaard al aanwezig.

Het is trouwens best mogelijk om het trekgewicht bij de RDW te laten aanpassen. De auto ondergaat dan een (zware) test. Het gewenste trekgewicht wordt achter de auto gehangen en dan worden er, binnen een bepaalde tijd, een aantal hellingproeven gedaan. Als dit lukt wordt het trekgewicht op het kenteken aangepast. Lukt het niet....
Gelogd
Pagina's: « 1 2   Omhoog
 

SimplePortal 2.3.5 © 2008-2012, SimplePortal